Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Noen som har kjøpt "Hall of fame"-Donald bøkene?

NYTT TEMA
FredPerry
FredPerryInnlegg: 30760
15.07.04 22:38
Heisann,

noen andre som har kjøpt disse samlebøkene her? Hadde egentlig bare tenkt å kjøpe den Don Rosa boka, men glemte å avbestille resten så nå har jeg fått en bok til med en eller annen Italiensk tegner som jeg ikke har orket å bla gjennom.

Er det noen som vet når Hall Of Fame med Carl Barks kommer i serien? Gidder strengt tatt ikke betale 300 kroner for bøker jeg bare leser én gang med historier jeg ikke bryr meg om.. Vil bare ha Don Rosa og Carl Barks-bøkene.

Signaturtoget
16.07.04 09:28
Har bare Don Rosa-boka, og den kjøpte jeg på Tronsmo da han var her og signerte. Jeg er bare interessert i Don Rosa, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få tak i den neste uten å melde meg inn. Carl Barks finnes i flere andre utgaver, også på engelsk.
Maiden8
Maiden8Innlegg: 14530
16.07.04 13:29
Den italienske tegneren du nevner er nok Marco Rota
windfish
windfishInnlegg: 866
16.07.04 21:41
Det er visst flere enn meg her som kun er interessert i Don Rosas bøker - heldigvis :-) Jeg ringte faktisk til forlaget, og de sa at jeg måtte kjøpe alle - eller ingen. Vel, jeg kunne selvfølgelig avbestille neste bok, men boken etter det igjen var jeg nødt til å kjøpe.
Jeg har - tror jeg - 18 av disse bøkene med Carl Barks' serier, de som pleide komme ved juletider for noen år siden.
Jeg kan ikke fatte og begripe at de ikke har tenkt til å utgi en lignende bokserie med KUN Don Rosa - den eneste boken jeg kjenner til, er "Skrues liv" (for øvrig absolutt genial)
Menmen, hvis flere ringer og maser, kan det jo være de tar til vettet og gir fansen det de vil ha ;-)

Sona si Latine loqueris!
FredPerry
16.07.04 22:37
Står det noe sted i pakka hva som er neste bok? Jeg gidder strengt tatt ikke ha en rekke bøker av tegnere jeg ikke bryr meg om. Kan man bare avbestille én og én bok om gangen? Ville som sagt bare ha Don Rosa og Carl Barks..

Signaturtoget
17.07.04 00:45
Hvis jeg forsto riktig, er det en slags bokklubb. Med så og så mange pliktkjøp. Trodde det tøvet var borte for mange år siden, men det er visst ikke det.
FredPerry
17.07.04 01:25
Du har ingen peiling på hvor mange pliktkjøp det er? Brydde meg ikke med å lese sånt da jeg så at jeg hadde muligheten til å få en Don Rosa bok.. Frister ikke så mye å betale nesten 300 kroner i måneden for bøker når jeg bare vil ha to av de.

Signaturtoget
17.07.04 15:16
Ja jeg har Hall Of Fame med Don Rosa. Jeg er også kun interessert i Don Rosa bøkene. Synes det er virkelig teit dette som Egomnt driver med nå...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
• We are the music makers, and we are the dreamers of the dreams. •
- Arthur O'Shaughnessy.
windfish
17.07.04 21:29
Ta og ring til dem, så kan vi jo håpe at de kommer på bedre tanker om vi maser nok ;-)

Sona si Latine loqueris!
BM69D
BM69DInnlegg: 44
19.07.04 10:39
var faktisk Romano Scarpa...
oOJFKOo
oOJFKOoInnlegg: 2334
21.07.04 14:49
Hva med om man melder seg inn nå? Man får fortsatt Don Rosa boka først?

Jeg har ikke råd til flere enn kun Don Rosa boka, og jeg er helt sikkert ikke alene, så Egmont får jammen se å få tommelen ut av ræva og begynne å selge den separat...
walter
walterInnlegg: 2241
22.07.04 02:19
Enig. Jeg kunne for så vidt godt ta meg råd, men jeg vil ikke bruke så mye penger og hylleplass på ting jeg strengt tatt ikke vil ha.
lfcfan100
lfcfan100Innlegg: 62
23.07.04 16:24
Jeg sendte en mail til Egmont hvor jeg spurte om det gikk an å bare bestille Don Rosa bøkene, da skrev de at jeg kunne ta kontakt med dem etter at jeg hadde fått den første Don Rosa boka, så skulle de avbestille de tre neste bøkene før Don Rosa bok nr 2 kommer.
Hvis de andre debatantene snakker sant så holder Egmont på med dobbeltmoral, noe som er fryktelig uprofesjonelt av et seriøst forlag.
windfish
23.07.04 22:19
Hvordan i all verden fikk du til det? Skal prøve det jeg også - det var IKKE det svaret jeg fikk da jeg ringte til dem. Hvilken emailadresse brukte du, og vet du hvor mange Don Rosa-bøker det er totalt? Bare lurer på hva som skjer etter at du har fått bok nr.2 - avbestiller de de neste tre bøkene før neste Don Rosa bok kommer da, eller var det bare et engangstilfelle at de var så hjelpsomme?
Kos deg med bøkene - Don Rosas historier er toppen av lykke :-)

Sona si Latine loqueris!
TeveZ
TeveZInnlegg: 21677
23.07.04 22:49
Liker egentlig bare DON ROSA sine historier.
Artieb
ArtiebInnlegg: 1
29.07.04 12:06
Blir egentlig litt skuffet over å lese innleggene som dreier seg om donald-tegnere.

Jeg mener det beste argumentet for å kjøpe Hall of fame-bøkene er at vi her også får de beste historiene fra andre tegnere enn Carl Barks og Don Rosa. Barks og Rosa's historier er uansett lette å få tak i gjennom utallige ektsrahefter og samlinger, men de gode historiene fra andre tegnere er vanskeligere å fa tak i. Mange av historiene til tegnere som Marco Rota, Paul Murry, Vicar m.fl. er faktisk ganske gode, så hvorfor ikke gi dem en sjanse...?

I tillegg er jeg ganske forundret over den nærmest grenseløse beundringen for Don Rosa, og antydningene om at han er bedre enn Barks. Jeg er enig i at han lager meget gode historier, og tegningene er flotte og detaljrike. Jeg synes likevel at Barks historier på sitt beste er langt mer engasjerende. Barks har evnen til å skape helt spesielle stemninger. Et eksempel er historien "Vrakets hemmelighet (Ghost of the Grotto)" Mystikken i åpningssekvensen er til å ta og føle på! Den innlevelsen jeg opplever når jeg leser en god Barks-historie har jeg faktisk aldri opplevd når jeg leser Don Rosa.

Rosa har også en egen evne til å ødelegge slutten på sine historier med spektakulære og usannsynlige hendelser. Usannsynlige hendelser finnes riktignok i mange Barks-historier også, men hos Rosa blir det ofte bare kunstig og dumt som i en dårlig action-film, mens Barks klarer å gjøre dem til naturlige elementer i historien. Don Rosas føljetong om Skrues liv er et eksempel. Det meste av Rosa's historie om Skrues liv er fantastisk, og bygger jo i stor grad på opplysninger hentet fra Barks historier, for eksempel der Skrue forteller Donald og nevøene om sine bedrifter fra yngre dager. Jeg for min del har imidlertid alltid oppfattet Skrues historier om egen ungdom som en god blanding av fakta og rent skryt, og er derfor skuffet over at Rosa tolker disse så bokstavelig i sin historie.

Detaljrikdommen i tegningene til Don Rosa er fantastisk, fascinerende og det kan være morsomt. Men jeg synes faktisk til tider det blir distraherende.

Jeg har vært meget fornøyd med Donald bladene i sommer. Frydet meg med den fantastiske Barks-historien om Donald som fanger den fryktelige kvegtyven Svartgorm McPisk. Fantastisk historie med spenning og cowboy-romantikk. I tillegg flere gode Don Rosa historier, + noen fra Vicar og Marco Rota, for eksempel "sjørøvernatten" som er ganske god.
sirsirsir
sirsirsirInnlegg: 14358
29.07.04 17:12
Helt enig med Artieb. Don Rosa er god, men han hadde ikke vært der han er uten Carl Barks. Donald hadde ikke vært det det er uten Carl Barks. Han hadde kanskje færre detaljer, men jeg synes også han hadde mer "omtanke" i tegningene sine, bedre stemninger, mens Rosa til tider overlesser med detaljer og er noe i overkant prangende. Og den slapstickhumoren hans har blitt ganske ensidig og banal etter hvert. Var festlig da det kom, men er omtrent som Jim Carrey nå: mye av det samme.
Jeg liker også Vicar. Han er kanskje ikke så spennende, men han har en "hyggelig" strek og han har tross alt preget Donald de siste 20-årene.
ralf
ralfInnlegg: 3
30.07.04 15:57
hvor mye koster don rosa boka
walter
31.07.04 00:20
Vel, jeg synes ikke Don Rosa er bedre enn Barks. Men hvis jeg skal kjøpe Barks om igjen (jeg har vel omtrent det aller meste, takket være trofaste innkjøp av Beste Historier fra Donald Duck, massevis av gamle Donald-blader og de innbundne bøkene med klassikere)), så finnes det flere andre samlinger, også på originalspråket. Det mest spennende i Hall of Fame-serien for meg var imidlertid Don Rosa.
oaasl79
oaasl79Innlegg: 176
03.08.04 22:52
ralf skrev:
hvor mye koster don rosa boka

Min kostet 278,- tror jeg
FredPerry
20.08.04 20:43
Har ikke lest Scarpa-boka ennå.. Får gjøre det etterhvert som jeg får tid. Syns historiene der virket fryktelig lange i forhold til hva jeg er vant til. "Bilene i Andeby" boka som kom nå sist syns jeg virker lovende.

Noen som vet hvor mange bøker som er i serien? Hadde ikke tenkt å bruke flere tusen på det her..

Signaturtoget
21.08.04 15:44
Hmm... Har ikke fått Romano Scarpa-boka ennå.... Lenge siden folk fikk den?
Litt enig med folk som ikke vil ha alle bøkene av alle mulige slags folk som aldri dugde til noe annet enn Donaldtegnere... Men selv om Don Rosa er kongen, er det en og annen som også kan tegne, og som er verdt en plass i bokhylla... Romano Scarpa er f.eks. på en god fjerdeplass! Etter de selvsagte Don Rosa, Carl Barks og Al Taliaferro...
FredPerry
21.08.04 16:31
Jeg fikk Scarpa-boka for snart to måneder siden tror jeg. "Carl Barks og bilene i Andeby" kom i forrige uke.

Signaturtoget
07.11.04 18:26
Hva slags historier var det i Don Rosa boken?
walter
08.11.04 01:05
La meg bla i min signerte utgave (hehe)....

Solens sønn, Hjelp til selvhjelp, Fabelaktig dyreliv, Et gjenoppstått vrak, Pengeflommen, Grusomme gresskar, Sursøt suksess, Siste hundeslede til Dawson, lyrisk baksmell og fire helt korte historier.
FredPerry
12.11.04 02:00
Er det flere bøker igjen? Jeg vil strengt tatt ikke ha flere... Bruker dere Donald-klokka? :)

Signaturtoget

Siste innlegg

Andre tjenester