Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

beste donald historie?

NYTT TEMA
Tjobing
TjobingInnlegg: 16
24.10.03 14:44
Hva synes du er den beste Donald historien? Personlig er jeg svak for Don Rosa, og synes "Skrues liv" er klart best av alle. De detaljerte tegningene er virkelig morsomme, "gags" finner man overalt hvis man ser skikkelig etter.

Don Rosa fan
harryklein
harrykleinInnlegg: 1212
24.10.03 15:05
Som eg har sagt kvar gong denne diskusjonen har vore tatt opp: "Skrues liv" er ikkje ei Donald-historie. Det er TOLV Donald-historier.

Trur det må bli anten "Onkel Skrue rømmer fra rikdommen" (US 6) eller "Gullhjelmen" (OS 408) i mitt tilfelle. Har alltid hatt problemer med å velja ein favoritt, men det må jo bli noko med Barks.
vantrohund
vantrohundInnlegg: 3514
24.10.03 18:36
Siste hundeslede fra Dawson.......

Vantro Hund
(1st. Honorary Bruce)
Vi tar over verden i nærmeste fremtid. Bli med i den nye religionen!!! www.pythonism.bjelleklang.org
Ugress
UgressInnlegg: 7122
25.10.03 13:22
Er enig med Tjobing at "Skrues liv" er den beste historien:o)
jcvaleron
jcvaleronInnlegg: 14
26.10.03 16:38
Tjobing skrev:
"Hva synes du er den beste Donald historien? Personlig er jeg svak for Don Rosa, og synes "Skrues liv" er klart best av alle. De detaljerte tegningene er virkelig morsomme, "gags" finner man overalt hvis man ser skikkelig etter."

Enig med at Rosa skriver og tegner mye bra, personlig syns jeg at den historien der B-gjengen får se tegningene av pengebingen og prøver å bryte seg inn gjennom luftekanalen er bra. Det samme med "de tre caballeros rir igjen", og "kampen om sampo"

Men selvfølgelig, barks sine historier, som "firkanteggene" og "pygmeindianerne" er også bra.

"When it comes to be that the sothing light at the end of your tunnel, is just a freight train coming your way"
Sebulon
SebulonInnlegg: 82
27.10.03 20:34
jeg er også enig at samlinga som blir "Skrues liv" må være den beste historien i noe donald blad. For å benytte anledninger vil jeg også si at dagens donald er mye dårligere enn de gode gamle historiene fra 1960/1970 tallet, utenom de gode historiene av Don Rosa da. Men det er veldig mye "hollywood" donald nå, og dette liker jeg ikke. Hva med å sparke Donald sjefen i Norge og få tilbake en som virkelig bryr seg?? ;)
Nerfherder
NerfherderInnlegg: 5878
30.10.03 07:47
Kanonvakten. Barks strek av Donald som jamrer på betaling er kostelig.
Sebulon
30.10.03 10:22
Du vet ikke tilfeldigvis hvilken årgang og nr det er vel? Må sjekke om jeg har den..
beloeng
beloengInnlegg: 439
30.10.03 15:51
Den hvor Donald og Skrue krymper på grunn av en maskin Donald finner i pengebingener også bra, da...

Og så begynner B-gjengen å krympe pengebingen igjen...

Husker ikke hvem som har laget den eller hva den heter. Kankje noen andre husker det...?
Sebulon
30.10.03 16:36
Åh, den er fet!! Når de ligger i lommatil den ene b-gjeng duden, og begynner og vokse igjen.. Og når alt er ferdig er bingen feil vei.. :P Tror det er Carl Barks som skrev den, hvis jeg ikke husker feil.. Har den hjemme, er på jobb nå, men skal sjekke når jeg kommer hjem.. :P
vantrohund
vantrohundInnlegg: 3514
30.10.03 16:36
tror det var Barks

Vantro Hund
(1st. Honorary Bruce)
Vi tar over verden i nærmeste fremtid. www.pythonism.bjelleklang.org
beloeng
31.10.03 14:36
Kan godt hende det var Barks, ja...:)
Nerfherder
31.10.03 22:30
Det magiske timeglasset er også ganske bra. Den er ikke fullt så spekket med humor, men den er nydelig tegnet. Den viser hva Barks kunne når han ville.
Corgan
CorganInnlegg: 15140
31.10.03 22:35
Jeg klarer bare ikke å bestemme meg på dette spørsmålet. Barks og Rosa har laget så mange bra historier...
Nerfherder
02.11.03 16:10
Når Don Rosa først kom på banen husker jeg at jeg digget ham, men senere er jeg blitt lei. Han legger for mye tid på detaljer, slik at historiene mister dynamikk. Og ideene hans er ikke de helt store heller, selv om han har hatt noen bra. "Den med reisen til jordens indre og den med Donald som vinduspusser. Faktisk så er Skrues Liv en GOD tegneserie, skjønt er ikke dette Barks ideer?"
Jeg pleier å sammenligne Don Rosa med Hollywood: masse effekter og glorete farger, men lite innhold. Det bør helst ligge et bra manus bak tegningene.
beloeng
02.11.03 17:49
Jeg digger også den hvor Petter finner opp det stoffet som går igjennom alt, untatt dalmantiner. De mister det i bakken ved en feil, eller noe, og må dra ned mot jordas indre for å hente det tilbake...:)

harryklein
08.11.03 23:53
"Den hvor Donald og Skrue krymper på grunn av en maskin Donald finner i pengebingener også bra, da...

Og så begynner B-gjengen å krympe pengebingen igjen...

Husker ikke hvem som har laget den eller hva den heter. Kankje noen andre husker det...?"

Dette er ei av oppfølgjar-historiene til Don Rosa, som stort sett byggjar på ei Barks-historie.

Barks-klassikeren "Billiarder i hullet", som stod i DD&Co rundt årsskiftet 1962/1963 og i nr. 11-12/2003, handla om at denne maskina blei oppfunne. B-gjengen stjal maskina og brukte ho for å krympe pengebinga. Skrue kom og overraska dei, og så sprang dei bort for å ta pengebinga, og Skrue sprang bort for å ta B-gjengen, og så var det ingen som hadde slått av maskina, så dei krympa dei og, og så blei både dei og pengebinga bortført av maur.

Don Rosa laga "Mindre og mindre", som stod i DD&Co 39-41/1995. Her fann Donald igjen maskina, og Skrue og Donald krympa igjen ved ein feil - og så kom B-gjengen inn, fann maskina og brukte ho for å krympe pengebinga og ta ho med seg...

"Jeg digger også den hvor Petter finner opp det stoffet som går igjennom alt, untatt dalmantiner. De mister det i bakken ved en feil, eller noe, og må dra ned mot jordas indre for å hente det tilbake...:)"

Dette er "En eventyrlig ferd" av Don Rosa, DD&Co 13-15/1995. Og det var diamanter. Ikkje dalmantiner.
Slashaxl
SlashaxlInnlegg: 7183
12.11.03 01:54
Historien "Glem det" som kom i Norge i 2002 en gang er kanskje ikke den beste som er laget, men iallefall den morsomste jeg har lest, humret godt for meg selv da jeg leste den, og se nøye på tegningene også hvis dere får muligheten.
Eplekaka
EplekakaInnlegg: 37
12.11.03 19:22
Liker veldig godt "Menehunenes Øy", "Den lure onkel Skrue", begge av Carl Barks, men nesten aller mest liker jeg "De varige verdier"!! (i likhet med Kari Korhonen...)

Av Don Rosa liker jeg spesielt "Skipper'n på Cutty Sark"!
SirReal
SirRealInnlegg: 791
12.11.03 23:37
Syns nesten historien hvor Skrue mister alle penga sine i havet og må dykke etter dem og treffer havmennesker som bruker penga hans som smykker og den ene havfrøkna forelsker seg i Donald og så må guttene bestikke henne med lebestift og greier og det er pengestøvsugere og vitenskapsmenn som lager fete dykkerdrakter og -piller er den beste Donaldhistorien jeg kommer på i farten. Åsså er den mekka av Carl Barks.

------------------------------------
Vader: "Luke, I know what
you'll be getting for Christmas.
I have felt your presents"
LeXtOp
LeXtOpInnlegg: 6340
12.11.03 23:38
"Skrues liv" er konge!! Har den ved sengen nå. *skal lese*

"Nå er det faen meg tolv negere på banen!"
Rolf Hovden
FAEN = Følelse Av Enorm Nytelse
"For jo farligere seierherren er for den undertrykte, jo farligere blir den undertrykte for seierherren" -Gunnar Sønsterby
gladstone
gladstoneInnlegg: 1137
13.11.03 09:55
Mine tre favoritter:

Old California

Ringeren av Notre Duck

Pengebingekampen

De to siste har jeg faktisk liggende hjemme i amerikansk original i en eske ett sted...

....Men jeg sier som Carl Barks: I morgen kan jeg ha andre favoritter........
walter
walterInnlegg: 2241
13.11.03 12:13
Min favoritt er den ganske korte Barks-historien der Donald går til kostymefest utkledd som ridder i skinnende rustning.

Men det er jo så mange, så mange....
Tjobing
TjobingInnlegg: 16
17.11.03 15:36
Her er jeg ikke enig. Se i "Skrues liv", side 10, bilde 2. Skrues far forteller at det var stort å temme dette ville landet, ingen andre ville klart det. Se så på fuglen som spiser meitemark ned i venstre hjørne..., samtidig som en annen meitemark smyger seg innpå den for å slå den med en klubbe...! Det er slike små poenger som gjør at historiene er (nesten) like morsom å lese for 2. og 3. gang
Fletcher
FletcherInnlegg: 1200
17.11.03 16:51
alt med Carl Barks og Don Rosa
Eplekaka
EplekakaInnlegg: 37
17.11.03 20:38
Fletcher skrev:
"Alt med Carl Barks og Don Rosa"

Siden du heter "Fletcher", skulle en vel tru at du liker historier av Jim Fletcher! :-)
Synes ikke mye om han! Absurde tegninger!

De jeg liker:
- De varige verdier
- Menehunenes Øy
- Den lure Onkel Skrue
- Skrue McDuck's liv og levnet (alle 12, utenom 9'ern. Den liker jeg ikke så mye...)
Celgt4
Celgt4Innlegg: 86
01.12.03 05:07
Den beste etter min mening er der magica forhekser Donald og Skrue slik at tyngdekraften virker sidelengs. :) En genial historie med masse gode poeng og fortreffelig tegnet av Don Rosa.

celgt4
Tuco
TucoInnlegg: 162
01.12.03 06:37
Skulle akkurat til aa skrive det samme. Ansiktsuttrykket til bussjaafoeren naar Donald og Skrue staar paa frontruta holdt paa aa ta livet av meg.

Tuco

Conversation with her was like masturbating with a cheese grater: slightly amusing, but mostly painful.
FoxHimself
FoxHimselfInnlegg: 3165
04.12.03 18:50
Celgt4 skrev:
Den beste etter min mening er der magica forhekser Donald og Skrue slik at tyngdekraften virker sidelengs. :) En genial historie med masse gode poeng og fortreffelig tegnet av Don Rosa.
---------------------

Helt enig!

Er det forresten noen sider på nettet som (ulovlig) viser Donald fortellinger?
harryklein
08.12.03 10:53
Prøv http://www.donaldisten.dk/comics/

Meinar og at det er ein del Don Rosa på http://www.perunamaa.net/donrosa/
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg