Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Tidsmaskinen er allerede oppfunnet

NYTT TEMA
startelver
startelverInnlegg: 61177
28.03.19 08:04

Dette er min påstand og alt som heter tid er selvsagt relativt.

Fordi den er ikke oppfunnet i vår tid men kanskje om 400 år, 2000 år, 4000 år , eller kanskje 10 000 år frem i tid.  Ja til og med kan det være noen knekker koden og lager en tidsmaskin om 40 000 år. 

Basert på denne teorien og med tanke på at en tidsreisende ikke kan endre på fortiden uten at det kan få konsekvenser for hans egen eksistens, så er dette scenarioet i en fjern fremtid fra oss:

La oss si at denne planeten har gått igjennom en global krig som har utslettet alle digitale spor , så alle historiske data fra dette årtusenet og de neste er gått tapt for fremtidens mennesker. Det eneste som er igjen er levninger og bygninger som arkeologene kan grave frem. 

Så er det plutselig noen som finner opp tidsmaskinen og man ønsker å reise tilbake til den tiden som er gått tapt for å lære av feilene som er begått eller rett og slett studere disse merkelig menneskene , altså oss. Den samme nysgjerrigheten som vi i dag har om å finne ut mest mulig om steinalderfolket og hvordan mennesket utviklet seg for flere tusen år siden.

Så hva gjør man da?  Planen de kan ha er å reise tilbake i tid, f.eks til år 2020 og observere . Tidsmaskinen er formet som en slags boble der fremtidens tidsreisere kan kikke ut gjennom gjennomsiktig glass, men som er beskyttet og usynlig for oss pga teknologien som brukes. De kan studere oss på nært hold, live, minutt for minuitt. 

Jeg tror på denne teorien og at vi er under oppsikt i fra fremtiden as we speak. 

Så ideen min er å ta kontakt med de på en eller annen måte, så de skjønner at vi vet at de er her.  Det vil være en stor overraskelse for de hvis noen prøver å ta kontakt. 

Justice 96
Justice 96Innlegg: 45419
28.03.19 08:18

"for å lære av feilene som er begått" 

Første de etnisk norske (om det fortsatt er noen igjen) fra fremtiden bør gjøre med denne tidsmaskinen sin, er å reise tilbake i tid og sette en stopper for Gro Harlem Brundtland, landsvikeren som solgte Norge på billigsalg. Grusomt kvinnemenneske. 

(Innlegget ble redigert 28.03.19 08:25)

daniekr
daniekrInnlegg: 5349
28.03.19 08:25

Synd at et galaktisk tankeeksperiment blir avspora av noe så trivielt som en tidligere norsk politiker

Justice 96
Justice 96Innlegg: 45419
28.03.19 08:27

Avsporet? Jeg vil benytte tidsmaskinen til å rette opp feil. Rette opp feil/lære av feil er TS selv inne på. Feilen jeg nevner vil bli helt avgjørende for Norges fremtid på mange måter. Norge i seng med EU/EØS er en katastrofe som røya Gro påførte oss, og som har fått og vil få enda større konsekvenser. Vi har bare sett starten på konsekvensene av dette forræderiet. 

(Innlegget ble redigert 28.03.19 08:37)

startelver
28.03.19 11:56

Vi trenger en seriøs debatt her , ikke snakk om politikk.

Dette er vitenskap og jeg trenger forslag for å finne ut hvordan jeg skal få kontakt med de tidsreisende som observerer oss.   

Det er mulig de ikke engang er interessert i å besøke 2019. Du kan tenke deg at hvis du kommer fra en fjern fremtid, f.eks 10 000 år fra nå, og skal finne ut mer om vår tid, kanskje de velger 2020, siden det er et rundt tall. De har helt sikkert besøkt år 2000.  

startelver
28.03.19 11:59

Et forslag jeg har er å grave ned en plakat dypt ned i jorden laget av metall med et budskap , slik at den kan holde seg der i flere tusen år, det må være noe som ikke ruster. 

Så vil den bli funnet om la oss si 10 000 år og da har man allerede tidsmaskinen og jeg har skrevet en tekst om at de kan møte meg på en bestemt dato i 2020.  
Det kan jo bli et spennende eksperiment. 

(Innlegget ble redigert 28.03.19 12:00)

kytec
kytecInnlegg: 47966
28.03.19 12:04
Justice 96: en katastrofe som røya Gro påførte oss

Og røya er en fisk sant? Medan røy er en storfugl. 

kytec
kytecInnlegg: 47966
28.03.19 12:04
startelver: Dette er vitenskap

Eg er ikkje overbevist. 

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 50661
28.03.19 15:57
startelver: Så ideen min er å ta kontakt med de på en eller annen måte, så de skjønner at vi vet at de er her.

Hva skulle poenget med dét være, hvis poenget deres er at vi ikke skal vite det??? Hvis vi vet at "de" er her, skjønner du, er framtida allerede endra, for vår viten influerer på våre valg. Og når framtida er endra, er det jo ikke sikkert noen kunne bygge en tidsmaskin - og i så fall kan de jo heller ikke være her - og da, kjære venn, kan vi heller ikke vite at de er her når de ikke er her ... osv., osv. osv.

Du ser at du rører fælt?

Forutsetningen for at en slags tidsmaskin skal kunne virke, er at det skapes et helt nytt univers for hvert eneste utfall av hver eneste hendelse som kan ha mer enn ett utfall. Og så fall observerer ikke en tidsreisende sitt univers på et tidligere tidspunkt - men et helt annet univers på et ukjent tidspunkt.

Og kan du sette deg ned og fundere.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 28.03.19 15:58)

jadajad
jadajadInnlegg: 2877
28.03.19 17:45

Dette er et interessant tema og forslag til hva ufoene kan være også. Det kan jo være den evolusjonsmessige oss fra fremtiden. Hvem vet?

startelver
28.03.19 18:45
BlackEagle: Hvis vi vet at "de" er her, skjønner du, er framtida allerede endra, for vår viten influerer på våre valg.

Ikke hvis det holdes hemmelig.
Noen få utvalgte , et såkalt elite team som kan samarbeide med de tidsreisende. Vi får ikke lov til å vite noenting om fremtiden, kun fortelle om vår historie , slik at de lærer om oss. 

Husk på at dette er mennesker fra en fjern fremtid som ikke har noe forhold til denne tidssonen. 

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 11081
28.03.19 18:52

Man kan ikke reise tilbake til en tid man ikke var født, for man var ikke født da.

0gg0
0gg0Innlegg: 39601
28.03.19 20:18
Rexwiller: Man kan ikke reise tilbake til en tid man ikke var født, for man var ikke født da.

Man kan ikke reise tilbake til en tid etter man ble født heller.

Rexwiller
RexwillerInnlegg: 11081
28.03.19 20:20
0gg0: Man kan ikke reise tilbake til en tid etter man ble født heller.

Man kan heller ikke reise tilbake til en tid etter at man er dau, ikke fram i tid heller, fordi man er dau.

0gg0
0gg0Innlegg: 39601
28.03.19 20:31
Rexwiller: Man kan heller ikke reise tilbake til en tid etter at man er dau, ikke fram i tid heller, fordi man er dau.

Og når man er dau er tiden over, så det er ingen tid å reise fra eller til. Her er vi visst helt på linje.

BlackEagle
28.03.19 23:42
startelver: Ikke hvis det holdes hemmelig.
Noen få utvalgte , et såkalt elite team som kan samarbeide med de tidsreisende. Vi får ikke lov til å vite noenting om fremtiden, kun fortelle om vår historie , slik at de lærer om oss.  Husk på at dette er mennesker fra en fjern fremtid som ikke har noe forhold til denne tidssonen.

Det er med respekt å melde det reneste visvas og pisspreik.

Mvh

BE

startelver
29.03.19 04:14
BlackEagle: Det er med respekt å melde det reneste visvas og pisspreik.

Det er selvsagt det i vår tid, du vet ikke hva slags teknologiske fremskritt som vil bli gjort om 10 000 år, hvis sivilisasjonen fortsetter å utvikle seg. Du lan jo lese deg opp om tidsreiser og de teoriene som eksisterer i dag. 

InnocentBystander
InnocentBystanderInnlegg: 9761
29.03.19 08:18
startelver: Det er selvsagt det i vår tid, du vet ikke hva slags teknologiske fremskritt som vil bli gjort om 10 000 år, hvis sivilisasjonen fortsetter å utvikle seg. Du lan jo lese deg opp om tidsreiser og de teoriene som eksisterer i dag.

Problemer med tidsreiser er at jordabevegar seg gjennom universet med 112 km per sekund.

Om du reiser bare noen sekunder fram eller tilbake i tid, så risikerar du altså å finna deg sjølv veldig langt ute i tomt rom.

BlackEagle
29.03.19 09:52
startelver: Det er selvsagt det i vår tid, du vet ikke hva slags teknologiske fremskritt som vil bli gjort om 10 000 år, hvis sivilisasjonen fortsetter å utvikle seg. Du lan jo lese deg opp om tidsreiser og de teoriene som eksisterer i dag.

Nå kan jeg ikke se en eneste grunn eller noe grunnlag for at du vet mer enn meg, 11r, og det spørs om jeg er den av oss to som bør "lese seg opp" - på både det ene og det andre.

Mvh

BE

BlackEagle
29.03.19 09:58
jadajad: Dette er et interessant tema og forslag til hva ufoene kan være også. Det kan jo være den evolusjonsmessige oss fra fremtiden. Hvem vet?

La oss glemme alt om "ufo"-er et øøyeblikk, jadajad. I stedet kan du forklare implikasjonene for din eksistens og din situasjon akkurat NÅ - om du hadde hadd en fungerende tidsmaskin tilgjengelig for deg, og du hadde reist noen hundre år tilbake i tid og servert bederva kjøtt til din gravide tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tippoldemor.; uten å vite at hun var din tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tippoldemor, og uten å vite at kjøttet var bederva.

Mvh

BE

spent, nå

armageddon_5
armageddon_5Innlegg: 3696
29.03.19 10:18
startelver: Fordi den er ikke oppfunnet i vår tid

Den ble oppfunnet da verdens grunnvoll ble lagt og vi kaller den: Hjerne. Hjernen er sjelens manifestasjon. Sjelen er ikke underlagt tid og dermed tidløs. Med et slikt instrument er mennesket i stand til å bevege seg i et tidløst univers. 

startelver. Teorien din er en evigvarende interessant teori som alltid lokker fram fantasier om fortidige eller framtidige verdener. Science fiction litteraturen er et bevis på det, så stor som den er.

Men saken er altså den at vi allerede er innehaver av den tidsmaskinen du søker etter. Hjernen. Da blir spørsmålet. Hvorfor har Skaperen bakt inn dette fenomenet i oss? Er det kan hende fordi vi skal utvikle oss gjennom det? Eller utvide oss? Kan det tenkes at hjernen gir oss muligheten til å se framtiden slik at vi kan følge den slik den allerede er fastlagt? Er det vår uvilje til å følge det som er fastlagt som er roten til alt det onde vi opplever? Finnes det en stor ånd som vet hva som er best for oss alle, men som samtidig har gitt oss den frie vilje til å følge eller ikke følge?

OK, nok om det. Jeg skriver her fordi BE ba meg om å ta en titt innom din tråd. Temaet er evigvarende interessant, men jeg er redd for at vi henger oss fast i det fysiske når vi snakker om å bevege oss i tid. 

Art-Vandelay
Art-VandelayInnlegg: 63127
29.03.19 10:22
Justice 96: Første de etnisk norske (om det fortsatt er noen igjen) fra fremtiden bør gjøre med denne tidsmaskinen sin, er å reise tilbake i tid og sette en stopper for Gro Harlem Brundtland, landsvikeren som solgte Norge på billigsalg. Grusomt kvinnemenneske.

Har jeg havnet i en parallell dimensjon nå?

For en absurd tråd!

armageddon_5
29.03.19 11:39
armageddon_5: Den ble oppfunnet da verdens grunnvoll ble lagt og vi kaller den: Hjerne. Hjernen er sjelens manifestasjon. Sjelen er ikke underlagt tid og dermed tidløs. Med et slikt instrument er mennesket i stand til å bevege seg i et tidløst univers.

Og når det er sagt, kanskje er det hjernen vi ser på nå vi skuer universet. Hvis det hadde vært mulig å se hele universet fra avstand, ville det da vist seg at den mørke materien (som i dag bare kan anes) er hjernemassen? 

jadajad
jadajadInnlegg: 2877
29.03.19 11:40

Ikke noe mer absurd enn tilbake til fremtiden filmene og de var veldig underholdende og stilte mange like spørsmål.

Interessant det IB skrev,  aldri hørt den problemstillingen før.

armageddon_5
29.03.19 11:59
jadajad: Interessant det IB skrev, aldri hørt den problemstillingen før

Det tomrommet IB beskriver er like dumt som tomrommet i IB`s hjerne. (Ikke stygt ment)

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 22517
29.03.19 12:12
startelver: Dette er vitenskap og jeg trenger forslag for å finne ut hvordan jeg skal få kontakt med de tidsreisende som observerer oss.

Det er ikke vitenskap å lage metoder for å kontakte det man tror eksisterer.

Vitenskap er å først bekrefte at det eksisterer og deretter lage metoder for å kommuniserer/mainpulere/observere dette.

Det du driver med er tankespinn. Det bedriver jo mange, men de fleste vil heldigvis skjønne at det de tenker på ikke nødvendigvis er virkelighet og de vil derfor forholde seg til sine tanker på en rasjonell måte.

(Innlegget ble redigert 29.03.19 12:12)

oddvar_kjempebra
oddvar_kjempebraInnlegg: 22517
29.03.19 12:13
startelver: Vi trenger en seriøs debatt her

Nei, dette trenger vi ikke en seriøs debatt om. Vi kan godt ha en debatt, men ingen trenger den.

Og seriøst er jo dette ikke.

(Innlegget ble redigert 29.03.19 12:14)

A_Øivind
A_ØivindInnlegg: 12549
29.03.19 12:45
startelver: Basert på denne teorien og med tanke på at en tidsreisende ikke kan endre på fortiden uten at det kan få konsekvenser for hans egen eksistens,

Det er egentlig ikke mulig å reise i tid, hverken framover eller tilbake. Om vi antar Big Bang som starten på universet, har all materie beveget seg etter dette. En tidsreise ville betydd at forflytningen av materie kunne reverseres eller forseres. Og det er jo ikke mulig, så langt jeg vet.

Mellom objekter kan det imidlertid oppstå tidsvariasjoner dersom de beveger seg med ulik hastighet, og dette kan jo oppleves som en slags tidsreise.

Man kan også se tilbake i tid, for eksempel lyset fra en fjern stjerne.  

(Innlegget ble redigert 29.03.19 12:45)

Sevens7ar
Sevens7arInnlegg: 869
29.03.19 13:17

Det er nå en gang sånn at alt som er skrevet om tidsreiser, spesielt bakover i tid, er i kategorien «science fiction» og det skal mer enn store teknologiske fremskritt til for at disse sci-fi-scenariene skal kunne flyttes over i virkelighetens verden.

For å reise tilbake i tid kreves enten uendelig energi eller negativ masse. De teknologiske fremskrittene kan være så gigantiske de bare vil; hvis man ikke oppdager ny fysikk som snur mye av dagens fysikk på hodet, vil reiser tilbake i tid forbli en umulighet i all fremtid. Det kan selvsagt skje, men som sagt tilhører dette per nå fiksjonens verden.

Å utnytte tidens relativitet til å akselerere fremover i tid, som A_Øivind er inne på, er imidlertid i tråd med kjent fysikk og langt mer plausibelt.

startelver
29.03.19 14:45
A_Øivind: Mellom objekter kan det imidlertid oppstå tidsvariasjoner dersom de beveger seg med ulik hastighet, og dette kan jo oppleves som en slags tidsreise. Man kan også se tilbake i tid, for eksempel lyset fra en fjern stjerne.

Nemlig, og skal vi greie å reise til andre universer så må det finnes opp en farkost som kan reise mye raskere enn lysets hastighet. Så har vi dette med svarte hull som vi fortsatt vet svært lite om.

Poenget er at vi vet ikke hva slags teknologi man har om 10 000 år, det som synes som umulig ut i dag kan bli virkelighet i fremtiden. 

Det som allerede er bevist er følgende : 

Hvis du forlater jorden som 15-åring i et romskip som kan reise i lysets hastighet, og reiser i 5 år inne i romskipet, vil du når du returnerer til Jorden fortsatt være en ung mann på 20 år, mens de vennene du forlot på din egen alder vil være 65 år og pensjonister.

Du har altså forflyttet deg 45 år inn i fremtiden på kun 5 år.   

NASA har en artikkel om dette

(Innlegget ble redigert 29.03.19 14:46)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg