Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Bigfoot.sasquatch.yeti.gigantopithecus

NYTT TEMA
jadajad
jadajadInnlegg: 2580
09.09.18 23:36

Helt siden roger patterson og robert gimlin filmet en kvinnelig bigfoot i california i 1967 har mange lurt på spørsmålet. Finnes det bigfoot. Vi har idag tusenvis av fotspor med dermal ridges unike til hvert individ, hår, dna, fotografier og film. Mye er fake, noe er aldri blitt bevist som fake. Vi inviterer alle bigfoot entusiaster, bigfoot skeptikere og de vanlige nettrollene som følger med på lasset inn i de store, dype amerikanske skogene for å løse mysteriet en gang for alle. Jeg anbefaler entusiaster, skeptikere og nettroll til å sjekke ut thinkerthunker på youtube. Cool stuff! Kjør debatt:)

jadajad
01.10.18 20:12

Hmm, kanskje et varulvtema vil sette igang entusiasmen her inne??

Kul_Djevel
Kul_DjevelInnlegg: 89411
05.10.18 17:55
jadajad: Hmm, kanskje et varulvtema vil sette igang entusiasmen her inne??

Du får prøve. Dette ufo-forumet ble kuppet av troll og har siden fått sin naturlige død. Så entusiasme og glede over å diskutere både morsomme og interessante alternative teorier tror jeg ikke du finner her inne lenger :)

Det ble gjort et ærlig forsøk å få til en saklig diskusjon av flere med dette solobservatoriet som ble stengt, men trollene holder daglig oversikt over forumet og rykket kjapt inn for å trolle ihjel den tråden også :)

Men masse alternativt som diskuteres på politikk og aktuelt. Mye snodig å lese der også.

(Innlegget ble redigert 05.10.18 17:55)

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 57301
06.10.18 22:30

Bigfoot finnes. Det er jeg nesten sikker på. Artig å se på disse programmene med folk som jakter på bigfoot.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49895
08.10.18 00:02
Art-Vandelay: Bigfoot finnes.

I betydningen av at det finnes folk som lever på en stor fot - utvilsomt...

Mvh

BE

jadajad
11.10.18 17:53

Jeg er en filmidiot. Jeg er interessert i alt rundt temaet. Jeg kan si med skråsikkerhet at hvis patterson sin film fra 1967 skal være en fyr i en drakt så er ikke det mulig. Slike drakter som kunne gjøre i nærheten av slikt kom på 80 tallet i hollywood. Apenes planet som var en big budget film ser helt latterlig ut i forhold og den kom senere. Patterson hadde ikke noe penger. I ett intervju med noen av de beste på drakter kostymer fra den tiden ble det sagt: hvis det er en drakt så har de limt hvert eneste hår fast på kroppen til en person som har ikke menneskelige dimensjoner med tanke på armlengde, størrelse og høyde.

jadajad
11.10.18 19:28

https://youtu.be/MKUwdHex1Zs

Jeg anbefaler virkelig å gå inn på denne videoen å se på bevisene før man begynner å trolle.

Hva er mest sannsynlig. At patterson og gimlin har klart å lage en drakt som var 30 år før sin tid uten penger i 1967, at de har funnet ett menneske på nesten 2.5 meter med feil bodyratio ift. Mennesker og hvor er denne såkalte drakten, hvor er dette mennesket på nesten 2.5 meter? Eller kan det være at vi undervurderer hvor lett det er å gjemme seg i de store amerikanske skogene hvor man vanligvis hører oss komme en mil unna. I tillegg så har den bryster, så det er en hun sasquatch. Patterson sverget ved dette på dødsleie og gimlin sverger enda. Jeg tror på dem og bevisene de har kommet med. De var griseheldige og jeg tror det at pga at de var på hesterygg at de klarte å overraske den så de fikk filme den. Kom gjerne med motargumenter, jeg lover at alt er prøvd for å avfeie denne filmen og at jeg har ett svar på det meste.

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
13.10.18 03:47
BlackEagle: I betydningen av at det finnes folk som lever på en stor fot - utvilsomt... Mvh

Skal man da være mye over Str 46?

jadajad
15.10.18 22:35

De er faktisk i snitt ca. 60 cm lange og 20 cm brede, men black eagle anser vel det som en helt vanlig stor fot. I tillegg har de fleste hvis gipsavkastningen er vellyket dermal rygger som er det samme som at vi har unike fingeravtrykk. Det pleier å være nok for rettsvesenet til å oppklare drapssaker, men ikke for bigfoot skeptikere. De mener det er mer sannsynlig at noen går rundt på de mest utilgjengelige steder i villmarken å lager disse unike fotavtrykkene som er ekstremt vanskelig å utføre. Vi har hår, dna, fotavtrykk, troverdige vitner som f.eks politimenn og jegere, men vi mangler en død kropp for endelig å kunne beskytte disse veldig intelligente dyrene. En historie som alle jegere som har hatt de på kornet sier når folk spør hvorfor de ikke skøyt er at det ville følt som ett drap da de ser så menneskelige ut. Men det kommer nok en drapsmann til slutt å beviser oss rett dessverre.

Buddhina
BuddhinaInnlegg: 395
18.10.18 00:05

Det er en fyr med villmarksklær skogsklær og ryggsekk man ser jo huden i ansiktet t.o.m selv om han har pakket seg godt inn. Og han reagerer helt normalt ved å snu seg å gå videre. Og om det var noe apelignende så ville den antageligvis gått i flokk eller blitt redd eller oppsøkt andre arter mennesker. Bla bla bla

(Innlegget ble redigert 18.10.18 00:08)

RickiBK
RickiBKInnlegg: 72334
18.10.18 00:09
jadajad: De er faktisk i snitt ca. 60 cm lange og 20 cm brede, men black eagle anser vel det som en helt vanlig stor fot. I tillegg har de fleste hvis gipsavkastningen er vellyket dermal rygger som er det samme som at vi har unike fingeravtrykk. Det pleier å være nok for rettsvesenet til å oppklare drapssaker, men ikke for bigfoot skeptikere.

60 cm ja. 

Så vi snakker om vesener mellom 4 og 6 meter i høyde? 

Heftig.

Hva sier DNA-et om slektskap til disse vesenene?

jadajad
18.10.18 18:12

I.o.m at de har annerledes bodyratio ift. Mennesker så gjelder ikke de samme reglene. Armene er f.eks opptil 20% lengre. DNA slektskapet plasserer dem som en ukjent homonid veldig nærme mennesket. Jeg har nerdet på kryptozoologi siden jeg var 12 år og kan sikkert svare på det meste, men for skeptikere som ikke setter seg inn i de bevisene så vil bare en død kropp eller å møte en selv være godt nok og det forstår jeg. Det finnes heldigvis eksperter som har risikert omdømmet sitt ved å se på bevisene, men skulle gjerne hatt flere. 

Folk latterliggjorde at kjempeblekksprut fantes og kalte det skipsskrøner helt til de første eksemplarene begynte å bli funnet døde på strender rundt omkring. Og det finnes mange eksempler.

jadajad
18.10.18 18:20

Når det gjelder føttenes størrelse så varierer de ift. Alder og størrelse på individet selvfølgelig. Men ja, de største er noen store jævler. Hvis en sjimpanse er like sterk som 5 voksne menn, hvor sterk er en stor bigfoot hann? Grøss..

Jeg stod 20 cm fra og tittet inn i ansiktet på en gorilla silverback i philadelphia zoo i 2010. Følte meg som en liten mygg, det er vanvittige krefter som kunne revet oss i filler.

jadajad
01.11.18 18:05

Hva skjer her a? Kanskje bigfoot begynner å bli så akseptert som en eksisterende rase nå at skeptikerne er i mindretall. Nice og på tide

BlackEagle
02.11.18 08:25
jadajad: Vi har idag tusenvis av fotspor med dermal ridges unike til hvert individ, hår, dna, fotografier og film.

At vi har DNA? Det stemmer det. Massevis av DNA fra bjørner og mennesker.

Men etter min kjennskap ingen fastslått å være fra store primater som ikke har rømt fra dyrehager e. l.

Mvh

BE

BlackEagle
02.11.18 08:27
jadajad: noe er aldri blitt bevist som fake.

Jeg kan vise deg en vott med noe inni. Hvordan vil du uten at du har tilgang til votten gå fram for å bevise at votten ikke inneholder et columbi egg?

Mvh

BE

BlackEagle
02.11.18 08:27
jadajad: Vi inviterer alle bigfoot entusiaster, bigfoot skeptikere og de vanlige nettrollene som følger med på lasset inn i de store, dype amerikanske skogene for å løse mysteriet en gang for alle.

God tur.

Mvh

BE

BlackEagle
02.11.18 08:29
jadajad: Slike drakter som kunne gjøre i nærheten av slikt

Hva var det drakta gjorde, da?

Mvh

BE

BlackEagle
02.11.18 08:32
jadajad: De er faktisk i snitt ca. 60 cm lange og 20 cm brede, men black eagle anser vel det som en helt vanlig stor fot.

Hva?

Har jeg i det hele tatt nevnt noe som helst om spesifikke mål eller størrelser??

Hvor???

Og når????

Mvh

BE

BlackEagle
02.11.18 08:36
jadajad: Men det kommer nok en drapsmann til slutt å beviser oss rett dessverre.

Han er jo for lengst kommet. Han reiste jo rundt og viste fram restene - eller kadaveret. Mot betaling, selvsagt. Helt til han ble anholdt for svindel.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 02.11.18 08:37)

BlackEagle
02.11.18 08:39
jadajad: En historie som alle jegere som har hatt de på kornet sier når folk spør hvorfor de ikke skøyt er at det ville følt som ett drap da de ser så menneskelige ut.

Og det kan jo være sant. Eller det kan være sant at de ikke har sett noen, men ville gjerne ha 15 minutter i rampelyset.

Hva mener du er mest sannsynlig av de to mulighetene?

Mvh

BE

BlackEagle
02.11.18 08:45
jadajad: DNA slektskapet plasserer dem som en ukjent homonid veldig nærme mennesket.

Og du kan selvfølgelig fortelle 

HVEM som har tatt DNA-prøver

HVOR det er tatt DNA-prøver

NÅR det er tatt DNA-prøver

HVORDAN det er tatt DNA-prøver

HVEM som har analysert DNA-prøvene

HVILKEN kompetanse vedkommende person eller institusjon har når det gjelder analyse av DNA-prøver

HVORDAN man har sikret seg at det ikke er en forurensa DNA-prøve fra en eller annen allerede kjent primat

i det hele tatt ALT som skal til for å bevise at disse DNA-prøvene faktisk skriver seg fra en hittil ukjent, stor primat hjemmehørende i USA uten nære slektninger på det kontinentet?

Ikke sant?

Jeg går jo ut fra at du er en både kunnskapsrik, hederlig, kritisk og nøye person som kan legge fram alt det.

Ikke sant?

Mvh

BE

BlackEagle
02.11.18 08:47
jadajad: Folk latterliggjorde at kjempeblekksprut

Det er fortsatt latterlig å hevde at det finnes KJEMPE-blekkspruter som kan dra hele skip ned i dypet.

Mvh

BE

som ler hele veien hjem fra Rorbua

BlackEagle
02.11.18 08:53
jadajad: Jeg har nerdet på kryptozoologi siden jeg var 12 år og kan sikkert svare på det meste

Men hvordan du skal anvende skepsis ang. utrolige historier - dét har du glemt å "nerde" på?

Uff da.

Men, men - det finnes sikkert nisser og troll, også. Og bevisene for deres eksistens finnes overalt; bare spør Theodor Kittelsen. I alle fall kom det ham for øret at en dansk kunstner var forespurt om å tegne troll, og da utbrøt han visstnok:

"Han tegne troll? Han som aldri har sett et troll?"

Joa - så de finnes nok.

Mvh

BE

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4992
02.11.18 08:58

Bigfoot, sasquatch er mitt yndlingsmonster.
Men, let's face it, det er nok like ekte som julenissen og påskeharen.
Helt klart en arketype, av den Jungianske sorten, et monster i det skjulte som representerer en frykt for det ukjente og det vi ikke kan mestre.

(Innlegget ble redigert 02.11.18 08:58)

En_ganske_snill_mann
En_ganske_snill_mannInnlegg: 4992
02.11.18 09:14
jadajad: Hva skjer her a? Kanskje bigfoot begynner å bli så akseptert som en eksisterende rase nå at skeptikerne er i mindretall. Nice og på tide

Jeg er ikke i tvil om at alle de som hevder å ha sett eller hørt eller funnet spor av bigfoot har opplevd noe. Men hva dette noe er, det er spørsmålet.
Vi mennesker har endel tilbøyligheter. Èn er å ubevisst ville lage et mønster eller system utav ting, selv der hvor intet er. Kjenner du begrepet pareidolia... som beskriver fenomener som Jesus på toast-skiven?
Hvert år under jakten i så blir det skutt folk av jegere som var helt sikre på at det var en elg eller hjort de hadde på kornet. Menneskets ønske om å se det de er ute etter er så sterkt at man inbiller seg ting.
Mennesket er også meget utsatt for suggesjon og påvirkning i etterkant av en hendelse.... var det egentlig en bjørn du så... gikk den ikke litt rart? etc.

Jeg er av den oppfatning at Bigfoot er et ekte fenomen, men det er ikke en stor ukjent hominid i skogene utenfor Seattle, men et kulturelt fenomen som vi ikke helt forstår.

jadajad
02.11.18 21:30

Black eagle fortsetter med å snakke om bevis, men nekter å se på dem selv så da er det ikke noe poeng i å vise han hvilken retning de ligger i. Omtrent alle indianerstammene i USA har ett ord for denne skapningen og beskriver den likt. Er det en ting kryptozoologi har lært oss så er det at det ofte er sannhet når urfolk snakker om skapninger som er ukjente for oss. I 1997 f.eks ble det funnet en ganske stor okse i vietnam som vi hadde blitt fortalt om at skulle finnes der lenge. De oppdaet først benrester i leirbålet til en lokal stamme i jungelen som tilhørte en ukjent art. Så da spør jeg dere: Hvis de kan finne en stor ukjent okse i en jungel vi har kriget og napalmbombet i 50 år, en jungel det har gått flere hvite menn i enn noen annen, hvordan kan man da si at att vesen som er mer intelligent enn en okse og som unngår oss ikke kan finnes i de massive skogene i USA.

thewaterfall
thewaterfallInnlegg: 3489
02.11.18 22:46
jadajad: Black eagle fortsetter med å snakke om bevis, men nekter å se på dem selv så da er det ikke noe poeng i å vise han hvilken retning de ligger i.

Kan ikke se at det har blitt presentert noen annet enn påstander og teorier hittil i denne tråden da.

Det er lettere å tro deg hvis du svarer på spørsmålene i forhold til dette med DNA-prøver, enn at du bare avfeier de ved å si at du ikke gidder fordi den som etterspør nekter å se dem. 

Og hvilke bevis har Black Eagle nektet å se på?

Bare så det er sagt så har jeg ingen sterk formening hverken den ene eller andre veien om det eksisterer en slik skapning som vi kaller for Bigfoot.

jadajad
03.11.18 07:53

Det er gjort flere DNA prosjekter på dette. Problemet er at det må gjennom en peer review, dvs at andre forskere må tørre å ta hue ut av ræva å teste de samme eksemplarene av f.eks hår for å se om de får samme resultater. Det nekter de selvfølgelig da de er mer opptatt av ryktet sitt enn å drive ordentlig forskning og istedenfor gjør de det kyllinger alltid har gjort. Angriper personene bak resultatene istedenfor å se og teste bevisene selv. Men DNA er bare ett bevis, sett deg inn i de andre bevisene jeg har skrevet om over. Hvis du har litt kunnskap om film f.eks vil jeg gjerne høre noen forklare bort patterson filmen fra 1967, det ville vært interessant å ha hørt fordi det er ikke teknisk mulig at det er fake. Vi hadde ikke drakter som kunne gjøre de tingene vi ser i den filmen før 30 år senere i hollywood. Idag kan alle bare si at alt er cgi, men her går ikke det da det ikke fantes på den tiden.

Siden du kaller det påstander og teorier har du tydeligvis sett og forstått like lite av bevisene som black eagle som er synd for deg, for hvis ikke kommer du til å fortsette å ha sterke meninger om en ting du ikke har satt deg inn i eller forstått. Jeg hadde håpet at folk ville gjøre litt research på det jeg har skrevet her, men inntil da så er jeg redd det er dere som står for påstander og personlige teorier.

(Innlegget ble redigert 03.11.18 07:59)

jadajad
03.11.18 08:45

Kan du noe om dermal rygger? Har du kunnskap om film, filmeffekter og historien rundt det? Vet du hvor få bjørnekadaver de finner i skogene hvert år? Vet du noe som helst om indianerenes historie med å leve side om side med denne skapningen i tusenvis av år? Har du sett på alle øyevitnenes forklaringer, politi, jegere osv å gjort opp din egen mening. Har du fortsatt ikke fått med deg at t-skjorten hvor vi begynner som ape og utvikler til menneske er motbevist og det er nå bevist at vi levde side om side med andre menneskelignende arter, vet du ikke at hvis du er hvit så er det en relativt stor sjanse for at du har neanderthal dna i deg osv.. osv.. hvis svaret er nei, så er du enten lite interessert eller liker å kaste deg inn i diskusjoner med svært lite kunnskap om temaet. Det er som at jeg skal kaste meg inn i en diskusjon om kvantefysikk med en fysiker med mine personlige meninger. Det er meningsløst.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg