Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Boikott Don Rosa-kalenderen!

NYTT TEMA
harryklein
harrykleinInnlegg: 1212
30.11.02 11:36
Eg hadde eigentleg planer om å kjøpe Don Rosa-kalenderen for 2003. No har eg ombestemt meg. Eg er alt for glad i Don Rosa som forfattar og person til å gjere noko sånt.

Don Rosa er i streik akkurat no, _nettopp_ på grunn av ting som dette. Namnet "Don Rosa" blåsast opp med store bokstavar så dei skal selje fleire bøker/blad/kalendrar, men likevel får ikkje Rosa sjølv ein øre. Er Don Rosa berre eit produkt som Egmont eigar rettane til? Nei!

Don Rosa er eit menneske, etter mi meining eit godt menneske. Og skal eg velje side i krigen mellom han og Egmont, er det Don Rosa eg vil støtte. Nettopp difor har eg bestemt meg for å boikotte Don Rosa-kalenderen. Og nettopp difor anbefalar eg alle andre å gjere det same.

Olaf Solstrand
HumanBeing
HumanBeingInnlegg: 5632
30.11.02 11:55
Takk for oppfordringen, Olaf. Jeg skal tenke over det.
dypeTanker
dypeTankerInnlegg: 393
30.11.02 18:27
Jeg støtter deg. Latterlig hvis det stemmer at han ikke får noe for det...
jonas
jonasInnlegg: 29681
30.11.02 20:20

http://www.adressa.no/kultur_/article.jhtml?articleID=396378

eggmel
eggmelInnlegg: 2274
01.12.02 01:45
jeg spanderte på meg kalenderen, artig med Don Rosa, en fin historieforteller. Jeg blir alltid EKSTRA glad når jeg ser at det nye bladet inneholder noe fra ham. Spesielt moro var det å få det nyeste dobbeltnummeret, med En Drøm For Livet, et helt blad fra Don Rosa. Jeg skulle gjerne sett at Disney hadde samlet opp alle Don Rosa historiene i en bok, eller flere bind, gjerne med historier eller ting ikke tidligere utgitt i Norge, slik de gjorde med den herlige Onkel Skrues liv boken.. Men over til kalenderen. Jeg er bare egentlig sånn passe fornøyd, hadde liksom ventet meg noe mer. Det var kun det en kunne forvente av en kalender. Jeg savnet det lille ekstra som ofte følger med Don Rosa historier.
chillern1
chillern1Innlegg: 7576
01.12.02 19:26
det var en god ide.

Chillern1
Man4ever
Manchester United***Ac Milan***Italia
Giggs***Shevchenko***Scholes
Stargate***Matrix***Star Wars
Vinner av den korteste reklame-quizen noensinne

marugu
maruguInnlegg: 384
01.12.02 20:32
En tankevekker.
Synd jeg har kjøpt tre allerede.
Cruger
CrugerInnlegg: 2586
02.12.02 01:46
Så lenge han gjør Work-for Hire, som det kalles, så har han ingenting han skal ha sagt, så lenge han har en kontrakt på nettopp betaling pr. side. Dessverre er det slik, men stadig flere forlag har åpnet øynene for at tegnere og forfattere skal ha litt bedre betingelser.
Jeg tror ikke Disney/Egmont eller hvem det nå er som han jobber for, hadde tapt på at Rosa ble en slags stjerne-arbeider.
På den annen side, før eller senere skal jo kontrakten hans reforhandles, og det er i disse situasjonene man trekker frem betingelser. Nå vet jo forlagene at denne mannen selger, hvorfor ikke la ham få litt ekstra goder.
Kanksje han burde kontakte Comic Book Legal Defense Fond, tror det heter det,
En link til dem ligger i hvertfall på www.newsarama.com.

Cruger is Afraid of the Brave Holiday End, and Radiating Enginenophobia.com

Portnoy: Here we had to devide the screen to capture everything that went on, on stage.
LaBrie: Yeah, I heard AC/DC has the same problem.
Scenes fom New York DVD ang. ett komplisert musikk-parti.
harryklein
02.12.02 12:55
"Så lenge han gjør Work-for Hire, som det kalles, så har han ingenting han skal ha sagt, så lenge han har en kontrakt på nettopp betaling pr. side."

Sant, Cruger, men her er det og mellom anna snakk om at Egmont tjener ein formue på å selje _namnet_ til Don Rosa. At dei tjener søkkevis på å samle masse historier i ei bok og skrive DON ROSA med svære bokstavar utanpå. At dei seljer masse ekstra blader ved å skrive DON ROSA på framsida. Kva er det som gjer at namnet "Don Rosa" er eit Disney-produkt?

O.L.A.F.S.O.L.S.T.R.A.N.D *)
www.andebyonline.com

*) Omdiskutert, Levande Andeby-Fan, Sørtrønder, Overmenneske og Legende, Sjelden Tåpelig og Rar, men Andebyengasjert og Nysgjerrig til Dommedag
Cruger
CrugerInnlegg: 2586
02.12.02 19:05
Sannsyneligvis det samme som gjør Carl Barks til Disney-produkt. Akkurat det samme skjedde på begynnelsen av 90-tallet da de "hotte" tegnerene fant ut at de ikke tjente nok på hva de gjorde, på grunn av bi-produkter som t-skjorter, plakater, spaghetti-merker med Spider-Man på, og slike ting som tegningene ikke var beregnet på i utgangspunktet.
Disse opplevde i stor grad suksess, da de startet sitt eget forlag.
I disse dager skal ett underselskap av Diamond som er den største distrubutøren av tegneserier og bøker i USA starte opp igjen amerikanske utgivelser av Disney serier. I samarbeid med Disney. Hvis Rosa er smart kontaker han dem, og utarbeider en avtale med dem.
Linken til den nyheten er som følger: http://www.comicon.com/cgi-bin/pulse.cgi?http%3A//www.comicon.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi%3Fubb%3Dget_topic%26f%3D36%26t%3D000441
Hvis ikke gå til www.comicon.com/pulse og søk opp ordet "disn" så finner du den.
harryklein
02.12.02 21:40
"I disse dager skal ett underselskap av Diamond som er den største distrubutøren av tegneserier og bøker i USA starte opp igjen amerikanske utgivelser av Disney serier. I samarbeid med Disney. Hvis Rosa er smart kontaker han dem, og utarbeider en avtale med dem."

Nei. Det ville ha vore veldig dumt, og han har sagt at han ikkje kjem til å gjere det.

Kvifor? Vel, sjå på dette:
Om Don Rosa går over til å jobbe for Gemstone, vil det ikkje vere Gemstone som har rettigheitane til desse historiene. Det vil vere Disney, som før.
Egmont har rett til å trykke Disney-historier.

Så, når dagens situasjon er at Egmont gir ut massevis av "DON ROSA"-produkt og betalar Don Rosa luselønn, vil den nye situasjonen bli at Egmont gir ut massevis av "DON ROSA"-produkt utan å betale Don Rosa noko som helst.
rasch
raschInnlegg: 131
02.12.02 22:02
det er ren utnytting av stakkars Don Rosa. Mannen har jo egenhendig gitt Donald Duck & co. kvalitet og nyskapende fortellinger som utvider serien forbi de svært enkle historiene som dominerer bladet. Det er mange år siden jeg kjøpte Donald sist, men et av mine beste minner er helt klart Don Rosas fantastiske fortellerstil og morsomme tegninger.

Hvis dere vil gi deres støtte, send mail til: donrosa@iglou.com

Han ga meg et hyggelig svar ihvertfall

~**]2@$
gladstone
gladstoneInnlegg: 1137
03.12.02 11:54
Naivt.

Don Rosa er en dyktig tegner, men mangler tydeligvis forretningstalent. Han hadde selv unngått dette hvis han hadde klart å forutsi sin egen suksess, i det minste holdt det litt åpent for fremtiden.

Ingen kan klandre Egmont for at de tjener penger på noe som rettmessig er deres, enhver dyktig bedrift vil gjøre det.

Det finnes forøvrig utallige eksempler på bedrifter/mennesker som har tjent seg store og fete på andres oppdagelser/produkter. Grunnen er såre enkel: De som er kreative og finner opp har svært ofte et begrenset forretningstalent og vice versa
Espi
EspiInnlegg: 2741
03.12.02 12:33
gladstone skrev:
Naivt.

Don Rosa er en dyktig tegner, men mangler tydeligvis forretningstalent. Han hadde selv unngått dette hvis han hadde klart å forutsi sin egen suksess, i det minste holdt det litt åpent for fremtiden.

Ingen kan klandre Egmont for at de tjener penger på noe som rettmessig er deres, enhver dyktig bedrift vil gjøre det.

Det finnes forøvrig utallige eksempler på bedrifter/mennesker som har tjent seg store og fete på andres oppdagelser/produkter. Grunnen er såre enkel: De som er kreative og finner opp har svært ofte et begrenset forretningstalent og vice versa
--

Sant nok. Men for det første: det å være tegner er nok ikke en veldig fet jobb i utgangspunktet (lønnsmessig, altså), så de fleste er nok rimelig fornøyd når de får en fast plass i f.ex. Donald. Og hvis Disney eller hvem det måtte være presenterer tegnereren en 10-årskontrakt, er nok tegnereren klar for å hoppe på hva som helst, fordi han får en fast tegnejobb i 10 år. Men når det så viser ser at denne tegneren blir en braksuksess, sitter han med skjegget i postkassa, for han er da kontraktsfestet til luselønn, mens forlaget tjener millioner på navnet hans. Det kjipe for Don Rosa er at Disney ikke er avhengig av ham på samme måte som var av Bill Watterson (Tommy & Tigern). Såvidt jeg husker, truet han med å slutte å tegne hvis forlaget begynte å lage "melkeprodukter" av serien hans, og det finnes vel kun piratprodukter med T&T på idag.

-E
gladstone
03.12.02 14:50
Selvsagt, men da er vi inne på en annen diskusjon. At Don Rosa valgte å bli serietegner for Disney er naturligvis bra for Disney fans, men han har selv stilt seg til hugg for at hans arbeidsgiver (naturligvis) utnytter hans kommersielle potensiale.

Forøvrig er det meget stor forskjell mellom BWatterson og DRosa. Watterson fant tross alt opp en serie fra bunnen av og kunne i langt større grad styre den som han selv ville. Rosa er ikke spesielt nyskapende utover idespinning og relativt gode tegninger rundt allerede kjent tematikk innen Disney universet.

Det er forøvrig klart at han ikke tjener bra på dette (det gjorde forøvrig aldri CBarks heller) og kanskje han hadde fortjent bedre, men det er det mange andre som heller ikke gjør i sine yrker. Enda godt han ikke er en dyktig maler. De tjener som kjent svært sjelden godt før etter sin død

Hilsen Gladstone, som har hilst på Rosa ved et par anledninger har noen autografer/tegning etc i blader/bok og syntes han virket ut som en meget hyggelig og sympatisk mann
Bravery
BraveryInnlegg: 3975
03.12.02 14:51
Som Godfather-supporter har alltid Don Rosa vært min favoritttegner.
harryklein
03.12.02 15:46
"Don Rosa er en dyktig tegner, men mangler tydeligvis forretningstalent. Han hadde selv unngått dette hvis han hadde klart å forutsi sin egen suksess, i det minste holdt det litt åpent for fremtiden."

Forklar.

"Ingen kan klandre Egmont for at de tjener penger på noe som rettmessig er deres, enhver dyktig bedrift vil gjøre det."

Er namnet "Don Rosa" Egmont sin eigendom? Når Egmont brukar namnet "Don Rosa" som eit salsknep, må det då vere lov for mannen å seie frå at nok er nok?
gladstone
03.12.02 16:21
Dette er ingen hyllest til Egmont, men bare en presisering av det denne tråden egentlig handler om.

Jeg vet ikke hvordan det funker i avtalen de har seg imellom, men så lenge Egmont har rettighetene til Rosas verker (som han vel også har fått lønn for) kan de sannsynligvis også gi ut ekstramateriale med hans navn på.

Hvis Rosa ikke får noe for dette ekstramaterialet betyr det at han ikke har royalties i noen form. Hvorfor er selvsagt vanskelig å si, men det kan jo hende at han forhandlet seg frem til en dårlig kontrakt i utgangspunktet, samt at det muligens er vanskelig å få gode kontrakter med god lønn i serieverdenen? Jeg vet i hvertfall fra gode kilder at Egmont ikke lønner sine egne redaktører/produktsjefer særlig godt......

Forretningstalent: Vel, kanskje jeg uttalte meg bombastiskt, men poenget mitt er at kanskje Rosa hadde klart å forhandlet frem en bedre avtale på sikt hvis han på forhånd hadde stolt tyngre på sitt eget talent?

Dette blir selvsagt bare synsing, det som er kjernen er uansett at Rosa nok i stor grad har først og fremst seg selv å takke for at det blir publisert produkter uten at han setter pris på det. Takken for å arbeide i en kommersiell verden....

Nok en gang: Har selv truffet han et par ganger og synes han virker som en likandes og sympatisk kar!
Espi
EspiInnlegg: 2741
03.12.02 19:29
Er enig med deg, gladstone. Men det høres jo drøyt ut at "han har seg selv å takke", siden det eneste han har gjort er å følge drømmene sine, og det sannsynligvis er Egmont som er ulven her, ved at de kynisk utnytter en manns navn mot hans vilje fordi de har rett til det etter en kontrakt som godeste Don Rosa neppe hadde særlig mulighet til å få inn på sine premisser (dette blir jo egentlig spekulasjoner, men ting tyder på at det er slik det har vært). Juridisk har de helt sikkert rett til å gjøre som de gjør, men er det moralsk riktig?

-E
harryklein
03.12.02 22:03
Ettersom eg er innanfor bransjen, kan eg jo prøve å gi nokre svar...

"Jeg vet ikke hvordan det funker i avtalen de har seg imellom, men så lenge Egmont har rettighetene til Rosas verker (som han vel også har fått lønn for) kan de sannsynligvis også gi ut ekstramateriale med hans navn på."

Dette har eg kommentert før, men det har å gjere med mine meiningar og er ikkje eit innsidefaktum, så eg lar det ligge no.

"Hvis Rosa ikke får noe for dette ekstramaterialet betyr det at han ikke har royalties i noen form. Hvorfor er selvsagt vanskelig å si, men det kan jo hende at han forhandlet seg frem til en dårlig kontrakt i utgangspunktet,..."

Vi som skriv Disney-seriar, brukar standardkontrakten til Disney. Alt arbeid for Egmont er frilans, og det finst eigentleg ingen kontrakt som inneheld ein einaste fordel frå forfattaren si side. Det einaste vi skriv under på er at vi gir frå oss alle royalties (ja, du høyrde rett! ALLE royalties!) og at vi er fullstendig klare over at Egmont ikkje _treng_ å kjøpe seriene våre same kor oppmuntrande dei kan vere i skrivefasen. Kvifor skriv vi eigentleg under på desse kontraktane? Ganske enkelt fordi det er den einaste måten vi kan få lov å jobbe med dette på. Og om du jobbar fort og dårleg, som t.d. Pat McGreal, går det faktisk an å tjene ganske greitt på dette. MEN: Don Rosa har _aldri_ solgt namnet sitt til Egmont.

"...samt at det muligens er vanskelig å få gode kontrakter med god lønn i serieverdenen?"

Særleg når det gjeld Disney, ja. Her har vi standardkontrakter. Det er klart at profesjonelle forfattarar, som har haldt på ei stund, tjenar meir enn til dømes meg. Men konseptet er det same; du får ein viss sum per side, uavhengig av kor lang tid du har brukt og uavhengig av kor mange opptrykk dette kjem ut i - og om Egmont i siste augeblikk skulle bestemme seg for at dei ikkje vil kjøpe dette likevel, får du ingenting.

"Dette blir selvsagt bare synsing, det som er kjernen er uansett at Rosa nok i stor grad har først og fremst seg selv å takke for at det blir publisert produkter uten at han setter pris på det. Takken for å arbeide i en kommersiell verden...."

Ja, det er klart. Men det er vel lov å støtte han likevel? Og eg må seie at ein slik streik synest eg er ein veldig god måte for han å takle situasjonen på! Eg synest at Egmont har gått for langt akkurat når det gjeld Don Rosa, og støtter difor streiken hans fullt ut.

"Nok en gang: Har selv truffet han et par ganger og synes han virker som en likandes og sympatisk kar!"

100% einig!

O.L.A.F.S.O.L.S.T.R.A.N.D *)
www.andebyonline.com

*) Omdiskutert, Levande Andeby-Fan, Sørtrønder, Overmenneske og Legende, Sjelden Tåpelig og Rar, men Andebyengasjert og Nysgjerrig til Dommedag
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg