Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Donald Ducks liv og levnet

NYTT TEMA
HumanBeing
HumanBeingInnlegg: 5632
25.03.03 20:55
Jeg har puslet med tankene om å lage min egen uofissielle historie om Donalds liv fra fødselen til han møter nevøene og Dolly på 1940-tallet i Carl Barks/Don Rosa-stil, noe a la "Skrues liv og levnet".
Noen forslag, ideer?
batboy69
batboy69Innlegg: 35344
25.03.03 21:06
bare å starte, det.
HumanBeing
25.03.03 21:25
Joda, men noen forslag og ideer ville vært fint.
Og Olaf, ville du trykket historien min på siden din om den er lesbar og underholdende?
Seperator
SeperatorInnlegg: 2215
25.03.03 22:15
Ganske ambisøst prosjekt...Kan du tegne?
HumanBeing
25.03.03 22:29
Seperator skrev:
Ganske ambisøst prosjekt...Kan du tegne?

Nei, planen er nå bare å skrive....for moro skyld.
HumanBeing
25.03.03 22:51
Altså, jeg har ideer til kronologi, eller hva det nå heter, men trenger et underholdende plott, om dere skjønner. Naturlige kilder i historien vil være av forskjellige tegnere som Carl Barks, Don Rosa, Marco Rota, Al Taliaferro og Floyd Gotfredson. Samt tegnefilmen "Three caballeros".

Her er mitt utkast til episoder:

1. 1920-1930: oppveksten på gården til Bestemor Duck, hvor også Donalds foreldre bor(i generasjonsbolig).

2. 1930: Donald flytter ufrivillig med sine foreldre til Skottland, men rømmer fra Skottland tilbake til Andeby og Bestemors gård hvor han føler seg hjemme.

3.1935-1938: High-school årene. Tenker meg at Donald går på samme HS som Anton, som selvfølgelig er skolens "kjekkas" som alle jentene på skolen faller for, mens Donald er den mislykkede.

I årene 1938-1942 lever Donald en omstreifertilværelse hvor han driver løsarbeid og loffer rundt i verden uten noen egentlige mål.

4.1938-1939: Bor i Mouseton hvor han bla. jobber som avisbud. Kan tenke meg at han bor i hybel hos Mikke Mus(Floyd Gotfredson er nok en naturlig kilde her). Donald er her stadig et irritasjonsmoment for Mousetons innbyggere.

5.1939-1942: Havner i Latin-Amerika og møter sine trofaste følgesvenner Jose og Panchito. Filmen "Three caballeros" er nok en naturlig kilde her, men tegnefilmen er for surrealistisk til at det kan ses på som hva som virkelig skjedde.

6. 1942. Ved USAs inntreden i 2.verdenskrig, innser Donald at han må tilbake til Andeby for å melde seg ved det lokale rekruteringskontoret. Men ved hjemkomsten blir han plutselig oppsøkt av sine tre nevøer, som han til da ikke viste eksisterte(Della befant seg nok et helt annet sted) og blir fritatt fra militærtjenesten i det han får forsørgeransvar. Ser for meg at han rett etterpå blir kjent med Dolly(muligens på samme måte som i Marco Rotas historie), og at Donald til å begynne med helst vil prøve å spore opp sin søster fordi han vil bli kvitt de tre bråkmakerene, men deretter skjer det noe som gjør at han blir glad i nevøene sine(de redder han fra et eller annet) og resten er, som man sier, historie.

Nå, noen forslag? Hva synes dere?
eggmel
eggmelInnlegg: 2274
25.03.03 23:57
nevøene kommer kanskje noe seinere enn 1942, HarryKlein kan nok si mer, tror de kommer rundt ti år senere..

ellers en god idé å forsøke å kartlegge Donalds liv. Tar du hensyn til Donalds liv i et eggeskall (som jeg mener å huske boken het).......
HumanBeing
26.03.03 12:41
eggmel skrev:
nevøene kommer kanskje noe seinere enn 1942, HarryKlein kan nok si mer, tror de kommer rundt ti år senere..

Ikke helt enig der. Skal man ta Barks/Rosas "kjennsgjerninger" som "canon" så er det ihvertfall akseptert av de fleste "donaldister" at ODF hadde flyttet inn til Donald ved juletider 1947(Jul på Bjørnefjell/Skrues liv #12). Dessuten, Barks regnes jo som "guden" i Andeby-universet, og Carl Barks første selvproduserte serie, "Harelabben" sto på trykk i 1943. Det er jo også naturlig å anta at ODF hadde bodd noen år hos sin onkel julen 1947. På den annen side, i Al Taliaferros avisstriper dukket de tre guttene opp hos Donald allerede i 1937, men det er for tidlig slik jeg ser det.
"Skrues liv og levnet" sluttet jo som kjent ved "Jul på Bjørnefjell", så for å følge det i den ånden ville det nok være naturlig å avslutte Donalds liv-serien rett før harelabb-historien.

ellers en god idé å forsøke å kartlegge Donalds liv. Tar du hensyn til Donalds liv i et eggeskall (som jeg mener å huske boken het).......

Delvis, kanskje, men absolutt ikke helt. F.eks at "søsknene" Onkel Skrue og Bestemor finner Donald på en landevei. Dette er det ingen som tror på i våre dager. Vi vet at Skrue og Bestemor ikke er i slekt, og at Donald HADDE foreldre, henholdsvis Bestemors sønn og Skrues søster, og skal man regne med Rosas "Skrues liv og levnet" hadde ikke Donald noe forhold til sin onkel i barndommen. Når det gjelder måten han møtte Dolly og ODF på kanskje, men jeg lurer på om ikke Dolly hadde passett inn i high-school episoden. La oss si at hun på den tiden ikke var innteressert i Donald, og at Anton altid hadde draget på den tiden.
Når jeg tenker meg om, burde jo også Donalds tid i "friskusene", som han har skrytt så mye av i flere serier, få en plass. Da i del 1 eller 2.
harryklein
harrykleinInnlegg: 1212
26.03.03 16:55
Oi, her var det mykje å ta tak i...

For det første: Sjølvsagt får du historia på trykk på Andeby Online. Vi har ikkje akkurat så store minstekrav.

"1. 1920-1930: oppveksten på gården til Bestemor Duck, hvor også Donalds foreldre bor(i generasjonsbolig).
2. 1930: Donald flytter ufrivillig med sine foreldre til Skottland, men rømmer fra Skottland tilbake til Andeby og Bestemors gård hvor han føler seg hjemme."

Her er eg litt ueinig med deg. At Donald skal ha rømt frå Skottland ser eg på som ganske usannsynleg. Du ser jo i dag, i historier som "Dream of a lifetime", kor høgt han saknar mor si. Personleg ville eg nok ha kombinert desse to kapitla, og latt eventyra på Bestemor Ducks gard skje før 1930 - grunnen til at Lillegull og Didrik aldri er med her, er sjølvsagt at dei er fulltidsansatte i pengebinga. Vi ser aldri Hilmar fordi han er oppteke med arbeid på garden (garden er stor - på denne tida eide Bestemor og Bestefar framleis nesten alle eigendomane i Andeby, så han kan ha jobba på garden utan at vi hadde sett han i serien. Eg har mange personlege betraktningar om stundene Donald har tilbrunge med bestefaren... men det kan vi kome tilbake til), og Dora og Edder hadde nok flytta ut på denne tida (dei var jo begge gifte med born). Ein annan grunn til at eg vil slå saman dei to kapitla, er at første kapittel ikkje har noko handling. Det blir berre ei "silly gag"-historie der ingenting skjer. I alle kapitla av Skrues liv skjer det noko viktig - til og med i den lattervekkande gaghistoria kapittel 9, der Skrue bestemmar seg for å flytte frå Skottland. Nei, kvifor ikkje berre la Donald flytte til Skottland saman med foreldra? (Her burde forresten Kari Korhonen vere ei viktig kjelde!)

"3.1935-1938: High-school årene. Tenker meg at Donald går på samme HS som Anton, som selvfølgelig er skolens "kjekkas" som alle jentene på skolen faller for, mens Donald er den mislykkede."

Personleg har eg aldri tenkt så mykje på denne perioden, men dette var jo gode idear. Det passar ikkje heilt med min idé om at Donald blei buande i Skottland, då. Men dei ville vel gi han ei amerikansk utdanning - for ikkje å snakke om eit gjensyn med besteforeldra og "den kjære fetteren hans". Jo, mykje morosamt kan finne stad her. Og alle jentene Donald er interesserte i kan støtte opp om det kvinnesynet José og Panchito forteljar om i "Return of the Three Caballeros". Men... Donald som vi kjennar han er jo ikkje akkurat så høgt utdanna. Kva med å la han bli kasta ut etter eitt eller to år (t.d. ved at Anton overtar besvarelsa hans ved ein feil, og Donald blir teke i juks utan at han har gjort det)? Noko av romantikken ved Donald forsvinn liksom dersom han har utdanning. Dessutan: Ved at han blir kasta ut etter første år, har han faktisk høve til å vere i Latin-Amerika i 1937, då "The Three Cabarellos" kom. Når du skal forme personlegdom på figurane her, burde du dessutan etter mi meining ta utgangspunkt i den brasilianske José Carioca og ikkje den Don Rosa presenterar.

"I årene 1938-1942 lever Donald en omstreifertilværelse hvor han driver løsarbeid og loffer rundt i verden uten noen egentlige mål."

For sentimentaliteten: Gi han ein husbåt og eit medlemskap i latmannsklubben "Kvil i fred".

"4.1938-1939: Bor i Mouseton hvor han bla. jobber som avisbud. Kan tenke meg at han bor i hybel hos Mikke Mus(Floyd Gotfredson er nok en naturlig kilde her). Donald er her stadig et irritasjonsmoment for Mousetons innbyggere."

Sweet. Du veit kva eg synest om Mikke, men dette burde nok vere med, ja. Men noko burde skje her og. Legg og merke til at i nyare historier med både Donald og Mikke tenkjar Donald på Mikke som ein plageånd. Det burde du få med.

"5.1939-1942: Havner i Latin-Amerika og møter sine trofaste følgesvenner Jose og Panchito. Filmen "Three caballeros" er nok en naturlig kilde her, men tegnefilmen er for surrealistisk til at det kan ses på som hva som virkelig skjedde."

Flytt denne opp til 1937. Ikkje ein ordre, men eit forslag.

"6. 1942. Ved USAs inntreden i 2.verdenskrig, innser Donald at han må tilbake til Andeby for å melde seg ved det lokale rekruteringskontoret. Men ved hjemkomsten blir han plutselig oppsøkt av sine tre nevøer, som han til da ikke viste eksisterte(Della befant seg nok et helt annet sted) og blir fritatt fra militærtjenesten i det han får forsørgeransvar. Ser for meg at han rett etterpå blir kjent med Dolly(muligens på samme måte som i Marco Rotas historie), og at Donald til å begynne med helst vil prøve å spore opp sin søster fordi han vil bli kvitt de tre bråkmakerene, men deretter skjer det noe som gjør at han blir glad i nevøene sine(de redder han fra et eller annet) og resten er, som man sier, historie."

Du veit vel kva eg meinar om dette? At Donald kom tilbake til Andeby for å delta i gravferda til Bestefar Duck! Og at han etter dette var gardsgut for Bestemor til Guffen kom. Sannsynlegvis kjøpte Bestemor huset hans, som gav han ein grunn til å slå seg til ro. Når det gjeld Dolly, synest eg du bør ta med Don Rosas betraktning om at ho kan vere gutanes tante. Når det gjeld Della og ?... Her kan eg berre foreslå. Kva om Della deltok i 2. verdskrig, der Della hamna i Europa eller noko og i ei ulykke fekk hukommelsestap? Kva om ektemannen etter dette framleis låg på sjukehus, og når han vakna visste han ingenting om kvar nevøane var? Det ville faktisk FORKLARE kvifor Donald framleis har nevøane! Det burde ikkje vere nødvendig å "spore opp" foreldre på den måten... Dei to er enten daude, elles har noko rart skjedd (som mi løysing). Viss ikkje hadde dei henta nevøane snart.

Det gir oss denne nye inndelinga:
--- Kapittel 1: Borndom (1930). Unge Donny Duck møtar onkelen for første gong, og på veg dit får vi tilbakeblikk på oppveksta hans så langt (venene, leiken, den første matrosdressen...). Episoden ender på flyet (båten?) til Skottland.

--- Kapittel 2: High school (1935-36). Donald er tilbake i Statane - Skottland var ingenting for han, har han funne ut. Han går på same skole som erkerivalen og fetteren Anton
harryklein
26.03.03 16:56
Antonsen, som får alt servert på eit sølvfat. Ting går dårleg for Donald, men før ein stor prøve bestemmar Donald seg for å skjerpe seg, og brukar all si tid på å pugge. Ved eit uhell forbyttast eksaminantnummeret eller noko slikt med Antons, så Anton får A-en som Donald skulle ha hatt. Anton hadde juksa, Donald får skulda og blir utvist. Han bestemmar seg for å aldri ta utdanning igjen, og i skam tar han eit tog sørover.

--- Kapittel 3: Latin-Amerika (1937). Medan Donald er på det lågaste, møtar han to nye venar - José Carioca og Panchito Pistoles. Dei tre blir bestevener, og har mange spennande eventyr saman... Donald blir muntra opp.

--- Kapittel 4: Tilbake i Calisota (1938-39). Donald bur no på ein husbåt ein stad i Calisota, der han omgås Gasse Gris og Hønemor - men ikkje lenge, for idét historia startar er han på flyttefot til næraste by - Mouseton. Her blir han kjend med Mikke Mus, og dei to kunne kanskje ha blitt gode vener om det ikkje var for temperamentet til Donald? Eitt eller anna skjer her (det er viktig for å gi kapitlet meining) som får Donald til å reflektere over livet sitt. Kanskje han innser at det ikkje er så lurt å ryke i tottane på alle heile tida?

--- Kapittel 5: Andeby, mitt Andeby (1940). Hilmar Duck er daud, Donald er tilbake i byen for å hjelpe bestemora. Han går på dette arbeidet med liv og lyst, men Bestemor ser at i hjartet hans er det andre ting han drøymar om. Historia endar med at Bestemor forteljar Donald at han kan få dra inn til byen og leve sitt eiget liv, då ho har skaffa ein gardsgut og i tillegg kjøpt eit hus til han.

-- Kapittel 6: Donald Forsørgjaren (1942-46). Donald er no godt etablert i heimen sin, og ein dag bankar det på døra. Der står dei tre nevøane hans. Faren ligg på sjukehus, og mora passar på han. Ein dag då han jagar nevøane kolliderar han med gutanes tante - Dolly Duck - og dei to byrjar å prate saman (på 40-talet blei du ikkje med ukjente menn heim. Sånn er det berre). Frå Donalds synsvinkel forsvinn systra og svogeren sporlaust (lesarane kan jo få vite kva som eigentleg skjer), og Donald blir forsørgjar på heiltid.

Eventuelt eit kapittel 7 der Donald møtar onkelen igjen - og vi får eit lite innblikk i ekspedisjonane deira.

Jøss, no blei eg gira! Lyst til å skrive dette saman?

O.L.A.F.S.O.L.S.T.R.A.N.D *)
www.andebyonline.com

*) Omdiskutert, Levande Andeby-Fan, Sørtrønder, Overmenneske og Legende, Sjelden Tåpelig og Rar, men Andebyengasjert og Nysgjerrig til Dommedag
marugu
maruguInnlegg: 384
26.03.03 18:32
Dette her vil bli en knallbra historie, det er jeg sikker på.
HumanBeing
26.03.03 18:41
"1. 1920-1930: oppveksten på gården til Bestemor Duck, hvor også Donalds foreldre bor(i generasjonsbolig).
2. 1930: Donald flytter ufrivillig med sine foreldre til Skottland, men rømmer fra Skottland tilbake til Andeby og Bestemors gård hvor han føler seg hjemme."

Her er eg litt ueinig med deg. At Donald skal ha rømt frå Skottland ser eg på som ganske usannsynleg. Du ser jo i dag, i historier som "Dream of a lifetime", kor høgt han saknar mor si. Personleg ville eg nok ha kombinert desse to kapitla, og latt eventyra på Bestemor Ducks gard skje før 1930 - grunnen til at Lillegull og Didrik aldri er med her, er sjølvsagt at dei er fulltidsansatte i pengebinga. Vi ser aldri Hilmar fordi han er oppteke med arbeid på garden (garden er stor - på denne tida eide Bestemor og Bestefar framleis nesten alle eigendomane i Andeby, så han kan ha jobba på garden utan at vi hadde sett han i serien. Eg har mange personlege betraktningar om stundene Donald har tilbrunge med bestefaren... men det kan vi kome tilbake til), og Dora og Edder hadde nok flytta ut på denne tida (dei var jo begge gifte med born). Ein annan grunn til at eg vil slå saman dei to kapitla, er at første kapittel ikkje har noko handling. Det blir berre ei "silly gag"-historie der ingenting skjer. I alle kapitla av Skrues liv skjer det noko viktig - til og med i den lattervekkande gaghistoria kapittel 9, der Skrue bestemmar seg for å flytte frå Skottland. Nei, kvifor ikkje berre la Donald flytte til Skottland saman med foreldra? (Her burde forresten Kari Korhonen vere ei viktig kjelde!)

Du har nok rett som vanlig, Olaf. Men jeg kan da tenke meg at Donald fra dag 1 vantrives i Skottland. Det gamle familieslottet gir han sikkert frysninger, og det skotske været er jo ikke akkurat kjent for å være så praktfult. Han savnet sikkert Calisotas solfylte kyster. Også skolegangen i Skottland, da. Det disiplinerte britiske skolevesenet anno 1930 må jo ha vært det reneste marerittet.
Forresten, i denne episoden(i tilbakeblikkene fra 1920-tallet) burde det vel være med en gag om "krusene"? Der hvor Donald skryter av å ha vært medlemm?

"3.1935-1938: High-school årene. Tenker meg at Donald går på samme HS som Anton, som selvfølgelig er skolens "kjekkas" som alle jentene på skolen faller for, mens Donald er den mislykkede."

Personleg har eg aldri tenkt så mykje på denne perioden, men dette var jo gode idear. Det passar ikkje heilt med min idé om at Donald blei buande i Skottland, då. Men dei ville vel gi han ei amerikansk utdanning - for ikkje å snakke om eit gjensyn med besteforeldra og "den kjære fetteren hans". Jo, mykje morosamt kan finne stad her. Og alle jentene Donald er interesserte i kan støtte opp om det kvinnesynet José og Panchito forteljar om i "Return of the Three Caballeros". Men... Donald som vi kjennar han er jo ikkje akkurat så høgt utdanna. Kva med å la han bli kasta ut etter eitt eller to år (t.d. ved at Anton overtar besvarelsa hans ved ein feil, og Donald blir teke i juks utan at han har gjort det)? Noko av romantikken ved Donald forsvinn liksom dersom han har utdanning. Dessutan: Ved at han blir kasta ut etter første år, har han faktisk høve til å vere i Latin-Amerika i 1937, då "The Three Cabarellos" kom. Når du skal forme personlegdom på figurane her, burde du dessutan etter mi meining ta utgangspunkt i den brasilianske José Carioca og ikkje den Don Rosa presenterar.

Hehe. "High school drop-out Donald". Joda, og at Donald ble utvist på grunn av Anton skulle nok gi Donald en ekstra grunn til å hate og bære nag mot sin fetter i fremtiden. Tror du det kan være en ide å innkludere Dolly i denne episoden, eller vil det bli ulogisk? Jeg mener, hva skulle Donald da loffe verden rundt for?
Angående "Three caballeros", jeg trodde den var fra 1945, og var laget i forbindelse for å bedre forholder mellom USA og Latin-Amerika. Men jeg kan ta feil.
Nå har det ikke vært så mange brasilianske Jose Carioca-historier i norske Donald-utgivelser, men jeg er enig i poenget ditt her. Jeg kan bare huske en. Har du noe Jose Carioca-materiale som kan brukes til innspirasjon?

"I årene 1938-1942 lever Donald en omstreifertilværelse hvor han driver løsarbeid og loffer rundt i verden uten noen egentlige mål."

For sentimentaliteten: Gi han ein husbåt og eit medlemskap i latmannsklubben "Kvil i fred".

"4.1938-1939: Bor i Mouseton hvor han bla. jobber som avisbud. Kan tenke meg at han bor i hybel hos Mikke Mus(Floyd Gotfredson er nok en naturlig kilde her). Donald er her stadig et irritasjonsmoment for Mousetons innbyggere."

Sweet. Du veit kva eg synest om Mikke, men dette burde nok vere med, ja. Men noko burde skje her og. Legg og merke til at i nyare historier med både Donald og Mikke tenkjar Donald på Mikke som ein plageånd. Det burde du få med.

Jeg er enig med deg at dagens Mikke er en kjønnsløs og intetsigende figur,. Men Gotfredsons Mikke fra 1930-tallet hadde en del likhetstrekk med Carl Barks Donald. Han var alt annet en feilfri. Dessuten var det mye bra action og spenning i Gotfredsons klassikere, som er totalt borte i senere Mikke-serier. Det var jo tildels groteske skurker og gale vitenskapsmenn Mikke kjempet mot. Kan tenke meg å få noen av disse inkludert i Mouseton-episoden. Mouseton på 1930-tallet var antkelig en by full av Amerikas mest hardbarkede banditter. Vestkystens Chicago, med andre ord.

"5.1939-1942: Havner i Latin-Amerika og møter sine trofaste følgesvenner Jose og Panchito. Filmen "Three caballeros" er nok en naturlig kilde her, men tegnefilmen er for surrealistisk til at det kan ses på som hva som virkelig skjedde."

Flytt denne opp til 1937. Ikkje ein ordre, men eit forslag.

"6. 1942. Ved USAs inntreden i 2.verdenskrig, innser Donald at han må tilbake til Andeby for å melde seg ved det lokale rekruteringskontoret. Men ved hjemkomsten blir han plutselig oppsøkt av sine tre nevøer, som han til da ikke viste eksisterte(Della befant seg nok et helt annet sted) og blir fritatt fra militærtjenesten i det han får forsørgeransvar. Ser for meg at han rett etterpå
HumanBeing
26.03.03 18:53
Ser for meg at han rett etterpå blir kjent med Dolly(muligens på samme måte som i Marco Rotas historie), og at Donald til å begynne med helst vil prøve å spore opp sin søster fordi han vil bli kvitt de tre bråkmakerene, men deretter skjer det noe som gjør at han blir glad i nevøene sine(de redder han fra et eller annet) og resten er, som man sier, historie."

Du veit vel kva eg meinar om dette? At Donald kom tilbake til Andeby for å delta i gravferda til Bestefar Duck! Og at han etter dette var gardsgut for Bestemor til Guffen kom. Sannsynlegvis kjøpte Bestemor huset hans, som gav han ein grunn til å slå seg til ro. Når det gjeld Dolly, synest eg du bør ta med Don Rosas betraktning om at ho kan vere gutanes tante. Når det gjeld Della og ?... Her kan eg berre foreslå. Kva om Della deltok i 2. verdskrig, der Della hamna i Europa eller noko og i ei ulykke fekk hukommelsestap? Kva om ektemannen etter dette framleis låg på sjukehus, og når han vakna visste han ingenting om kvar nevøane var? Det ville faktisk FORKLARE kvifor Donald framleis har nevøane! Det burde ikkje vere nødvendig å "spore opp" foreldre på den måten... Dei to er enten daude, elles har noko rart skjedd (som mi løysing). Viss ikkje hadde dei henta nevøane snart.

God ide dette med at Bestefar Duck dør- MEN:
-en av Carl Barks tidligste historier, "The hard loser", indikerer at Bestefar Duck fortsatt lever i 1943, selv om han ikke er nevnt ved navn, hvor Donald og nevøene vil låne "Bestefars hest" og løper om kapp til "bestefar" for å få låne hesten. Dette er eneste gangen Barks nevner Bestefar Duck, og ved Bestemors Ducks første opptreden i en Barks-historie et par år senere, er det tydelig at hun er enke. Så dette kan bli litt motstridende mot Barks-kjennsgjerninger.
Ideen om at ODFs foreldre forsvant i 2.verdenskrig er en god ide. 2.verdenskrig førte til mange tragiske familieskjebner. Men dersom Dolly er tanten til ODF, så kunne jo likesågodt Della ha sendt dem til Dolly?
Kan det her være mulig at ODF er født i Europa, siden Della sikkert ble igjen i Skottland? Hvis Dollys bror er ODFs far, foreslår jeg at vi kaller han Dolbert. Haha! Della og Dolbert.

Det gir oss denne nye inndelinga:
--- Kapittel 1: Borndom (1930). Unge Donny Duck møtar onkelen for første gong, og på veg dit får vi tilbakeblikk på oppveksta hans så langt (venene, leiken, den første matrosdressen...). Episoden ender på flyet (båten?) til Skottland.

Helst båt, siden det tross alt er 1930 vi snakker om, bare noen få år etter at Charles Lindbergh har flydd over Atlanterhavet. Tog til New York. Båt fra New York havn til Glashow. Kunne tenke meg også å se hvordan Donald vantrives i Skottland.

--- Kapittel 2: High school (1935-36). Donald er tilbake i Statane - Skottland var ingenting for han, har han funne ut. Han går på same skole som erkerivalen og fetteren Anton Antonsen, som får alt servert på eit sølvfat. Ting går dårleg for Donald, men før ein stor prøve bestemmar Donald seg for å skjerpe seg, og brukar all si tid på å pugge. Ved eit uhell forbyttast eksaminantnummeret eller noko slikt med Antons, så Anton får A-en som Donald skulle ha hatt. Anton hadde juksa, Donald får skulda og blir utvist. Han bestemmar seg for å aldri ta utdanning igjen, og i skam tar han eit tog sørover.

Og som den boms han er, sover han i kvegvognen. Kanskje han skulle prøve seg som sjømann? Det kan jo være inngangsporten til Latin-Amerika.

--- Kapittel 3: Latin-Amerika (1937). Medan Donald er på det lågaste, møtar han to nye venar - José Carioca og Panchito Pistoles. Dei tre blir bestevener, og har mange spennande eventyr saman... Donald blir muntra opp.

--- Kapittel 4: Tilbake i Calisota (1938-39). Donald bur no på ein husbåt ein stad i Calisota, der han omgås Gasse Gris og Hønemor - men ikkje lenge, for idét historia startar er han på flyttefot til næraste by - Mouseton. Her blir han kjend med Mikke Mus, og dei to kunne kanskje ha blitt gode vener om det ikkje var for temperamentet til Donald? Eitt eller anna skjer her (det er viktig for å gi kapitlet meining) som får Donald til å reflektere over livet sitt. Kanskje han innser at det ikkje er så lurt å ryke i tottane på alle heile tida?

--- Kapittel 5: Andeby, mitt Andeby (1940). Hilmar Duck er daud, Donald er tilbake i byen for å hjelpe bestemora. Han går på dette arbeidet med liv og lyst, men Bestemor ser at i hjartet hans er det andre ting han drøymar om. Historia endar med at Bestemor forteljar Donald at han kan få dra inn til byen og leve sitt eiget liv, då ho har skaffa ein gardsgut og i tillegg kjøpt eit hus til han.

-- Kapittel 6: Donald Forsørgjaren (1942-46). Donald er no godt etablert i heimen sin, og ein dag bankar det på døra. Der står dei tre nevøane hans. Faren ligg på sjukehus, og mora passar på han. Ein dag då han jagar nevøane kolliderar han med gutanes tante - Dolly Duck - og dei to byrjar å prate saman (på 40-talet blei du ikkje med ukjente menn heim. Sånn er det berre). Frå Donalds synsvinkel forsvinn systra og svogeren sporlaust (lesarane kan jo få vite kva som eigentleg skjer), og Donald blir forsørgjar på heiltid.

Eventuelt eit kapittel 7 der Donald møtar onkelen igjen - og vi får eit lite innblikk i ekspedisjonane deira.

Menr du et lite utdrag av høydepunkter fra serier av Barks og Rosa? God ide, men det bør begrenses.
Ellers er jeg helt enig i enfdringene, bortsett fra det jeg har bemerket. Spesielt blir Hilmar Duck-problematikken litt kinkig.

Jøss, no blei eg gira! Lyst til å skrive dette saman?

Gjerne. Jeg får stadig vekk nye ideer.

HumanBeing
26.03.03 19:29
For å få et noe autentisk preg, kunne det vært nyttig med litt litteratur(eventuelt film) som skildrer det amerikanske samfunnet på 1920- og 1930-tallet. Jeg vet fra før at det var depresjonsår og brennevinforbud, samt Franklin D.Roosevelts "New Deal"-program. Kanskje John Stewinbeck kunne vært en innspirasjon for livet på Duck-gården i 20- og 30-tallet? Steinbeck skrev jo om livet på landsbygda i California, og landsbygda i Calisota var kanskej ikke så annerledes?
Det var nok mye løsarbeidere som gikk rundt på den tiden.
HumanBeing
27.03.03 00:08
Jeg kom med en ny ide til del 5. Sett at Hilmar lever frem til 1943, men før 1940 har han blitt så svak og gammel at han har sluttet med gårdsarbid, og de trenger hjelp. Nok om det.
Som jeg tidligere nevnte, så skapte jo 2.verdenskrig en del familietragedier. Derfor kom jeg på ideen til en lite delikat sak, men som kan forklare en del om Donalds foreldre og hvorfor McDuck-slottet er folketomt når Skrue besøker det i 1948.
Altså, året er 1940 og krigen raser i Europa. Didrik og Lillegull har bodd 10 år i Skottland, men Didrik har hele tiden lengtet hjem til Calisota og sine kjære foreldre. Og livet går ikke så greit. Krigen skaper savn i form av matmangel, og frykt for tyske bombefly. Didrik og Lillegull bestemmer seg nå for å reise tilbake til Andeby. Lillegull har telegrafert med Skrue, og Skrue har varslet at han vil gi familien en ny sjanse. Så opptimistisk går de ombord i et passasjerskip i Glasgow havn med kursen for Amerika.
Men det tragiske skjer: midt ute i Atlanterhavet blir passasjerskipet torpedert av en tysk ubåt(slikt forekom faktisk) og det er slutten på Duck-paret.
Donald blir knust når han får vite om dette i Mouseton, og reiser sporenstraks hjem til Andeby for å være hos familien i denne tunge stunden.
Samme tid sitter Skrue fortvilet i sin villa og er bitter over alt han har mistet: den siste sjansen til å gjenforenes med familien er tapt, og han kontakter ikke Donald som han ikke har noe forhold til. Den tunge nyheten bringer den gamle foretningsmannen in i dypere og dypere livstretthet og fører frem til hans besluttning om å stenge hele forettningsimperiet to år senere(det er en annen historie, men det kan jo nevnes i forbifarten).
Foreldrenes død kan være den hendelsen som får Donald til å revurdere sitt liv, og han sverger ved bildet av dem at han skal gjøre noe ut av livet sitt, og ikke loffe rundt uten mål eller mening, og bli på gården og ta seg av sin syke bestefar, og hjelpe sin bestemor med gårdsarbeidet. Og deretter, to år senere, forlater han gården da Guffen dukker opp som gårdsgutt.
Cruger
CrugerInnlegg: 2586
27.03.03 18:02
Konge! Dette ser ut som en veldig bra historie.

Dette er en signatur
mvh
Cruger
Moderator på denne siden:
http://www.nettnett.net/bb2/viewforum.php?f=5
HumanBeing
27.03.03 19:22
Olaf! Hva synes du om forslaget mitt? Vær så snill og svar.
walter
walterInnlegg: 2241
27.03.03 19:28
Idèen med en Donald-biografi er artig, og jeg kommer til å kose meg med å lese den når du får den til. Jeg ser at du møter et stort problem i forhold til "Skrue McDucks liv og levnet": Skrues liv og karriere hadde hele tiden et mål, å bli rik og senere den rikeste i hele verden. Dette ga historien nerve og fremdrift, og Rosa fikk en finfin sjanse til å latterliggjøre det meningsløst materielle i dette målet og la Skrues liv (så langt) få ny mening med at han gjenoppdager eventyr og spenning. Slutten blir begynnelsen på Skrue slik vi kjenner ham.

Nå er problemet med Donald at han aldri har hatt et mål; alle hans drømmer har vært kortsiktige. Han har gått fra yrke til yrke, fra latmannsliv til fantastiske reiser, fra margarinfabrikken til underholdningsbransjen, uten noen videre tanke på fremtid eller fortid. Dette er en oppstykket livsførsel som egentlig passer godt for karakteren Donald, men det må være et sant helvete å finne mening og rød tråd i dette.

Når det gjelder skissen din til Donalds liv, så er jeg ikke helt enig, men det er jo din skisse. Kan fort bli gøyal.

Dette med foreldrene er litt plagsomt. Siden en familiekjær and som Donald ikke har noen kontakt med dem, antar jeg at de er døde. Verst av alt, de må ha dødd unge også, for Donald er ikke gammel selv.

Forresten, jeg minnes også at han lærte jiu-jitsu (Valsekongen) som ung mann til sjøs. Dette kan tyde på at han har vært noe av en tøffing; han har reist som sjømann på asiafart og vært innblandet i slosskamper. Det er kanskje ikke bare temperamentet som setter ham i stand til å banke opp selv svære slamper?
HumanBeing
27.03.03 20:02
walter skrev:
Dette med foreldrene er litt plagsomt. Siden en familiekjær and som Donald ikke har noen kontakt med dem, antar jeg at de er døde. Verst av alt, de må ha dødd unge også, for Donald er ikke gammel selv."

Unge og unge, vi vet(ifølge Rosa) at Donalds foreldre var nærmere 50 år da de fikk ham og søsteren. Jeg vil tro at de ihvertfall ble noe rundt 60, men det er jo altfor ungt for å dø likevel. Ihvertfall i Andeby hvor man blir steingamle, slik som Skrue, Bestemor Duck, og ikke minst B-gjengbestefaren(Andebys Methusalem).

"Forresten, jeg minnes også at han lærte jiu-jitsu (Valsekongen) som ung mann til sjøs. Dette kan tyde på at han har vært noe av en tøffing; han har reist som sjømann på asiafart og vært innblandet i slosskamper. Det er kanskje ikke bare temperamentet som setter ham i stand til å banke opp selv svære slamper?"

Ja, min ide er jo å legge sjømannskarrieren til tiden etter high school og før han treffer sine to caballeros i Latin-Amerika. Å dra til sjøs var jo vanlig for skoleavhoppere i gamle dager.
HumanBeing
27.03.03 21:06
OLAF! Vær så snill. Jeg trenger rådgivning og ekspertise.
harryklein
28.03.03 10:38
HumanBeing... Utålmodig? :-) Eg har ikkje datamaskin, så eg må stikke innom når eg har tid til det.

Vel, ein ting eg har tenkt litt på: Om dei skulle låne "Bestefars hest" - kjem det tydeleg fram at dette ER Hilmar? Det kan sjølvsagt ikkje vere Donalds andre bestefar, som døydde i Skottland 40 år tidlegare... Men ikkje gløym at og Ole, Dole og Doffen har to bestefedre!

Ideen din er ganske god, men... For det første trur eg at Lillegull er alt for prinsippfast til å nokon gang tilgi Skrue, men at dei skulle dra tilbake fordi Didrik samna foreldra? OK. For det andre trur eg vi bør unngå klare referansar til krigen. Eg meinar at dette skal kunne lesast av dei som ikkje støttar Don Rosas syn på tid i Andeby, og 2. verdskrig er noko alle har eit forhold til, og som ein del unge kanskje vil nekte på at Donald kan ha levd medan pågjekk. "Donald er jo berre i tredveåra, han kan ikkje ha vore ung og sprek for seksti år sidan!" (Ja, eg veit at det krevjar små forandringar i min Della-idé, men... Det fiksar vi.) For det tredje synest eg at slike historier bør haldast så fri som mogleg for dødsfall (kvifor trur du eg kom med det kompliserte forslaget om å la Della få minnetap og Dolbert ikkje vite om Donald, når det hadde vore mykje enklare å setje opp ei bilulykke?) Du sa at dette skulle vere a la Skrues liv, og då meinar eg at vi bør halde oss unna dødsfall. På same måte som Don Rosa ikkje drepte systrene til Skrue på slutten av Skrues Liv - sjølv om han har sagt at dei sannsynlegvis er daude i dag. Han lot dei flytte til Skottland, så får det vere opp til lesaren om dei levar der enno eller ikkje.

Vil du skrive dette som "roman" eller som teikneseriemanus?
Oziris
OzirisInnlegg: 312
28.03.03 13:34
VIrkelig en bra idè dette. Selv har jeg lest Lo$ dusinvis av ganger og har lenge håpet at noen ville lage noe lignende om Donalds liv.
HumanBeing
28.03.03 17:07
harryklein skrev:
HumanBeing... Utålmodig? :-) Eg har ikkje datamaskin, så eg må stikke innom når eg har tid til det.

"Vel, ein ting eg har tenkt litt på: Om dei skulle låne "Bestefars hest" - kjem det tydeleg fram at dette ER Hilmar? Det kan sjølvsagt ikkje vere Donalds andre bestefar, som døydde i Skottland 40 år tidlegare... Men ikkje gløym at og Ole, Dole og Doffen har to bestefedre!"

Det står ikke at det er Bestemors Ducks ektemann, men hvem ellers kan det være. Det kan selvsagt være Dollys far, men hvorfor skulle Donald kalle ham "bestefar?" Han tenker det til og med.

"Ideen din er ganske god, men... For det første trur eg at Lillegull er alt for prinsippfast til å nokon gang tilgi Skrue, men at dei skulle dra tilbake fordi Didrik samna foreldra? OK. For det andre trur eg vi bør unngå klare referansar til krigen. Eg meinar at dette skal kunne lesast av dei som ikkje støttar Don Rosas syn på tid i Andeby, og 2. verdskrig er noko alle har eit forhold til, og som ein del unge kanskje vil nekte på at Donald kan ha levd medan pågjekk. "Donald er jo berre i tredveåra, han kan ikkje ha vore ung og sprek for seksti år sidan!" (Ja, eg veit at det krevjar små forandringar i min Della-idé, men... Det fiksar vi.)"

Jeg har nå satt for meg det at jeg kan skrive en høyst uofissiell historie uten Egmont-sensur. Ikke glem at det faktisk står i Skrues liv-boken at siste episode var i 1947, hvor Donald er voksen og nevøene små. Hvorfor er det så mye mer realistisk hvis Donald er 30 år i 2003, men har en onkel på 140 år som er broren til søsteren. Han må jo ha vært det for å være med i Klondyke. Nei, her står jeg fast. Min historie SKAL foregå i årene 1920-1947, og jeg akter ikke å legge skjul på det. Vi kan selvfølgelig la være å nevne dødsfall, men min serie foregår ikke på 1970- og 1980-tallet. Det er ikke forhistorien til IT-Andebys Donald jeg vil skrive, men Carl Barks og Al Taliaferros(og selvfølgelig Don Rosas) Donald. Jeg er takknemmelig for alle råd til endringer, Olaf, men dette står jeg fast på. IT-Andebys Donald eksisterer ikke i disse serieskapernes verden, og de som ønsker en Donald født i 1972 med en onkel som er 100 år eldre enn seg får lage sin egen uofisielle versjon, og så kan de som setter pris på Barks/Rosa-versjonen ha sin. Jeg kommer ikke til å legge kjempevekt på krigen, men det er vel naturlig å nevne den i forbifarten, for å lage et litt autentisk preg? Noen mener at Andeby ligger i et fantasiland som heter Disneyland, men det mener jo ikke du og jeg. Det fine med Internett er jo at her kan vi bruke vår kunstneriske frihet der hvor slike som Egmont setter bremser. Slik som du har gjort på din glimrende Andeby Online-side, og som det er gjort på den glimrende DUCKhunt-siden.
Dersom du ser etter i Skrues liv #11, ser du jo at Donald allerede er føtt etter det historiske børskrakket i New York i 1929, så hvorfor skulle han da ikke være født under WW2?
Vel, som jeg allerede har sagt, Olaf. Jeg støtter de fleste endringene, men her setter jeg ned foten. Jeg vil skrive historien som om jeg skrev den i 1955. Og da var det jo ikke så lenge siden krigen.

!For det tredje synest eg at slike historier bør haldast så fri som mogleg for dødsfall (kvifor trur du eg kom med det kompliserte forslaget om å la Della få minnetap og Dolbert ikkje vite om Donald, når det hadde vore mykje enklare å setje opp ei bilulykke?) Du sa at dette skulle vere a la Skrues liv, og då meinar eg at vi bør halde oss unna dødsfall. På same måte som Don Rosa ikkje drepte systrene til Skrue på slutten av Skrues Liv - sjølv om han har sagt at dei sannsynlegvis er daude i dag. Han lot dei flytte til Skottland, så får det vere opp til lesaren om dei levar der enno eller ikkje."

OK, kanskje det er litt for dramatisk å skrive om direkte dødsfall, men kanskje heller slik som Don Rosa tok for seg Skrues foreldres død. La oss si at på slutten av Mouseton-episoden har vi et kort glimt av Didrik og Lillegull som går ombord i Amerikabåten. Noe senere sitter Bestemor Duck og hører på radioen(TV er ikke vanlig, dette er 1940): "Her er siste nytt. Passasjerskipet M/S.... på vei fra Glasgow, Skottland på vei mot New York, ble i dag morges truffet av en torpedo fra en tysk ubåt.....Bestemor skrur av radioen. I Mouseton mottar Donald en telefon: "Donald, det er Bestemor. Hør på meg. Din mor og far kommer aldri tilbake til Andeby." Episode slutt.
I neste episode er Donald tilbake på Duck-farmen, han har bestemt seg for å hjelpe familien, og nevner at foreldrene ville vært stolte av ham. Deretter nevnes de aldri mer.
Men vi kan forsåvidt droppe det med foreldrenes død, ogjeg kan gå med på at det er guttenes farfar som nevnes i hesteløphistorien, selv om det er rart at Donald kaller ham "bestefar". Men du har jo antydet at Moby Duck er faren til Dolly og hennes bror, og Moby er jo en såpass koselig mann at Donald kanskje kaller ham bestefar av og til. På den annen side, hva skal en hvalfanger med en hest? Vel, siden han ikke trenger den, leier han den nok villig bort.

"Vil du skrive dette som "roman" eller som teikneseriemanus?"

Kanskje begge deler. Kan tenke meg at del 7 blir mer som et manus, hvor Donald og Skrue sitter og mimrer over høydepunkter fra sine eventyr sammen.
HumanBeing
28.03.03 21:01
Når jeg tenker meg om, er det en god ide at "bestefaren" i "the horseman" er Moby Duck. Donald kjente sikkert ikke Moby så godt på denne tiden, og tenkte antakelig kun på ham som bestefaren til de tre nevøene, og glemte kanskje hva han het, og derfor kalte ham "bestefar".
Moby hadde kanskje en gård han hadde arvet fra sin far, men han var en sjømann i sitt hjerte, og lot sikkert sin kone drive gården. Han hadde kanskje fått en hest som gave, men brydde seg aldri om den.
HumanBeing
29.03.03 00:07
I påvente av rspons, har jeg laget en forløpig liste over personer jeg mener hhører hjemme i følgende episoder:

1.Barndommen 1920-1930
Donald Duck,Della Duck, Bestefar Duck, Bestemor Duck, Didrik Duck, Lillegull Duck, Raptus von Rupp, Penny von Rupp, Fulton Smart, Petter Smart, Gasse Gris(barndomsvenn) og Scotty McTerrier.

2.High school 1935-1937
Donald Duck, Bestemor Duck, Bestefar Duck, Anton Antonsen og Gasse Gris.

3.Three caballeros 1937-1938
Donald Duck, Jose Carioca, Panchito Pistolez og senor Martinez.

4.Mouseton 1939-1940
Donald Duck, Gasse Gris, Mikke Mus, Minni Mus, Langbein, Pluto, Klara Ku, Klaus Knegg, Svarte-Petter, Spøkelseskladden, Al Capone(hvorfor ikke?),advokat Lur,Politmester Fix og privatdetektiv Olsen.

5.Andeby, mitt Andeby 1940-1942
Donald Duck, Bestemor Duck, Guffen Gås, Fulton Smart og Petter Smart

6.Familieforsørgeren 1942-1947
Donald Duck, Bestemor Duck, Guffen Gås, ODF Duck, Dolbert Duck, Della Duck, Dorabella Duck(Dollys søster), HNL DUCK(Dollys nieser), Moby Duck, Fulton SMart, Petter Smart, nabo Jensen, Bolivar og Anton Antonsen

7.Donald og Skrue: en gang etter 1947
Donald og onkel Skrue sitter i lystig lag i bingen og mimrer over sine største eventyr.
Forslag til historier å mimre fra: Kampen om Sampo, Det gyne skinn, Kong Skrue av Skruerike, Onkel Skrue får en konkurrent, McDuck av Arabia, Det gamle slottets hemmelighet, filosofenes sten, Tralla La, Kong Krøsus skatt og pygmeindianernes land(bare for å nevne noen). Å klippe inn noen seriesider kan være en ide. Samt høydepunktene fra kampene mot Skrues erkefiender Magica og B-gjengen.
eggmel
29.03.03 00:56
HumanBeing skrev:
"Al Capone(hvorfor ikke?),"

Al Capone satt i fengsel store deler av 1939, da han ble sluppet ut sen-høsten det året var han så syk at han ikke var noe 'tess' som gangster lenger. Kanskje bedre å ta ham med i hans glansdager, rundt 1930. Tror han kunne passet inn, fått frem andre sider av den berømmelige forbryteren enn det faktum at han hadde over hundre liv på samvittigheten. Han var visstnok en veldig rettferdig mann, og også veldig generøs, f.eks. den første som åpnet opp suppekjøkken i Chicago etter børskrakket i 1929. Klær delte han også ut til dem som ikke hadde midt oppi den store depresjonen...
walter
walterInnlegg: 2241
29.03.03 02:54
Siden Skrue McDucks liv og levnet er inspirasjonen, skader det vel ikke å tenke litt i den samme disposisjonen. Altså biografien som en serie lengre historier, som hver og en er sjelsettende for Donald. Og man kan selvfølgelig låne Don Rosas idè med å blande inn historiske personer. Al Capone vil jo passe nydelig inn i en historie med Donald og Mickey. Han kan for eksempel komme til Mousetown for å presse ut Svarte-Petter som gangsterkonge i Mousetown. (Svarte-Petter er gangsterkonge i Mikke Mus som redaktør) Og i samme historie skjærer det seg mellom Mikke og Donald, selvfølgelig på grunn av Donalds sinne. Merk nå at selv om de to ikke går overens, så er de ikke akkurat uvenner heller, så det trenger ikke være for fælt, bare en episode som hindret dem i å bli venner.

En annen idè kunne være å bruke Donalds splittede idealer mellom eventyreren og sofagrisen som et utgangspunkt. En ramsalt sjømannshistorie fra hans blotte ungdom, som skremmer ham til å gå i land og søke et sikrere liv kunne jo passe inn. Men i siste bilde (tenkt bilde, dette skal jo først og fremst skrives) stirrer han lengselsfullt mot et fjernt hav og lurer på om han ikke hører til blant eventyrerne likevel.

Jeg synes det er et poeng å få med Donalds gode sider også. Han er jo nokså ressurssterk. Han er tøff, nokså fryktløs, iallfall hvis han er sinna. Han er en dreven sjømann og seiler (mange historier, men særlig Gullhjelmen). Han har hjertelag, noe som ofte vinner frem over materialismen for ham. Dette kan også være noe han lærer i ung alder. Og han er definitivt oppfinnsom (pingpong-ballene for å heve et skip var jo helt genialt). En del ting kommer jo nesten gratis: Han er glad i mat, bortskjemt som han sikkert ble hos Bestemor Duck. Han er i grunnen veldig opptatt av rettferdighet. Tror mye av hans forakt for Anton ligger i dette, faktisk.

At Anton jukser på eksamen og Donald får skylden, er jeg ikke helt med på. Ikke for at det ikke er fornuftig, for Anton er jo en juksemaker, med hyllene fulle av falske spillkort og annet skummelt (historien om kjærlighetsbrevene). Men det er nesten for fælt at Donald skal lide ydmykelsen ved utvisning for noe som ikke er hans feil. Da ser jeg heller for meg at Donald leser steinhardt til den viktige eksamenen, og ser at Anton bare fyller i svar på måfå, men likevel treffer blink og får en bedre karakter. Urettferdigheten i dette, at dumt svinehell vinner foran hardt arbeid gjør ham rasende og han forårsaker en scene som får ham utvist. Dette kan igjen forklare Donalds senere hang til rikdom uten å arbeide for det; han er desillusjonert og tror ikke på arbeidets belønning lenger. Kanskje det til og med var Donald som fikk det for seg at Skrues tiøring var en lykketiøring fordi han ikke fikk seg til å tro at onkelen kunne bli så rik av å arbeide hardt og målrettet?
HumanBeing
31.03.03 12:08
eggmel skrev:
Al Capone satt i fengsel store deler av 1939, da han ble sluppet ut sen-høsten det året var han så syk at han ikke var noe 'tess' som gangster lenger. Kanskje bedre å ta ham med i hans glansdager, rundt 1930. Tror han kunne passet inn, fått frem andre sider av den berømmelige forbryteren enn det faktum at han hadde over hundre liv på samvittigheten. Han var visstnok en veldig rettferdig mann, og også veldig generøs, f.eks. den første som åpnet opp suppekjøkken i Chicago etter børskrakket i 1929. Klær delte han også ut til dem som ikke hadde midt oppi den store depresjonen...

1930 vil være alt for tidlig å ha med Al Capone i denne serien. Når var det forresten han ble arrestert. Jeg vet jeg bør gjøre forarbeid.
HumanBeing
31.03.03 12:15
walter skrev:
Jeg kan forsåvidt være enig her. Men det virker i mange historier som om Donald bærer nag til Anton, mer enn bare vanlig misunnelse.
Donald ønsker både å være rik som Skrue og heldig som Anton, en slags kombinasjon av begge og vil ikke innse at han aldri kan bli det. Donald er på mange måter mannen i gata, en vi alle kjenner oss igjen i. Han vil ha alt, men uten å slite for det. Skrue fikk sin surt opptjente formue gjennom beinhardt arbeid, men Anton får alt oppi hendene når han trenger det.
Men Donald har noe som ikke Anton har, integritet og stolthet, og han har kjærligheten til Dolly. Dolly er selvfølgelig mest glad i Doanld, hun dater Anton kun for å terge Donald av og til eller for å hinte om at han må skjerpe seg. Men Donald har også et familieforsørgeransvar, noe Skrue og Anton aldri har hatt. Så på mange måter er det letter å føle sympati for Donald enn for hans fetter og onkel.

Takk for de gode rådene forresten, jeg skal notere meg dem.
eggmel
31.03.03 14:00
HumanBeing skrev:
'1930 vil være alt for tidlig å ha med Al Capone i denne serien. Når var det forresten han ble arrestert. Jeg vet jeg bør gjøre forarbeid.'

1931.. Donald kunne jo kanskje arbeidet som gulv-vasker på Alcatraz og treffe Capone på den måten..?
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg