Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

►Forslag til Private Meldinger :

NYTT TEMA
Mons85
Mons85Innlegg: 2967
15.01.10 10:39

Forslag til funksjonen "Private Meldinger":

Denne privatmeldings-funksjonen kan være interessant, for mange, men den er noe tungvint, i bruk, per dags dato: Man må inn i profilen til vedkommende, og ikke alle mottakere ser dette med en gang, osv. Jeg gjetter på at det ikke skjer så hyppig og flittig bruk av denne funksjonen for mange ennå, kansje bare en sjelden og sporadisk gang.

Her er et forslag til hvordan denne funksjonen kunne vært forma, for å gjøre den mest mulig enkel i bruk::

Man lager den som en vanlig innleggs-funksjon, bare med egen knapp, eks. ved siden av "Svar"-knappen. Der kan det stå en "Send Privat Melding"-knapp. Eneste forskjell er at man f.eks. setter en annen farge på disse innleggene, som da er "skjulte for alle andre, enn den innloggede". For eksempel sort bakgrunn, med gul skrift. Eller annet kreativt, det viktigste er at de utseendemessig skiller seg tydelig, fra "vanlig-innleggene". Straks man logger ut, så forsvinner disse "sorte innleggene". På et slikt "privatinnlegg", så står det som "overskrift", "fra den og til den", og det skal gå an å sitere tekst, og svare, på samme måte som ved "vanlige innlegg". Eneste forskjell er at hvis du her velger svar-knapp (besvare innlegg), svarer du kun til "den det gjelder", altså der privatmeldingen kom fra.

Nederst på hvert innlegg (som innlogget) så står det:

- Rødt utropstegn + "Upassende innlegg?"
 - Grønn tommel + "Godt innlegg?"
 - Blått pluss + "Svar"

En tilleggs-knapp kunne vært: "Send privat melding". Myyye raskere, og enklere å håndtere. Med sort innleggs-bakgrunn på "private meldinger" (eller annen farge) får man raskt og tydelig klarhet i "hva som er offentliggjort og hva som er til deg personlig, og fra hvem". Straks man logger ut, så synes kun de "offentliggjorte" innleggene.

- - - - - - - - - - - - - - -

Tenk så mye artig dette kunne brukes til?? Folk kunne sittet og hatt private samtaler over tid, på en enkel og grei måte, og ved siden av dette kunne man jo opprettet ett slags eget "kontakt"-forum... Folk kunne stifta bekjentskap og gjort avtaler, og ju neim it.

Sikkert mye spennende muligheter her.

- - - - - - - - - - - - - - -

Jeg mener det burde være en smal sak å programmere inn dette: Man bruker bare de prosedyrene man allerede har, og legger til et par tilleggs-linjer, eks.:

IF riktig bruker innlogget THEN
   vise privatinnlegg
ELSE
   hopp over
END IF

Se alle de som driver på BackStage, mange har dette som hobby, og jeg er sikker på at mange andre ville finne det spennende med slik "forenkla Privat-Melding-funksjon" (i tillegg til evt. egne "kontakt-forum").

Annet forslag: Jeg har tidligere lansert forslag om sånn bilde-funksjon, der man med en enkel knapp kan putte inn et bilde i innleggs-boksen. For eksempel i debatter: "Sånn og sånn ser det ut der og der, dette bildet blei tatt idag", og på kontakt-forumene kunne man sendt private bilder i privatmeldings-innlegg: "Dette er bilde av meg", osv.

Noen har ment at slik "bilde-funksjon" kunne blitt misbrukt, da noen kunne bli frista til å publisere slibrige bilder osv., men her er det jo samme regler som gjelder, som hvis "slibrig tekst": Melde upassende innlegg, og få dem sletta hvis upassende bilde. Eneste forskjell er at bilder "sier noe" på en annen måte, et bilde kan ofte si mer enn 1000 ord, og bildet "sier" kansje akkurat det man vil få fram.

Så, hvis noen ubehagelige debattanter driver og offentliggjører private tekstmeldinger, så trykker man bare "varsle"-knapp og får det slettet, og slike debattanter blir utestengt hvis de ikke overholder "privatlivs-regelen" innen "Private Meldinger".

Det er jo allerede i interessefokus å mekke stjernefunksjoner og annet dikkel-dakkel, så hvorfor ikke prøve noe sånt noe som dette? Det er sikkert mange andre som synes dette høres interessant ut, så la meg spørre:

1* Flere som har savna en forenkla Privatmeldings-funksjon?

2* Noen som mener det kunne vært haker i forbindelse, og i så fall hvilke?

3* Hva synes MOD? Positivt forslag? Haker og ulemper, evt. hva?

Mons85
15.01.10 15:10

Mulige bruksområder:

* Midt underveis i en debatt, kan to samspillende debattanter, eks. den ene si til den andre med privat melding: "Jeg syns du burde redigere det siste innlegget ditt og sløyfe den og den setningen, for det ser ikke så bra ut". -- Dette ville f.eks. ikke fungert med dagens system... Fordi meldingen ville kommet for seint til mottaker.

* Hvis to ønsker å gå i tottene på hverandre med en krangel, kan de gjøre det på mer privat basis, uten vanskeligheter, uten å forstyrre resten av debatten. Like raskt og enkelt, bare med en annen knapp.

* Noen er usikker på om han skal poste en ting, og spør med privatmelding en samspillende debattant: "Jeg er litt usikker på om jeg skal poste dette. Les dette: (... ... ... ... ...) Syns du det ser bra ut?".

* La oss si man ønsker å støtte noen med hjelp til noe personlige problemer, men vil ikke at andre skal blande seg: Da kan man ta det på privatinnlegg-måten.

* Noen spør et "litt for privat spørsmål" i debatten, til å besvare offentlig, så svarer man bare med "privatinnlegg".

* Man har lyst å kommentere: "Det der var et knallbra innlegg!", men bare privat. Det blir gjerne for tungvint med dagens system.

Og sikkert mer.

Mons85
15.01.10 15:10

Hvis man driver med mange tråder samtidig, så er det så klart, lurt å ha en "hovedoversikt" i "min profil": "Siste svar på private meldinger" (Samme prosedyre som "Siste svar på dine innlegg", og så bare skrive om noe linjer, helt enkelt)

---------------------------

En mulig fordel med denne typen system er dessuten, at ubehagelige debattanter som sender trussel-meldinger eller terroriserer via "privat melding", da lettere kan bli anmeldt til MOD: Man bruker da varsel-knappen (rødt utropstegn) som vanlig, i og med at dette er implementert i det vanlige systemet.

Prisen
PrisenInnlegg: 10420
15.01.10 22:12

Nå orka jeg ikke lese mer enn midtveis i første innlegget. Men problemet med PM er personangrep og annet tull fra folk som altfor lett hisser seg opp under debatter. Hvis det da skal bli lettere tilgjengelig i "kampens hete" så vil det fort bare bli mer drittslenging.

PM er ikke en funksjon som man bør bli oppfordret til å bruke mest mulig. Det er en funksjon som kan brukes om det dukker opp noe som ikke kan tas foran alle eller som ikke har noe med debatten å gjøre.

Prisen
15.01.10 22:15
Mons85: Annet forslag: Jeg har tidligere lansert forslag om sånn bilde-funksjon
[Slettet]

(Innlegget ble redigert 17.04.20 18:58)

Mons85
16.01.10 15:53
Prisen: Der er du inne på de negative sidene selv. Det kan fort bli et helvete for moderatorene om noen ønsker å finne på noe faenskap med den funksjonen.

Tenk deg et manipulert nakenbilde av en kjendis ligge på VGD i et par timer før moderatorene finner ut av det. Ikke at det er et problem for brukerne, men ville sikkert blitt nevnt på et par nyhetssteder.

Denne funksjonen finnes allerede, den er bare litt mere tungvint. Man må legge bildet på nettet, og så lage link dit. Det tar lengre tid, men hvis man virkelig vil, så får man det til.

Dessuten er det fullt mulig den dag idag å legge ut hvaaa som helst av bilder på VGD: Man legger det i profilbildet. Ja disse profilbildene, gir en pekepinn på hvor langt en slik bildefunksjon, kan og vil bli "misbrukt".

Circa: Verken mer eller mindre enn profilbildene, men "noe av det samme".

Eventuelt, så kunne man jo hatt sånn maks-størrelse på bildene, 5x5 cm. eller no sånt. Også evt. sånn mini-paint-funksjon, til å tegne søylediagrammer og annet.

Prisen
16.01.10 15:59
Mons85: Denne funksjonen finnes allerede, den er bare litt mere tungvint. Man må legge bildet på nettet, og så lage link dit. Det tar lengre tid, men hvis man virkelig vil, så får man det til. Dessuten er det fullt mulig den dag idag å legge ut hvaaa som helst av bilder på VGD: Man legger det i profilbildet. Ja disse profilbildene, gir en pekepinn på hvor langt en slik bildefunksjon, kan og vil bli "misbrukt". Circa: Verken mer eller mindre enn profilbildene, men "noe av det samme". Eventuelt, så kunne man jo hatt sånn maks-størrelse på bildene, 5x5 cm. eller no sånt. Også evt. sånn mini-paint-funksjon, til å tegne søylediagrammer og annet.

Det er ikke sammenlignbart at noen legger linker til bilder. Om noen selv velger å trykke på linker så blir det en helt annen sak.

Profilbildet er et poeng. Men både størrelse og det at du har et profilbilde (du kan ikke legge ut mange bilder) gjør heller ikke det helt sammenlignbart.

Moderatoroppgaven ville blitt vanskeligere og det er nok ikke ønskelig.

kjempekanin
kjempekaninInnlegg: 26036
16.01.10 21:18

Jeg synes PM fungerte utmerket slik den var.

Er vel forresten heller ikke sikkert at denne funksjonen kommer tilbake? (Det kan isåfall skyldes de mange misbruk, altså sjikanøse private meldinger)

Mons85
17.01.10 14:54
kjempekanin: Jeg synes PM fungerte utmerket slik den var.

Er vel forresten heller ikke sikkert at denne funksjonen kommer tilbake? (Det kan isåfall skyldes de mange misbruk, altså sjikanøse private meldinger)

Dette med sjikanøse privatmeldinger kunne som sagt, vært løst på en enkel måte, med samme type "alarmknapp" som den ordinære: Rødt utropstegn + "Upassende melding?".

Så når noen anmelder en "upassende privatmelding", så kan MOD kjappt ta stilling til dette, og hvis det er en "mild overtredelse" (f.eks. litt stygg personkritikk) så blir innlegget slettet, og hvis det er en "sterk overtredelse (f.eks. "Jeg skal drepa ræi" eller "Jeg veit hvor du bor og en dag så brenner det"), så utestenges naturligvis den debattanten.

KingKong5
KingKong5Innlegg: 5657
05.02.10 00:52
kjempekanin: Jeg synes PM fungerte utmerket slik den var.

Har aldri sendt noen PM her og når jeg nå skulle prøve så var funksjonen slått av.

Kun min profil eller generelt?

kjempekanin
kjempekaninInnlegg: 26036
05.02.10 01:42
KingKong5: Har aldri sendt noen PM her og når jeg nå skulle prøve så var funksjonen slått av. Kun min profil eller generelt?

Det har tidligere vært endel tråder her angående negative PM som har vært mottatt (forøvrig merkelig, synes jeg, at enkelte går sånn av skaftet på grunn av et diskusjonsforum). Selv har jeg brukt PM kun for å sende/motta korte beskjeder, dette er ett eksempel på en PM som jeg mottok: "Tusen takk for din medfølelse, den betyr mye.", og var slik sett en grei funksjon å ha tilgjengelig.
PM-funksjonen er inntil videre stengt, for utbedringer.

Klikk for å gå tilbake til toppen