Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nemi - fra dårlig til patetisk

NYTT TEMA
walter
walterInnlegg: 2241
11.12.06 05:57
Nemi har de siste årene vært en snusfornuftig, kjedelig og av og til kvalmt belærende serie. Hvis man vil bli belært av tapere.

Men idag dukket Lise Myhre ned til tyveri også. Dette er en ren kopi av en ikke så gammel-Pondus stripe. Og den var ikke så artig i Pondus heller.

(Hvis det er en slags cross-over hyllest på gang, får de orientere oss lesere grundig, hvis poenget er å lage dårlige striper. )
fig00r
fig00rInnlegg: 5632
11.12.06 09:07
Ho kunne i det minste gjort eit betre forsøk på å kopiere.
Devoto
DevotoInnlegg: 1190
11.12.06 09:29
Om hvorvidt nemi-gjengen er "tapere" eller ikke er vel et ganske uprinsippielt og uvesentlig moment? Det er ganske mange "tapere" blant tegneseriefigurer - og en del potensielle slike blant tegneserieskapere også - og å bruke en slik betegnelse, i en slik sammenheng, om en tegneserie virker nokså spesielt.

Men bortsett fra det har Walter helt rett i at nemi er en overvurdert, usmart, kjipt tegnet, selvopptatt, snusfornuftig og fremfor alt ufattelig lite morsom serie. Og den blir stadig verre. I dagens Dagbladet kopierer hun en ganske umorsom Øverli-stripe - nøyaktig det samme Øverli faktisk selv gjør i stripen over. Det går i det hele tatt nedover med dem begge, men fra forskjellige høyder.
walter
12.12.06 01:49
Mange tapere i tegneserieverdenen, men forskjellen med akkurat Nemi, er at serieskaperen later til å mene at de nettopp ikke er tapere fordi de er så flinke til å rakke ned på andre. Nemi (og Lise, vil jeg tro) mener at idealene i livet er å være single, røyke og drikke uhemmet, og ha seg hele tiden. Det er for all del moro det, spesielt når man er i tyveårene. Men når man med dette som utgangspunkt ser ned på folk som dyrker familie, karriere og materiell velstand, blir det uutholdelig.

De fleste av seriefigurer er nemligr ikke utstyrt med slik pseudo-visdom og trang til å preke som Nemi. Det virker altfor ofte som om Lise Myhre tror hun må formidle store eller mindre "sannheter" til folk, og det er først og fremst dette jeg misliker med Nemi. Umorsomme serier finnes det jo ellers massevis av, uten at jeg lar meg ergre så mye av dem.

Frk_Rydne
Frk_RydneInnlegg: 165
13.12.06 20:59
Hvilken nemi-stripe snakker vi om?
Gudfaren
GudfarenInnlegg: 42780
13.12.06 23:24
forklar storien da? for vi som ikke leser nemi da?

hun har bra stripe i ny og ne.
Som feks, når hun skal ha " vekk i morgen" til typen hennes '

-Gi oss i dag vårt daglige brød, og Frels oss fra det onde
Devoto
DevotoInnlegg: 1190
14.12.06 08:00
Enig til slutt Walter - det er ikke lett å få sympati med en serie der absolutt alle bipersoner, situasjoner og poenger på en fullstendig gjennomført endimensjonal, uironisk, ureflekterende måte skal bygge opp under det ekstreme selvbildet til hovedpersonen. Jeg er fortsatt litt usikker på hva som er så taperaktig med denne relativt uinteressante samlingen figurer, men det er i og for seg en helt annen sak.

Nemi fikk vel en del drahjelp av Pondus-serien og et generelt ønske om å konstruere en slags "norsk avisserie-bølge", men nå er det vel snart på tide at man gjennomskuer det hele. Serien blir desverre ikke bedre - det er snarere de momentene jeg mest lar meg irritere over som i stadig større grad dominerer.
walter
14.12.06 16:04
Okay, jeg malte meg litt inn i et hjørne med betegnelsen taper. Men resten står jeg for.

Hvilken stripe, Frk. Rydne og Gudfaren? På samme dato som det opprinnelige innlegget mitt, 11.12.06. Dere får bare bla tilbake på tegneseriesiden til Dagbladet.

Når det gjelder de belærende, skittviktige stripene, myldrer det av dem. Spesielt helsidene i Magasinet (Dagbladet Lørdag).
leave
leaveInnlegg: 269
15.12.06 20:57
men hvilken Pondus stripe kopierer hun?

enjoy
Smøre
SmøreInnlegg: 733
16.12.06 01:20
Trur du skal holde deg til Vårt Land du gitt. Ta deg ei kringle.
Trolldom
TrolldomInnlegg: 3560
24.12.06 02:40
Lise glimter nå og da til med et godt poeng, og Nemi er fortsatt en helt OK tegneserie .Det skal godt gjøres å holde liv i en tegneserie gjennom flere år, prøv selv så kan du se hvor beinhardt det faktisk er .Lise fortjener suksessen spør du meg.
ksoftware
ksoftwareInnlegg: 10912
24.12.06 03:55
har aldri likt Nemi, den selvopptatte Goth-kjerringa som sikkert er tegnerens wanna-be...det mest tragiske er at hu har tjent bøttevis med penger på dette.
det er veldig få folk unntatt Goth-folket som kan skjenne seg igjen i karakterne.
Trolldom
24.12.06 05:48
Du står fritt til å lage din egen tegneseriestripe, Lise er ingen spesielt god tegner, så jeg ser ingen grunn til hvorfor ikke du skulle gjenta suksessen. Kan du skrive innlegg på vgd så kan du også lage din egen tegneserie, og etter hvert tjene like godt som Lise. Bare vær klar over at det å holde liv i en tegneserie i en årrekke er ganske så krevende.
walter
24.12.06 13:22
Hva er det der for en holdning? Lag tegneserie sjøl hvis du ikke liker Nemi, spill inn din egen plate, skriv din egen bok... Som lesere er man i sin fulle rett til å ta standpunkt til og kritisere dårlige produkter. Jeg har min egen jobb, og skulle jeg utføre den dårlig og f.eks. Lise ende som min kunde, har hun selvfølgelig all rett til å kritisere meg også. Uten at jeg ville oppfordre henne til å ta samme jobben.

Når man lager et kreativt produkt ment for offentlig gjengivelse, har folk lov til å si hva de mener om det.
ksoftware
ksoftwareInnlegg: 10912
24.12.06 15:29
trolldom, hu får fast spaltplass og blir trøkt opp av frolaget selv om kvaliteten er laber........hvorfor har ikke avisene og diverse blader skrotet henne selv om serien suger?
Frk_Rydne
Frk_RydneInnlegg: 165
28.12.06 13:08
Er det noen som kunne forklare vilke stripe det er snakk om? Jeg sparer ikke på Dagbladet så lenge at jeg fortsatt har det etter noen måneder såå...
Litotes
LitotesInnlegg: 33060
29.12.06 09:48
Frk_Rydne skrev:
Er det noen som kunne forklare vilke stripe det er snakk om? Jeg sparer ikke på Dagbladet så lenge at jeg fortsatt har det etter noen måneder såå..."

Det er snakk om en stripe hvor Nemi leser høyt fra avisen en forholdsvis uvesentlig nyhet, husker ikke hvilken, som er egnet til å engasjere Nemi og Cyan som sitter og hører på. Cyan reagerer med vantro. Avisen, som vi lesere kan se, er smekkfull av katastrofenyheter men det er altså den uvesentlige de legger vekt på.

I Pondusoriginalen leste Pondus for Jokke at Gordon McBeinbrudd (eller noe tilsvarende) fikk free transfer fra Leeds. "Du kødder" sier Jokke. "Ikke gode, gamle Mackie!". På samme måte er avisen her full av katastrofenyheter.
RobertLJ
RobertLJInnlegg: 20
05.01.07 22:49
VILLE BARE SI AT NEMI ER ET MØKKABLAD SOM SUGER!!!
Trolldom
08.01.07 00:09
ksoftware skrev:
trolldom, hu får fast spaltplass og blir trøkt opp av frolaget selv om kvaliteten er laber........hvorfor har ikke avisene og diverse blader skrotet henne selv om serien suger?
---------
Fordi det selger! Og derfor må det vel være bra? Vel, Modern Talking og Crazy Frog selger jo også, så jeg må jo bare innse at dette argumentet ikke holder. Selv ville jeg aldri betalt fem flate øre for Nemi, men Nemi er heller ikke så talentløst at det gjør meg forbanna. Selv bor jeg på et lite tettsted, og jobber i en liten bedrift, og jeg kan med hånda på hjertet si at i hver eneste lunsjpause kommer det poenger som slår Nemi ned i støvlene etter min mening. Kanskje det kan bli min vei til tegneserieverden? Stripa skal hete "LUNSJ" og foregå i matpauserommet på en middels stor bedrift. Jeg tror det kan bli knallfett! Bedre enn Nemi ihvertfall.
Trolldom
10.01.07 15:45
Litotes skrev:

I Pondusoriginalen leste Pondus for Jokke at Gordon McBeinbrudd (eller noe tilsvarende) fikk free transfer fra Leeds. "Du kødder" sier Jokke. "Ikke gode, gamle Mackie!". På samme måte er avisen her full av katastrofenyheter.
................
Dette er jo ikke akkurat Gary Larson, det heller. Faktisk er vitsen så opplagt og lite original at jeg vil tro varianter av den er brukt mange ganger av ulike tegnere.
Arcticblue
ArcticblueInnlegg: 15669
12.01.07 12:55
Ja jobbet mange år på en fiskebedrift og jeg må innrømme at der kom gamlekara med noen gullkorn ja :-)

Kan f.eks. fortelle en gang vi hadde en dansk trailersjafør som satt på pauserommet våres og venta på at vi skulle fylle opp bilen hans.
Så han tar seg en kopp kaffe og første slurken så er det nesten som om han kveles og sier "det var jaggu meg en sterk kaffe"...
Hvor en av gamlekara bryter ut ... "Ja, varmt vann bader vi i!" :-)

Antar man må ha vært der for å finne den morsomt da men men.

Uansett... liker Nemi også jeg da hehe.
---------------------------------------------------------------------------------------
”if the primates that we came from had known that someday politicians would come out of the gene pool, they’d have stayed up in the trees and written evolution off as an bad idea!”
walter
13.01.07 00:39
Nei, dette innlegget forsto jeg ikke mye av.

Ny flott Nemi i dag, 13.01.07. Her mobber Nemi (og Lise) skadefro pene blode damer. For goth-folk bruker aaaaldri sminke eller gjør seg til eller noe. De er bare sååå naturlige og ekte. Dessuten er de eksperter på alt som er kult - i den grad tatoveringer fortsatt er kult.
Litotes
LitotesInnlegg: 33060
13.01.07 17:42
Trolldom skrev:
Dette er jo ikke akkurat Gary Larson, det heller. Faktisk er vitsen så opplagt og lite original at jeg vil tro varianter av den er brukt mange ganger av ulike tegnere."

Det tipper jeg du har rett i, jeg prøvde bare å hjelpe hun som ikke hadde fått med seg hvilken stripe det var snakk om.
UnionMan
UnionManInnlegg: 88
14.01.07 22:21
Ny flott Nemi i dag, 13.01.07. Her mobber Nemi (og Lise) skadefro pene blode damer. For goth-folk bruker aaaaldri sminke eller gjør seg til eller noe. De er bare sååå naturlige og ekte. Dessuten er de eksperter på alt som er kult - i den grad tatoveringer fortsatt er kult.
------------------------------------------

Ja, tatoveringene til blonde bimboer suger klamt. Og det gjør Goth-folkets sine skriblerier også.
Vedder en 100-lapp på at Mina i Petre digger Nemi.
RobertLJ
RobertLJInnlegg: 20
16.01.07 21:09
Ser dere fortsatt skriver diverse om nemi! dere skjønte kanskje ikke at det er et møkkablad som suger!!? jeg kan ærlig talt ikke forstå hva som fenger ved dette bladet !! bye bye
walter
16.01.07 23:05
Det er nok dessverre nok å lese noen aviser for å få med seg Nemi. Har aldri kjøpt bladet, jeg var lei alt serien før det begynte å komme ut i eget blad.
Gnarl
GnarlInnlegg: 6
17.01.07 13:40
Nemi er en ok serie som av og til glimter til med gode poeng. Var bedre før, men er ok underholdning i dag.
Lider litt av et begrenset persongalleri, som sliter med å gi nok variasjon til å holde gag'ene gående.

På den annen side har jeg hatt glede av å introdusere serien til venner og venniner fra engelsktalende land som ofter har en "Er det muuulig" reaksjon på at vi kan ha en slik serie om kvinner her.

(Har fortsatt ett ønske om å introdusere bryllupsseriene fra Egoland til amerikanske venner)
Solsimensen
SolsimensenInnlegg: 728
26.01.07 13:25
hva med å kanskje ikke ta tegneserier så seriøst? jeg er goth/metaller, og har tattiser, og leser nemi. huff og fy. men poenget er at det er underholdning, ikke den nye messias eller noe sånt crap. om persongalleriet kunne vært større, eller serien er belærende, eller rakker ned på familieliv, vel, ta det som underholdning, ikke leveregler.
"du skal ikke tro, du skal vite!"
walter
27.01.07 12:59
Jeg velger å ta underholdningen min seriøst. Iallfall så seriøst at jeg gjerne diskuterer kvaliteten på etn dertil egnet forum med likesinnede.

Så kan du ta dine ting seriøst. Hva er det med dere gothere? Bare fordi dere er bleike, handler sorte klær og har fått tegnet kruseduller på huden, så tror dere at dere har svarene?
superboyuffda
superboyuffdaInnlegg: 20
07.02.07 08:54
Biserien FABLER er så nydelig at den alene er grunn nok til å kjøpe bladet. Nyste nummeret har også et vedlagt blad: "Odilou" av Charlie Christensen. Denne er også alene grunn nok til å kjøpe Nemi.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester