Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

PlayStation 5

NYTT TEMA
Gringorilla

Gringorilla
18.09.20 11:09
PapaSmurf: Om man kjøper digital, spiller man da med nedlasta spill eller «streamer» man spillene?
Disken var ikke imponerende stor.

Man laster ned.

Men ikke la deg lure av størrelsen på disken. SSDen til maskina er såpass bra at det ikke er nødvendig med like store filstørrelser lenger. På grunn av at den laster så raskt, så er det ikke nødvendig for utviklerne å lagre den samme informasjonen flere ganger for raskere tilgjengelighet, og da blir den totale størrelsen drastisk redusert (selv om man ikke vet hvor mye helt enda). Usikker på hvordan de løser PS4-spill, men i snitt ligger disse på 13 GB, så man får likevel plass til en god del på 800 GB SSD. Om det blir et problem i fremtiden vil vi nok uansett få en løsning. Om ikke annet er det jo bare å slette og laste inn igjen. Selv med 200 GB-spill som CoD, så er det de færreste som spiller mer enn 4 spill samtidig.

LaGoeba

LaGoeba
18.09.20 11:38

Vil nedlastningen være like treig som på 4ern?

Martinho

Martinho
18.09.20 11:55

Jeg føler ikke at nedlastningen var treig på min Pro med 5GHz kobling. Noe som vil være raskere er kopieringstiden på oppdateringer, og start av spill generelt.

FabrizioMiccoli

FabrizioMiccoli
18.09.20 12:03

Gikk fort på Elkjøp..fikk bestilt på komplett.

Gringorilla

Gringorilla
18.09.20 12:46
LaGoeba: Vil nedlastningen være like treig som på 4ern?

Tips til å få MYE raskere nedlasting på 4ern er å starte nedlastingen og så sette maskina i hvilemodus. Går minst dobbelt så raskt da. Ingen aning hvorfor, men det funker.

Gringorilla

Gringorilla
18.09.20 12:48
FabrizioMiccoli: Gikk fort på Elkjøp..fikk bestilt på komplett.

Komplett har hatt ute forhåndsbestilling siden mars, så du stiller langt bak i kø i så fall. Jeg bestilte derfra i juli. Litt av grunnen til at jeg ikke stoler på Komplett er nettopp det at de fortsatt tar imot bestillinger uten å informere om at man kanskje ikke får den på releasedagen.

Martinho

Martinho
18.09.20 13:06

Passelig trykk på chatten til Komplett i dag, ja. 125 i køen når jeg stilte meg der.

FabrizioMiccoli

FabrizioMiccoli
18.09.20 14:39

Jeg vet, Gringorilla. Den var sur..vi får se, blir nok ikke i November. Gleder meg uansett

(Innlegget ble redigert 18.09.20 14:44)

Coutinho10

Coutinho10
18.09.20 21:25

Dere som har bestilt fra Komplett. Har dere fått en dato på bestillingen? Står forventet på lager 5. desember på min. Vet ikke om de har satt det sånn på alle bestillinger.

Martinho

Martinho
18.09.20 21:51

Står fortsatt 9990,- og 23. desember hos meg. Men når jeg spurte om det sa de bare at de ikke har oppdatert bestillingene med pris og dato enda.

LaGoeba

LaGoeba
20.09.20 21:56
Gringorilla: Tips til å få MYE raskere nedlasting på 4ern er å starte nedlastingen og så sette maskina i hvilemodus. Går minst dobbelt så raskt da. Ingen aning hvorfor, men det funker.

Dette er jeg (heldigvis) klar over, men jeg lurte mer på om dette er noe som er ordnet opp i nå. Synes generelt at ting har tatt tid å laste ned på 4ern, selv med relativt gode linjer. 

Gringorilla

Gringorilla
21.09.20 07:11
LaGoeba: Dette er jeg (heldigvis) klar over, men jeg lurte mer på om dette er noe som er ordnet opp i nå. Synes generelt at ting har tatt tid å laste ned på 4ern, selv med relativt gode linjer.

Enig. Og jeg håper virkelig de har gjort noe med dette, for de har visst nå kommet ut med størrelsene på enkelte av spillene, og det ser ut som folks bekymringer om størrelsen på SSDen faktisk kan ha noe i seg.

Miles Morales er på hele 50 GB, og Ultimate Edition (inkludert remaster av Spider-Man PS4) er på 100 GB, som utgjør ca 13% av diskstørrelsen. Dark Souls endte vel på 60 GB, om jeg ikke husker feil. Disse størrelsene kan gjøre det nødvendig å slette og laste ned spill underveis mellom spillene, og en høy nedlastingshastighet er derfor kritisk. Kan jo hende de har et ess i ermet mtp eksterne harddisker, men jeg tviler på at de har noe triks for å beholde raske lastetider og da vil i alle fall ikke jeg benytte meg av det.

(Innlegget ble redigert 21.09.20 07:12)

LaGoeba

LaGoeba
21.09.20 23:01
Gringorilla: Enig. Og jeg håper virkelig de har gjort noe med dette, for de har visst nå kommet ut med størrelsene på enkelte av spillene, og det ser ut som folks bekymringer om størrelsen på SSDen faktisk kan ha noe i seg. Miles Morales er på hele 50 GB, og Ultimate Edition (inkludert remaster av Spider-Man PS4) er på 100 GB, som utgjør ca 13% av diskstørrelsen. Dark Souls endte vel på 60 GB, om jeg ikke husker feil. Disse størrelsene kan gjøre det nødvendig å slette og laste ned spill underveis mellom spillene, og en høy nedlastingshastighet er derfor kritisk. Kan jo hende de har et ess i ermet mtp eksterne harddisker, men jeg tviler på at de har noe triks for å beholde raske lastetider og da vil i alle fall ikke jeg benytte meg av det.

Dette har absolutt blitt et lite irritasjonsmoment de siste årene, ja. Ikke nødvendigvis pga lagringsplassen eller nedlastningshastigheten alene, men de to kombinert har vært en uheldig miks i hvert fall de to siste årene. 

Antiteist

Antiteist
24.09.20 11:56

De fleste av oss vil nok etter hvert komme til å kjøpe en ekstra harddisk. Har kjøpt flere til PS4 min opp igjennom årene. 

FUT-Player-10

FUT-Player-10
24.09.20 14:39

Fikk mail fra komplett i dag om at jeg var såpass langt bak i køen at jeg ikke kunne regne med å få PS5 før i 2021. Forhåndsbestilte tidlig august.

Justice 96

Justice 96
24.09.20 14:41

Elkjøp og andre får inn litt PS5  for å selge i butikk på release. Bare å stille seg i kø :) 

FUT-Player-10

FUT-Player-10
24.09.20 14:43
Justice 96: Elkjøp og andre får inn litt PS5 for å selge i butikk på release. Bare å stille seg i kø :)

Nødt til det om det ikke kommer flere runder med bestillinger. Uaktuelt å vente til 2021 ;)

Martinho

Martinho
24.09.20 15:15

Fikk også mail fra Komplett, med hyggeligere innhold heldigvis. "Du vil mest sannsynlig få levert din PlayStation 5 konsoll i november/desember i år!"

Gringorilla

Gringorilla
24.09.20 15:20
Antiteist: De fleste av oss vil nok etter hvert komme til å kjøpe en ekstra harddisk. Har kjøpt flere til PS4 min opp igjennom årene.

Joda, jeg har til sammen 6 TB på min PS4. Men problemet er at en vanlig harddisk ikke nødvendigvis kan brukes med PS5, og enda mindre sannsynlig med PS5-spill. Sonys SSD er betydelig bedre enn vanlige SSDer, og langt raskere enn normale HDDer, og spillene kommer til å tilpasses dette. Videre er det bare USB-tilkoblinger på PS5en, og ingen USB er per dags dato rask nok til å bruke en ekstern SSD i nærheten av like effektivt som en intern.

Det beste vi kan håpe på er at Sony kommer ut med en større intern SSD som man kan bytte ut med, eller at en tredjeparts aktør gjør det samme. For det eneste kravet Sony setter er visstnok hastigheten på disken.

Gringorilla

Gringorilla
24.09.20 15:21
Martinho: Fikk også mail fra Komplett, med hyggeligere innhold heldigvis. "Du vil mest sannsynlig få levert din PlayStation 5 konsoll i november/desember i år!"

Når bestilte du? Virker foreløpig som de som bestilte mai eller senere ikke får den.

Martinho

Martinho
24.09.20 15:24
Gringorilla: Når bestilte du? Virker foreløpig som de som bestilte mai eller senere ikke får den.

April.

FabrizioMiccoli

FabrizioMiccoli
24.09.20 17:11

Fikk bestilt Series X istedet fra Elkjøp tirsdag (don't fuck up twice), så blir det vel PS5 en gang neste år. Må si jeg er mere spent på next-gen nå enn i 2013.

Morten_1996

Morten_1996
24.09.20 17:14

Det som er så dumt med alle disse spillkonsollene er at de som regel bare har ett eller to kule spill. Uaktuelt å kjøpe en ny konsoll for å spille ett spill. Jeg betaler gjerne 800 kr, eller hva det nå er, for et bra spill, men ikke 5800 kr. 

De kule spillene kommer sikkert til å være fullstappet med mikrotransaksjoner også, så blir det dobbelt så dyrt. Typisk nye spill.

(Innlegget ble redigert 24.09.20 17:15)

Gringorilla

Gringorilla
25.09.20 10:56
Morten_1996: Det som er så dumt med alle disse spillkonsollene er at de som regel bare har ett eller to kule spill. Uaktuelt å kjøpe en ny konsoll for å spille ett spill. Jeg betaler gjerne 800 kr, eller hva det nå er, for et bra spill, men ikke 5800 kr.  De kule spillene kommer sikkert til å være fullstappet med mikrotransaksjoner også, så blir det dobbelt så dyrt. Typisk nye spill.

1 eller 2 kule spill? Mener du ved release eller totalt? For jeg har da funnet ca 700 kule spill på PS4 og bare de eksklusive på de andre konsollene utgjør et titalls i antall.

Og mikrotransaksjoner gjør jo ikke spillet dyrere. Er jo bare å la være å betale for stæsj.

Morten_1996

Morten_1996
25.09.20 13:48
Gringorilla: 1 eller 2 kule spill? Mener du ved release eller totalt? For jeg har da funnet ca 700 kule spill på PS4 og bare de eksklusive på de andre konsollene utgjør et titalls i antall. Og mikrotransaksjoner gjør jo ikke spillet dyrere. Er jo bare å la være å betale for stæsj.

Mener totalt, ja. Er nok ikke like spillfrelst som mange andre, men det er likevel et par spill jeg gjerne kunne tenkt meg å spille. Men ikke til 6000 kroner...

Ja ok, hvis det er et alternativ å la være å betale ekstra, så er det jo greit. Mitt inntrykk er at en del spill i praksis ikke funker så bra om man ikke kontinuerlig pumper inn penger i det. Men jeg blir bare veldig glad for å høre det om inntrykket mitt er helt feil!

Coutinho10

Coutinho10
25.09.20 14:44

Mai 2021 står det hos meg. Da er det bare å stille seg i kø hos Elkjøp/Power den 19. November. 

Bongis

Bongis
25.09.20 17:47
Coutinho10: Mai 2021 står det hos meg. Da er det bare å stille seg i kø hos Elkjøp/Power den 19. November.

Fikk samme tid i mail. For en tulling jeg har vært som trodde at forhåndsbestilling etter lansering av pris og dato var en lur ide.... Jeg får være i samme konkurranse som deg. Det kommer til å bli en laang natt! 

KjetilHelle

KjetilHelle
25.09.20 18:25

Skuffende av Sony dette.. Knotete forhåndsbestilling og sein pris. Angrer litt på att eg ikkje slo til med engang preorders kom. Var teit og vente på pris. Ps4 hadde ikkje det problemet. 

komp91

komp91
25.09.20 18:56

Bestilte 24 april hos komplett.no forventet levering er 25 mai 2021...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg