Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kjempebøker

NYTT TEMA
Mindworm
MindwormInnlegg: 54
08.05.03 10:52
Noen etterlyste oversikt over kjempebøkene, og i stedet for å la dette havne langt nede i en tråd som egentlig omhandler noe annet, legger jeg svaret her.

Bøkene hadde sine tydelige svakheter, da omforming fra vanlig side-layout til kjempeformat ikke alltid var like vellykket, og bøkene inneholdt også unødvendig mange hvite sider. Likevel husker jeg den sitrende fryden da jeg som 14-åring fikk tak i 'Jeg, Donald Duck' i 1974, og fikk lese mange av Barks-historiene for første gang, og denne gleden ble opprettholdt ved de følgende bøkene. Også bøkene som inneholdt de klassiske Mikke-historiene var vel verdt pengene. Så begynte ting å avta. Boken om Super-Donald (Fantonald) var ikke helt i min gate, og også de etterfølgende bøkene var ikke like interessante som de tidligste. Mikke-bøkene kunne derimot anbefales. De siste bøkene som ble utgitt, vil jeg ikke anbefale noen å kjøpe, da de absolutt ikke er verdt pengene. De inneholder stort sett uinteressante italienske serier, som kan kjøpes for en mye billigere penge som vanlig pocket-bok.

Det er i alt 20 kjempebøker, og disse er som følger:

1. Jeg, Donald Duck (1974)
Mange Barks-klassikere, der flere ble utgitt for første gang i Norge i denne boken. Inneholder bl.a. favoritter som 'Eggemysteriet', 'Jul i Pengelens' og 'Gullhjelmen'.
2. Jeg, Onkel Skrue (1975)
Flere Barks-klassikere, deriblant 'Jul på Bjørnefjell' og 'Det Gamle Slottets Hemmelighet'
3. Jeg, Mikke Mus (1976)
Klassiske Mikke-historier tegnet av Floyd Gottfredson. Den eldste er fra 1930, og dette er første gang figurer som Klaus, Klara og Svarte-Petter er i en tegneserie (bl.a. skrevet av Walt Disney!).
4. Jeg, Langbein (1977)
En meget god bok som inneholder klassiske Mikke-historier tegnet av Floyd Gottfredson. Den eldste er 'Kvegtyvene' (The Lair of Wolf Barker) fra 1933.
5. Donald Duck - 365 historier fra 1936 - 1945 (1978)
Korte søndags-striper fra 30- og 40- tallet, skrevet av Ted Osborne og Bob Karp, og tegnet av Al Taliaferro.
6. Mikke Mus - 365 historier fra 1932 - 1942 (1979)
Korte søndags-striper fra 30- og 40-tallet, tegnet av Gottfredson og Gonzales.
7. Vi, Ole, Dole og Doffen (1980)
Flere Barks-klassikere, deriblant 'Mumiens Ring' og 'I det Gamle California'.
8. Vi, Minni og Mikke Mus (1981)
Flere Gottfredson-klassikere.
9. Jeg, Super-Donald (1982)
Italienske serier fra 70-tallet med denne superhelten. Stort sett skrevet av Guido Martina, og tegnet av diverse tegnere som Carpi, Cavazzano og De Vita.
10. Vi, Dolly og Donald (1983)
Inneholder hovedsaklig serier hentet fra sub-serien 'Dollys Dagbok', tegnet av amerikanske tegnere som Carl Barks, Tony Strobl og Dick Moores, men har også Barks-klassikerne 'Havfruedronningen' og 'Kvegkongekvaler' (som begge er blant de siste lange historiene Barks lagde), samt noen italienske serier.
11. Donald den Store (1984)
Også denne inneholder noen Barks-klassikere, som 'Landet Under Jorden', men inneholder også bl.a. serier tegnet av Tony Strobl.
12. Vi, Mikke og Langbein (1985)
Denne boken inneholder lange Mikke-historier skrevet av Carl Fallberg og tegnet av Paul Murry.
13. Mikke Mus gode gamle årganger 1930-1934 (1986)
De aller eldste, klassiske Mikke-historiene av Floyd Gottfredson
14. Jul hos Donald Duck & Co (1987)
Inneholder hummer og kanari som Barks-klassikeren 'Kan du Gjette?', historier tegnet av Barks, men skrevet av andre, et par Strobl-historier, noe Fallberg/Murry og mer. Alt er jul-relatert.
15. Mikke Mus = Moro (1988)
Flere amerikanske Mikke-historier, denne gangen fra slutten av 40-tallet, hovedsaklig skrevet av Bill Walsh og tegnet av Floyd Gottfredson. Her finnes bl.a. den første historien med Eta Beta.
16. Onkel Skrue og lykkeskillingen (1989)
Diverse italienske og franske historier.
17. Den store skattejakten (1990)
Flere italienske serier.
18. Mikke Mus på eventyr (1991)
Italienske Mikke-serier, tegnet av Cavazzani, De Vita og Carpi.
19. Det var en gang (1992)
Enda mer italienske greier.
20. Den store Skrue McDuck (1993)
...og enda mer (gjesp!)
marugu
maruguInnlegg: 384
08.05.03 13:52
Takk for opplysningene!
Som den Donald-tilhengeren jeg er så går jeg ikke av veien for å kjøpe en kjempebok jeg ikke har hvis jeg finner en.
Jeg synes også Jeg, Mikke Mus er bedre enn de andre, for det er ikke ofte de klassiske Mikke- historiene gis ut i DD&co.
HumanBeing
HumanBeingInnlegg: 5632
08.05.03 18:00
Du glemte å nevne at "Donald den store" også inneholder den aller første serien med Donald, "The wise little hen" basert på tegnefimen med samme navn og tegnet av Al Taliaferro fra 1934. Jeg tror forresten at denne boken ble gitt ut i anledning Donalds 50 års-jubileum i 1984.
Ompapa
OmpapaInnlegg: 2524
08.05.03 21:43
Personlig synes jeg at "Jeg, Mikke Mus" er det beste stykket tegneserier som er gitt ut mellom to permer. Gottfredson er fabelaktig, og jeg rangerer faktisk ham enda litt høyere enn Barks. Fikk forøvrig nye Asterix-bindet i posten i forgårs, og dette er også en serie jeg kommer til å nærmest låse inn.
marugu
maruguInnlegg: 384
09.05.03 19:40
Det kjedelige med Gottfredson er at istedenfor å tegne f.eks. en rute der lynet slår ned i et fly, så lager han en rute hvor det står: Flyet ble truffet av et lyn.
Latskap!
harryklein
harrykleinInnlegg: 1212
11.05.03 06:55
"16. Onkel Skrue og lykkeskillingen (1989)
Diverse italienske og franske historier."

Franske?

Iallfall var det ein del danske.

Hugs og at nasjonalitet står for forlag. T.d. er alle MINE historier danske.
Corgan
CorganInnlegg: 15140
11.05.03 14:10
Apropos dine historier, harryklein, er det bestemt når de skal publiseres i Donald Duck & Co.?
Mindworm
MindwormInnlegg: 54
12.05.03 12:51
Ok, må innrømme at jeg benyttet INDUCKS da jeg lagde denne oversikten. Jeg besitter disse bøkene og, men hadde dem ikke tilgjengelig da jeg skrev innlegget, og var ikke i stand til å huske alle detaljer. Hvis boken din inneholder danske historier, så er nok det riktig. Den norske versjonen av INDUCKS var ikke helt oppdatert, og jeg gikk ut fra at den danske var tilsvarende som den norske. 1989-boken i Danmark het 'Den store Hexia de Trick' (Magica), og tittelen er dermed også helt forskjellig fra den norske. Den danske boken inneholder de franske seriene 'Le rendez-vous du Vésuve' (F JM 81024) og 'Feu d'artifice pour un sou' (F JM 81029), begge skrevet av Pierre-Yves Gabrion. Se linken http://coa.duckburg.dk/coa/c1/issue.php/0/dk/DS+1989.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg