Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva gjenspeiler tegneserien Donald Duck?

NYTT TEMA
Nasri
NasriInnlegg: 153
08.11.06 12:40
Har siden tidenes morgen vært en aktiv leser av Donald Duck. Har imidlertid vokst noe fra det, og sluker det ikke like hyppig som før noe grunnet at jeg har blitt eldre.

Men interessen er der i høyeste grad. Når jeg nå ser på Donald, får jeg en fornemmelse av at de som tegner/tegnet serien, spesielt de "gode gamle" som Walt Disney, Carl Barks og Don Rosa, har en baktanke med hver stripe.

Er det noe samfunnsmessige faktorer som ligger til grunn? Reflekterer historiene politiske og samfunnsmessige syn fra tegneren?

Noen som har kunnskap om dette? Er meget interessert i finne ut av det.
hvete
hveteInnlegg: 1938
09.11.06 00:57
Walt Disney verken tegnet eller skrev tegneserier om Donald.

Don Rosa er lite samfunnskritisk (Andeby er en samfunnskritisk setting i seg selv, men han utnytter det ikke). Carl Barks derimot.

Jeg skrev et særemne om mye av det her. Jeg fikk en såpass dårlig karakter og begrunnelse for karakteren at jeg vegrer for å utdype spørsmålene dine noe mer.
walter
walterInnlegg: 2241
09.11.06 16:01
Carl Barks hadde kanskje ikke en agenda, men han var flink til å reflektere det som det amerikanske samfunnet måtte være opptatt av. Enten det var drømmer om velstand, romfart, miljøvern eller frykten for inflasjon. Han hadde også klare idealer, og mange av hans historier handler om å være åpne for andre kulturer, enten det er utlendinger, gnøttegnomer eller aliens. Ofte var han forut for sin tid, eller iallfall i spissen av en trend og ikke humpende på etterskudd, slik dagens Donald-forfattere ofte er.

Don Rosa har mindre av dette, det er sant. Hans fortellinger er solide på historiske detaljer og fakta, men er likevel mer eventyrpregede.

Hvis man vil lese Donald som parodi på samtiden, er det kanskje mer å hente i dag-stripene. De mest spennende årene, fra 1938 og fremover, er kommet på norsk i en serie bøker som heter "Donald Duck fra dag til dag". Beklageligvis er en del sinte striper fra krigsårene sensurert bort, men det er mye om både blendingsgardiner, metallinnsamlinger, rasjonering og annet. Man kan tydelig se endringen i levestandarden også, fra 30-tallet til 50-tallet.
Nasri
NasriInnlegg: 153
09.11.06 16:49
Interessant svar, walter. Men de som fra starten av kreerte karakterene, Mikke, Donald, Anton osv., hadde de noen baktanke med hvordan de lagde karakterene. Sammensetningen i serien?

walter
walterInnlegg: 2241
09.11.06 23:49
Heller tvilsomt. De fleste av disse figurene ble opprinnelig laget for tegnefilmer på seks minutter, preget av høyt tempo og slap-stic.

Disney - enten du mener firmaet eller mannen - ville ha figurer med uttrykksfulle ansikter og kropper som var morsomme på film. Personligheten til figurene ble riktignok noe endret for tegneserieformen, men bygde delvis på tegnefilmene og var delvis tilpasset historiene som skulle fortelles. Derfor er Donald både lat og eventyrlysten, dum og kunnskapsrik og sympatisk og usympatisk. Synes egentlig ikke det gjør noe, de fleste mennesker er satt sammen av ofte veldig motstridende trekk. Skulle bare mangle at ikke Donald parodierte denne sammensattheten også.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg