Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sandman

NYTT TEMA
jonas
jonasInnlegg: 29669
21.11.02 15:49
Jeg synes det er foruroligende få tråder om Sandman her. Forstår ikke folk hvor genial serien er? Og da mener jeg Genial i ordets dypeste og største mening.

Gaiman har skapt en utrolig myte som kan gå inn i historien side om side med norrøn mytologi, gresk mytologi og hele pakka. Tanken med de evige, Drøm, Død og resten av familien, er intet mindre en genial. Mytene om en drømmeskaper, skjebnegud og dødsgudinne har jo alle eksistert i ulike mytologier og sagn, men å samle disse i en familie og tilegne dem menneskelige former/egenskaper som Gaiman har gjort er et innovasjon av en annen verden. At han i tillegg drar inn alle verdens myter og mytologier er eksepsjonelt. Og det mest geniale er at fiksjonen hans funker, det blir ikke for fantasifult til å være troverdig.

Hadde han valgt å fortelle sine historier om disse i bokformat hadde han vært geni-erklært for lenge siden og skamrost og Nobelpris-nominert og full pakke. At han valgt tegneserie-formatet er utrolig modig av han, og det må vel sies at han revolusjonerte formatet.

Narvi
NarviInnlegg: 1965
21.11.02 16:41
Visst...synd at serien er avsluttet.
jonb1970
jonb1970Innlegg: 280
22.11.02 14:28
Nå er det faktisk slik at Sandman HAR vært utgitt i "vanlig" bokformat... og boken er forholdsvis lett tilgjengelig. (Avalon i Oslo, f.eks. har hatt opptil flere eksemplarer inne):

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0380817705/qid=1037971678/sr=1-15/ref=sr_1_15/103-3730306-0485469?v=glance&s=books

jonas
jonasInnlegg: 29669
25.11.02 11:40
Jeg har den boka. Det er ikke Sandman i og for seg, det er noveller skrevet av andre enn Gaiman(bl.a. Clive Barker) som omhandler "vanlige" mennesker som av og til støter på de evige.

Cruger
CrugerInnlegg: 2586
25.11.02 16:24
Hvis jeg ikke husker mye feil så skal det komme en mini-serie snart skrevet av Gaiman om Sandman, eller en av de andre. Husker ikke hvor jeg leste det men hvis dere tar turen til www.comicon.com/pulse, eller til www.newsarama.com så finner dere det kanskje der.

Cruger aka Jon Blund - versting.
Rotta
RottaInnlegg: 510
28.11.02 12:01
Sandman er ikke så verst. Jeg likte serien godt da jeg var yngre, men det har gått opp for meg at forfattere som Moore Morrison og Ellis skriver langt bedre. Gaiman skriver for traurig. Det er generelt alt for lite humor i sandman
Narvi
NarviInnlegg: 1965
28.11.02 12:56
glem nå for all del ikke "Books of Magic"...meget bra serie:)

Valar Morghulis
Paxman
PaxmanInnlegg: 103
28.11.02 14:31
Rotta skrev:
Gaiman skriver for traurig. Det er generelt alt for lite humor i sandman

Ti vantro!!
Gaiman skriver på ingen måte traurig. Han skriver derrimot svært elegant. Humor er det også en del av. I alle fall etter vært. Kanskje ikke så my i de første bøkene, noe som ikke er så rart siden serien i utgangspunktet var tenkt som en ren grøsser. gaimans humor er lun og underfunig og ofte ganske mørk. Kanskje ikke så opplagt for alle...
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg