Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Oppgjør i Bløff ?

NYTT TEMA
varjen
varjenInnlegg: 15092
09.05.03 22:12
Noen her som kan gi meg et kort resumé av denne historien ?

varjen - som skal til Bluff, Utah, om halvannen uke
harryklein
harrykleinInnlegg: 1212
11.05.03 07:07
Dette er eit tilbakeblikk til gamle dager som Skrue har då Ole, Dole og Doffen kjem over ein gamal sirkusplakat i ei scrapbook.

Denne plakaten fekk Skrue opprinneleg av ein gamal tysker - det var eit skattekart teikna på baksida. Men forsida interesserte for augeblikket meir. Plakaten var nemleg reklame for "Mississippis herre" av og med Agnus McDuck. Skrue drar dit, og møtar der i tillegg til onkelen storheitar som Buffalo Bill, Annie Oakley, Phineas Taylor Barnum og apachehøvdingen Goyathlay. Gjensynsgleda blir imidlertid kort, då det visar seg at skodespelarane som spelar B-gjengen i "Mississippis herre" i røynda er dei fire Dalton-brørne. Dei robbar safen og stikk av.

Skrue, Angus, Bill, Annie, P.T. og Goyathlay drar ut for å få tak i dei - under namnet "De sju uovervinnelige" (P.T. Barnum teljar alltid seg sjølv to gonger). Og så står slaget - mellom dei fire Dalton-brørne og dei seks gode - i den vesle byen Bluff.
harryklein
11.05.03 07:39
Liten feil frå mi side -
det finst fleire måtar å skrive Goyathlay på, og namnet brukt i historia var Goklayeh.
HumanBeing
HumanBeingInnlegg: 5632
11.05.03 13:39
Goklayeh er det indianske navnet til Geronimo, den legendariske apache-høvdingen.
Concorde
ConcordeInnlegg: 3331
11.05.03 14:37
Skrue ruler!
HumanBeing
11.05.03 15:38
Olaf, du tar feil et sted her: det er bare tre Dalton-brødre i historien, og ikke fire, slik som det ofte fremstilles i Lucky Luke. Don Rosa pleier alltid å være historisk nøyaktig, og den eldste Dalton-broren Bob døde før hans tre yngre brødre dannet Dalton-gjengen.
marugu
maruguInnlegg: 384
12.05.03 20:15
Har Dalton-brødrene levd i virkeligheten?

Legg forresten merke til bildet av de siamesiske tvillingene Chang og Eng på kontoret til tivoli-sjefen.
harryklein
13.05.03 06:28
Ja, marugu, så absolutt.

HB: Min feil. Eg har alltid kjent til fire Daltonar, og tok det som ei sjølvfølge. Men... Bob var med i historia, og han var med i Dalton-gjengen. Det var Gratton, Bob og Emmett som møtte unge Skrue McDuck i Pizen Bluff.

Bob døydde samtidig som broren Gratton i 1892, og Oppgjør i Bløff finn vel stad i 1890, om eg ikkje hugsar feil. Men Frank Dalton døydde i 1887 - var det han du tenkte på?
HumanBeing
13.05.03 16:30
Stemmer. Det var Frank jeg tenkte på.
HumanBeing
13.05.03 18:16
marugu skrev:
Har Dalton-brødrene levd i virkeligheten?

Legg forresten merke til bildet av de siamesiske tvillingene Chang og Eng på kontoret til tivoli-sjefen.

Jepp, Dalton-brødrene har levd. En ting jeg liker spesielt godt med Bløff-historien er at den innholder mer historiske personer i en serie enn alle de andre Skrues liv-episodene. Buffalo Bill, Annie Oakley, P.T Barnum, Geronimo, Dalton-gjengen og Jacob Waltz. Denne episoden bør inkluderes i fremtidige opptrykk av "Skrues liv og levnet", sammen med de tre andre episodene som er skrevet i de senere år.
jedimaster
jedimasterInnlegg: 552
16.05.03 19:35
Er litt seint ute, kanskje, men: Det var faktisk 5 Daltonbrødre, men bare 4 (Bob, Bill, Grat og Emmett) ble kriminelle. Frank Dalton døde faktisk i lovens tjeneste, mens Bill Dalton ikke var et "offisielt" medlem av banden, selv om han tok opp "arven" etter de andre etter deres død. Og bare for å oppklare noe: Brødrene Dalton i Lucky Luke er de oppdiktede fetterne til de ekte (albumet "De Første Brødrene Dalton" handler om de faktiske, selv om Morris & Goscinny har puttet inn Bill Dalton som medlem av banden.). Sjekk her, forresten: http://www.gunslinger.com/dalton.html
HumanBeing
16.05.03 22:28
"mens Bill Dalton ikke var et "offisielt" medlem av banden, selv om han tok opp "arven" etter de andre etter deres død."

Feil, det var omvendt. De tre andre tok opp arven etter Bills død.
jedimaster
jedimasterInnlegg: 552
16.05.03 23:34
Leste du linken jeg la ut? Sitat: "But Coffeyville didn't put an end to the Dalton Gang. There was still three members of the old gang still at large, Bill Doolin, Bitter Creek Newcomb, and Charlie Pierce. Also there was a fourth Dalton boy, Bill Dalton, who would travel the outlaw path. He would soon join his brothers old partners and together they would terrorize the territories for years to come as the infamous Doolin-Dalton Gang. But that's another story."

You're wrong, pal!
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester