Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Universet..

NYTT TEMA
Sukkertoppen

Sukkertoppen
18.04.21 20:08

Heija, jeg har ikke peiling, så bare lurer på om noen har noen teori?

hva er utenfor verdensrommet? ingenting er jo uendelig, og ingenting er ingenting..

BlackEagle

BlackEagle
19.04.21 13:29
Sukkertoppen: Heija, jeg har ikke peiling, så bare lurer på om noen har noen teori? hva er utenfor verdensrommet? ingenting er jo uendelig, og ingenting er ingenting..

Det finnes mange teorier. Flere av dem fyller riktignok ikke kravene til en teori - f. eks. "teorier" i anførselstegn; bl. a. fra ulike relgioner.

Men til ditt spørsmål om hva som er utenfor verdensrommet: Først og fremst må du sjøl ha en formening om hva begrepet "verdensrommet" omfatter; ellers er det ikke mulig å svare meningsfullt på det spørsmålet. Dernest dukker det opp et spørsmål: hva får deg til å anta at det er relevant å snakke om "utenfor" verdensrommet?

Nå finnes det visstnok både hypoteser og teorier om multivers; dvs. at man kan tenke seg at det eksisterer mange univers "utenfor" dette, og det har vi små muligheter til å vite noe om. Dessuten kan man jo spørre hvor man skal dra om man vil nord for Nordpolen...

Men så sier du "ingenting er jo uendelig", og da blir jeg litt usikker. Kan du fortelle meg hvor enden på en sirkel er? Eller enden på ei kule? Eller enden på et punktum? Eller enden på en ellipse? Eller enden på bokstaven O? Eller enden på jorda?

Mvh

BE

Sukkertoppen

Sukkertoppen
19.04.21 17:35

Heija

med «verdensrommet» mener jeg alt av solsystemer, alt av «verdensrommet», alle planeter og stjerner og måner..

hvor relevant det er? Det vet jeg ikke, men er genuint nysgjerrig.

Med «ingenting er uendelig» mener jeg at... det er alltid noe utenfor den sirkeken, eller den kula, eller den punktumen, eller den elipsa, eller den O’en eller jorda...:)

BlackEagle

BlackEagle
19.04.21 20:19
Sukkertoppen: med «verdensrommet» mener jeg alt av solsystemer, alt av «verdensrommet», alle planeter og stjerner og måner.. hvor relevant det er? Det vet jeg ikke, men er genuint nysgjerrig. Med «ingenting er uendelig» mener jeg at... det er alltid noe utenfor den sirkeken, eller den kula, eller den punktumen, eller den elipsa, eller den O’en eller jorda...:)

OK; da skal vi se:

"med «verdensrommet» mener jeg alt av solsystemer, alt av «verdensrommet», alle planeter og stjerner og måner.."

Da tar jeg det for gitt at du mener det universet vi befinner oss i. Hvorvidt det finnes andre univers, har jeg ingen formening om (og dessuten er jeg ikke-troende), men jeg kjenner litt til hypotesene/teoriene, og kan ikke anse det for helt umulig. Men jeg kjenner ikke til en eneste sjel som med troverdighet kan hevde at hun eller han vet noe særlig om det.

"
Med «ingenting er uendelig» mener jeg at... det er alltid noe utenfor den sirkeken, eller den kula, eller den punktumen, eller den elipsa, eller den O’en eller jorda...:)"

Vel... snakker du om det som eventuelt befinner seg utenfor sirkelen, kula eller whatsoever, så er det jo i tilfelle nettopp utenfor - og sirkelen er fortsatt uendelig...

Ellers viser jeg til svaret på den første delen av innlegget ditt. Hvis du imidlertid vil skaffe deg litt rede på hva som er sagt om multivers/multiverse, så søk på det ordet - og gjerne strengteori/stringtheory (du vil trolig få flere treff med å benytte de engelske uttrykkene).

Lykke til - og orientér meg gjerne om du finner noe du synes har gjort deg klokere! Og spør gjerne om du har mer du lurer på - det er mer enn usikkert om jeg kan gi deg vettuge svar, men det kan hende jeg vet litt om hvor og hvordan du kan finne noen svar!

:o)

Mvh

BE

OddFellow

OddFellow
19.04.21 22:17

Vi lever i et multivers.

BlackEagle

BlackEagle
19.04.21 23:25
OddFellow: Vi lever i et multivers.

Sier han, som ikke engang vet om vi synger på siste verset...

*glise*

Mvh

BE

(Innlegget ble redigert 19.04.21 23:25)

KansjeD

KansjeD
20.04.21 10:34
Sukkertoppen: hva er utenfor verdensrommet? ingenting er jo uendelig

"Ingenting er uendelig"... Sier hvem? :)

(Innlegget ble redigert 20.04.21 10:34)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg