Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Donald Duck inn i informasjonsalderen

NYTT TEMA
dypeTanker
dypeTankerInnlegg: 393
19.11.02 12:23
Hva vil skje med DD inn i fremtiden? DD har allerede begynte å forandre ting, som f.eks Svinesen, Poll osv.

Ser dere noen åpenlyse forandringer som dere tror vil skje?
Er dette positive forandringer?
rbreivi
rbreiviInnlegg: 3
19.11.02 14:58
Dette er for jævlig Donald må få være slik som før hvis ikke blir det bråk
chillern1
chillern1Innlegg: 7576
19.11.02 18:07
Må du starte en ny tråd om dette hver eneste gang du har noe negativt om Donald å si?kan du ikke holde deg til en tråd.

Chillern1
Man4ever
Manchester United***Ac Milan***Italia
Giggs***Shevchenko***Scholes
Stargate***Matrix***Star Wars
Vinner av den korteste reklame-quizen noensinne

kiloJoul
kiloJoulInnlegg: 2023
19.11.02 21:18
Ettersom barn i informasjonsalderen bare blir dummere og dummere, vil de neppe være i stand til å verdsette Donaldhistoriene slik vi gjorde i 11- årsalderen. For å underholde disse drittungene, kommer Egmont til å måtte ty til billige effekter; ting som dagens unge er interessert i. Det vil med andre ord bli mer data, SMS/ mobil og slike idiotiske spørreundersøkelser. I tillegg frykter jeg likestilling og kjønnskvotering (Skrues utforderer til tittelen verdens rikeste mann blir en kvinne fra Uganda!)

Alt dette kommer blant annet av at folka i Disney hele tiden skal utdanne og belære barna. Selvfølgelig skal ingenting være politisk ukorrekt, og fordi barna som sagt er noen kronidioter, er kvaliteten heller ikke så viktig. Kvantitet vil gå foran kvalitet i enda større grad enn før.

Fremtiden er altså dyster!

kiloJoul
kiloJoulInnlegg: 2023
19.11.02 21:18
Ups
dypeTanker
20.11.02 08:33
Var dette et negativt innlegg?!? IDIOT...
mikkemus1
mikkemus1Innlegg: 85
20.11.02 10:53
Bladet må vel følge med tiden og ta opp ting som opptar de som er unge idag, ellers vil det ikke være salgbart, og det synes ihvertfall jeg hadde vært trist. Synes heller ikke at det gjør noe om bladet inneholder slike ting, da det ikke er noe problem å hoppe over det som ikke interesserer, og tross alt så inneholder bladet flere tegneseriesider nå enn det som var tilfelle for noen år siden.

Jeg tror ikke at fremtiden er så dyster som du vil ha det til. Jeg har en nærmest komplett samling av Donald-blader, og har vært ganske opptatt av hvordan kvaliteten har endret seg gjennom tiden. På slutten av 70-tallet og hele 80-tallet, ville jeg ha sagt at fremtiden så dyster ut, for det var i denne perioden at de masseproduserte og kommersialistiske seriene virkelig herjet. Derimot de siste 10 årene har jeg merket en stadig stigning i kvalitet, og bladet er nå blitt morsomt å lese igjen. Skal innrømme at det fortsatt inneholder en del likegyldige historier, men selv disse er sjeldent direkte dårlige, slik de var for 20 år siden. De som bestemmer innholdet nå, er adskillig mer kritisk til hva som kommer på trykk, enn det som var tilfelle før i tiden. I tillegg til at vi har fått 'nye' utmerkete tegnere/forfattere som Don Rosa og Marco Rota, graves det frem gamle skatter som vi ikke har sett tidligere. Vi har fått gamle klassikere fra folk som Gottfredson (se Mikke-fortsettelsen som har vært nå) og Romano Scarpa, og vi har fått det beste av nyere Hollandske serier, som ofte kan være like morsomme som det Barks gjorde. Det trykkes også stadig opp igjen Barks-serier til glede for nye lesere, og vi har fått en rekke serier som Barks har skrevet og som er utmerket tegnet av Daan Jippes. Samtidig er vi nesten skånet fra kjedelige figurer som Fant og Snipp og Snapp, figurer som var svært dominerende i bladet for en del år siden.

Jeg tror også at de som lagde bladet før i tiden var adskillig mer belærende og 'pedagogiske' enn hva som er tilfelle nå. Den gangen var man virkelig redd for at noe skulle virke skremmende og støtende, og noen av Barks klassikere ble den gangen ikke publisert eller sterkt beskåret for at ingen skulle ta anstøt. De fleste av disse historiene er senere blitt publisert i sin opprinnelige form.

Et annet eksempel på vanlig vulgær-Donaldisme for 20-30 år siden, var å omtegne Donalds nebb når man printet opp igjen gamle Barks-klassikere. Som kjent så hadde han lenger nebb på 50-tallet enn det han ofte har idag, men for at historiene skulle passe inn i standarden på 70-tallet, ble nebbet forkortet med skjelvende hand i opptrykkene, og resulatet ble selvfølgelig deretter. Slike ting er det utenkelig å gjøre idag.

Jeg tror heller ikke at dagens 11-åringer ikke klarer å verdsette gode historier. Jeg har selv en sønn som er 11 år, og han er minst like interessert i bladet som det jeg var på hans alder, og det er først og fremst historiene han bryr seg om, ikke alt dill-dallet som følger med, selv om han synes at noe av dette er morsomt også.

Jeg synes at det nå er på tide at folk slutter å rakke ned på Donald-bladet og påstå at det var så mye bedre i 'gamle dager'. Ser man litt mer objektivt på dette, så tror jeg at mange vil innse at dette ikke var tilfelle. Jeg vil faktisk gå helt tilbake til begynnelsen på 60-tallet for å kunne se tilsvarende kvalitet til det vi har idag, men den gangen var bladet bare halvparten så tykt. Som sagt så virker det som om man nå er opptatt av å lage et kvalitetsblad, og jeg ser derfor lyst på fremtiden!
dypeTanker
20.11.02 10:59
Re: Jeg tror heller ikke at dagens 11-åringer ikke klarer å verdsette gode historier. Jeg har selv en sønn som er 11 år, og han er minst like interessert i bladet som det jeg var på hans alder, og det er først og fremst historiene han bryr seg om, ikke alt dill-dallet som følger med, selv om han synes at noe av dette er morsomt også.

Dette er nettopp poenget mitt. Det er historiene vi er interessert i, ikke det andre.

og hvor har dere det fra at jeg synes framtiden ser dyster ut?!? Jeg har jo utelatt mine meninger i denne tråden...
HumanBeing
HumanBeingInnlegg: 5632
20.11.02 13:14
Så lenge seriene er bra, er det vel likegyldig hva slags dingsebomser som følger med? De er jo bare å hive.
Jeg mener at det er en myte at DD&Co var så mye bedre før. Selvfølgelig var Carl Barks serier på 1950-tallet helt uslåelige, og overgår alt annet som er laget av Donald-serier.
Men Carl Barks var da ikke den eneste som lagde Donald-serier på den tiden. Har dere sett historiene laget av andre tegnere enn CB fra samme periode?
Utrolig elendige greier, spør du meg. Serier som dagens redaktører ikke ville tatt i med en ildtang.
I dag er det en rekke tegnere og forfattere som viderefører arven fra Barks, og jeg mener at de siste 10 årene har vært de definitivt beste i bladets historie.
mikkemus1
mikkemus1Innlegg: 85
20.11.02 15:10
Re: og hvor har dere det fra at jeg synes framtiden ser dyster ut?!? Jeg har jo utelatt mine meninger i denne tråden...

Hvis du følger trådene så ser du at det ikke er deg jeg sikter til når det er snakk om dyster fremtid. Tråden min som du siterer til, er et svar på KiloJoul sitt innlegg. Det var han som syntes at fremtiden ser dyster ut!
dypeTanker
20.11.02 16:39
Beklager. Chillern1 skrev at jeg var neagativ, og da trodde jeg også du mente meg....
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg