Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hva hektet deg på superserier?

NYTT TEMA
Alohaman
AlohamanInnlegg: 1272
20.12.01 10:26
Det var mai 1967, og jeg var 8 år gammel (Fylte 9 senere på sommeren, do the math). Jeg hadde hørt om et skikkelig spennende blad en gutt i klassen min nettopp hadde kjøpt; "Lynvingen" het det, og handlet om en rik fyr som tok på seg maske og en kul drakt og slåss mot forbrytere. Jeg hadde tenkt mye på dette bladet de siste ukene. Så var jeg ute med mine gamle foreldre. Vi passerte en butikk der dette spesifikke bladet hang i vinduet, og jeg spurte om jeg kunne få et eksemplar (brukte ikke akkurat det ordet, men...). De hadde selv lyst på softis, og jeg fikk velge mellom "Lynvingen" og en softis (for dette var den tiden da man ikke hadde råd til begge deler). Det var en varm dag, og jeg HADDE lyst på en is...men til sist valgte jeg "Lynvingen" nr. 5, 1967. Og har aldri angret siden. Jeg var til da flasket opp med Donald & Co, og skal ikke si noe galt om det...men Lynvingen var noe ganske annet enn Donald. Dette var den tiden da alle superbladene hadde en ca. 1 cm bred rand med sjakkbrettmønster langs øverste kanten av forsiden. Jeg la snart merke til flere av disse; Supermann, Lynet, Superboy og Rommets Helter (dette var IKKE fremtids-supergruppen som senere ble kalt Rommets Helter i Superboy; den gangen inneholdt hvert blad én historie med Atom og én med Blackhawks), og tenkte at når Lynvingen var så bra, så var sikkert de andre det også. Neste måned kjøpte jeg mitt første nummer av Supermann (Nr. 6, 1967), og deretter har det gått slag i slag. Jeg ga opp superheltseriene i omtrent to år (1973-74) fordi alle maste så fælt om at det var barnslig å lese superserier, men siden 1974 har det ikke gått en eneste måned uten at jeg har kjøpt minst tre superheltserier. Nå abonnerer jeg på absolutt alt som kommer av mainstream superheltstoff fra DC (for det var kun DC som kom ut den gangen jeg begynte; senere kom det noen marvelserier, men jeg ble aldri like interessert i disse), sånn bortimot 50 hefter i måneden inkludert alle miniserier, one-shots etc., og har ca. 11-12000 hefter i mitt seriebibliotek. Mangler bare 8 nummer på komplett norsk Supermann-samling, og mangler bare noen få på komplett norsk samling av de andre seriene også.

Jepp, jeg er en voksen "DC fan geek", og er ikke hårsår for det. Har hørt alt det negative som kan sies om denne hobbyen, og har ennå ikke sluttet. Og nå har jeg holdt på så lenge at jeg ikke tror jeg noen gang kommer til å slutte.

Dette var min historie. Husker du din egen, og hvordan er den?

A-Man
Cruger
CrugerInnlegg: 2586
20.12.01 20:38
Etter å ha sett filmene om Superman, blad i min brors heller beskjedne samling av Supes, Lynvingen og Hulk, oppdaget jeg brukt sjapper på 80-tallet. Etterhvert kom også tegnefilmene om Eddie, FF og Hulk på video, og jeg ble solgt. Jeg tror at mitt første blad som jeg kjøpte nytt var Edderkoppen nr. 9 1989. Jeg var to månder å fylle tosifferet og hadde valget mellom min ukentlige dose tre-pakk kinderegg og dette bladet. Det ble ikke knideregg den lørdagen nei...
Opp gjennom årene ble Bruktboka min ukentlige handletur, og jeg fant mye. Husker også at jeg penset innom Punisher et sted på veien, og har i dag nesten komplett samling av Bladkompaniets utgivelser, mangler et par-tre pluss noen Magnum utgivelser.
Innimellom oppdaget man også amerikanske utgivelser, og i følge Red. i Semic fantes det visst flere butikker i Oslo som spesialiserte seg på dette. Dette må ha vært høsten 93 at jeg holdt mine hender rundt Uncanny X-Men #300 o fryd!
Så kom og gikk kjøpssituasjonene og mulighetene, men så ble man voksen.
Etterhvert skjønte jeg at de bladene jeg hadde solgt igjen(norske må vite, de amerikanske forlot aldri min hylle) var savnet, hva var det som skjedde i nettopp det bladet? Marvel Universet var på vei inn igjen. Samtidig fant man ut at disse bøkene Marvel selger ikke var så rent dyre, så de gjorde også sitt inntog. Ett eller annet sted på veien prøvde Image Comics å snike seg inn med freske tegninger og farger, men da jeg så at det eneste med særlig kvalitet var Spawn, og en crossover som heter Extreme Sacrifice(etter Extreme Studios, firma til Rob "Dæven-du-er-dårlig-du" Leifield). Dog, også den er kjedelig i lengden.

Nå ser jeg at mitt tall er noget beskjedent i forhold til A-Man, men han har jo 20 år mere enn meg på samle fronten. Har ett naturlig forsprang der, ja. Men jeg håper jo at min også kan øke. Til nå klokker samlinga inn på ca. 1030 historier.

I går leste jeg Uncanny X-Men #400, men sirkelen er på langt nær slutt.

Cruger - Your Friend in Good Music
MrOlav
MrOlavInnlegg: 1992
23.07.02 04:01
"Problemet" med slike som meg som er født på 70-tallet, er at superheltserier allerede var i handelen før jeg ble født. Det blir omtrent som å si hva som hektet meg på fjernsyn eller kino. Tegneserier har jeg allitd likt, særlig da bestemoren min før jeg lærte å lese selv, leste gamle Donaldblader for meg. Så det tok ikke lang tid før jeg leste på egenhånd etter at jeg begynte på skolen. Men allerede før den tid betraktet jeg det som helligbrøde å kaste tegneserier, da de kunne leses om igjen og om igjen. Ikke husker jeg når jeg maste meg til dem i butikken, men jeg hadde også noen superhelttegenserier i samlingen min som hadde ligget der så lenge jeg kunne huske, før jeg kunne lese. Om Supermann, og Edderkoppen i kamp med Smeltemannen og noen blader til. Pluss Tarzan, som ikke akkurat er superhelt, men som kommer borti mye av de samme fenomenene som superhelter gjør.
Disse likte jeg også, som et alternativ til de mer uskyldige barnebladene, som Donald, Snurre Sprett og Tuppen og Lillemor m.fl.. Men jeg hadde ingen å diskutere dette med, men det var jeg ikke så interessert i heller. Foretrakk å lese dem. Men Hulk var vel den jeg var mest begeistret for på barneskolen, som jeg oppdaget etter å kjøpt et blad som så lovende ut, ettersom han ikke var så forferdelig del og nobel som en del andre helter. Likte outsiderne best, inkludert Dracula. Og blant historier var det de mest fantastiske jeg hadde størst sansen for, og ikke forbryterjakt i skitne smug.
Jeg var heldig nok til å få med meg tegneserienes glansperiode på 80-tallet, hvor man da kunne kjøpe Tenåringstitanene (noe av det beste som er utgitt i landet), Gigant og Prosjekt X osv. Så jeg er vel nærmest oppflasket på det, og kan ikke akkurat si at det var en spesiell opplevelse eller hendelse som fikk meg hektet.
Cruger
23.07.02 11:45
Hmmm, bare 9000 til nå, så tar jeg deg igjen, A-Joe!

Cruger trenger egentlig å vinne i lotto.
Paxman
PaxmanInnlegg: 103
24.07.02 10:14
Kan ikke si det var en spesiell hendelse som fikk meg hekta. Pappan min er like tegneseriefrelst som meg og har i alle år kjøpt Donald, Fantomet, Lucky Luke, Asterix osv. Men min mor satte seg på bakbeina hva superhelt serier angikk. Disse var dyre og unødvendige(og sikkert ikke bra for lettpåvirkelige barnesinn heller). Likevell fikk jeg da mast meg til noen nummer etter hvert. Noen favoritter var Supermann, HULK, Dr. Strange og He- Man(noen som husker han?). Da superseriene forsvant fra norske foretninger forsvant også interessen, men dukket opp igjen da jeg begynte på videregående og kom borti noen amerikanske blad. Siden dengang har tegneserier(ikke bare super) vært en av mine aller største lidenskaper.

Paxman vil forresten også gjerne vinne i lotto....
aud67
aud67Innlegg: 370
24.07.02 10:17
Etter å ha vært en trofast leser av Sølvpilen og Tuppen og Lillemor så kjøpte eg en dag et eksemplar av Atlantic Spesial. Mutantene traff meg som en vegg eg kjørte inn i i 90 km. Ikkje hvilken som helst historie. Det var Phonix fødsel i X-Men. Så de ble en Marvel fanatiker av meg. Hadde intil da såvidt lest litt DC, uten å få den helt store intressen.

I dag er intressen på vikende front. Marvel har endra seg mye sia dengang, og etter at Excalibur forsvant, så forsvant egentlig intressen for det. Alle seriene deira har blitt så mørke. Det er ikkje noen koselige miljø igjen. Det er bare slåssing og masakre hele tiden. Før fikk en i allefall et inntrykk av at dem hadde et liv. Tegnerne er generelt dårlige. Eg liker detaljer, og dem liker tydeligvis mest action og overdimensjonerte muskler. Kort fortalt. Historiene flyter ikkje fra hefte til hefte. Eg føler det som man blir slengt inn i en historie som alerede har vart en stund.

Kommer fortsatt til å samle på en del andre blader, men nå er det kun snakk om kort tid før Avalon får den triste nyheten.

Det begyner å bli et grunnlag her inne for et tippelag. Lommeboka mi skriker også etter sikkelig påfyll.
AlohaJoe
AlohaJoeInnlegg: 456
24.07.02 12:07
"Cruger skrev:
Hmmm, bare 9000 til nå, så tar jeg deg igjen, A-Joe!

Cruger trenger egentlig å vinne i lotto. "

Du får stå på ;) Såvidt jeg husker kjøper du endel blader i måneden? Vel, skal du ha det minste håp om å ta meg igjen, må du kjøpe over 45-50 hver måned. Si 50 da, for godt mål. Om du kjøper la oss si 100 blader hver måned, så haler du innpå med omtrent 600 i året (og ikke 1200, siden min egen samling øker med omtrent 600 i året). Da tar det deg 16 år å ta meg igjen. Hvis vi begynner tellingen NÅ, kommer vi begge til å ha 21.000 blader etter 16 år hvis vi samler i samme tempo hele tiden. Hei, la oss møtes i 2018 og sammenligne samlingene, OK? Kjøper du mindre enn 100 blader i måneden, tar det selvsagt lengre tid.

A-Joe
Som også vil vinne i Lotto.
AlohaJoe
24.07.02 12:24
"Paxman skrev:
Kan ikke si det var en spesiell hendelse som fikk meg hekta. Pappan min er like tegneseriefrelst som meg og har i alle år kjøpt Donald, Fantomet, Lucky Luke, Asterix osv. Men min mor satte seg på bakbeina hva superhelt serier angikk..."

Ikke særlig smart da, for da fikk du IALLFALL lyst til å lese superheltserier, ikke sant?

"...Disse var dyre og unødvendige(og sikkert ikke bra for lettpåvirkelige barnesinn heller). Likevell fikk jeg da mast meg til noen nummer etter hvert. Noen favoritter var Supermann, HULK, Dr. Strange og He- Man(noen som husker han?)..."

Oh yesss. Tegneserien om He-Man dukket for første gang opp som et bilag midt i et nummer av "DC Comics Presents", som var DCs faste team-up blad for Superman. Superman ble transportert inn i He-Mans dimensjon, og ordnet opp med den fæle Skeletor og hans drabanter sammen med He-Man og vennene hans. Så Superman og He-Man er gamle kjente :)

"...Da superseriene forsvant fra norske foretninger forsvant også interessen, men dukket opp igjen da jeg begynte på videregående og kom borti noen amerikanske blad. Siden dengang har tegneserier(ikke bare super) vært en av mine aller største lidenskaper..."

Har selv en gutt på litt over to og en jente på litt over ett år, og hvis slikt ligger i genene, kommer begge disse til å bli habile serielesere. De kommer til å få en skikkelig jump start, da, jeg regner med at samlingen har vokst til 17-18000 når de blir gamle nok til at interessen starter for alvor. Vil ta noen år å komme igjennom det.

A-Joe
-Superheltserier "unødvendige", my ass!
AlohaJoe
24.07.02 12:47
"aud67 skrev:
Etter å ha vært en trofast leser av Sølvpilen og Tuppen og Lillemor så kjøpte eg en dag et eksemplar av Atlantic Spesial. Mutantene traff meg som en vegg eg kjørte inn i i 90 km. Ikkje hvilken som helst historie. Det var Phonix fødsel i X-Men. Så de ble en Marvel fanatiker av meg. Hadde intil da såvidt lest litt DC, uten å få den helt store intressen.

I dag er intressen på vikende front. Marvel har endra seg mye sia dengang, og etter at Excalibur forsvant, så forsvant egentlig intressen for det. Alle seriene deira har blitt så mørke. Det er ikkje noen koselige miljø igjen. Det er bare slåssing og masakre hele tiden. Før fikk en i allefall et inntrykk av at dem hadde et liv. Tegnerne er generelt dårlige. Eg liker detaljer, og dem liker tydeligvis mest action og overdimensjonerte muskler.

Slik har det vært med de fleste serier en lang stund nå. MEN, det finnes ett lyspunkt. DC er det ene serieforlaget som ALDRI konverterte til denne "dark"-trenden. Hos DC har de hele tiden gått inn for at det skulle være morsomt å lese tegneserier, selvsagt blandet med innføringen av litt mer "voksne" tema for å tilpasse seg en mer komplisert verden. Den "mørkeste" hos DC er Batman, og selv om han er sær og dyster, har han fremdeles en strikt moralkodeks. Og øverst på denne er: Ikke ta liv. Og der hvor "heltene" i andre serieforlag, med sine overdimensjonerte muskler og sine gigantiske kablooey-blasters i hendene slakter ned bad guys for fote, vil DCs Superman, som er så mektig at han kan gjøre akkurat som han vil, heller ofre seg selv før han lar et annet menneskeliv gå tapt. Jeg anbefaler at du prøver litt DC igjen. Mye har skjedd her i de siste få årene.

"...Kommer fortsatt til å samle på en del andre blader, men nå er det kun snakk om kort tid før Avalon får den triste nyheten..."

Hm. Personlig har jeg fått milevis bedre service fra Outland i Østbanehallen. Kuttet ut Avalon for over syv år siden.

A-Joe
aud67
aud67Innlegg: 370
24.07.02 13:55
"AlohaJoe skrev:

Slik har det vært med de fleste serier en lang stund nå. MEN, det finnes ett lyspunkt. DC er det ene serieforlaget som ALDRI konverterte til denne "dark"-trenden. Hos DC har de hele tiden gått inn for at det skulle være morsomt å lese tegneserier, selvsagt blandet med innføringen av litt mer "voksne" tema for å tilpasse seg en mer komplisert verden. Den "mørkeste" hos DC er Batman, og selv om han er sær og dyster, har han fremdeles en strikt moralkodeks. Og øverst på denne er: Ikke ta liv. Og der hvor "heltene" i andre serieforlag, med sine overdimensjonerte muskler og sine gigantiske kablooey-blasters i hendene slakter ned bad guys for fote, vil DCs Superman, som er så mektig at han kan gjøre akkurat som han vil, heller ofre seg selv før han lar et annet menneskeliv gå tapt. Jeg anbefaler at du prøver litt DC igjen. Mye har skjedd her i de siste få årene.

"...Kommer fortsatt til å samle på en del andre blader, men nå er det kun snakk om kort tid før Avalon får den triste nyheten..."

Hm. Personlig har jeg fått milevis bedre service fra Outland i Østbanehallen. Kuttet ut Avalon for over syv år siden.

A-Joe "

Holder en DC serie. Titans. Dem har kommet og godt i mitt liv siden eg var ungen. Holder fast ved dem. Tror ikkje eg kommer til å utvide det noe mere. Intressen begynner å svekkes til fordel for andre hobbyer. Har en del favoritter utenfor superhelt universene som eg er veldig glad. Dem kommer eg til å fortsette med.

Hos Outland har eg også lagt igjen en del penger. Bare ikkje på blader. Kan jo ikkje svikte Terje på Avalon helt. Har haft abo der siden dem starta. Kan ikkje klage på servicen egentlig.
ninja
ninjaInnlegg: 1828
24.07.02 14:07
Min introduksjon til superhelter kom i litt senere alder enn for de fleste, tipper jeg. Hadde en skoleoppgave der vi skulle illustrere de syv dødsynder via en tegneseriefigur, hvor da undertegnede valgte soiderman. Faktisk førte dette ikke til at jeg ble spesiellt hekta på spiderman, men ledet meg videre inn i marvels fantastiske verden og det var da X-men, spesiellt Wolverine som ble mine favoritter.
AlohaJoe
24.07.02 14:20
"ninja skrev:
Min introduksjon til superhelter kom i litt senere alder enn for de fleste, tipper jeg. Hadde en skoleoppgave der vi skulle illustrere de syv dødsynder via en tegneseriefigur, hvor da undertegnede valgte spiderman..."

Du store. Hvorfor hadde vi ikke slike oppgaver da JEG gikk på skolen? Skulle vært artig å sett resultatet.

A-Joe
ninja
24.07.02 23:40
Vel, siden jeg går på skole der tegning er en av de tingene vi driver mest med, så er det ikke så unaturlig med en slik oppgave.
Forøvrig syntes læreren min at resultatet var litt for rett på sak, siden mange av tegningene inneholdt halvnakne damer, samt spiderman i en del kompromitterende situasjoner.
Cruger
25.07.02 06:17
Hø? Spiderman i komprimerende situasjoner? Du tuller. Hvilket år var dette da? Han er jo renheten selv innen Marvel.
Cruger
25.07.02 06:22
"AlohaJoe skrev:
Du får stå på ;) Såvidt jeg husker kjøper du endel blader i måneden? Vel, skal du ha det minste håp om å ta meg igjen, må du kjøpe over 45-50 hver måned. Si 50 da, for godt mål. Om du kjøper la oss si 100 blader hver måned, så haler du innpå med omtrent 600 i året (og ikke 1200, siden min egen samling øker med omtrent 600 i året). Da tar det deg 16 år å ta meg igjen. Hvis vi begynner tellingen NÅ, kommer vi begge til å ha 21.000 blader etter 16 år hvis vi samler i samme tempo hele tiden. Hei, la oss møtes i 2018 og sammenligne samlingene, OK? Kjøper du mindre enn 100 blader i måneden, tar det selvsagt lengre tid.

A-Joe
Som også vil vinne i Lotto."

Stå på ja, men denne gangen tok det en kraftig nedsving med handelen, siden jeg brukte litt mere enn jeg hadde rå til, men shitt happens.
Takket være ting som milehigh og lone star, er jeg rikere å papir, men fattigere på penger. Venter fortsatt på en ladning, så snart har jeg Longbow hunters i samlingen, History of ...DC også, faktisk, og en del annet, fra Marvel da seffer'n.

Men, jeg tror det vil ta lenger tid. Når du sier tall, hva tenker du på A-man? Teller du alle de som står i Archives som 1 blad, eller teller du alle inni som seperate blad? Jeg har en del Essentials Samling, og i hver er det ca. 24. Og det telles med i totalen.

Må uansett vinne masse penger, Kjell Inge? Lyst på en sønn til?

Cruger vil bli adoptert av en rik person.
Cruger
25.07.02 06:25
"aud67 skrev:
I dag er intressen på vikende front. Marvel har endra seg mye sia dengang, og etter at Excalibur forsvant, så forsvant egentlig intressen for det. Alle seriene deira har blitt så mørke. Det er ikkje noen koselige miljø igjen. Det er bare slåssing og masakre hele tiden. Før fikk en i allefall et inntrykk av at dem hadde et liv. Tegnerne er generelt dårlige. Eg liker detaljer, og dem liker tydeligvis mest action og overdimensjonerte muskler. Kort fortalt. Historiene flyter ikkje fra hefte til hefte. Eg føler det som man blir slengt inn i en historie som alerede har vart en stund."

Har du forsøkt X-Treme X-Men? Chris Claremont og Salvador Larroca er teamet og Chris er seg selv som vi kjenner ham, og Sal tegner nydelig, minner meg om gode gamle Claremont/Byrne dager.
En annen tin du burde prøve er Captain Marvel med Peter David og CrissCross, David er en glimrende tegner, og hans humor blir komplimert av CrissCross sine detaljer og likeledes humor.

2 forskjellige serier, som jeg tror du vil like.

Cruger liker dem.
AlohaJoe
25.07.02 11:37
"Cruger skrev:
...Men, jeg tror det vil ta lenger tid. Når du sier tall, hva tenker du på A-man? Teller du alle de som står i Archives som 1 blad, eller teller du alle inni som seperate blad? Jeg har en del Essentials Samling, og i hver er det ca. 24. Og det telles med i totalen..."

Å... Disse har jeg ikke regnet med i det hele tatt. Jeg har en drøss av DC Archives-utgivelsene, pluss "Greatest xxxxx-stories Ever Told"-hardcoverne og flere av de 96-siders hardcoverne også, men disse har jeg ikke talt med. De er bare bøker, liksom. Vel, hvis jeg skal regne med disse også, så vil det nok ta en tanke lengre tid ja. La oss si 17 år, da.

A-Joe
ninja
25.07.02 14:36
"Cruger skrev:
Hø? Spiderman i komprimerende situasjoner? Du tuller. Hvilket år var dette da? Han er jo renheten selv innen Marvel."

Det var nettop derfor det var litt morsomt å velge nettop ham..
Cruger
27.07.02 20:11
Men, hvilket situasjoner var det det dreide seg om da?

Cruger ble nysgjerrig.
ninja
28.07.02 00:29
Ja det skulle du vel visst å like, det tenker jeg..

Elektrojet
ElektrojetInnlegg: 23495
28.07.02 00:36
Hmm...når jeg tenker over det har jeg en 4-5 bæreposer uti boden Gigant, Lynvingen og Edderkoppen... Kanskje på tide å lese dem igjen.

Aner ikke hva som først fikk meg til å kjøpe dem men...

-------------------------------------
►Let me see you
Stripped down to the bone◄
Cruger
28.07.02 17:35
Få dem ut av boden ihvertfall, hvor de kan råtne. De skal taes vare på.
Viktig.

Cruger kan aldri sette slik i en bod.
Paxman
PaxmanInnlegg: 103
29.07.02 08:31
"Elektrojet skrev:
Hmm...når jeg tenker over det har jeg en 4-5 bæreposer uti boden Gigant, Lynvingen og Edderkoppen... Kanskje på tide å lese dem igjen.

FYYYYYYY!!!! BLASFEMI!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Elektrojet
31.07.02 22:40
Cruger skrev:
Få dem ut av boden ihvertfall, hvor de kan råtne. De skal taes vare på.
Viktig.

Cruger kan aldri sette slik i en bod.

Hehe, da har du ikke vært i boden min :) ikke alle har det like trekkfullt og fuktig vet du...

►Let me see you
Elektrojet
31.07.02 22:41
Paxman skrev:
"Elektrojet skrev:

FYYYYYYY!!!! BLASFEMI!!!!!!!!!!!!!!!!!!

HÆ, HVA MENER DU ER BLASFEMI? CAPS LOCK ER IKKE SÆRLIG KULT DET HELLER!!!!!!!!!
►Let me see you
mikkemus1
mikkemus1Innlegg: 85
12.08.02 09:00
Jeg hadde aldri den helt store interessen for superserien i barndommen, det var først i ungdomstiden jeg begynte å lese disse seriene for alvor. Det hele startet vel i 1978 da Atlantic Forlag begynte å utgi Edderkoppen og Atlantic-Serien (Fantastiske Fire). Jeg var på sykehus noen dager etter en mindre operasjon, og fikk besøk av en kompis som hadde det tredje nummer av Edderkoppen med seg, der han kjemper mot fiender som Grizzly og Sjakalen. Tror dette var første gang jeg leste en Marvel-serie, og jeg opplevde denne som ganske forskjellig fra de spredte DC-serier jeg hadde lest tidligere. Jeg ble øyeblikkelig hektet, og fortsatte å kjøpe disse bladene. En stund senere kom jeg over en bruktblad-butikk som hadde 100-vis av amerikanske Marvel-blader til salgs. Jeg ble nysgjerrig på disse, og begynte å kjøpe. Jeg begynte (litt tilfeldig) med en serie som het 'The Defenders'. Dette var en litt merkelig serie, skrevet av Steve Gerber, en av de mer kontroversielle skribentene for Marvel (noen som husker Howard the Duck?). Jeg likte serien såpass bra at jeg gikk tilbake til butikken og begynte å kjøper flere andre serier også (Avengers, Captain America, Iron Man, Daredevil osv). Noen blader fant jeg også i en annen bruktblad-butikk, og her kjøpte jeg bl.a. noen av de første bladene av Uncanny X-Men etter relanseringen, og de kostet bare 2 kroner stykket. Jeg visste ikke den gang at disse kom til å stige ufattelig i kurs noen år senere. Etter å ha kjøpt opp det meste jeg fant i disse butikkene, var det noen som tipset meg om Fantask i Danmark. Jeg begynte deretter å abonnere på flere av Marvel-seriene, og begynte også å snuse litt på DC igjen. Dette var noe jeg gjorde i årevis, helt til prisene på forsendelser fra Danmark ble så dyre at det ikke lønte seg lenger, og jeg begynte å abonnere direkte fra forlaget. Fortsatte med dette en stund, men kjøper nå bladene fra en spesialbutikk i min hjemby, da dette blir det rimeligste. Jeg har trappet mye ned nå, i forhold til hva jeg gjorde for noen år siden, men kjøper fortsatt 12 faste Marvel.serier og 1 DC-serie (JLA) hver måned. Jeg har nok ikke så stor samling som AlohaMan/Joe, men jeg vil anta at den ligger på ca. 5000.

Vel, det var Min historie...
Cruger
12.08.02 19:32
you mikkemus1, hvilket blader abonnerer du på?

Cruger abonnerer ikke, men digger Thunderbolts noe sinnsykt for tiden.
mikkemus1
mikkemus1Innlegg: 85
13.08.02 09:40
"Cruger skrev:
you mikkemus1, hvilket blader abonnerer du på?

Cruger abonnerer ikke, men digger Thunderbolts noe sinnsykt for tiden."

Jeg abonnerer på Avengers, Captain America, Daredevil, Fantastic Four, Hulk, Iron Man, Thor, Thunderbolts, Marvel Knights, Amazing Spider-Man og Peter Parker. Oops, det ble visst bare 11, må ha tellet feil... Jeg har droppet X-Men-seriene nå. Mistet interessen, men har kanskje gått glipp av noe? (Synes fortsatt at Uncanny X-Men var best den gang Claremont, Byrne og Austin hadde kontrollen).

Og som sagt JLA fra DC.
Cruger
13.08.02 16:16
"mikkemus1 skrev:

Jeg abonnerer på Avengers,
Har fulgt det fra Alan Davis og bladd opp back-issues, og det har vært rimelig spennende, hvor de har tatt utviklingen, men Kieron var forferdelig dårlig på #54.

Captain America,
Har kun lest #1 av vol 5, og syntes det var rimelig bra, hvordan er resten?

Daredevil,
Her har jeg hørt mye om fremgangen i historien, og at den er sinnsykt langsom.
Altså slik at det skjer kanskje 1 liten viktig ting i historien, i motsettning ti lfør, hvor mye skjedde.

Fantastic Four,
Hoppet av etter at Carlos, Jeff og Rahael ga seg, men tenker på å ta opp igjen tråden med Mark Waid.

Hulk,
Beste Hulken siden David/McFarlane, Bruce Jones gjør en veldig bra jobb her.

Iron Man,
Denne er ulest, Iron Man alene har egentlig aldri interessert meg. Aner ikke hvorfor. Digger'n i Avengers, vel og merke, men ikke her.

Thor,
Ble jo nødt til å følge med når Odin døde. Men, pga tilgjengelighet, så har jeg ikke plukket opp noe mere. Dog, Dan Jurgens klarte å ta litt tak i meg på en person som egentlig bare Kurt Busiek har gjort halvveis interessant.

Thunderbolts,
Kongen av Marvel's serier, den eneste synes jeg, som fortsatt har en Marvel-følelse. Med historier, som glir naturlig avgårde, uten at det føles som ett story-arc, pluss at Zircher gjør en glitrende jobb, nesten, ikke neste, han GJØR en bedre jobb en Bagley
Marvel Knights,
Er dette bedre enn i forrige runde?
Amazing Spider-Man og Peter Parker.
En måndlig dose kommer på Rimi, støtte de norske litt også.

Uncanny kjøper jeg fortsatt når jeg har muligheten, siden jeg syntes personene og faktisk Casey har grepet meg litt. Morrison's New X-M blir litt for over-the-top/"her skal vi sjokkere for en hver pris"-aktig greie.
Dog, for en gode gamle, Caremont følelsen, så kjøper jeg X-Treme X-Men, og synes at Salvador Larocca gjør en såpass god jobb, at han lett kunne ha gitt Byrne/Austin en omgang tegne-juling hadde de konkurrert i dag.

Jeg har også sett litt på det Claremont gjorde med X-Men etter Byrne, altså Cockrum del 2, og det var nesten vel så bra det. Men, en klassiker er en klassiker.

Cruger har merkelig assosiasjoner hver gang tallet 137 viser seg i verden.
Wikstead
WiksteadInnlegg: 271
24.04.03 20:15
Jeg "leste" til tider superserier lenge før jeg kunne lese. Jeg var fascinert av både Supermann, Hulken og Lynvingen. Det som imidlertid virklig hektet meg og ble en besettelse i noen år framover var da Semic begynte med Marvel-universet.
Jeg husker fortsatt spenningen fra høsten 1984 da bladene begynte å komme.
Først var det tre serier: Hulk, Prosjekt-X og Edderkoppen. Hulk og Edderkoppen var jeg kjent med fra før, men Prosjekt-X og Fantastiske Fire(som gikk som biserie i Edderkoppen) ble et nytt bekjentskap.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg