Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dårlig Donald-Tegner

NYTT TEMA
Kreegan
KreeganInnlegg: 135
15.07.09 16:38

Det er en tegner som heter Bernadó, og jeg hater tegnestilen hans. Den gjør meg rett og slett provosert.

Han skaper figurer som virker så sleipe, onde, blærete, osv. Han klarer å få Mikke til å bli en skikkelig tufs, og Langbein til å bli ikke-elskelig og fæl... Jeg vil ha Bernadó vekk i fra Donald-bladene!

Trolldom
TrolldomInnlegg: 3560
15.07.09 19:44

Jim Fletcher er vel likevel tidenes dårligste Donald-tegner. Så dårlig at det nesten blir morsomt.

http://disneycomics.dk/images/s64020.jpg

Kreegan
15.07.09 23:13
Trolldom: Jim Fletcher er vel likevel tidenes dårligste Donald-tegner. Så dårlig at det nesten blir morsomt.

Okay, han var ganske dårlig ja...men Bernadó er likevel en horribel tegner. Problemet er at tegnestilen hans påvirker selve historien på en så negativ måte.

Sammy876
Sammy876Innlegg: 594
19.07.09 00:32

Finnes bare en mann som har tegna Donald bra, og det er Don Rosa. Reine Tidemann og Gude. All ære til Carl Barks, men spesielt detaljorientert var han vel ikke. 

Kreegan
19.07.09 03:52
Sammy876: Finnes bare en mann som har tegna Donald bra, og det er Don Rosa. Reine Tidemann og Gude. All ære til Carl Barks, men spesielt detaljorientert var han vel ikke. 

Don Rosa er en klar favoritt hos meg. Jeg har ikke noe imot at tegnere ikke alle er så gode på detaljer, så lenge manus er bra og tegningene passer historien. Altså noe Bernadò ikke greier. Han tilfører visse holdninger og ansiktsuttrykk som figurene ikke egentlig har(syns nå jeg da).

MaximusX
MaximusXInnlegg: 3783
20.07.09 13:44
Sammy876: Finnes bare en mann som har tegna Donald bra, og det er Don Rosa. Reine Tidemann og Gude. All ære til Carl Barks, men spesielt detaljorientert var han vel ikke. 

All ære til Don Rosa for måten han videreførte arven etter Carl Barks på og bygde på hans materiale.

Men - Carl Barks på sitt beste i årene rundt 1950, er uovertruffen. Det går både på historiene og tegnestilen.

Al Talifierro tegnet Donalds korthistorier helt suverent i den samme perioden. 

Wavy
WavyInnlegg: 11817
21.07.09 09:46

Er jeg den eneste som ikke er overbegeistret for Don Rosa?

Jeg synes han på mange måter er en god tegner og historieforteller, men han fenger meg ikke i det hele tatt. Alle detaljene hans synes jeg ikke hører hjemme i Donald. Det blir rett og slett for ekspressivt.

Skal ikke påstå at jeg har lest mange Don Rosa-historier, men de jeg har lest har vært overlesset og slitsomme. Da foretrekker jeg Carl Barks eller Vicar. 

Kreegan
21.07.09 23:34
Wavy: Er jeg den eneste som ikke er overbegeistret for Don Rosa?

Sikkert ikke, men jeg synes Don Rosa er den aller, aller beste Donald - tegneren. Han skaper en historie i bakgrunnen som faktisk kan være like morsom som hovedhistorien. Har aldri syntes en mus eller en fugl har vært noe morsomt, helt til jeg begynte å lese Don Rosas geniale verk.

Trolldom
TrolldomInnlegg: 3560
28.07.09 22:38
Wavy: Er jeg den eneste som ikke er overbegeistret for Don Rosa?

Carl Barks var stort sett høflig og beskjeden, men han sa visstnok rett ut til Don Rosa at han mente at Rosa vulgariserte og forsimplet Disneyfigurene. Jeg kunne ikke vært mer enig. Hadde Rosa enda vært god til å tegne, så kunne jeg ha skjønt at folk forsvarer han og holder ham høyt. Men tro meg, Rosa er rett og slett en direkte dårlig tegner. Når det gjelder å tegne Disney-ender så har han fortsatt til gode å knekke koden, og med tanke på hvor lenge han har tegnet, så kommer han med all sannsynlighet heller aldri til å gjøre det. Tegningene er det brukt masse tid på, men de er stive, og figurene har alltid det samme døde, statueaktig preget. Den aller beste tegneserietegner fra Disney er etter min mening Floyd Gottfredson, selv om Barks er uovertruffen på å ha de beste historiene.  

Kreegan
30.07.09 20:40

Faen at man ikke kan gi tommel ned på VGD. Da hadde "Trolldom" fått en.

MaximusX
01.08.09 11:26
Trolldom: Den aller beste tegneserietegner fra Disney er etter min mening Floyd Gottfredson, selv om Barks er uovertruffen på å ha de beste historiene.  

Du er en ekte tegneserie-entusiast, skjønner jeg.

Floyd Gottfredson - klasse! Helt enig!

Si meg - på profilbildet ditt - drar jeg kjensel på gamle Olsen-Øhrn?

(Innlegget ble redigert 01.08.09 11:27)

Corvette_Stingray
Corvette_StingrayInnlegg: 528
14.09.09 01:44
MaximusX: All ære til Don Rosa for måten han videreførte arven etter Carl Barks på og bygde på hans materiale. Men - Carl Barks på sitt beste i årene rundt 1950, er uovertruffen. Det går både på historiene og tegnestilen. Al Talifierro tegnet Donalds korthistorier helt suverent i den samme perioden. 

Ja, men Marco Rota har en rund/myk stil og ofte morsomme historier som treffer godt han også! ;)

Arild Midthun er jeg også imponert over! Rene tegninger uten kluss! ;)

Moro!

Har lagt merke til at Mau/Bas Heymans tegninger har ofte lang overkropp og korte bein? Andre som ser det?

Og en Barreria som også tegner korte bein?

Hvorfor hadde alle andre figurer enn Donald og Dolly på 50-tallets kortstriper menneske-preg og ikke hund/and for eks? ;)

(Innlegget ble redigert 14.09.09 01:44)

MaximusX
22.09.09 13:16
Corvette_Stingray: Ja, men Marco Rota har en rund/myk stil og ofte morsomme historier som treffer godt han også! ;)

Enig - Marco Rota er en av de dyktige som jeg gjerne leser.

Når det gjelder korthistoriene om Donald fra 50-tallet er jo disse tegnet av Al Taliaferro - og hvorfor han tegnet birollene som mennesker vet jeg ikke. Men det er gjelder vel så vidt jeg vet bare ham.

Multekrem
MultekremInnlegg: 10
23.09.09 10:37

Midthun er dyktig ja.

Men hovedgrunnen til at jeg begynte (og fortsatte senere) med å lese Donald da jeg var liten var historiene til Don Rosa. Historiene hans satte seg på en måte, og jeg husker mange av dem i detalj fortsatt.

Men at historiene til Barks fra 50-tallet er fantastiske er jeg selvfølgelig enig i.

Corvette_Stingray
Corvette_StingrayInnlegg: 528
23.09.09 19:00

Han dansken, ehh... Husker ikke helt. Tegner bla. Fantonald tegner en litt snål, firkantet look og spisse øyebryn på Donald... Hehe.

Vicar er enorm nå det gjelder dynamikk i tegningene, som ansikts uttrykk, det er også Midthun, Rota og Barks. Synes jeg da. :)

Vanos_1986
Vanos_1986Innlegg: 2282
27.09.09 22:32
MaximusX: Enig - Marco Rota er en av de dyktige som jeg gjerne leser.

Samme her. Mange av historiene hans er fantastiske. Spesiellt "Sarasenernes natt". Den bør du lese hvis du er Marco Rota fanatiker:-) 

Ellers er Don Rosa, Carl Barks, Al Taliafero, og Vicar de beste etter min mening.

(Innlegget ble redigert 27.09.09 22:40)

Vanos_1986
Vanos_1986Innlegg: 2282
27.09.09 22:38
Trolldom: Carl Barks var stort sett høflig og beskjeden, men han sa visstnok rett ut til Don Rosa at han mente at Rosa vulgariserte og forsimplet Disneyfigurene. Jeg kunne ikke vært mer enig. Hadde Rosa enda vært god til å tegne, så kunne jeg ha skjønt at folk forsvarer han og holder ham høyt. Men tro meg, Rosa er rett og slett en direkte dårlig tegner. Når det gjelder å tegne Disney-ender så har han fortsatt til gode å knekke koden, og med tanke på hvor lenge han har tegnet, så kommer han med all sannsynlighet heller aldri til å gjøre det. Tegningene er det brukt masse tid på, men de er stive, og figurene har alltid det samme døde, statueaktig preget. Den aller beste tegneserietegner fra Disney er etter min mening Floyd Gottfredson, selv om Barks er uovertruffen på å ha de beste historiene.  

Jeg er også blant dem som ville gitt deg tommel ned for dette innlegget. Don Rosa er etter min mening den desidert beste historieskaper og tegner etter min mening. Men jeg kan være enig i at det er viktig å lese historier av varierte skapere. Jeg hadde blitt ganske lei av å lese kun Don Rosa historier i lengden.

Men har du noen gang lagt merke til alle detaljene Don Rosa tegner og får med i historiene sine? Det er ofte mange morsomme småting som gir historien prikken over i`en. Slike detaljer løfter historiene hans flere hakk over historier skrevet av andre skapere etter min mening.

Men heldigvis har alle forskjellig smak:-)

Wavy
29.09.09 12:15

Jeg prøvde å lese en Don Rosa-historie igjen her om dagen (for å se om jeg har skiftet mening), men jeg sliter virkelig med stilen hans, detaljer eller ikke.

Jeg skjønner at mange lar seg fascinere av ideene og tilnærmelsen hans, men han er langt unna "meg".

Snakket ellers med en kompis av meg som er tegneserietegner/animatør her om dagen og han totalslaktet DR og sa han var dårlig til å tegne. Selv tegner jeg like bra som Kristoffer Schau, men jeg skjønner litt hva han mener da mange av DR-tegningene har noe litt sånn skoleavis-aktig over seg.

(Innlegget ble redigert 29.09.09 12:16)

Per_Rong
Per_RongInnlegg: 11067
29.09.09 12:21

Noen som vet hvem som tegnet Donald-historiene som ble publisert rundt 1975-1980? De var to forskjelllige tegnestiler; en var nummerert D med fem påfølgende siffer, mens den andre var nummerert S med fem påfølgende siffer. "D" var ofte knakende gode historier og godt tegnet, mens "S" ikke var fullt så bra.

(Innlegget ble redigert 29.09.09 12:23)

Wavy
29.09.09 12:54

D står for Danmark og betyr bare at det er Egmont som har publisert historien originalt.

S står for USA og den delen av av amerikanske tegnere som lagde historier for det utenlandske markedet.

Det er et ganske hett tips at D-tegneren er Vicar og S-tegneren er Tony Strobl (selv om det kan være snakk om flere forskjellige tegnere). 

hestefjes
hestefjesInnlegg: 1298
25.10.09 02:16
Wavy: Selv tegner jeg like bra som Kristoffer Schau, men jeg skjønner litt hva han mener da mange av DR-tegningene har noe litt sånn skoleavis-aktig over seg.

hehe.....dette får  meg faktisk til å le.... dor HER snakker vil om en som er dårlig til å tegne altså!

phb
phbInnlegg: 8501
25.10.09 18:38
Wavy: Snakket ellers med en kompis av meg som er tegneserietegner/animatør her om dagen og han totalslaktet DR og sa han var dårlig til å tegne.

Som animatør har han nok også sett at Don Rosa mangler totalt flyt mellom rutene, pluss at alt ser oppstilt ut. Ingenting i Don Rosas tegninger ser ut som om de er i bevegelse.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg