Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Høyt utviklet sivilisasjon innenfor få lysår ?

NYTT TEMA
politikk
politikkInnlegg: 33212
08.05.19 03:11

dette budskapet med solsystem og dna sekvens fra 1974 skal visstnok ha blitt returnert med litt anderledes utforming.

jeg tror mest på en avansert spøk.    Beboelige planeter innenfor dette området skulle vært oppdaget.

hva tror dere ?

Hexazar
HexazarInnlegg: 116
08.05.19 10:58

Jeg tror vi trenger dokumentasjon på dette.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49924
08.05.19 15:54
politikk: dette budskapet med solsystem og dna sekvens fra 1974

Hva er det du snakker om?

Mvh

BE

KansjeD
KansjeDInnlegg: 10841
08.05.19 16:19
politikk: dette budskapet

Hvilket budskap? Har du fått et budskap i posten, eller er det naboen din som har fortalt det?

(Innlegget ble redigert 08.05.19 16:22)

la1goa
la1goaInnlegg: 13370
08.05.19 17:53
politikk: dette budskapet med solsystem og dna sekvens fra 1974 skal visstnok ha blitt returnert med litt anderledes utforming. jeg tror mest på en avansert spøk.    Beboelige planeter innenfor dette området skulle vært oppdaget.

Det var flere enn bare et svar å få. Først fikk vi søknadsskjemaet utfylt like utydelig som spørsmålene vi sendte. Så dukket det opp en tegning av en kommunikasjonsdevice som var litt mer utfyllende, men like uklar som en steinaldermann skulle forklare hvordan en bil virker. Dernest dukket det opp en advarsel som jeg tror er myntet på de myndigheter som kommuniserer med andre arter.

Hva jeg tror? Jeg tror det jeg tror, tiden som skulle gå med på for mennesker å fabrikkere tullet er enormt, hvis det var dem da vel og merke.

(Innlegget ble redigert 08.05.19 17:55)

politikk
08.05.19 22:21

Kansjed : ble fortalt på ett tvprogram at slik budskap ble sendt ut med radioteleskop i 1974.   Og at det var kommet retur med speilbilde som var litt endret på gensekvens og størrelse på avbildet individ.     Jeg hadde ikke tid til og følge nøye med så jeg fikk ikke med med årstallet på tilbakemeldingen.    Men avstanden kan da være maksimalt halvpsrten av årene som er gått.

jeg tror på en avansert spøk.    Hva tror du ?

politikk
08.05.19 22:25

La1goa : du kan prøve og google arecibo message 1974 så finner du ut hva dette handlet om.

politikk
08.05.19 22:26

Hexazar : arecibo message 1974

la1goa
08.05.19 22:51
politikk: du kan prøve og google arecibo message 1974 så finner du ut hva dette handlet om.

Jeg trodde du forsto svaret mitt. Ja jeg vet at det var radiomeldingen som ble sendt ut og som ble laget ab bl.a. sagen. sendt ut mot en spesifikk galakse (husker ikke hvilken). Hvorfor den var rettet mot en galaske og ikke et nærliggende stjernesysten har jeg ingen formening om.

Joda, vi fikk vissnok svar på denne meldingen. den sto på trykk i kornårker i chilbolton  i 2001. Med like dårlig oppløsning som den vi sendte. Svaret er meget godt formulert og angir at det er grays som står bak. Der vi puttet teleskopet vårt puttet de en kommunikasjons dings.

Denne komunikasjonsdingsen sto litt senere på trykk i åkeren. denne gangen med langt høyere oppløsning. Men som jeg prøver å fortelle er at vi kan ikke figurere ut hva det er, og forklaringen ville bli lik den som en steinaldermann kom med når han skulle beskrive et fly og dets virkemåte.

Litt senere er det bilde av en eller annen alien med en CD i hånden med et budskap eller som jeg har tolket det en advarsel. Dette er tydet: "Beware the bearers of false gifts and their broken promises. Much pain, but still time. Believe there is good out there. We oppose deception. Conduit closing".

Som jeg sier, hvis det er mennesker som står bak disse tegningene så har de store fritidsproblemer, teknikk som overgår det som finnes på markedet i dag og de er svært mange. Rart de ikke har blitt avslørt ennå.

Sånn, da har du fått svar på mer enn hva du spurte om. Det som overrasker meg er at ingen av de andre her kunne skjønne hva du snakket om. For meg var det 100% åpenbart.

(Innlegget ble redigert 08.05.19 22:51)

politikk
08.05.19 23:07

La1goa : var det en kornåker så har vi avslørt bløff hvertfall.

klart at de som har teknologi til og lytte til radioteleskop også kan sende med radioteleskop.

eller er sendinger i en retning med stjernehoper og galakser naturlig både for sending og lytting.    Klart større sjanse for at flere kan oppfatte noe.   Eller at radioteleskoper som lytter kan oppfatte noe.

la1goa
08.05.19 23:49
politikk: var det en kornåker så har vi avslørt bløff hvertfall.
klart at de som har teknologi til og lytte til radioteleskop også kan sende med radioteleskop.
eller er sendinger i en retning med stjernehoper og galakser naturlig både for sending og lytting.    Klart større sjanse for at flere kan oppfatte noe.   Eller at radioteleskoper som lytter kan oppfatte noe.

Den bløffen i den spesifikke åkeren får du dokumentere, det har jeg ikke fått med meg. Jeg vet at det kryr av debunkere hver gang det er snakk om sånne ting. Men anta at det er mennesker bak og vi tar for oss svaret: ~3 Mål korn skal tråkkes ned. 23*73 med ~2 kvadratmeter store fliser skal nye vurdes om den skal tråkkes ned eller ikke. Har du gjort feil så kan det ikke gjøres om. Litt av en jobb, hvor lang ting bruker man på 2 kvadratmeter inklusive tankearbeid? 30 sekunder? Da er men oppe i 14 timers effektiv jobb uten å ha bli oppdaget.

Sending til en fjern galakse er fjollete, selv den nærmeste bruker radiobølgene 2.5 millioner år på å nå frem. Men det kan være at noen i nabolaget har plukket de opp. Det er flust med stjerner med planeter i gullhårsona i en radius på 30 lysår.

(Innlegget ble redigert 08.05.19 23:49)

la1goa
08.05.19 23:52
politikk: var det en kornåker så har vi avslørt bløff hvertfall.

Men denne utførelsen her er perfekt. Hvor lang tid ville en haug med apekatter brukt hvis de løp rundt i åkeren og tråkka? Og hvor perfekt ville det resultatet blitt? Neppe slik som avbildet.

politikk
09.05.19 01:17

La1goa : er det ikke rart at avanserte aliens ikke kan kommunisere på andre måter enn kornåkere ?

jeg anser det som sannsynlig at det lever andre i det store universet.  Men at noen er kommer hit tar jeg som moderne eventyr inntil vi har sikre bevis og har møtt dem.

la1goa
09.05.19 07:33
politikk: er det ikke rart at avanserte aliens ikke kan kommunisere på andre måter enn kornåkere ?
jeg anser det som sannsynlig at det lever andre i det store universet.  Men at noen er kommer hit tar jeg som moderne eventyr inntil vi har sikre bevis og har møtt dem.

Rart? Hva skulle de ellers bruke? Brev, kjøpe frimerke på posten? Radio, på hvilken frekvens? De finnes det noen av, men folk vet ikke om dem. Bortføringer? Med de blir jo latterliggjort.

En ting er sikkert når du snakker til ei bikkje så skjønner den ikke språket ditt. Det er noe aliens vet hvis de skulle forsøke å kommunisere med oss. Vi prøver jo å få delfiner til å kommunisere toveis, men vi forstår ikke en gang språket deres. De ler seg sikkert fillete av det tåpelige mennesket som tror det er det mest intelligente vesenet.

Finnes det noe dummere vesen enn et menneske? Det tror det kan alt, vet om alle fysiske lover og det værste er at det tror at andre aliens er begrenset og ikke kommet lengre enn vår teknikk som f.eks. raketter.

Men jeg har et spørsmål til deg, hvorfor starte sånne tråder når du ikke en gang gidder å følge dem opp annet med å benekte at de er her?

(Innlegget ble redigert 09.05.19 07:34)

BlackEagle
09.05.19 08:34
la1goa: Rart? Hva skulle de ellers bruke? Brev, kjøpe frimerke på posten? Radio, på hvilken frekvens?

"De" kunne jo f. eks. bruke samme kommunikasjonsmetode som "de" eventuelt fikk "budskapet" fra jorda på. Det ville øke sjansen for at et eventuelt svar ble forstått. Det ville dessuten sette mindre krav til teknologi enn ødeleggelse av kornåkre gjør.

Jeg beklager dersom dette gikk over hodet på deg. Men du får si fra, så skal jeg heller ordne noen kornåkre og nek.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 09.05.19 08:35)

KansjeD
09.05.19 08:39
la1goa: Rart? Hva skulle de ellers bruke?

Så du kjenner ikke til noen andre kommunikasjonsmuligheter enn postkort, radio og KORNÅKRE?

:D :D :D

(Innlegget ble redigert 09.05.19 08:39)

la1goa
09.05.19 09:59
BlackEagle: "De" kunne jo f. eks. bruke samme kommunikasjonsmetode som "de" eventuelt fikk "budskapet" fra jorda på. Det ville øke sjansen for at et eventuelt svar ble forstått. Det ville dessuten sette mindre krav til teknologi enn ødeleggelse av kornåkre gjør. Jeg beklager dersom dette gikk over hodet på deg. Men du får si fra, så skal jeg heller ordne noen kornåkre og nek.

Ja du kunne oppklare litt siden dette gikk over hodet på meg, som  du så uttrykkelig spesifiserer.

Hvilken frekvens, hvem lytter, hvilke og hvor mye ressurser skal brukes? Ingen ressurs er så langt jeg vet satt opp på samme frekvens og retning 24/7/365. Men du har en åpenbart forklaring på.

Som et menneske til et annet menneske skulle jeg tro at steintavler og kornåkre er ikke foretrukket kommunikasjonsmetode oss i mellom?

(Innlegget ble redigert 09.05.19 09:59)

la1goa
09.05.19 10:00
KansjeD: Så du kjenner ikke til noen andre kommunikasjonsmuligheter enn postkort, radio og KORNÅKRE? :D :D :D

Sitter og ler? Vel, du nevner i fleng siden det ser ut som du allerede har kontakt med aliens.

politikk
09.05.19 14:34

La1goa : fordi det ikke er logisk at avanserte vesner som skulle ha studert oss i årevis ikke har klart og tyde menneskelig språk og skrift for og kommunisere.   Og teknologi for og sende radiosendinger for dette må jo være gammeldags for dem slik morse er for oss. 

Men teknisk sett burde de kunne.   Når dette ikke har hendt er konklusjonen soleklar på at de ikke er her og at folk blir lurt med moderne eventyr.

BlackEagle
09.05.19 15:05
la1goa: Ja du kunne oppklare litt siden dette gikk over hodet på meg, som  du så uttrykkelig spesifiserer.

*glise*

Jeg håper du tilgir den, goa, men jeg klarte ikke å la være! Intet vondt ment!

Mvh

BE
som har det med å falle for fristelser - det er dét fristelser er til for!

BlackEagle
09.05.19 15:10
la1goa: Hvilken frekvens, hvem lytter, hvilke og hvor mye ressurser skal brukes?

Så vidt jeg har skjønt, kan vi (mennesker på Tellus) lytte på flere frekvenser samtidig. Om det finnes andre sivilisasjoner som er nesten like "avansert" som vår - eller mer - er det jo ikke helt utenkelig at radiolytterne på planeten Zorg kan gjøre tilsvarende. Dessuten lurer jeg på om vi ikke kan sende på flere frekvenser også - nå er jo FM-båndet ledig, så det kunne jo være et forsøk verdt.

Dog ville jeg vært skeptisk til å bruke betydelige deler av oljefondet.

Mvh

BE

BlackEagle
09.05.19 15:17
la1goa: Men du har en åpenbart forklaring på.

"Dette er LA-8-PV transmitting" - aner ikke, men Fleksnes kan ha.

Mvh

BE

BlackEagle
09.05.19 15:18
la1goa: Som et menneske til et annet menneske skulle jeg tro at steintavler og kornåkre er ikke foretrukket kommunikasjonsmetode oss i mellom?

Der kan vi til og med være enige om noe!

Mvh

BE

la1goa
09.05.19 15:48
politikk: fordi det ikke er logisk at avanserte vesner som skulle ha studert oss i årevis ikke har klart og tyde menneskelig språk og skrift for og kommunisere.   Og teknologi for og sende radiosendinger for dette må jo være gammeldags for dem slik morse er for oss. 
Men teknisk sett burde de kunne.   Når dette ikke har hendt er konklusjonen soleklar på at de ikke er her og at folk blir lurt med moderne eventyr.

Logikken? Det finnes ingen logikk her. Så mange raser det finnes i verdensrommet her de en ting til felles. De deler ikke ut tenknologi, det er svært mange grunner for det. Mulig at de kan komunisere seg i mellom og at menneske burde være en av disse rasene, men igjen... Mennesket tror at han er verdens beste, se scifi filmer og du skjønner hva jeg mener. 

SÅ la oss anta at vi kunne lære oss apespråket (hvilket faktisk det mortsatte er gjort, dvs. de lærte vårt). Hva info skulle vi dele dem? Ingenting, men det er fantastisk at en liten gruppe blandt milliarder mennesker har gjort det. Men gi dem teknologi og det går galt. Det samme vil nok skje hvis noen aliens gir oss teknologi. Men jeg kan ikke skjønne hva de skulle snakke med oss om, de ser nok på oss som mindre intelligent enn aper.

(Innlegget ble redigert 09.05.19 15:48)

la1goa
09.05.19 15:51
BlackEagle: Så vidt jeg har skjønt, kan vi (mennesker på Tellus) lytte på flere frekvenser samtidig. Om det finnes andre sivilisasjoner som er nesten like "avansert" som vår - eller mer - er det jo ikke helt utenkelig at radiolytterne på planeten Zorg kan gjøre tilsvarende. Dessuten lurer jeg på om vi ikke kan sende på flere frekvenser også - nå er jo FM-båndet ledig, så det kunne jo være et forsøk verdt. Dog ville jeg vært skeptisk til å bruke betydelige deler av oljefondet.

Joda, jeg ser den. Men det finnes andre problemer, vi liker å reklamere for at vi er her. Har vi tenkt over konsekvenser? Ikke det jeg kan se. Andre sivilisasjoner har nok tenkt over konsekvenser og ikke sendt så mye som en liten pip på radiobølger da de vet at de sannsynligvis blir lagt merke til. Det er nok derfor vi ikke hører en drit på etheren.

la1goa
09.05.19 15:56
BlackEagle: "Dette er LA-8-PV transmitting" - aner ikke, men Fleksnes kan ha.

Så nær allikevel så langt borte.... Fleksnes er alltid morsom...

BlackEagle
09.05.19 16:04
la1goa: vi liker å reklamere for at vi er her. Har vi tenkt over konsekvenser?

Hvilke uheldige konsekvenser skulle dét kunne få?

Mvh

BE

BlackEagle
09.05.19 17:46
la1goa: Så mange raser det finnes i verdensrommet

Enten er det slik at du vet det finnes mange "raser" i verdensrommet (forstått som andre steder enn på jorda). Hvis det er riktig, bør du underbygge det eller fortelle hvor du har din viten fra.

Eller så er det slik at du ikke vet det.

Mvh

BE

KansjeD
09.05.19 20:59
la1goa: Så mange raser det finnes i verdensrommet her de en ting til felles.

Du kan jo starte med å fortelle hvordan du vet at det finnes andre raser i det hele tatt der ute, og deretter hvordan du vet at det finnes MANGE andre raser? Eller er dette bare noe du tror og antar, altså bare en ide du har om hvordan det KAN være der ute?

la1goa
09.05.19 21:57
BlackEagle: Hvilke uheldige konsekvenser skulle dét kunne få?

Tja, si dét. for å vise det på en jordisk måte, hva ville steinaldermannen gjøre hvis han så en hule i fjellskråningen. Han mangler et sted å søke ly da det er truende skyer i horisonten. Han kunne stelle seg i huleåpningen og skrike "Hallo" på steinaldersk. 

Allerede her er det mange ting som kan skje. Mulig at det eneste som skjedde var et ekko, kanskje huleveggene var av en lyddempe sort som f.eks. veggene var teppebelagt med mose og at ekkoet uteble. Anta så følgende at hulen er bebodd. I beste fall ville de si hallo tilbake på hans eget språk. Værre var det hvis det bodde en kanibalisk stamme der, med da kunne han kanskje ha redde skinnet med å spurte av gårde. Ennå værre var det hvis det bodde en hulebjørn som var ekstremt sulten og at der sto middagen på bordet utenfor hulen skrek hallo.

Se dette med litt perspektiv angående radiobølger. Vi vet ikke intensjoner fremmende alien arter har. At alien både vennlige og fiendlige arter eksisterer er hevet enhver tvil, selv om du måtte kverrulere mht. bevis og bevisførsel for deres eksistens. En god del av disse har en teknologi som er hinsidiges vår fantasi, andre igjen har ikke kommet så langt i utviklingen. Mennesket står på begynnelsen av stigen, vi har nettopp funnet opp hjulet og dermed tror vi at vi er universets mestre.

(Innlegget ble redigert 09.05.19 21:57)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg