Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Hjemsøkte hotell..

NYTT TEMA
yardsale
yardsaleInnlegg: 2604
11.01.12 21:13

http://www.dagbladet.no/2012/01/05/tema/reise/norgesferie/hoteller/19679282/

Hva er dt som forgår her da? er det døde sjeler som går igjen eller kan det  forklares på andre måter? En ting er sikkert, det eneste som noen gang vil gi svar på dette er vitenskapen og ikke selvoppnevnte åndeformanere.. Så hva tror dere? Vil fysikken løse denne gåten i vår levetid? eller er dette noe for hjerneforskere

Merkurialist
MerkurialistInnlegg: 257
12.01.12 17:20

Jeg er åpen for at det fins mer mellom himmel & jord enn det øye kan se, og energier som ikke dagens måleinstrumenter kan fange opp. En grunn til det er selvopplevde hendelser, samt flere rasjonelle mennesker jeg kjenner til som har opplevd bemerkelsesverdige ting uten at man kan beskylde de for løpsk fantasi. 

Men, selvfølgelig kan man ikke ikke erkjenne at spøkelser fins, hvis det faktisk skulle være tilfelle, vil det snu den vitenskapelige verden helt på hodet.

Jeg er ihvertfall åpen for at disse hendelsene kan være noe annet enn fantasi og drømmer, men nøyaktig hva det kan være er enda et mysterie. Jeg har også liten tro på klarsynte, men forskning viser at det absolutt eksisterer en slags "sjette sans" i oss. 

yardsale
12.01.12 17:26
Merkurialist: Jeg har også liten tro på klarsynte, men forskning viser at det absolutt eksisterer en slags "sjette sans" i oss.

Kunne heller kalt dem trangsynte..

Men forskning støtter en sjette sans? kan ikke si jeg har sett noen form for forskning eller bevis for at denne ""sjette" sansen ikke innebærer de eksisterende fem vi har. Altså den "sjette" eksistere kun som en bruk av de fem vi har og ikke en overnaturlig ekstra sans..

Merkurialist
12.01.12 17:50
yardsale: Men forskning støtter en sjette sans? kan ikke si jeg har sett noen form for forskning eller bevis for at denne ""sjette" sansen ikke innebærer de eksisterende fem vi har. Altså den "sjette" eksistere kun som en bruk av de fem vi har og ikke en overnaturlig ekstra sans..

Jeg sa en slags sjette sans. Er det noe forskere er enig om så er det at vi er langt unna å kjenne til hjernens fulle kapasitet. Det er ingen håndfaste bevis, men interessante funn.

Hvis du har tid, ta deg 45minutter å se denne interessante dokumentaren, ledsaget av Morgan Freeman for å suge deg ekstra godt inn i tema ;-)

Merkurialist
12.01.12 18:03

Kom gjerne tilbake til meg å si hva du tenker om tema.

yardsale
12.01.12 19:07
Merkurialist: men forskning viser at det

Link gjerne til denne forskningen. skal også se filmen etterhvert å komme med tilbakemelding=)

Messagefromtime
MessagefromtimeInnlegg: 14472
12.01.12 19:11

Alle har idag et kamera av en eller annen sort. På det kan du se " gjenferd " akkurat når du vil.....

Et kamera er bygd slik at det er optimalisert for å kunne " ta vare på " hendelser brent kontrollert inn i et minne. Du må ha godt lys samt at minnemediumet er hyperoptimalisert for å " huske " bildene. En film er bare bilder på rams.

Kan det skje i naturen også...

Selvfølgelig..........

yardsale
12.01.12 19:17

Spennende tanker som vel er diskutert før msft.. Det jeg lurer på er om cern vil gjøre oppdagelser i nær fremtid som vil kunne dokumentere en slik effekt. En annen ting er jo også hvorfor det skjer.

Merkurialist
yardsale
12.01.12 19:43
Messagefromtime: Kan det skje i naturen også... Selvfølgelig..........

Hva tenker du rundt esp eller sjette sans, synske ala åndenesmakt ol.?? 

Messagefromtime
12.01.12 19:47
yardsale: Hva tenker du rundt esp eller sjette sans, synske ala åndenesmakt ol.??

Vås.

Tafatt forsøk på å forklare noe man ikke forstår.

Og noen utnytter det til gevinst.

Men å se fortid,fremtid eller tankeoverføring er nok ikke det samme som " gjenferd ".

Messagefromtime
12.01.12 19:52
yardsale: Spennende tanker som vel er diskutert før msft.. Det jeg lurer på er om cern vil gjøre oppdagelser i nær fremtid som vil kunne dokumentere en slik effekt. En annen ting er jo også hvorfor det skjer.

Quantum fysikk sier vel egentlig hittil at de minste partikler man kjenner kan være hvorsomehelst i både tid og sted på samme tid.

kanskje derfor manna som kanskje var purified gold lettere fremhevde denne egenskapen dypt fra moderne fysikkteori.

Hvem vet.

Kul_Djevel
Kul_DjevelInnlegg: 89433
12.01.12 19:52
Messagefromtime: Vås.

Betyr det at du avfeier synskhet eller en sjette sans overhodet?

Nå tror jeg både du og jeg er enig at det er en del kvakksalvere på dette området, men er det nok til å kunne avfeie dette som absolutt ikke-eksisterende?

Du linket til noen interessante dokumentarer her med Morgan Freeman som fortellerstemme. De var gode. Må takke for dem, men husker ikke hvilken tråd det var.

Messagefromtime
12.01.12 20:33
Kul_Djevel: Betyr det at du avfeier synskhet eller en sjette sans overhodet?

Faktum er at jeg ikke avfeier noe egentlig.

Jeg avfeier måten det blir oppfattet på og konkludert med av troende og synsere.

Synskhet er ikke overaskende på meg som selv mener tidsreiser er mulig, eller iallefall timeslips.  ordet synskhet peker dog på noe overnaturlig og DET er jeg uenig i.

Den sjette sans er også reell, jeg har den selv. Men det er ikke en sans, det er fornemmelse av noe som finnes der som vi ikke kjenner enda.

Altså, noen tar igjen forhastede slutninger og tror det er overnaturlig mens det i virkeligheten er glimt inn i noe vi ikke kjenner de fysiske lovene rundt enda...

F.eks... jeg tror på gjenferd men jeg vet da godt at det ikke er folk som går igjen etter døden...

Paradox..... heee

Messagefromtime
12.01.12 20:38
Kul_Djevel: Du linket til noen interessante dokumentarer her med Morgan Freeman som fortellerstemme. De var gode. Må takke for dem, men husker ikke hvilken tråd det var.
Merkurialist
12.01.12 22:18
Messagefromtime: Altså, noen tar igjen forhastede slutninger og tror det er overnaturlig mens det i virkeligheten er glimt inn i noe vi ikke kjenner de fysiske lovene rundt enda... F.eks... jeg tror på gjenferd men jeg vet da godt at det ikke er folk som går igjen etter døden... Paradox..... heee

Vi er på samme frekvens når det gjelder dette ser jeg. Det er mye igjen å oppdage, mange snakker som om vi har kommet tilnærmet til topps innen vitenskap.

Merkurialist
12.01.12 22:23
Kul_Djevel: interessante dokumentarer her med Morgan Freeman som fortellerstemme. De var gode.

Through the wormhole er en meget spennende serie som belyser hvor mange uløste mysterier som enda gjenstår.

Anbefaler   http://topdocumentaries.net/  istedet for youtube når det kommer til dokumentarer. 

0gg0
0gg0Innlegg: 38567
12.01.12 22:41

Morgan Freeman er konge i denne serien.

0gg0
13.01.12 09:26
Kul_Djevel: Betyr det at du avfeier synskhet eller en sjette sans overhodet?
Nå tror jeg både du og jeg er enig at det er en del kvakksalvere på dette området, men er det nok til å kunne avfeie dette som absolutt ikke-eksisterende?

Eh ja? Klarer du å komme på noen beviser, eventuelt indisier på at noen kan være klarsynt?

Nei nettopp, det kan du ikke. Ingen kan det, på lik linje på at man ikke har beviser når det gjelder Gud. Sant?

Kul_Djevel
13.01.12 09:32
0gg0: Eh ja? Klarer du å komme på noen beviser, eventuelt indisier på at noen kan være klarsynt?
Nei nettopp, det kan du ikke. Ingen kan det, på lik linje på at man ikke har beviser når det gjelder Gud. Sant?

Nå avfeier jeg Gud på det sterkeste, så ser poenget ditt, men i og med at jeg personlig har vært borti en del tilfeller som jeg anser som interessante, så kan jeg altså ikke avfeie klarsynhet/sjette sans. Er absolutt interessant, men det foreligger som du korrekt påpeker ingen beviser. Men jeg har sett indisiene.

0gg0
13.01.12 09:39
Kul_Djevel: Men jeg har sett indisiene.

Kan faktisk strekke meg såpass langt jeg også. Men jeg mener samtidig at indisiene for en Gud (evt. noe "høyere enn oss) også er til stede når man tenker på hvor mange mennesker som er troende. Det er snakk om milliarder av mennesker, og i mitt hode innbiller jeg meg at det kan tyde på noe som er "plantet" i oss. Altså at noe er innebygd i oss som søker etter noe høyere.

Nei jeg vet ikke.

Kul_Djevel
13.01.12 09:46
0gg0: Kan faktisk strekke meg såpass langt jeg også. Men jeg mener samtidig at indisiene for en Gud (evt. noe "høyere enn oss) også er til stede når man tenker på hvor mange mennesker som er troende. Det er snakk om milliarder av mennesker, og i mitt hode innbiller jeg meg at det kan tyde på noe som er "plantet" i oss. Altså at noe er innebygd i oss som søker etter noe høyere.

Når det gjelder Gud, så anser jeg ikke tro som noe indisie på at en Gud eksisterer. Jeg anser ikke det å tro på noe eller at mange tror det samme som noe indisie på at noe eksisterer.

0gg0
13.01.12 09:52
Kul_Djevel: Når det gjelder Gud, så anser jeg ikke tro som noe indisie på at en Gud eksisterer.

Ser den, men det var ikke helt det jeg mente. Jeg tenker på den trangen menneskene har for å finne ut hvem vi er. Den trangen vi har for å finne noe som er "høyere" enn oss selv. Den må jo ha en slags hensikt vil jeg tro. Har bare fundert litt på det.

Men vi er vel egentlig ganske enig på det punktet likevel.

leon
leonInnlegg: 1368
14.01.12 10:48
yardsale: Kunne heller kalt dem trangsynte..
Men forskning støtter en sjette sans? kan ikke si jeg har sett noen form for forskning eller bevis for at denne ""sjette" sansen ikke innebærer de eksisterende fem vi har. Altså den "sjette" eksistere kun som en bruk av de fem vi har og ikke en overnaturlig ekstra sans..

Trangsynt er et begrep jeg ville være forsiktig med å bruke hvis jeg var deg, yardsale. Åndelige og overnaturlige fenomener finnes, og man kommer til kort hvis man prøver å bruke vitenksapen til å forklare dem. Ta f.eks ufo fenomenet. Det er et åndelig/overnaturlig fenomen, og prøver man å foklare fenomenet vitenskapelig f.eks ved å si at små lyskuler på himmelen er romfartøyer fra andre planeter, ja da håper jeg du har vett nok til å skjønne hvor uvitenskapelig det er. Så vær forsikrig med å bruke begrepet trangsynt yardsale ellers ender du opp med å kaste stein i et glasshus.

Messagefromtime
14.01.12 11:33
leon: Åndelige og overnaturlige fenomener finnes,

Ja, de finnes i overbevisningen til dem som tenker enkelt.

http://www.youtube.com/watch?v=5-B53mX4PL8

Gjeipen på disse gutta ble lang da de senere ble tatt med til en flyplass for å bli avluset fantasien sin...

http://www.youtube.com/watch?v=dlnxPOeyTbk

Pass så ikke gjeipen din blir slepende på bakken.

Messagefromtime
14.01.12 11:56

Gjenferd er et meget dårlig norsk ord. Det farger fenomenet til å oppfattes som ånder som går igjen etter de er daue. Spøkelser er et bedre ord men ikke godt nok selv om det hentyder til spøk, morro, tull.. osv.

Men la oss se litt på ting mange ikke tenker på.

Ofte ses " gjenferd i klær de hadde lenge før de daua og ikke i likkjole.

Det er rapportert " gjenferd "  som fortsatt lever... artig.

Gjenferd ser ut til å drive med dagligdagse ting, slik som å arbeide, ha på seg arbeidsklær, danse, leke osv....til og med røye, så det lukter røyk...

Dette kan være mye vi ikke kjenner enda som er årsaken til dette...

MEN, det kan ikke under noen omstendighet være dauinger som går igjen etter døden.... De du ser LEVER i beste velgående... du ser dem bare litt seint...

Merkurialist
14.01.12 17:23
Messagefromtime: Gjenferd er et meget dårlig norsk ord. Det farger fenomenet til å oppfattes som ånder som går igjen etter de er daue. Spøkelser er et bedre ord men ikke godt nok selv om det hentyder til spøk, morro, tull.. osv. Men la oss se litt på ting mange ikke tenker på. Ofte ses " gjenferd i klær de hadde lenge før de daua og ikke i likkjole. Det er rapportert " gjenferd "  som fortsatt lever... artig. Gjenferd ser ut til å drive med dagligdagse ting, slik som å arbeide, ha på seg arbeidsklær, danse, leke osv....til og med røye, så det lukter røyk... Dette kan være mye vi ikke kjenner enda som er årsaken til dette... MEN, det kan ikke under noen omstendighet være dauinger som går igjen etter døden.... De du ser LEVER i beste velgående... du ser dem bare litt seint..

Selv om ikke jeg heller tror at de døde går igjen, er jeg åpen for at en slags energi, følelser om du vil, kan henge igjen enkelte steder. 

Mennesker flest har evnen til å "føle" et nytt sted de kommer til, en grunn til det tror jeg er at vi mennesker etterlater en umålbar type energi i steder vi er følelsesmessig knyttet til. Dette høres kanskje ut som "klarsynt-språk", men jeg har alltid trodd dette, lenge før jeg i det hele tatt visste hva klarsynte var.

Messagefromtime
14.01.12 17:34
Merkurialist: Selv om ikke jeg heller tror at de døde går igjen, er jeg åpen for at en slags energi, følelser om du vil, kan henge igjen enkelte steder.

Fysikken vil gi svarene, inntil videre kan det være så mangt.

Energier som henger igjen eller er der paralellt med vår tid er nok ikke langt unna sannheten.

Lysforhold under solformølkelser og i twilight under solnedgang,soloppgang ser ut til å booste slike event.

Også de som opplever timeslips forteller alle om et dunkelt grårosa lysforhold....

Den filmen jeg linket til for litt siden har nok noe med dette å gjøre, eller fysikken bak dette omhandles i filmen uten å nevne disse fenomenene.

http://www.youtube.com/watch?v=q2Gy2xwD5LI

yardsale
16.01.12 22:58
leon: e planeter,

Finnes det mange av ja, mange i bebolig sone også.. Hvor lenge skal du benekte disse fakta???http://www.space.com/14200-160-billion-alien-planets-milky-galaxy.html

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 50131
25.01.12 14:24
yardsale: Hva tenker du rundt esp eller sjette sans, synske ala åndenesmakt ol.??

Får jeg lov å blande meg inn?

ESP og sjette sans er det nok bedrevet noe forskning på, men det merkelige er at når det skal gjøres forsøk i kontrollerte former, er det uhyre vanskelig å få sikre positive resultater. Jeg avviser dermed ikke kategorisk at fenomenet/fenomenene finnes, men finner det lite sannsynlig.

"Synske" - tja, hva legger du i ordet? Fjernsyn, forsyn eller framsyn (dvs. at synske "ser" eller "opplever" ting på avstand, men på sanntid - at de "ser" eller "opplever" noe som HAR foregått - eller at de "ser" eller "opplever" noe de tror VIL foregå i framtida (eller kan si i etterkant av en hendelse i dag at dette så da de i går)) - av disse tre er det vel nr. 2 som har minst usannsynlighet heftet ved seg...

"Åndenes makt" vil jeg i all høflighet unnlate å kommentere...

Mvh

BlackEagle

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg