Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Kynisk av Egmont ifm utgivelse av Carl Barks?

NYTT TEMA
pellegutt
pelleguttInnlegg: 3706
22.10.04 14:06
http://www.carlbarks.no/default.asp?ID=0

Nå skal altså Egmont gi ut samtlige Carl Barks historier i kronologisk rekkefølge.

En ting er den dyre prisen på 500 kr pr bok (som gir en total pris på 15 000), men er det ikke ganske tvilsomt å gi ut dette på denne måten når det for en del år siden kom ut såkalte jubileumsbøker, som også skulle inneholde alle Carl Barks historier (ikke i kronologisk rekkefølge). Utgivelsen av disse bøkene stoppet plutselig, det var vistnok ikke stor nok interesse for dem. Er ikke dette en hån mot de som samlet på disse bøkene (bl.a. meg)? Er det ikke på grensen til svindel å plutselig slutte utgivelsen av et verk, endre formatet på det og starte å gi det ut på nytt? Slik at alle må starte på nytt for å få samtlige Carl Barks historier.
NiGoZeroIchi
NiGoZeroIchiInnlegg: 14088
22.10.04 14:34
Å snakke om "svindel" blir å gå litt langt.
Hadde de gått ut og sagt at jubileumsbøkene skulle ende opp med en komplett samling, eller atdet som ble gitt ut i disse ikke ville gis ut i andre format seinere, ville du kunne ha snakket om svindel. Men å gi ut noe på nytt eller i et annet format enn det de har gjort før, kan vel ikke en gang kalles "moralsk forkastelig"...
De selger selvfølgelig på den måten og med den prisen som gir mest penger i kassa. Er folk villige til å betale 15000kr for hele samlinga (ikke en så forferdelig pris med tanke på at det er 30 bind), så tar de den prisen.

Det eneste jeg reagerer på er at de planlegger et "begrenset opplag" - markedsføringsmessig kan det være lurt (man 'tvinger' folk som er 'litt interessert' til å hive seg på...), men det er jo et såpass viktig verk(!) at det burde være tilgjengelig i lang tid...
---
2 5 0 1 - ningyôtsukai
Wisdom comes from good judgement; good judgement comes from experience.
Experience comes from poor judgement.
pellegutt
22.10.04 15:00
Poenget med jubileumsbøkene var jo at alle Carl Barks historiene skulle gis ut. Det var ingen tvil om dette den gang bøkene kom ut. Derfor begynte mange, meg inkludert, å samle på disse bøkene i den tro at jeg skulle få alle Carl Barks historiene. Når de da uten god grunn avslutter serien før den er ferdig og starter på en annen med samme innhold, så synes jeg ordet svindel passer bra. De lurte jo folk til å kjøpe bøker i en serie som en ble forespeilet skulle bli komplett, men som uten god grunn ble avsluttet før den var ferdig.

Synes 500 kr pr bok er mye. Det blir ca 2 kr pr side (inkludert biografien++) og det er mye mer enn andre samleserier jeg har kjøpt.

Tviler på at opplaget blir så veldig begrenset. De skrev på hjemmesiden at det skulle trykkes 2000-3000, men dersom 5000 ønsker å abbonere så trykker de nok opp til alle.

Og etter noen år kommer den nok i butikkene også.
oaasl79
oaasl79Innlegg: 176
30.10.04 01:04
Er enig med pellegutt her. Hvor mange ganger har de tenkt å gi ut Barks sine serier egentlig? Er jo en hel drøss med disse:
Jubileumsbøkene
Kjempebøkene
Carl Barks' Beste
og nå også i den nystartede serien Hall of Fame.

Dette er bare kynisk utnytting av dumme folk (som meg selv), som bare "må" ha alt. Asterix har jo og blitt utgitt i to forskjellige bokserier i Norge.
Samme trenden ser vi jo på dvd-markedet, der de mest populære filmene nesten blir utgitt i ny spesialversjon hvert år (Terminator 2, Highlander b.la).

Så lenge jeg har alle jubileumsbøkene (minus én), styrer jeg unna dette her, uansett hvor fristende det virker.
15.000 kr for en serie der man har 90% av stoffet fra før blir for drøyt.
billwyman
billwymanInnlegg: 1
30.10.04 11:25
Dette er egentlig en norsk utgivelse av en serie (veldig bra, har alle) som Another Rainbow ga ut i USA på 80-tallet, og ikke noe som Egmont har kommet på. Forskjellene er at denne er på norsk, og i farger. Det var ikke farger fordi Barks ikke la på farger selv. Dengang kostet hver av de 10 kassettene med 3 bind ca. 100$ enkeltvis, og kunne bestilles direkte fra forlaget. Hvis du abbonerte ble det billigere. Noen bokhandlerere i Norge solgte også disse. Tapir i Trondheim tok 700-750 kroner, mens Tanum påKarl Johan tok 12-1300 kr pr kassett !!!
haibanker
haibankerInnlegg: 11
31.10.04 00:55
Jeg skal være enig i at det er rimelig stiv pris. Jeg vil sannsynligvis ikke være villig til å bruke så mye penger på Carl Barks-tegneserier. At jubileumsbøkene sluttet å komme ut er trist, med tanke på at de kom ut til en noenlunde gunstig pris sammenlignet med prisen du nevner her. Det er dog litt drøyt å kalle det et "hån" mot de som samlet på bøkene, man har jo alltid valget mellom å kjøpe det som kommer ut eller la vær. Alt annet er beyond en tegneserielesers kontroll. Man kan jo også tenke seg at prisen på disse nye bøkene vil bli nedsatt i pris eller komme ut i "fattigmann"-utgave. Hvem vet. Tiden vil vise.
pellegutt
01.11.04 13:00
Jeg har alle jubileumsbøkene, men disse omfatter vel bare litt i overkant av halvparten av alle Barks historier. Så dersom du ønsker en komplett samling så har du lite valg. Dessverre.
Corgan
CorganInnlegg: 15140
01.11.04 22:24
Jeg har flesteparten av jubileumsbøkene, samt div Beste historier om Donald Duck & Co. og alle Donald-bladene tilbake til 1990, så vil jeg anta at jeg har 300-400 av historiene til Carl Barks (startet med å lage en database en gang, men jeg ga opp)

Men allikevel, jeg må si det frister litt å bruke litt penger for å få alt samlet i kronologisk rekkefølge.. Blir liksom litt annerledes det, synes jeg. Blir vel også slik at det ikke blir så veldig mange utgivelse pr. år, så 15000 over tid tror jeg at jeg skal klare å unnlate for å få komplett samling av denne store forfatteren.

Corgan...
Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester