Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Knoll og Tott

NYTT TEMA
Rizer
RizerInnlegg: 2177
26.12.02 18:36
Morsomt som faen :P!

Syns både Kapteins jul og Knoll og Tott var glimrende dette året.
Masterplan
MasterplanInnlegg: 1389
26.12.02 18:41
Artig det, ja.
Stoner
StonerInnlegg: 12714
30.12.02 01:36
Jeg synes Knoll og Tott er helt bak mål. Var morsomt da jeg var liten, og jeg leste i de gamle juleheftene. Nå, når jeg leser de nye heftene, er det nesten pinlig. Finner dem ikke morsomme i det hele tatt, på grunn av liten oppfinnsomhet og fornyelse. Den serien holder jeg meg unna.
batboy69
batboy69Innlegg: 35344
30.12.02 09:48
har ikke lest årets, men generellt har den serien forfallt.
Tickle
TickleInnlegg: 22296
30.12.02 11:42
Kanskje den var morsom tidlig på 40-tallet?

The Electric Τ ϊ © К Ļ Ĕ

"The Light at the End of the Tunnel is a Train"
BeingHuman
BeingHumanInnlegg: 79
30.12.02 23:47
Knoll og Tott er verdens eldste tegneserie(ble skapt i 1898), men jeg vet ikke om den fortsatt lages. De juleheftene jeg har sett i alle mine levedager har vært datert til 1940- og 1950-tallet, og jeg tror at tegnerne la opp på 1950-tallet.
Sett med dagens øyne kan serien virke både rasistisk og politisk ukorrekt, preget av viktoriansk syn på barneoppdreagelse og avstraffelse. De innfødte på sydhavsøyen familien Blom bor på, fremstilles som mindre innteligente enn denne hvite familien.
Gorken
GorkenInnlegg: 14245
31.12.02 23:02
Neh. Knoll & Tott var morsomt før, men tror jeg har lest det som er....
De gjorde nok rett i å legge opp med å tegne den serien.

Gaffel i øyet, assa!
"Vi dansar som robotar..."
DjHarry
DjHarryInnlegg: 5480
02.01.03 19:14
Knoll og tott er ikke verdens eldste tegneserie. Det er tegneserien The Yellow Kid som kan beære seg med denne tittelen. Knoll og Tott ble skapt av Rudolph Dirks på oppdrag fra en amerikansk avis. Etterhvert ble serien en stor suksess og Dirsk krevde mer lønn fra avisen. Avisens svar var å gi Dirks fyken. Siden avisen selv hadde bedt Dirks finne på serien, fikk han ikke beholde opphavsretteighetene til serien. Men han fikk derimot lov til å bruke de samme figurene i en annen serie. Slik ble Knoll og Tott delt inn i to forskjellige serier. Den ene kan overveies i "knoll og Tott", den andre i "Kapteinens Jul." Sistnevnte er Dirks opprinnelige verk. Begge seriene tegnes den dag i dag, av nye tegnere.

ExDeath
DjHarry
02.01.03 19:15
Forøvrig må jeg si meg enig i din konklusjon. "Kapteinens jul" er rivende festlig. :)

ExDeath
HumanBeing
HumanBeingInnlegg: 5632
03.01.03 22:45
DjHarry skrev:
Knoll og tott er ikke verdens eldste tegneserie. Det er tegneserien The Yellow Kid som kan beære seg med denne tittelen. Knoll og Tott ble skapt av Rudolph Dirks på oppdrag fra en amerikansk avis. Etterhvert ble serien en stor suksess og Dirsk krevde mer lønn fra avisen. Avisens svar var å gi Dirks fyken. Siden avisen selv hadde bedt Dirks finne på serien, fikk han ikke beholde opphavsretteighetene til serien. Men han fikk derimot lov til å bruke de samme figurene i en annen serie. Slik ble Knoll og Tott delt inn i to forskjellige serier. Den ene kan overveies i "knoll og Tott", den andre i "Kapteinens Jul." Sistnevnte er Dirks opprinnelige verk. Begge seriene tegnes den dag i dag, av nye tegnere.

Men alle de julehetene jeg har sett av Knoll og Tott er opptrykk av gamle serier fra 1940- og 1950-tallet. Hvor er det i så fall de nye seriene publiseres, og er de oppdatert til dagens verden, med Internett og mobiltelefoner? Og er de innfødte på sydhavsøya ikke lenger fremstilt som noen underutviklede raringer?
DjHarry
03.01.03 22:57
Det stemmer. Spør meg ikke hvorfor.

Nyere episoder av Knoll og Tott kan du lese hver uke i Hjemmet.

ExDeath
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester