Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kalkuner i tegneserier

NYTT TEMA
AlohaJoe2
AlohaJoe2Innlegg: 88
19.12.02 13:50
I tegneserier florerer det også endel "kalkunstoff", akkurat som i filmer. Episoder/figurer/hele serier som er så dårlige at de blir litt gøyale. Skriv opp de du husker her. Jeg starter selv, for å vise hva jeg mener:

Råtneste superhelt: "Arm-Fall-Off Boy" fra Legion of Superheroes. Han var aldri med i selve legionen, han var heller reservist for reservelegionen(!). Superkraften sier seg selv, og konseptet handler om at han kan TA AV SEG ARMENE!!! Og så teoretisk sett bruke dem til å denge skurker med, selv om vi aldri har fått se denne superkraften i bruk.

Kandidat for tidenes kalkunhistorie: "The Lad who Wrecked the Legion!" fra midten av sekstitallet. Forteller om en organisasjon dedikert til å knuse Legion of Superheroes. De utstyrer en fyr med noen falske superkrefter, og sender ham av sted for å slutte seg til legionen og så ødelegge den innenfra.Han passer alltid på å bli igjen på monitortjeneste når resten av legionen skal ut på oppdrag, og så arrangerer han alltid små "uhell" for å diskreditere de andre legionærene. Han bruker diverse statutter fra Legionens lover til å forfremme seg selv i gradene med superfart og så sparke ut de medlemmene som tilsynelatende har gjort seg skyldig i feil. Og INGEN ser ut til å reagere! Fyren har vært medlem i mindre enn en uke, og så har han allerede utstøtt 3/4 av legionen, uten å støte på den minste opposisjon. Så kommer det siste slaget. Den siste fjerdedelen av gjenværende medlemmer sitter i konferanserommet når fyren går ut, og han sier til dem at de ikke må tukle med en gjenstand som står på bordet. Så setter han den i gang med fjernstyring, og kommer inn i rommet igjen, hvor det er en smule kaos på grunn av maskinens virkninger. "Jaså!" sier han. "Dere kunne ikke la være og fingre med maskinen nei! Ifølge Legionens statutt nr. 985-b utnevner jeg meg selv til leder for livstid, og dere er utstøtt alle sammen!"
Og gjett hva som skjer!
Samler de resterende medlemmene seg til en protest fordi de synes det er noe rart med det som har skjedd i det siste?
Nei, de tusler slukøret ut uten protester. Ånei, utstøtt! "Legion of Superheroes" har nå bare ett medlem, som begynte der for en uke siden, og ingen reagerer. Ingen ser noe galt i at denne fysaken har forfremmet seg selv til leder og kastet ut alle de andre medlemmene. Heller ikke når han skal rekruttere nye medlemmer og prompte ansetter "The Legion of Supervillains" til å ta over etter de ekte legionærene.
Resten av historien går sin gang; våre helter, om de er desillusjonerte og deprimerte, oppdager at det er noe muffens på gang og forpurrer et forsøk på å drepe dem alle sammen, og får til slutt tilbake jobbene sine når skurken er avsatt og fengslet. Men altså...reaksjonene deres når de begynte å bli utstøtt en etter en er noe av det mest patetiske jeg har sett i en superheltserie.

Noen bedre/verre?

A-Joe2
KnallSam
KnallSamInnlegg: 555
27.12.02 10:09
Hiawatha i Donald Duck & Co tok aldri helt av.
batboy69
batboy69Innlegg: 35344
27.12.02 10:11
KnallSam skrev:
Hiawatha i Donald Duck & Co tok aldri helt av."

JOHOOOO!!!!!

Men da må du tilbake til de gode, gamle dagene.
mikkemus1
mikkemus1Innlegg: 85
05.01.03 01:56
Jeg tror det finnes mange historier av denne typen fra DC på 60- og 70-tallet. Det var vel noe av grunnen til at jeg bare sporadisk leste disse seriene i den perioden, og heller begynte a lese Marvel-blader da dette begynte å bli utgitt på norsk på slutten av 70-tallet. Likevel vil jeg gjerne nevne et eksempel på kalkunstoff der Spider-Man og Hercules har hovedrollen. Det er Marvel Team-Up nr. 28 fra 1974 med disse to heltene.
Jeg hadde egentlig tenkt å skrive en detaljert beskrivelse over hvor utrolig dustete denne fortellingen var, men da jeg søkte litt på nettet, fant jeg en utmerket beskrivelse her. Se http://www.spiderfan.org/comics/reviews/city_stealers.html.
Bare kort fortalt, så forsøker noen å stjele hele Manhattan ved å fjerne fundamentet under nevnte bydel, og for så å kreve løsepenger. Faktisk lykkes skurkene i å flytte Manhattan, men Spider-Man og Hercules stopper slemmingene, og Hercules klarer å dra hele bydelen på plass igjen ved hjelp av noen kraftige lenker.
Hele historien er sprekkfull av usannsynlig handling, og er vel noe av det verste som er produsert fra Marvel noen gang.
elrond2
elrond2Innlegg: 393
15.01.03 12:31
Kjettersk og historieløs.

Tror ikke du vet hva du snakker om....
elrond2
elrond2Innlegg: 393
15.01.03 12:34
Et par som kom ut i Norge fra samme perioden, er Magnus fra år 4000 og Metall-klanen. Jeg kjøpte og leste begge, men de forsvant. *Sukk*
Korak kom og gikk.

Eller så hender det en dust i Pondus (sjef!) lager noen interessante striper. Alltid refusert. :-)
Ashtead
AshteadInnlegg: 7345
15.01.03 12:43
elrond2 skrev:
[...]
Eller så hender det en dust i Pondus (sjef!) lager noen interessante striper. Alltid refusert. :-)
---------------------------------
Han tegneren der ja! Beste var vel "Kaptein Dynetrekk", der forlaget sa de skulle "sove paa saken", og Pondus sa at det var lov aa dr/omme.

Ellers er det noen sekvenser med Franquin's Viggo, der han "redder" en kalkun fra aa bli julemat.

Ashtead
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester