Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Pyramidens hemmeligheter

NYTT TEMA
zetta
zettaInnlegg: 11387
12.06.19 19:07

NRK viste i går et spennende program om Kheopspyramiden. En stor gruppe seriøse vitenskapsmenn har påvist en rekke hulrom i pyramiden. Spesielt interessant er et stort et sentralt, på størrelse med galleriet.

Det spekuleres i hva man kan finne der. Kanskje gjenstander fra den tiden, kanskje selve gravkammeret. Eller skriftruller.

Er det hulrom for å spare arbeid, eller symbolske men tomme rom?

Eller kan det være noe annet mer mystisk der? Selv synes jeg pyramidene er temmelig mystiske. De er litt for voldsomme til at jeg kan tro på at en enkelt farao kan ferdigstille noe slikt i sin regjeringstid. En farao skal ha bygget tre stykker! Og denne Kheopspyramiden er ekstremt gigantisk og kompleks.

Det hadde vært utrolig kult å finne noe inni der

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49924
12.06.19 22:43
zetta: Det hadde vært utrolig kult å finne noe inni der

Neste ukes Lotto-tall?

Mvh

BE

jonas
jonasInnlegg: 33959
12.06.19 22:50
zetta: De er litt for voldsomme til at jeg kan tro på at en enkelt farao kan ferdigstille noe slikt i sin regjeringstid.

Hvorfor ikke? Hvor lang tid tar det å bygge en pyramide?

BlackEagle
14.06.19 14:58
jonas: Hvor lang tid tar det å bygge en pyramide?

Avhenger av byggeteknikk, utforming, materialer og størrelse. Jeg kan bygge en på to minutter.

Mvh

BE
som synes at Lego er en fin oppfinnelse

zetta
zettaInnlegg: 11387
15.06.19 17:59
jonas: Hvorfor ikke? Hvor lang tid tar det å bygge en pyramide?

Det er ikke godt å si siden ingen har bygget noen i historisk tid!

Men det var engang en kalif som ville ødelegge dem. De sleit noen måneder før de ga opp. Da hadde de gjort littegrann skade på den minste pyramiden!

la1goa
la1goaInnlegg: 13370
17.06.19 14:29
BlackEagle: Avhenger av byggeteknikk, utforming, materialer og størrelse. Jeg kan bygge en på to minutter. Mvh BE
som synes at Lego er en fin oppfinnelse

Med 5 like "terningformede" legoklosser burde du kunne klare det i løpet av sekunder.

la1goa
17.06.19 14:35
jonas: Hvorfor ikke? Hvor lang tid tar det å bygge en pyramide?

Bare ta regnestykket. 2500000 steiner à 2.5tonn nøyaktig saget ut av fjellet, fraktet 200km og lagt nøyaktig på plass. Gi dem 10 minutter pr. brikke..... Har du da svaret? eller svikter logistikken her?

(Innlegget ble redigert 17.06.19 14:36)

BlackEagle
17.06.19 16:43
la1goa: Med 5 like "terningformede" legoklosser burde du kunne klare det i løpet av sekunder.

Jeg er ikke like fingernem som deg, og har dessuten ene hånda i gips p. g. a. klønete adferd.

Mvh

BE

la1goa
17.06.19 17:03
BlackEagle: Jeg er ikke like fingernem som deg, og har dessuten ene hånda i gips p. g. a. klønete adferd.

Hvis jeg skulle lage en pyramide hadde jeg brukt noe annet en lego. De klossene la jeg fra meg i forrige årtusen. Pascals pyramide pleier å være en utfordring som kan være gøyal når man er med på en konkurranse. Husker ikke kjøretiden med da snakket vi om millisekunder.

BlackEagle
17.06.19 22:03
la1goa: når man er med på en konkurranse

Ditt valg. Jeg er sykmeldt, og konkurrerer ikke. Men det va'kke for ingenting at den gode Blaise fant opp en regnemaskin.

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 17.06.19 22:06)

la1goa
18.06.19 00:47
BlackEagle: Jeg er sykmeldt, og konkurrerer ikke.

Javel? Jeg finner utsagnet ditt en smule merkverdig. Sykemeldingen skal jeg ikke uttale meg om, men det med å konkurrere vil jeg si at du utfører med glans. For dette forumet er det en konkurranse om å latterliggjøre motstanderen, hvilket vi begge er med på.

BlackEagle
18.06.19 09:09
la1goa: en konkurranse om å latterliggjøre motstanderen, hvilket vi begge er med på.

Du får nå gjøre latterliggjøring til hva du vil, men jeg er dopingtatt (husk reven bak øret - og kapteinen, for den del), og er dermed avskåret fra å konkurrere.

Mvh

BE

PalVaag
PalVaagInnlegg: 132
18.06.19 17:50

Vi forstår for dårlig jordens tidligere historie. Vi tar det som en selvfølge at Egyptere med begrenset teknologi bygget dette for rundt 3 - 4 000 år siden, som et gravkammer. Hvorfor det egentlig?

Jeg er da fullstendig klar over dette med mumifisering av døde personer, men dette er da noe som kan ha blitt plassert der i ettertid. Og som historikerne har feiltolket, bevisst eller ubevisst.

En del antar at utenomjordisk teknologi har vært i sving, og det ser jeg ikke helt bort i fra. Men jeg satser ikke alle gryna mine på det. Det er andre muligheter. Jeg tror pyramidenes form er bygget for å være motstandsdyktige mot ytre påvirkninger. De fleste pyramideforskere heller mot at pyramidene hadde et ytre dekke opprinnelig, noe man ser henger igjen på Kheops ved toppen. Men som er blitt slitt bort - eller vasket. Som er min hovedteori. -bygget for å stå i mot vann. Vanntette og solide. Pyramidene kan selvsagt være mye eldre enn det som er nedfelt av forskere.

"Hvilket vann?" vil noen spørre. 

Vi har ved andre anledninger her på VGD diskutert dette med jordens sykluser hvor sivilisasjoner kommer og går. I kombinasjon med at solsystemet har en ukjent planet som av og til kommer for nært jorden og ødelegger, basert på jordskjelv, orkaner, vulkanutbrudd og ikke minst enorme flodbølger som kanskje er det som ødelegger mest. At noen skulle ha en oversikt over dette og bygget pyramidene som en slags Noahs ark for å beskytte noen, eller seg selv mot slike bølger. Og de står der som monumenter på kataklysmer som har vært, og som kanskje igjen vil oppstå. Vi kommer ikke fremover med gammeldags tankegang, vi må bruke fantasi og intellekt for å forsøke å forstå. Vitenskapen kjøpt og betalt som de er - gir jeg ingenting for.

KansjeD
KansjeDInnlegg: 10841
19.06.19 12:33
PalVaag: En del antar at utenomjordisk teknologi har vært i sving,

Du har altså liten tro på at våre forfedre kunne gjøre noe som helst avanserte ting uten hjelp fra "oven", selv om fagfolk vet hva de kunne?

PalVaag
19.06.19 23:50
KansjeD: Du har altså liten tro på at våre forfedre kunne gjøre noe som helst avanserte ting uten hjelp fra "oven", selv om fagfolk vet hva de kunne?

Selvfølgelig har jeg det. Men ikke kom med teorien om Egyptere uten annet å hjelpe seg med en klubber og tau. For da ville de brukt utrolig mange år å bygge noe slikt. Jeg mener derimot at jorden tidligere huset avanserte sivilisasjoner som klarte slikt med sin dengang moderne teknologi. En sivilisasjon som har forsvunnet. Men våre forfedre var de nok - men på en måte vi ikke har oversikt over pr. nå.

KansjeD
KansjeDInnlegg: 10841
20.06.19 16:12
PalVaag: Jeg mener derimot at jorden tidligere huset avanserte sivilisasjoner som klarte slikt med sin dengang moderne teknologi. En sivilisasjon som har forsvunnet.

Da er det jo godt vi har slike skrivebordseksperter som deg her, som sitter hjemme på gutterommet og dikter opp nye fakta om verdenshistorien. :D

PalVaag
20.06.19 16:34
KansjeD: som sitter hjemme på gutterommet og dikter opp nye fakta om verdenshistorien. :D

Ingen som dikter opp fasiter her. Teorier blir lansert som et alternativt spørsmål til det som er vitenskapens påståelig svar til allmenheten. Det er da vel lovlig å stille spørsmål til noe man ikke helt stoler på. Pyramidenes kompleksitet gir selvfølgelig rom for alternativ tenkning, det burde du ta som en selvfølge.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg