Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Barks eller Don Rosa?

NYTT TEMA
Hysteria3
Hysteria3Innlegg: 40172
24.05.08 16:08
Mener å huske at dette har vært diskutert her før, men det er jo så dødt uansett...

Så, hvem er din favoritt og hvorfor?

Selv går jeg for Don Rosa og de lange, episke og ikke minst detaljrike historiene han produserer. De beste av disse er som eventyr i tegneserieformat. Carl Barks hadde riktignok vanvittig gode både tegninger og historier, så jeg er slettes ikke helt sikker på mitt eget valg her. Det går på dagsform, og i dag har jeg lest "Siste hundeslede til Dawson", så...

Andre tegnere er knapt verdt å nevne i disses selskap, selv om jeg liker viking-historiene og et par andre av Marco Rota.

Er det forresten noen som vet hvor jeg kan skaffe "Skrues liv" og "Jakten på Tempelridderskatten", gjerne på nett?

Hysteria
Alt-Ctrl
Alt-CtrlInnlegg: 1702
24.05.08 16:47
Don Rosa, helt klart.

Har ikke lest Donald Duck på noen år nå. Kommet noen nye historier fra mannen?
J Nissen
J NissenInnlegg: 46560
24.05.08 16:56
Jeg er jo en liden skaplig Donald Duck samler og har noen tusen blader / bøker og 20 kompeltte årganger med Donald. Jeg har vle lest omtrent alt som er skrevet av både Bark og Rosa.

Boken om Skrue Mc Ducks liv, som inneholder hele den samlede serien, samt fordordene er vel en av mine absolutte favoritter. Dette er virkelig et sjeldent mesterverk. Noe av det beste.

Don Rosa har et deltajnivå og en fortellerstil som vel ingen kan matche.

Samtidig er jeg en fan av Carl Braks sine enkle tegninger men sjeldent velregisserte historier.

Jeg stiftet nok bekjentskap med Barks før Rosa så alt i alt går jeg nok for ham. Selv om det er et veldig vanskelig valg.

Av de litt nyere tegnerne synes jeg Marco Rota holder høy kvalitet. Han kan nok etterhvert gå inn som en klassiker.
Hysteria3
24.05.08 17:07
J Nissen skrev:
Jeg er jo en liden skaplig Donald Duck samler og har noen tusen blader / bøker og 20 kompeltte årganger med Donald. Jeg har vle lest omtrent alt som er skrevet av både Bark og Rosa.

Er det _den_ J Nissen som har skrevet dette? Når ble du dyslektiker? ;-)

Ser du nevner boken om Skrues liv. Hvordan i huleste ser denne ut, hvor kan jeg skaffe den, og hvordan har jeg gått glipp av denne?
Hysteria3
24.05.08 17:08
"Har ikke lest Donald Duck på noen år nå. Kommet noen nye historier fra mannen?"

Jakten på Tempelridderskatten er den siste jeg vet om. Den er også hans lengste, fordelt på tre Donald-blader. Dessverre har jeg bare lest den ene delen, og skulle gjerne likt å vite om hele er å oppdrive noe sted uten å måtte begynne å lete etter konkrete Donald-utgivelser.
Saxzon
SaxzonInnlegg: 985
24.05.08 17:09
J Nissen skrev:
Jeg er jo en liden skaplig Donald Duck samler og har noen tusen blader / bøker og 20 kompeltte årganger med Donald.
~

Heh, er du full?
J Nissen
24.05.08 17:26
Hysteria3 skrev:
J Nissen skrev:

Er det _den_ J Nissen som har skrevet dette? Når ble du dyslektiker? ;-)

Ser du nevner boken om Skrues liv. Hvordan i huleste ser denne ut, hvor kan jeg skaffe den, og hvordan har jeg gått glipp av denne?
-------
Over natta? Tror det var noe dårlig i maten jeg fikk servert i går..

Jeg tok et lynkjapt bilde av boken med mobilen, så kvaliteten ble jo deretter. Det begynner å bli noen år siden boken kom ut nå.. Kan se foran om du lurer :), men det ER virkelig en praktbok.

[ur]http://bildr.no/view/203140[/url]
J Nissen
J Nissen
24.05.08 17:27
Saxzon skrev:
Jeg er jo en liden skaplig Donald Duck samler og har noen tusen blader / bøker og 20 kompeltte årganger med Donald.
~

Heh, er du full?
-------
Neeeh... :P
Hysteria3
24.05.08 17:44
Den boka vil jeg ha.
Bokkilden.no har den ikke... Noen andre tips?
J Nissen
24.05.08 17:50
Du får den ikke ny. Den ble utsolgt fra forlag for lenge siden. Så det var noen som etterlyste den for noen år siden. Iflg. forlaget den gangen var det heller ikke aktuellt å gi den ut på nytt.

Du må nok derfor gå til bruktmarkedet. QXL.no er realtivt bra på tegneserier, men de har den ikke for øyeblikket.

Utover det så har du jo bruktforhandlerne, men det er jo litt avhengi av hvor i landet du bor.

Men den der er en liten godbit. Jeg er endel i bruktforhandlere, men jeg tror bare jeg har sett den en gang. Var innom en senest idag, kan ikke si at jeg så den.

Jeg leter etter "fra dag til dag, nr 5", finner jeg den er fra dag til dag-serien komplett :D :D
Hysteria3
24.05.08 19:39
Ser den er å finne på ebay. Til og med signert av Don Rosa (apparantly...)

Skal nok få tak i denne, ja :)
JimNasium
JimNasiumInnlegg: 526
24.05.08 19:40
Jeg kan anbefale www.seriebutikken.no eller www.gekki.no for samlere av tegneserier. De har en god del både brukt og nytt.
strawfoot
strawfootInnlegg: 3573
24.05.08 19:41
Barks er best, synes jeg. Don Rosa er en god nummer to.
texmurphy_3
texmurphy_3Innlegg: 247
25.05.08 10:24
Foretrekker Don Rosa. Gode historier, detaljrikdom og humoren trekker han forbi den gamle mesteren Carl Barks, som jeg også har stor sans for. De siste årene har jeg nesten sluttet å lese Donald, men drar fram Rosa eller Barks med jevne mellomrom.

Boka om Skrues liv fant jeg på Outland ved Oslo S for ett år eller to siden, da var den på engelsk, uten at det var noe minus for meg ihvertfall. Kanskje verdt å sjekke ut?

Ellers så kan denne siden anbefales: http://disneycomics.free.fr/index.html
LioKaiser
LioKaiserInnlegg: 383
25.05.08 15:05
Don Rosa, helt klart. :)

Historiene om og rundt Skrue McDuck's liv er et mesterverk.
J Nissen
25.05.08 18:42
Skrue McDucks liv og levnet, som boken heter på norsk, vil jeg nesten påstå at er DEN beste produksjonen som er å få tak i. Kanskje blant det meste som heter tegneserier. Det er så gjenomført, detaljert og utrolig! :)

Om du kan lese engelsk så er det selvsagt mulig å få tak i.

Jeg selger IKKE mitt eksempler, bare så det er sagt :P
siIva
siIvaInnlegg: 299
28.05.08 18:16
Hvis du ikke allerede har skaffet den, finnes i alle fall The Life and Times of Scrooge McDuck i en pussig sjappe innerst i annen etasje på Paleet i Oslo. Der finnes antakelig også bok to, en samling av de nye kapitlene i historien, deriblant The Prisoner of White Agony Creek og Hearts of the Yukon.

Jeg mener Don Rosa er best på engelsk.
aeonfly
aeonflyInnlegg: 41
29.05.08 16:16
Helt klart Don Rosa! Men må si at "Jakten på gullhjelmen" er en av Barks aller beste!

Ingenting i Donald kan slå "Skrues liv"
MagicPie
MagicPieInnlegg: 28358
01.06.08 12:26
Min favoritt har alltid vært Barks.
Har aldri likt måten Don Rosa tegner på.
J Nissen
22.06.08 20:49
MagicPie skrev:
Min favoritt har alltid vært Barks.
Har aldri likt måten Don Rosa tegner på.
-------
De har veldig forskjellig tegnestil.
Don Rosa harpå mange måter et slikt detaljnivå på tegningene sine at det er en ren fryd for øyet, og mange kan nesten oppdage ny elementer hver eneste gang man leser seriene hans.

Men likevel er jeg en stor beundrer av Carl Barks sin tegnestil. Som på mange måter nesten "er Donald"

Jeg sitter nå med bud inn på QXL , for å komplettere Carl Bark Jubileumsboken-serien. Det er virkelig en av juvelene i samlingen min, synes nå jeg.
M-T
M-TInnlegg: 5187
23.06.08 15:04
Hysteria3 skrev:
Den boka vil jeg ha.
Bokkilden.no har den ikke... Noen andre tips?

Bibloteket. Ulempen er at den må leveres inn, men du får iallefall lest den:)

Lpettern
LpetternInnlegg: 911
23.06.08 15:10
Husker en serie som het "Skrues liv", den likte jeg kjempe godt. Det var vel med Carl Barks om ikke jeg husker feil.... Digger alle små detaljene som er med i de historiene :)
quaresma7
quaresma7Innlegg: 734
23.06.08 22:08
Don Rosa! Det er søren meg noen år siden jeg har lest Donald nå... Don Rosa var alltid favoritten. Holder han på enda?
FuriousStyles
FuriousStylesInnlegg: 1330
23.06.08 23:49
Lpettern skrev:
Husker en serie som het "Skrues liv", den likte jeg kjempe godt. Det var vel med Carl Barks om ikke jeg husker feil.... Digger alle små detaljene som er med i de historiene :)
---------------------------

Skrue McDucks Liv og Levnet er skrevet og tegnet av Don Rosa.

DoktorBacon
DoktorBaconInnlegg: 2372
28.06.08 18:00
Jeg elsker tegnemåten til Don Rosa. Han har et utrolig øye for detaljer!

Nei, nå er det lenge siden jeg har lest noe skikkelig Donald.
MaximusX
MaximusXInnlegg: 3783
27.07.08 22:22
Barks er kongen. Men Rosa skal ha masse kredit for det han har gjort for å videreutvikle Skrue og Donald. Men jeg liker ikke hans tegnestil så godt som klassisk Barks.
Ates
AtesInnlegg: 1597
28.07.08 03:13
Ingen som setter Van Horn høyest altså? ;-D

Nei, altså: Don Rosa er best.

Longva91
Longva91Innlegg: 2960
28.07.08 17:27
Ates skrev:
Ingen som setter Van Horn høyest altså? ;-D

Nei, altså: Don Rosa er best.

Da tipper jeg du snakker om William van Horn, og ikke broren Noel? Veldig spesielle tegninger hos begge av dem, kan ikke si jeg er noen stor fan.

Etter min mening går Don Rosa foran Carl Barks på grunn av detaljene hans.

Onkel Skrue - Liv og Levnet er muligens den beste av alle, har den på både tysk og norsk.
______________________________________________________________________________________

Levanger FK
Rosenborg
Manchester United
reybra
reybraInnlegg: 27
28.07.08 23:18
Setter absolutt ikke Van Horn høyest men jeg får mer og mer sansen for historiene hans (Da far, ikke sønnen Noel Van Horn). Veldig spesiell tegnestil men det er noe ved den jeg liker.

Bas og Mau Heymans + Sander Guilien derimot. De har jeg ikke sans for i det hele tatt.
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg