Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Marville - en liten anti-anbefalelse

NYTT TEMA
Cruger
CrugerInnlegg: 2586
12.11.02 18:49
Hokey, dokey.
For noen månder siden bestemte Marvel seg for å øke prisen på 3 blader, Black Panther, Spider-Girl og Captain Marvel. Disse gjorde det man på spøk kaller DC-numbers, altså at blant USA's blader så var disse ikke blant de aller mest selgende. På Diamond sine lister, som distribuerer bladene, lå de mellom 120-80 plass på lista. Noe som betyr at de selger noe sånt som rundt 20000-30000 enheter.
For DC er dette helt greie tall, markedet tatt i betraktning, og med tanke på at evnt. tap, så dekkes dette andre steder innen konsernet AOL/Time/Warner.
For Marvel som er ett aksje-selskap, så betyr salgstall, og plassering litt mere. Og dette gjorde sitt til at de ville øke prisene på de før nevnte bladene, for å dekke opp tap som kunne komme ved å holde bladene i omløp ett år til.
Captain Marvel sin forfatter, Peter David, reagerte ved å tilby sine tjenester nesten gratis slik at den opprinnelige prisen kunne opprettholdes.
Dette førte til en del åpne brev på www.newsarama.com, og en heftig debatt blant de mange posterene. Av deltagerene i denne "åpent brev til..." var Editor in Chief Joe Quesada, forfatter Peter David, Marvels President Bill Jemas, og også Black Panther sin forfatter Christopher Priest kastet også inn sine tanker.
Jemas og Quesada hadde også sine meningsutvekslinger og kom etterhvert på hver sin side av bruduljen.

Etter mye om og men, så kom man fram til at det som måtte gjøres er å se på kvaliteten på disse bøkene, alle 3 er kritiker-roste, men ingen av dem hadde salgstallene på sin side.

Enter: U-Dicide.
3 personer, 3 blader, 3 issue 1.
Peter David fikk en ny start på Captain Marvel, med en ny nr. 1, og en cover-artist.
Joe Quesada fikk en nye tittel under Ultimate-banneret Ultimate Adventures, det første bladet innen Ultimate-universet som ikke er basert på en tidligere Marvel bok, som han skal redigere. Denne ble skrevet av Ron Zimmerman.
Og Bill Jemas skapte sitt eget blad, Marville, som han selv skriver.
Cluet her er at i utgangspunktet skulle vinneren av disse bladene få fortsette etter 6 nummer, mens de andre måtte gi seg. Nå blir det sagt at alle bladene fortsette, så fremt salgstallene tillater det.
Jeg har tidligere snakket varmt om Captain Marvel her, og det kan jeg fortsette med. Jeg har ikke lest noen av de nyeste nummerene, siden hverken Avalon eller Outlands tar dem inn. Og, de er litt dyre å kjøpe i samlet form hos www.milehighcomics.com og www.mycomicshop.com.
Men, på Avalon i forrige uke kom jeg over Marville, og stilte med åpent sinn om hva jeg kunne lese.

Ikke les Marville, ikke en gang kjøp blekka. Til å være en nybegynner er ikke Jemas en dårlig forfatter, han har vitterlig ideene, men som en scripter for Marvel er dette langt under lavmål. Flyten i samtalen, og disse injokene han stadig gir oss, finnes ikke morsomme. Selv ideen, som ligger i bunn kunne ha blitt gjort så mye mere med, men alt i alt virker dette som en veldig pinlig affære.
Mark D. Bright gjør en helt grei jobb som tegner, og jeg har intet vondt å si om Paul Neary som tusjer. Men utfra det jeg ser, håper jeg at de har fått streng beskjed om hva som skal være på hver side. Flyten i sidene er bare så god som forfatteren tillater, og med manus som nærmest stinker så blir dette en veldig umorsom, pinlig og opphakket historie.

Får jeg tak i Ulitimate Adventures, så skal jeg si noe om det også, men inntil videre, håper jeg virkelig at Captain Marvel og Peter David vinner.

PS: i følge salgstallene selger visstnok Marville best. Dog, man skal med i beregningen at bladene kommer med 3 forskjellige covre, og hos Diamond lar man hele Marville gå under ett. Hver for seg, så selger de ikke så bra.

Cruger - You Friend in Comics
Alohaman2
Alohaman2Innlegg: 90
13.11.02 11:28
Har ikke lest noen av disse, og er ikke sikker på om jeg kommer til å gjøre det (jeg leser vanligvis nemlig ikke Marvel-serier, bortsett fra at jeg av og til kjøper en liten bunke for å se hva som foregår for tiden. Som regel er aldri disse kjøpene stort annet enn bekreftelser på hvorfor jeg ikke leser Marvel). Men jeg har egentlig et annet poeng:

3 serier selger dårlig. Forlaget ønsker å beholde disse bladene i utvalget sitt, men skulle gjerne tjene litt bedre på dem.

Så da setter de opp prisen på disse bladene???????

Er det noen der inne som har hørt om markedsøkonomi, tro? Og så gjør de narr av "DC-numbers"...

A-Man

Cruger
13.11.02 15:19
"Alohaman2 skrev:
chillern1
chillern1Innlegg: 7576
14.11.02 15:44
Hva er spider-girl???

Chillern1
Man4ever
Manchester United***Ac Milan***Italia
Giggs***Shevchenko***Scholes
Stargate***Matrix***Star Wars
Vinner av den korteste reklame-quizen noensinne

Cruger
14.11.02 17:07
Spider-Girl er en serie som foregår i en alternativ fremtid, hvor May Parker, lever. Mary Jane og Peter ble foreldre til ett dødfødt barn, like før Chapter One og de seriene som kom i dag, ble starta.
Serien er skrevet av Tom DeFalco, tidliger Editor in Chief, og forfatter på Amazing Spiderman fra 250, til ca. 290. I norge ble dette utgitt fra slutten av 86 til begynnelsen av 90-tallet. Han har også skrevet Thor og Fantastic Four, men dette er ukjent material på norsk.
Den blir vel tegnet på en fast basis av Pat Olliffe, hvis jeg ikke tar mye feil.
Kritiker rost serie, men jeg har selv ikke lest den.

Cruger is Afraid of the Brave Holiday End, and Radiating Enginenophobia.com

Portnoy: Here we had to devide the screen to capture everything that went on, on stage.
LaBrie: Yeah, I heard AC/DC has the same problem.
Scenes fom New York DVD ang. ett komplisert musikk-parti.
mikkemus1
mikkemus1Innlegg: 85
20.11.02 11:13
Ble litt nysgjerrig, og da jeg skulle hente den vanlige bunken med Marvel abo-blader, så plukket jeg opp første nummer av Captain Marvel, en serie jeg dessverre ikke har lest tidligere. Kan bare støtte Cruger her, denne tittelen er virkelig verdt å lese. Peter David har som vanlig laget en solid historie som passer for tenkende mennesker, og at den er nydelig tegnet er heller ikke noe minus.

Fant også nummer 1 av Marville, og flippet bare raskt igjennom det (kjøpte det ikke). Forsiden var slående, en bortimot naken jente prydet det, og ved å bla litt igjennom bladet, ser jeg at det er plenty av lettkledde jenter her også. Jeg har absolutt ikke noe imot nakne og lettkledde jenter, men synes at her virket det ganske spekulativt, og dette er gjerne årsaken til at det er denne tittelen som selger mest av de Cruger nevnte. Synd at møl skal selge bedre enn kvalitet, bare på grunn av en lett dristig forside.
mikkemus1
20.11.02 11:41
Tror jeg gjorde en liten feil... Det var visst nummer 2 av Marville jeg fant i butikken, en naken jente delvis skjult bak noen pizza-esker og videoer ol...
Alohaman2
22.11.02 08:17
"mikkemus1 skrev:
Ble litt nysgjerrig, og da jeg skulle hente den vanlige bunken med Marvel abo-blader, så plukket jeg opp første nummer av Captain Marvel, en serie jeg dessverre ikke har lest tidligere. Kan bare støtte Cruger her, denne tittelen er virkelig verdt å lese..."

Bare et lite sidesprang:
Leste en stripe av humoristen Fred Hembeck som er tegneseriefan og lager masse humoristiske cartoons om tegneserier. I denne står Marvels Captain Marvel og en av de andre Marvel-characterne (tror det er Cyclops) og prater, og Cyclops lurer på hvorfor DC av alle har en character som heter Captain Marvel. Marvel svarer med noe slikt som at "Because it would have been REALLY silly if Marvel had a character named 'Captain DC'."

A-Man
mikkemus1
22.11.02 08:52
Joda,Fred Hembeck kan være riktig morsom iblandt, men jeg husker en gang at han fikk tegne et helt nummer av Peter Parker, the Spectacular Spider-Man, stort sett på egenhånd. I 1984 hadde Marvel en gimmick som de kalte 'Assistant Editor's Month', der så godt som alle Marvel-titlene ble utsatt for mer eller mindre vellykkede eksperimenter. Et eksmpel var bladet Alpha Flight (den gang laget av John Byrne), der store deler av handlingen foregikk i snøstorm (eller var det tåke, husker ikke helt), med den effekten at mange av sidene ikke hadde tegninger, kun snakkebobler for å illustrere at ingen kunne se noe. Spectacular Spider-man ble altså rammet av Hembeck, og jeg husket at jeg virkelig mislikte dette bladet den gangen jeg leste det, da handlingen var seriøs nok, mens tegningene var svært, eh, 'tegneserieaktige'. Det at historien inneholdt et oppgjør med superskurken 'the Fly', en skurk jeg alltid syntes burde få en bedre plass i Spider-Mans skurkegalleri, men som her ble behandlet på en svært uverdig måte, gjorde ikke saken bedre. Kanskje hadde jeg sett litt mer humoristisk på dette nå, hvis jeg hadde lest historien på nytt igjen...
Apropos 'the Fly', neste gang han dukket opp, ble han drept av Scourge, en skikkelse som utraderte mange av Marvels mindre profilerte super-skurker. May he rest in peace...
Se gjerne denne linken for å se forsiden på nevnte blad: http://www.samruby.com/SpectacularB/spectacular_spiderman_086.htm
Alohaman2
22.11.02 09:37
"mikkemus1 skrev:
Joda,Fred Hembeck kan være riktig morsom iblandt, men jeg husker en gang at han fikk tegne et helt nummer av Peter Parker, the Spectacular Spider-Man, stort sett på egenhånd..."

Mens vi er inne på humortegneres behandling av superhelter; har du lest de to samproduksjonene "Sergio Aragones Destroys DC!" og "Sergio Aragones Massacres Marvel!" ? Husker ikke året, kan komme tilbake til dette senere, men DC og Marvel leide iallfall Aragones til å lage ett hefte for hver av dem, hvor han parodierer superheltene deres. "...Massacres Marvel" er nok det beste av dem, i og med at Marvel den gangen faktisk hadde mere å parodiere enn DC hadde. Men jeg husker en episode med Batman fra DC-heftet. Bats driver og presser opplysninger ut av en tyster: "I hear rumours that a costumed psycho is beating up an terrorizing people in this neighbourhood! Now, WHO IS IT?? TELL ME!!!"

Marvel-heftet hadde en mer sammenhengende historie, om en ny superskurk (som viste seg å være Sergio Aragones) som overvant og bortførte alle de store Marvel-heltene for en eller annen "sinister purpose". Da han tok Silver Surfer dro han sin vei med en ubevegelig Silver Surfer under armen, som syter og klager i en snakkeboble som tar en uforholdsmessig stor del av ruta. Som vanlig, Silver Surfer gjør ALLTID dette. Skurkens kommentar: "On further thought, maybe it was a bad idea to add this particular hero to my 'collection'. Although it DOES feel like I'm bringing home an 'Oscar'."

Disse to heftene anbefales hvis du har sansen for superhelt-parodier.

A-Man
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester