Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Manga

NYTT TEMA
snkz
snkzInnlegg: 8084
20.12.11 16:27

Heisann,

Ville bare finne ut om noen her på VGD deler min interesse for manga og om det var noen her som det var mulig å diskutere og snakke om de ukentlige utgivelsene på.

Jeg vil her prøve å ramse opp en liste over hva jeg har lest, eller hva jeg holder på med å lese. Listen er helt ukronoligisk, drar bare frem dem jeg kommer på i en tillfeldig rekkefølge.

Naruto
Bleach
One Piece
Fairy Tail
Hajime no Ippo
Full Metal Alchemist
Historys Strongest Disciple Kenichi
Katekyo Hitman Reborn!
Hunter X Hunter
Air Gear
Prince of Tennis
New Prince of Tennis
Psyren
Vampire Knight
Fairy Tail
The Breaker: New Waves
Toriko
Katekyo Hitman Reborn!
Beelzebub
Gamaran
Sekerei
Dragonball
D.Gray-Man
Hellsing
Freezing

Osvosv....

Er så mange som jeg har lest og sikkert glemt så bare smell inn spørsmål eller andre kommentarer så svarer jeg gjerne på hva de handler om eller om det er en spesiell type manga du er på jakt etter så kan jeg bidra.

Vil gjerne gjøre denne tråden til en tråd hvor vi kan diskutere manga ukentlig og også komme med forslag og tips om nye og gamle mangaer.

(Innlegget ble redigert 20.12.11 16:29)

snkz
21.12.11 13:41

Virker som hele tegneserieforumet er dødt?

Bare få fjernet hele greia?

NiGoZeroIchi
NiGoZeroIchiInnlegg: 13805
23.12.11 10:26
snkz: Virker som hele tegneserieforumet er dødt?

Ikke dødt, men det er tregt.  Man må smøre seg med tålmodighet og regne med at det tar tid mellom svarene her...

Selv leser jeg vanligvis en god del japanske serier - kjøper direkte fra Japan og leser på japansk.  Akkurat nå går det mer i lightnovels (lettere å ta med seg når man skal på ferie) - er kommet et stykke ut i "Kore wa zonbi desu ka?"-bøkene.

Har en ganske stor samling serier.  For tiden må jeg innrømme en svakhet for "Shinryaku! Ikamusume", men det går en del av mange ulike sjangre...

snkz
27.12.11 18:12

Tålmodighet er dessverre ikke min sterke side :\

snkz
05.01.12 01:05

Jeg stempler nå dette forumet som dødt :D

NiGoZeroIchi
05.01.12 10:44
snkz: Jeg stempler nå dette forumet som dødt :D

Det ville kanskje være mer levende dersom man skrev mer diskusjonsinnlegg og færre lister...

Mens det er mye man kan diskutere rundt japanske serier - hvilke serier som er gode/dårlige, hva som gjør dem gode/dårlige, serienes innhold, form, tegnere, tegnestil, sjanger, osv.  Jeg blir med på en diskusjon om ulike emner rundt japanske serier dersom det er emner som jeg synes er interessante...

Mens jeg ikke er direkte motstander av lister, kan de jo gjøres litt mer interessante ved at man ikke bare lister serier man har lest, men f.eks. serier som er gode, serier som gjorde et skikkelig inntrykk, serier man leser for tiden e.l. - og at man faktisk skriver litt om seriene i stedet for bare å oppgi titlene...

For å ta et eksempel:

---

Serier jeg leser for tiden:

Shinryaku! Ikamusume (Anbe Masahiro):  En humorserie som handler om Ikamusume ("Akkarjenta"), et "monster fra havdypet" (kombinasjon menneske/tiarmet blekksprut) som er ute etter å invadere landjorda.  Invasjonen mislykkes allerede i starten - og hun blir nødt til å jobbe som serveringjente på en strandrestaurant. 

Kaibutsuoujo (Mitsunaga Yasunori):  En humor/horrorserie.  Hovedpersonen Hiro blir drept i en ulykke, men blir vekket til live av Hime - som er datter til kongen over monstrene.  Det foregår en blodig maktkamp mellom Himes søsken som Hime (og dermed også Hiro) blir involvert i.

Yotsuba to! (Azuma Kiyohiko):  En serie om ei jente i førskolealder.  Denne serien klarer å få selv de enkleste hverdagshendelser til å bli fornøyelige...

---

Jepp, det er mer jobb - men er mulig et bedre utgangspunkt for diskusjon...

snkz
05.01.12 13:54
NiGoZeroIchi: Jepp, det er mer jobb - men er mulig et bedre utgangspunkt for diskusjon...

Det har du helt rett i, skal gå gjennom alle seriene jeg leser og har lest og lage en liste med oppsummering og rating osv :)

Håper jeg da kan få litt respons og diskusjon :D

Hitherto
HithertoInnlegg: 996
22.01.12 17:34

Fint om vi kunne fått i gang litt diskusjon rundt manga.

Har lest noen av de som står nevnt i første post, men de fleste av disse ser ut til å være shonen manga og det er en genre/demografi jeg aldri har vært noen stor fan av. Liker Beelzebub siden den fokuserer mer på humor enn endeløs slossing, men jeg har mistet litt interessen for den i det siste. Utelukker imidlertid ikke at enkelte av seriene kan være lesverdige hvis jeg tar meg tid til dem, men tid er akkurat det jeg ikke har.

Holder meg stort sett til seinen. Av de jeg leser/har lest er...

Berserk: For meg er det ingen over, ingen ved siden av. Usedvanlig mørk og gripende fantasy serie fra et kvasi-middelaldersk kvasi-Europa (derom strides de lærde). Tydelig inspirert av Conan, men også av historiene til HP Lovecraft. Har holdt på siden 1989 og er ikke i nærheten av å fullføres. For meg er det ren fest hver gang et nytt kapittel utgis (serieskaper Miura tar flere lange pauser).

Battle Angel Alita (+ oppfølgeren BAA: Last Order): Venter på at James Cameron skal ta seg tid til å filmatisere denne, men det er strengt tatt unødvendig for jeg tviler på at selv han vil klare å skape noe så heftig som dette. Sci-fi/action om cyborgs, AI, identitet, fri vilje, karate, filosofi, katter, samuraier, vampyrer, turneringer, nanomaskiner, karma, og mye, mye mer enn jeg har plass til å skrive her.

Battle Royale: Manga etter romanen ved samme navn som vel er relativt kjent her til lands etter filmen som kom for ti år siden. Denne følger boka i større grad, men gjør enkelte forandringer, særlig mot slutten av historien. Anbefales ikke for de som mente filmen var for voldelig. Definitivt en av de mest ekstreme seriene som har blitt utgitt på det amerikanske markedet. 

Bokurano: Skaperen av denne (Mohiro Kitoh) har talent for å lage serier som "kommenterer" velkjente manga-relaterte temaer, i denne serien - mecha-fenomenet, hvor et titalls barn i 12-13 års alderen kjemper mot utenomjordiske kjemperoboter. Det som ser ut til å være en relativt uskyldig historie i utgangspunktet utvikler seg til å bli meget morbid og hjerteskjærende. Det samme gjelder Narutaru, Kitoh's tidligere manga. Han liker utvilsomt å se barn lide!

Vinland Saga: Denne er svært interessant sett med våre øyne. Et historisk tilbakeblikk på det sosiale og politiske klimaet i Skandinavia/England for ganske nøyaktig 1000 år siden. Serien følger blant annet erobringene til danske kong Knut den Mektige og hvordan han utviklet seg fra å være en naiv tenåring til å bli en ambisiøs og brutal hersker. Vi befinner oss i skrivende stund i år 1018, så jeg er spent på å se om vi snart vil bevege oss over til Knuts erobring av Norge. Jeg vil gå så langt som å si at det er den beste viking-relaterte historien i noe format jeg har lest/sett (ikke det at det er så mange å velge av...).

Blade of the Immortal: Denne var oversatt til norsk for en stund siden. En ganske overdrevet og "punkete" samurai serie med en hovedperson som ikke kan dø. Mye slossing, men historien tar også av etterhvert. Har mistet litt av piffen nå mot slutten dessverre.

Gantz: Interessant konsept om ulike mennesker som sendes rundt i Japan for å kjempe mot ulike former for aliens som innvanderer jorden. Eller noe sånt... Selv etter rundt 350 kapitler er det nesten umulig å få greie på hva Gantz egentlig handler om eller hva som egentlig foregår. Den fungerer derfor best som blodig og hjernedød underholdning. Ikke noe mer.

Det er noen flere, men dette er de jeg kommer på i farten.

NiGoZeroIchi
27.01.12 16:09
Hitherto: Av de jeg leser/har lest er...

God liste...  Har lest mesteparten av de japanske utgivelsene av Berserk, men har ikke summet meg til å lese de siste bøkene.  Samler også på Gunnm/Gunnm Last order (Alita) og Mugen no Juunin (Blade otI - har stor sans for tegnestilen til Samura), men har ikke kommet langt i disse (siden jeg leser på japansk, tar det en del ekstra tid å lese, så det er langt fra alt jeg har i hyllene jeg har rukket å komme gjennom...)

Dystre og ganske brutale serier (dette synet kan være preget av at serien jeg har lest mest av er Berserk...), men helt klart serier det er verdt å se nærmere på.

(Innlegget ble redigert 27.01.12 16:12)

Vuuuk
VuuukInnlegg: 480
29.01.12 21:18
snkz: Naruto
Bleach
One Piece
Fairy Tail
Hajime no Ippo
Full Metal Alchemist
Historys Strongest Disciple Kenichi
Katekyo Hitman Reborn!
Hunter X Hunter
Air Gear
Prince of Tennis
New Prince of Tennis
Psyren
Vampire Knight
Fairy Tail
The Breaker: New Waves
Toriko
Katekyo Hitman Reborn!
Beelzebub
Gamaran
Sekerei
Dragonball
D.Gray-Man
Hellsing
Freezing

Lest mangaen eller sett animen på disse av din liste : Naruto, bleach, one piece, hajime no ippo, full metal alchemist, h s d Kenichi, hunter x hunter, prince of tennis og Dragonball (+ z + gt)

(Innlegget ble redigert 29.01.12 21:19)

snkz
29.01.12 23:30
Vuuuk: Lest mangaen eller sett animen på disse av din liste : Naruto, bleach, one piece, hajime no ippo, full metal alchemist, h s d Kenichi, hunter x hunter, prince of tennis og Dragonball (+ z + gt)

Leser du new prince of tennis også? :)

snkz
30.01.12 12:04
Hitherto: Berserk: For meg er det ingen over, ingen ved siden av. Usedvanlig mørk og gripende fantasy serie fra et kvasi-middelaldersk kvasi-Europa (derom strides de lærde). Tydelig inspirert av Conan, men også av historiene til HP Lovecraft. Har holdt på siden 1989 og er ikke i nærheten av å fullføres. For meg er det ren fest hver gang et nytt kapittel utgis (serieskaper Miura tar flere lange pauser).

Fantastisk mørk og dyster serie, husker selv når jeg satte i gang å lese den. Husker at flere ganger under de første 300 chaptersene ble jeg overrasket over hvor brutalt det faktisk var. Glimrende detaljerte og flotte tegninger og mye bra historie.

snkz
30.01.12 12:06
Hitherto: Gantz: Interessant konsept om ulike mennesker som sendes rundt i Japan for å kjempe mot ulike former for aliens som innvanderer jorden. Eller noe sånt... Selv etter rundt 350 kapitler er det nesten umulig å få greie på hva Gantz egentlig handler om eller hva som egentlig foregår. Den fungerer derfor best som blodig og hjernedød underholdning. Ikke noe mer.

Helt enig med din oppsummering her. Sci-fi anime som til tider kan ta helt av. Til tider nesten som en utgave av Berserk 10000 år i fremtiden. Men har her også en ok historie og personer og karakterer du vil følge med videre i forsøket på å redde sine kjente og kjære.

snkz
30.01.12 12:08

Legger merke til at de fleste folkene her ofte heller mot den mørke og dystre siden av mangauniverset?

Er det bare meg som forsatt setter pris på den koselige mer "barnevennlige" mangaene, hvor damene allikavel har store flytte bryster?

Sekerei var vel en av de siste jeg leste gjennom alt av, selv om den enda ikke er ferdig. Men det var også en fantastisk opplevelse som gir meg alt det jeg forventer av manga. God historie, tegninger, kamper og selvfølgelig en liten porsjon tits.

RvGud
RvGudInnlegg: 1917
30.01.12 12:26

Naruto

Hitherto
30.01.12 22:15
snkz: Legger merke til at de fleste folkene her ofte heller mot den mørke og dystre siden av mangauniverset? Er det bare meg som forsatt setter pris på den koselige mer "barnevennlige" mangaene, hvor damene allikavel har store flytte bryster? Sekerei var vel en av de siste jeg leste gjennom alt av, selv om den enda ikke er ferdig. Men det var også en fantastisk opplevelse som gir meg alt det jeg forventer av manga. God historie, tegninger, kamper og selvfølgelig en liten porsjon tits.

Jeg har intet imot litt "mykere" underholdning av det slaget du nevner her, men de fleste av disse seriene klarer ikke å holde interessen min på samme måte.

Jeg liker blant annet Ken Akamatsus Harry Potter-pastisje Negima!, selv om jeg mistet mye av interessen for omtrent 50 kapitler siden. Inneholder haugevis av slossing og komedie, men serieskaperen gjentar seg selv altfor ofte.

Så er det Aiki. Fyren bak denne er mest kjent for hentai serien Slut Girl, og det er ganske tydelig at han setter pris på kvinnelig anatomi, heh! Aiki er endog en festlig kampsport/komedie serie som ikke tar ting særlig alvorlig.

Som lærer setter jeg dessuten pris på GTO.

Jeg tror min interesse for "mørke" serier har å gjøre at denne typen historier sjelden eller aldri presenteres like godt i noe annet visuelt format. En manga som Berserk lar seg ikke gjøre på TV eller film, både fordi budsjettet ville gå gjennom stratosfæren, men også fordi serien er fysisk overdrevet på en måte som ikke lar seg oversette særlig bra til live-action, i tillegg til at inneholdet er såpass grimt at det aldri ville passere gjennom sensuren. En tegneserie unngår flere av disse begrensningene.

snkz
30.01.12 23:31
Hitherto: Som lærer setter jeg dessuten pris på GTO.

GTO er pure awesomeness.

Utrolig jeg har glemt å nevne denne :D

Varulv2478
Varulv2478Innlegg: 10347
01.02.12 10:39
Hitherto: Vinland Saga: Denne er svært interessant sett med våre øyne. Et historisk tilbakeblikk på det sosiale og politiske klimaet i Skandinavia/England for ganske nøyaktig 1000 år siden. Serien følger blant annet erobringene til danske kong Knut den Mektige og hvordan han utviklet seg fra å være en naiv tenåring til å bli en ambisiøs og brutal hersker. Vi befinner oss i skrivende stund i år 1018, så jeg er spent på å se om vi snart vil bevege oss over til Knuts erobring av Norge. Jeg vil gå så langt som å si at det er den beste viking-relaterte historien i noe format jeg har lest/sett (ikke det at det er så mange å velge av...).

Meget interessant, men ikke historisk korrekt ettersom manusforfatteren er av japansk herkomst, og dermed sterkt preget av den historiske bevisstheten skapt i ens oppdragelse i egne miljø, sosiale nettverk og siden land. Jeg har gått gjennom samtidige kapitler av denne manga, og fant så mange ukorrekte "historiske opplysninger" at Vinland Saga blir ikke annet enn en kunstig konstruksjon.

Dette er nemlig problemer med "historiske" manga; disse tar preg av mytiske sagafortellinger med store friheter med bakgrunn i ens personlig valg eller oppfatning. Det som er faktisk "korrekt" i slike historiske manga er verken innholdet eller handlingene, men bakgrunnen som dannet rammene for fortellingen i Vinland Saga, f.eks plyndringene, overgrepene, vikingenes atferd, utstyr, våpenutrustning, bygninger etc., selv om de fleste vikingskipene har Osebergskipet som modell. Om man skulle overse rollemodellene, gjerningsfolk og selve handlinger for å studere/lese bakgrunnen, da vil den historiske mangaen være befritt for "historiske ukorrekte".

Egentlig er Vinland Saga ikke annet enn en japansk fortelling basert på japanske perspektiv med elementer tatt fra den lokale historisisme omkring manuset som brukes i arbeidet omkring handlingene. Knut den mektige var en ung mann som knapt var kommet i tenåringsalderen da faren tok ham med seg til England, og hans machiavelliske sinnelag omkring maktbruk er velkjent ettersom han hadde vist store politiske ferdigheter mot sine interne som ytre fiender før det kom til sverdslag. Men den japanske manusforfatteren bruker japanske historiske skikkelser som rollemodeller omkring Knut den mektige, inkludert bruk av forgiftning og despotiske handlinger. Knut den mektige i Vinland Saga er egentlig ikke annet enn ett fantasivesen i likehet med alle menn og kvinner som satt deres preg på fortellingen.

Det er dermed stort sett bare bakgrunnen som er det mest interessant for en så historisk interesserte som meg selv, alt annet er ikke annet enn fantasi og konstruerte fortellinger som i seg selv er en sammensurium av japansk og internasjonal historisisme. Vikingenes sverd kunne ikke hugge et menneskekropp på tvers som et katana sverd fra Japan, langt mindre gjennom harnisk.

Hovedpersonen i Vinland Saga er en islandsk guttunge som vokst opp til å bli en yngre mann, som i sin besettelse etter å hevne sin far begikk så mange ugjerninger for sin fars morder, som siden angret og dermed vil ikke gripe til vold. Med mindre om det ikke er å unngå. Hvilken kan bli meget interessant hvis Knut den mektige som hadde solgt ham som trell, skulle dukke opp med sin hær og støtte på mannen som nesten hadde drepte ham. Alt pekt mot en tragisk fortsettelse i den episke fortellingen, som kan sluttet med at islendingen vil komme hjemover og muligens til Vinland (Amerika), eventuelt etter Knut den mektiges død.

Den eneste manga jeg er interessant i for øyeblikket, er fra USA.

Hitherto
01.02.12 19:44

Takk for en interessant og informativ post Varulv2478.

Du har rett. Vinland Saga kan ikke sees på som historisk korrekt. Yukimura Makoto har simpelthen spunnet en action/adventure fortelling basert på hendelser i skandinavisk historie. Jeg har blitt fortalt at Eirik Raudes saga og Grønnlendingenes saga har vært til inspirasjon, uten at jeg skal påberope meg kjennskap til disse verkene.

Mangaen bør nok sees på som en historie «based on a true story», som jo ofte kjennetegnes av at forfatter eller historieforteller tar seg store friheter med fakta. Flere av de viktigste historiske detaljene som blir beskrevet, for eksempel Svein Tjugeskjeggs død (kapittel 52) er kraftig overdramatisert, antagelig for å skape en intens og spenningsfylt narrativ. Jeg antar italienere og grekere vil finne liknende historiske anomalier i serier som Cesare og Historie, som begge er satt til deres hjemland. Jeg ble først og fremst interessert i Vinland Saga fordi det var en spennende og svært underholdende serie som tilfeldigvis finner sted i Skandinavia under vikingtiden. Det er altfor få gode historier basert på denne tidsepoken (jeg finner i alle fall ingen). At serien blir preget av japansk historiefortelling og manga-klisjeer er ikke til å unngå. Jeg tenker her forresten på Clint Eastwoods Letters from Iwo Jima, som ble kritisert fra flere hold for å presentere et altfor amerikanisert bilde av den japanske hæren. Jeg antar man aldri helt kan unngå å se verden fra en nasjonalisert synsvinkel.

Når det kommer til de overdrevne fysiske utskeielsene (Torkjell Høge slår i hjel en hest med knyttneven, og kaster spyd bortimot en kilometer!) så er jo dette manga-relatert sjargong som går igjen i de fleste serier, historiske eller ei. Jeg har lest hundrevis av titler og jeg har til gode å se en eneste som er i nærheten av å være 100 % realistisk. Dette har jeg blitt vant til over årene men jeg antar det virker fremmedartet for nykommere i genren, og kanskje respektløst dersom man forventer en realistisk tolkning.

Selv kommer jeg til å holde følge med denne. Skal vi tro forfatteren er vi knapt passert prologen, så den vil nok fortsette i årevis.

Det eneste jeg stusser over i posten din er "manga fra USA". Tenker du på amerikanske serier inspirert av japansk manga?

(Innlegget ble redigert 01.02.12 19:50)

Varulv2478
Varulv2478Innlegg: 10347
01.02.12 21:32
Hitherto: Takk for en interessant og informativ post Varulv2478.
Du har rett. Vinland Saga kan ikke sees på som historisk korrekt. Yukimura Makoto har simpelthen spunnet en action/adventure fortelling basert på hendelser i skandinavisk historie. Jeg har blitt fortalt at Eirik Raudes saga og Grønnlendingenes saga har vært til inspirasjon, uten at jeg skal påberope meg kjennskap til disse verkene.
Mangaen bør nok sees på som en historie «based on a true story», som jo ofte kjennetegnes av at forfatter eller historieforteller tar seg store friheter med fakta. Flere av de viktigste historiske detaljene som blir beskrevet, for eksempel Svein Tjugeskjeggs død (kapittel 52) er kraftig overdramatisert, antagelig for å skape en intens og spenningsfylt narrativ. Jeg antar italienere og grekere vil finne liknende historiske anomalier i serier som Cesare og Historie, som begge er satt til deres hjemland. Jeg ble først og fremst interessert i Vinland Saga fordi det var en spennende og svært underholdende serie som tilfeldigvis finner sted i Skandinavia under vikingtiden. Det er altfor få gode historier basert på denne tidsepoken (jeg finner i alle fall ingen). At serien blir preget av japansk historiefortelling og manga-klisjeer er ikke til å unngå. Jeg tenker her forresten på Clint Eastwoods Letters from Iwo Jima, som ble kritisert fra flere hold for å presentere et altfor amerikanisert bilde av den japanske hæren. Jeg antar man aldri helt kan unngå å se verden fra en nasjonalisert synsvinkel.
Når det kommer til de overdrevne fysiske utskeielsene (Torkjell Høge slår i hjel en hest med knyttneven, og kaster spyd bortimot en kilometer!) så er jo dette manga-relatert sjargong som går igjen i de fleste serier, historiske eller ei. Jeg har lest hundrevis av titler og jeg har til gode å se en eneste som er i nærheten av å være 100 % realistisk. Dette har jeg blitt vant til over årene men jeg antar det virker fremmedartet for nykommere i genren, og kanskje respektløst dersom man forventer en realistisk tolkning.
Selv kommer jeg til å holde følge med denne. Skal vi tro forfatteren er vi knapt passert prologen, så den vil nok fortsette i årevis.
Det eneste jeg stusser over i posten din er "manga fra USA". Tenker du på amerikanske serier inspirert av japansk manga?

Det er bare bakgrunnen som er av stor interesse, for der hadde Yukimura Makoto og hans medarbeidere gjort et uvurderlig innsats uten sin like i tegneserienes historie omkring vikingsrelaterte underholdning med basis i historiske hendelser. Når man overser "de fysiske utskeielsene", "store friheter med fakta", "sjargong" og handlingene som bar preg av japansk historiefortelling, så er Vinland Saga nemlig så historisk korrekt som mulig, og det er meget overraskende at en japaner kunne ha klart å skape en så troverdig og realistisk gjenvisning av hverdagslivets monotone som spennende og toneangivende bakgrunn, inkludert trelldom. Jeg tror modellen for "London brigde" hvor Torkjell Høge kom ut for den islandske guttungen, er basert på den norske illustratøren Anders Kvåle Rues tegning for bøker om vikinger både på norsk og engelsk, dog litt modifisert.

Vinland Saga er egentlig japansk historiefortelling fra et rent innlandsk perspektiv på fremmedartede historiske tema man siden (mis)brukt for underholdningsindustrien på tegneseriefronten. Men det er ytterst sjeldent at man klarte å skildre fram en så realistisk bakgrunn som mulig, at til og med illustratører opptatt av å skape historiske korrekte forestillinger, kunne ta lekser. Tolkningen av "action" i tegneseriebladene er dog et annet spørsmål, da er det derimot snakk om historiske anomalier knyttet til handlingene, ikke bakgrunnen eller det som dannet rammer for manuset. Ikke uventet, det som er så imponerende, er at Yukimara Makoto har gjort sin leksa så godt at det gjør et sterkt inntrykk på meg, endog helt fra den andre siden av verden. Der har "historiske manga" en god del å tjene som inspirasjon, kanskje for å skape tegneseriebøker som gjenviser historiske korrekte beretninger? Det er en god del av slike bøker som dessverre nok raskt ble glemt.

Det har vært amerikanske serier inspirert av japansk manga, men så lenge siden som i 1990 hadde en enkel mann som lot seg inspireres av anime-film som nylig var kommet til USA, utgitt en tegneserie som skulle forbinde meget mange forskjellige sjargonger inn i ett stort verk som nå er USAs største "univers" skapt av én enkel mann som serietegner og manusforfatter, kun overgått av én andre serie: Gold Digger.

Gold Digger er ikke utelukkende manga, men meget amerikansk, og forresten er Fred Perry noe så sjeldent som en fargede amerikaner som gjort meget stor suksess. Til nå er det utgitt over to hundre forskjellige tegneserieblader, hvorav over 130 øremerket Gold Digger sagafortellingen, som er 100 % basert på hans mesterverket. Arkeologi, fantasy, historisisme, science fiction, high-tech, magi, og så videre... Så burde man i tillegg tenker på den voldsomme seksualiteten mellom rollene som over årene utviklet seg, dvs. vokser med større erfaring og innsikt. Et problem med mange av de populære mangaer i alle aldergrupper er fraværelse av personsutvikling for deres hovedpersoner. Selvsagt er Gold Digger av stor interesse for meg.

Og det om nasjonalisert synsvinkel: Alle tegneserier er preget av det, det er nok med å sammenligne italienske disney-utgivelser fra for over tjue år siden med disney-historier av nyere tid eller fra andre land. Selv et barn kunne se slike forskjeller.

Vuuuk
05.02.12 20:40
snkz: Leser du new prince of tennis også? :)

Jeg har sett et par episoder av animen. Er den bra?

snkz
05.02.12 22:34
Vuuuk: Jeg har sett et par episoder av animen. Er den bra?

Lol, i steden for svar fikk du tommel :p

Menja, den er fantastisk. Kan absolutt annbefale den.

Vuuuk
14.02.12 23:30
snkz: Fairy Tail

Nå leser jeg ikke så mye manga, blir mest anime. Har lastet ned fairy tail. Er den virkelig så barnslig og kjedelig som de første 3 episode tilsier? Husker at bleach  og nauto var forferdelig helt i starten... tar det seg opp?

snkz
14.02.12 23:40
Vuuuk: Nå leser jeg ikke så mye manga, blir mest anime. Har lastet ned fairy tail. Er den virkelig så barnslig og kjedelig som de første 3 episode tilsier? Husker at bleach og nauto var forferdelig helt i starten... tar det seg opp?

Jeg har ikke sett den så kan ikke uttale meg om animen. Men har lest all mangaen so far og jeg vil absolutt ikke kalle den barnslig og kjedelig. Men det er jo bare min mening da.

Men ja, flere animer jeg har sett og mangaer jeg har lest har dessverre en liten tedens til å virke litt "trege" eller kjedelige i starten. Men når man kommer over starten, så blir man bare helt hekta ;)

http://www.gogoanime.com/

Her kan du forressten streame det meste av manga om du skulle ville sleppe å laste ned ;)

(Innlegget ble redigert 14.02.12 23:42)

snkz
16.02.12 12:46

Om noen andre skulle ha noen spørsmål eller ting de lurer på innenfor mangaene eller animene jeg har lest/sett så er det bare å spørre. Jeg er veldig glad i å snakke og diskutere dem alle.

Startet for tiden på 3-4 nye også.

Zen Martial Arts Academy
Zen er en type indre kraft energi som er viktig i Sivil Art World og mengden av Zen alle har er annerledes. Mingyum er person uten Zen, som ønsker å bli Øst-Asia Sterkeste Martial Artist. På grunn av hans diskusjon med sin søster på hva slags fag han skal velge på skolen og hva som passer han, ender de opp med å være uenige og han blir bare hengende rundt med "dårlige" folk rundt seg.Han ender opp med å redde en jente i en kamp, men ble selv banket opp i prosessen fordi han ikke har Zen. Under kampen blir han redder av en utenlandsk jente som plutselig dukker opp og kunngjør at hun er hans forlovede. Hva vil skje videre?

High School Manga
Vi følger en gutt som har som mål å bli keiseren i Korea. Når han begynner på en skole er hans første mål å bli sterkest der å ta ned alle andre elever. Dette klarer han og nå blir han målet for alle andre.

Triage X
Arashi er det nyeste medlemmet av en hemmelig tropp av snikmordere som tilsynelatende jobber på et sykehus. Gruppen følger overlegen på sykeuhset som har en plan om å elliminere all ondskap i byen.

(Innlegget ble redigert 16.02.12 12:46)

Hitherto
17.02.12 00:15
snkz: Triage X
Arashi er det nyeste medlemmet av en hemmelig tropp av snikmordere som tilsynelatende jobber på et sykehus. Gruppen følger overlegen på sykeuhset som har en plan om å elliminere all ondskap i byen.

Oh, boy. Denne følger jeg med på, men så langt har den kun gitt meg frustrasjoner. Ikke bare fordi jeg synes den er middelmådig på sitt beste, men like mye fordi serieskaper Shoji Sato også er opphavsmannen til zombie-mangaen Highschool of the Dead som er en av de mest underholdende nye seriene jeg har lest de siste fire-fem årene. I tillegg er det en av de beste zombie-relaterte historiene jeg kjenner til. En "Zombikalypse" i Japan kan rett og slett ikke gå galt! Denne serien har imidlertid ligget brakk i snart et helt år mens Triage X har pågått, hvilket antagelig betyr han prioriterer sistnevnte. Hvorfor vil jeg aldri helt forstå. HSOTD har alt som Triage X ikke har.

Tegnestilen er fabelakting, men handlingen er ytterst forglemmelig spør du meg. Den ligner alt for mye på samtlige andre "vigilante-serier", Until Death Do Us Part (intet mesterverk den heller) for eksempel. Ser derfor stadig etter tegn på at han skal starte opp HSOTD igjen, men uten hell foreløpig.

Shoji Sato står forresten bak en hel del hentai serier, noe som er relativt lett å se på måten han tegner de kvinnelige karakterene på, heh.

(Innlegget ble redigert 17.02.12 00:19)

snkz
17.02.12 08:13
Hitherto: Shoji Sato står forresten bak en hel del hentai serier, noe som er relativt lett å se på måten han tegner de kvinnelige karakterene på, heh.

Har du noen eksempler på hentaiserier han står bak?

Må kanskje få lest HSOTD også da :D

Hitherto
17.02.12 10:37

HSOTD anbefales på det varmeste. Moro for hele familien.

Hentaiseriene til Shoji burde det være såre enkelt å få tak i dersom du googler navnet hans sammen med "hentai". De fleste later til å være dojinshi av anime serier som Witchblade og liknende.

snkz
17.02.12 11:04
Hitherto: HSOTD anbefales på det varmeste. Moro for hele familien.

Da skal den også fordøyes i løpet av helga, gleder meg :D

Hitherto
17.02.12 11:45

Håper du liker den. Jeg er interessert i å høre hva du synes.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg