Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hvilken maskin, og hvilke spill

NYTT TEMA
holdthedoor
holdthedoorInnlegg: 738
13.03.20 23:23

I disse korona-tider kan det fort bli mye innetid. Jeg har flere eldre i familien og tenker at isolering i størst mulig grad kan være fornuftig. Fotball-sesongen er avlyst, og det er en selvfølge at en spillkonsoll må kjøpes.

Så jeg håper ekspertisen her inne kan hjelpe meg. Hva bør jeg kjøpe?

Jeg er veldig glad i fotball, og følgelig FIFA. Det taler for PS4, da jeg er vandt til å spille FIFA på PS. Samtidig har det blitt mye FIFA etterhvert, og dette kan jo kanskje være en mulighet til å oppdage nye spill. I mine "yngre dager" var jeg glad i Mario og Pokemon. Kan Nintendo være noe å ta oppigjen for en ung mann på 30? Har også vært veldig glad i eventyr-spill som Last of Us, Biochock og Uncharted. Skytespill har aldri vært feil. Men det må være kvalitet.

Hvilken maskin bør jeg kjøpe, og hvilke spill?

(Innlegget ble redigert 13.03.20 23:23)

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 13741
14.03.20 13:01

Tenker nok at Playstation 4 er svaret her, selv om Mario aldri blir feil. 

På PS4 kommer jo Last of Us 2 snart, og i mellomtiden kan du kose deg med Red Dead Redemption 2, Horizon Zero Dawn, The Witcher 3, Call of Duty Modern Warfare, Dreams, Fallout 4, Skyrim, Dying Light, The Division 1 og 2, GTA5, Ghost Recon Wildlands, The Outer Worlds, samt latterlig mye annet bra. 

Bongis
BongisInnlegg: 10030
16.03.20 14:27

Jeg tror og PS er det du er ute etter. Hvis du likte/har sett Witcher på  Netflix, så er Witcher 3 det første du bør se etter. Av mange kåret til tiårets beste spill. Liker du Marvel og Spider Man, så er det et spill du garantert kommer til å kose deg med. GARANTERT! :) Samme med God of War og ikke minst RDR 2. 

Horizon, assassins creed origins og odyssey.

Har du spilt alt av Uncharted? Hvis ikke så er alle 5 spillene tilgjengelig på ps4. Personlig min favorittserie gjennom tidene. 

Av outsiderne, så vil jeg nevne Shadow of the collossus og alle spill fra from software. Sjekk ut om Bloodborne er noe for deg, hvis det er det, så kan du overleve på mestringsfølelse alene. Men nå har jeg nevnt spill du kan holde på med langt ut i 2021, og det kun hvis Norge fremdeles står stille ;) Lykke til med valgene! Og gjerne kom med tilbakemelding på hva du går for, og inntrykk :)

Bongis
16.03.20 14:30

Shadow of the collossus er forsåvidt gratis på PS pluss denne måneden.

mjordan23
mjordan23Innlegg: 18750
16.03.20 14:47
holdthedoor: Biochock

Tipper du blir å like Prey da også, et av det beste spillene denne generasjonen for min del. Holder det helt oppe med TW3, God of War og RDR2. 

Shadow of War er også en sikker vinner om du liker deg i Middle-Earth-universet. 

holdthedoor
16.03.20 22:34

Takk for gode tips folkens! En ting jeg kunne nevnt er jo at jeg allerede har PS4. Så sånn sett blir det et litt "kjedelig" valg. Men slik det står seg nå befinner den seg i Oslo, mens jeg jobber og bor i en kommune to timer unna (ikke hyttekommune, hehe). Det kan jo gå et halvt år til jeg er i Oslo igjen, så kanskje like greit å gå for PS4 først som sist. Kommer med ny oppdatering etterhvert. Inntil videre setter jeg fortsatt pris på tips

CapTrips
CapTripsInnlegg: 3039
18.03.20 15:20
mjordan23: Prey

Gloo gun må være tidenes artigste våpen og fremkomstmiddel.

PS. Ikke glem å loote Lan Ngyuen's døde skrog. Eg lo

holdthedoor
20.03.20 22:19
Bongis: Witcher 3

Snuser litt på denne. Det som kanskje gjør meg litt skeptisk er at jeg er redd det kan ta litt lang tid å komme seg gjennom. Nå kommer jo Final Fantasy snart også, og da er det en viss fare for at jeg ikke får fullført Witcher 3 i ett først hvis jeg får veldig lyst på Final Fantasy.

Er litt redd for å bli lei av spill som varer for lenge, hehe. Kanskje passer horizon zero dawn bedre da?

(Innlegget ble redigert 20.03.20 22:32)

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 13741
22.03.20 11:32

Witcher kan vare mellom 50 of 400 timer, alt etter hvor nøye du spiller gjennom. Horizon en plass mellom 30 og 100. Begge er fantastiske. Witcher er min favoritt all-time, og jeg har vært FF-fan siden 1997.

Bongis
22.03.20 14:57

Jeg skulle til å skrive noe lignende. Begge er open world, så begge kommer til å ta tid hvis du liker elementene i spillene. Begge spill har fantastiske ting å gjøre. Nå husker jeg ikke når FF kommer ut, men jeg bruker ca 1 mnd på mine 100-150 timer i the witcher. Horizon litt kortere. Hvis du må spille FF på release så ville jeg valgt Horizon pga lengden. For the witcher kan du sitte med veldig veldig lenge. Meeen spill det før eller siden!

holdthedoor
09.04.20 22:23

Takk igjen for gode tips og nyttig info alle sammen. The Witcher 3 og Spiderman er kjøpt inn. Har startet på Witcher og inntrykket så langt er bra. Nettopp fullført oppdraget Hunting a Witch/Wandering in the Dark. Deilig å komme ut i lyset igjen etter noen timer i mørket :)

Nå regner jeg med å spille Witcher en god stund fremover. Spiderman, Horizon, God of War 4 mm ser også veldig interessant ut. Føler jeg har mye å ta igjen. Satser på at fotballen blir stående på pause til ut i 2021 ;)

(Innlegget ble redigert 09.04.20 22:25)

Bongis
10.04.20 13:29

Jeg spiller witcher nå jeg også! :) 2 år siden sist. Hjelpe meg så jeg koser meg! Idag brukte jeg 4 timer i velen kun på spørsmålstegn kun avbrutt for å hente kaffe. Seriøst, hvis CD project red setter samme kvalitetsstempel på Cyberpunk, så er det bare til å juble høyt. Selv om jeg liker witcher settingen mye bedre. 

Hvor langt i historien er du kommet nå holdthedoor?

Ribba
RibbaInnlegg: 36055
11.04.20 16:22
holdthedoor: Inntil videre setter jeg fortsatt pris på tips

Det blir vel litt dumt å kjøpe en ny PS4 når du allerede har en, gjør det ikke? Så hvorfor ikke går for en liten gaming-PC, f-eks en slik en? Den bør vel holde fram til høsten? Og det fine med å velge PC, det er jo at du har muligheten til å justere litt på komponentene om du tenker du skulle trenger mer "power". Eventuelt litt mindre om du mener det tilfredsstiller behovene dine.

Og fordelen med PC kontra konsollene er jo utvalget i spill. Kanskje litt mindre utvalg på trippel A-spill, men det er så sinnssykt mange lekkerbisker av noen PC-spill der ute som du ikke får til konsoll.

Eventuelt at du velger en PS4. For jeg er vel egentlig ikke den som burde tale mot et slikt valg at man kjøper flere av et produkt, ettersom jeg akkurat bestilte meg ny PC. Og det blir min fjerde PC som jeg har kjøpt siden juni 2015. 

(Innlegget ble redigert 11.04.20 16:22)

holdthedoor
11.04.20 23:41
Bongis: Hvor langt i historien er du kommet nå holdthedoor?

Er på level 10. Reiser nå til Novisgrad for å møte Triss. Magisk spill så langt.

Spoiler (?)

Historien rundt Baron var heftige greier. Dessverre endte både Baron og kona opp som døde, Baron hengende etter nakken i ett tre. Har også ligget med Keira Metz. Følte meg lurt, så var i ett konfronterende humør når vi møttes igjen. Stakkars Keira endte opp død, noe som selvfølgelig aldri var meningen. Men men, tenkte jeg - vi går videre. Men ti min senere merket jeg at dette plagde meg. Så loadet en tidligere save (skal prøve å unngå det i framtiden). Da gikk det tilsynelatende bra med oss begge to :)

holdthedoor
11.04.20 23:43
Ribba: Det blir vel litt dumt å kjøpe en ny PS4 når du allerede har en, gjør det ikke? Så hvorfor ikke går for en liten gaming-PC, f-eks en slik en? Den bør vel holde fram til høsten? Og det fine med å velge PC, det er jo at du har muligheten til å justere litt på komponentene om du tenker du skulle trenger mer "power". Eventuelt litt mindre om du mener det tilfredsstiller behovene dine. Og fordelen med PC kontra konsollene er jo utvalget i spill. Kanskje litt mindre utvalg på trippel A-spill, men det er så sinnssykt mange lekkerbisker av noen PC-spill der ute som du ikke får til konsoll. Eventuelt at du velger en PS4. For jeg er vel egentlig ikke den som burde tale mot et slikt valg at man kjøper flere av et produkt, ettersom jeg akkurat bestilte meg ny PC. Og det blir min fjerde PC som jeg har kjøpt siden juni 2015.

Takk for tipset :) Men nå er jeg igang på PS4 og ser for meg å holde på "her" en stund. Men gaming-PC kan absolutt være noe å se nærmere på før eller senere :)

Bongis
12.04.20 10:07

Vil du vite hvorfor Baronen døde?

Bongis
12.04.20 10:18

Novigrad er helt fantastisk! Herlig stemning i byen :) Jeg elsker historien i dette spillet. Du har så mye bra i vente!

Et lite tips. Synes ikke dette er spoiler: Du gjør lurt i å velge mellom Triss og Yennefer. Ikke velg begge. It doesnt end well! ;)

holdthedoor
13.04.20 22:02
Bongis: Novigrad er helt fantastisk! Herlig stemning i byen :) Jeg elsker historien i dette spillet. Du har så mye bra i vente!
Et lite tips. Synes ikke dette er spoiler: Du gjør lurt i å velge mellom Triss og Yennefer. Ikke velg begge. It doesnt end well! ;)

Liker byen veldig godt:)

Det skal jeg passe på ;)

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 55722
15.04.20 13:20
Ribba: Og det blir min fjerde PC som jeg har kjøpt siden juni 2015.

But why?

Hvorfor bytte hele PC'en hvert år?

Ribba
RibbaInnlegg: 36055
15.04.20 17:44
Rainmaker: But why?
Hvorfor bytte hele PC'en hvert år?

Bytter ikke ut PC hvert år. Har fire PC'er til fire forskjellige oppgaver.

Hoved-PC'en min er fra i fjor, og den er en nokså high-end gaming-PC (I9 9900K, 2080Ti og annet snacksen nokså high-end hardware). Rollen til den var at den skulle kunne drive alt som fantes og av ting som ville komme på markedet de neste 3-4 årene når det kom til 1440p UW spill. 

Den erstattet min forrige nokså high-end gaming-PC (som hadde mye snacksen nokså hardware anno 2015 som f-eks I7 5930K, 980Ti osv), som nå er nedgradert til en ren desktop/backup PC. Den sin rolle var at den skulle kunne drive alt av 1080p-spill som var tilgjengelig fra 2015 og de neste 3-4 årene.

Den tredje er en laptop, og som med generelt sett alle laptop'er, så er det mobilliteten som er den sin rolle. Dermed har man PC tilgjengelig også når man er ute å reise. Blir nokså lite brukt.

Den nyeste familiemedlemmet, det er at jeg har laget meg et dedikert racingroom. Altså at jeg nå slipper alt styret med å koble opp ratt og pedaler til hoved PC-en og alt det rotet med å sette opp racing stolen og pakke den ned igjen. Dette blir en veldig mid-range PC (I7-9700F, 2060 Super og mye annet mid-range stuff).

(Innlegget ble redigert 15.04.20 17:57)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg