Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Nytt forum for eldre Backstagere?

NYTT TEMA
pissilie
pissilieInnlegg: 57565
25.02.10 18:50

Etter litt snakk frem og tilbake mellom enkelte brukere de siste dagene, er følgende mail nå sendt til moderator. Ta gjerne opp egne synspunkter og forslag, og si ifra om andre enn de brukerne jeg allerede har luftet dette med deler interesse for å få til noe slikt. Flott å få igang diskusjon og oppmerksomhet rundt temaet.

Hei.

Jeg har et spørsmål på vegne av en del eldre brukere som i mange tilfeller hovedsaklig har holdt til på Backstage. Frem til nå. Etter den nye layouten med Betaversjonen har forumet dedikert til småprat og fjas tiltrukket en god del yngre medlemmer enn hva som har vært normalen for forumet tidligere. Flere og flere føler seg druknet i spam og innlegg fra folk som konkurrerer om å fylle mest mulig plass med utropstegn, hjerter og skråstreker. Noen oppretter tråder kun for å be om flere tomler. Telletråder dukker opp med jevne mellomrom, og det er et par - tre brukere som starter nye tråder i øst og vest hvor underholdningen består av å gjøre skrivestilen sin minst mulig forståelig - med overlegg, da innlegg fra samme brukere andre plasser er skrevet på en relativt normal måte. Dette gjelder ikke nødvendigvis majoriteten, men på en gjennomsnittlig dag er det disse som opptar mesteparten av plassen.

Jeg skjønner til en viss grad at denne typen debattanter om noe hører hjemme på en plass som Backstage. Men jeg opplever at flere og flere unngår å delta der inne på grunn av umodne brukere som fyller og tar opp all plassen med slikt tull. Selv i andres mer seriøse tråder. Jeg synes det er en sørgelig utvikling, da mye av dette faktisk dreier seg om en form for spamming, som dere har som et eget punkt i klassifiseringen av upassende innlegg. Som igjen sier meg at det i utgangspunktet er uønsket adferd. Men tydeligvis får det pågå tross i protester og irritasjon. Om en spammer mot alle odds faktisk blir utestengt, er vedkommende på plass med nytt nick igjen samme dag. Og for hver gang det skjer ser det ut til å dukke opp to nye av samme ulla.

Tidligere har dere henvist til klagefunksjonen når andre har tatt opp problemet, men da dette aldri blir tatt skikkelig tak i ser jeg etter andre løsninger. Dere sier at VGD skal være for alle, og ikke kun en viss type brukere med noen fellesnevnere. Men utviklingen later til å bli at den ene typen presser bort de som setter pris på mer innholdsrik underholdning og uhøytidlige diskusjoner, uten ønsker om å få trådene man oppretter gjennomsyret av uforståelige innlegg og overdreven tegnsetting postet for moro skyld. Og da sikter jeg til tråder som opprinnelig ikke passer inn på noen av de andre foraene med hensyn til seriøsitet og innhold. Likevel har de mer dybde enn ettordsinnlegg og et "hehe" eller et arsenal av smileys.

Dermed er det en del som på sett og vis føler at de ikke har noe sted å poste det de vil dele, da det ikke finnes takhøyde på andre forum, mens man på den annen side dropper å poste det på Backstage i frykt for å få tråden fyllt av overnevte bajaser - som igjen tyner bort brukerene man opprinnelig ønsket respons fra. Allerede har noen sett seg så lei på standarden som er å finne der inne at de har sluttet. Det er snakk om unike, og underholdende personer som har vært her i en årrekke. Dere har sikkert også merket at de to ytterkantene på backstage har føket i tottene på hverandre den siste uka, og det er mer eller mindre kaos og sletting av innlegg og tråder over lav sko, nettopp på grunn av disse forskjellene. Jeg ser for meg at mesteparten av denne knivingen vil opphøre hvis de som ønsket det fikk et lite fristed fra grumset som blir tvunget på dem hver gang de bidrar med egne innlegg.

Så det jeg i bunn og grunn lurer på er om det er mulig å få opprettet et nytt forum for de som faller imellom - et forum for mer modne brukere som ønsker en mellomting av seriøsiteten på øvrige forum og spam på backstage. For det er per i dag et ganske stort sprang mellom de to. Og de ulike brukerne vil slippe å konstant forsure hverandres miljø. Jeg ser for meg et forum som i utgangspunktet er rimelig likt Backstage, bare med liten toleranse ovenfor blant annet spamming, telletråder, tilgjort klovnedysleksi og påfølgende onani av tegntastene. Et forum som i større grad vies til diskusjon og "voksenprat" og forventer en noe høyere standard på innleggene, slik at vi på 20-35+ får et pusterom fra skoleelevene som nå har tatt over Backstage.

Jeg håper dere i det minste vurderer forslaget og ikke finner det helt uaktuelt.

Mvh
pissi

(Innlegget ble redigert 25.02.10 18:53)

Branneren
BrannerenInnlegg: 49942
25.02.10 19:01

Dette er bare tull og tøys.... Snakk om å ta seg selv alvorlig....

Branneren
25.02.10 19:05
MaybeLeo: Hold kjeft.

Flott å se at noen er seriøs her...... Er en smule imponert....

pissilie
25.02.10 19:07
Branneren: Dette er bare tull og tøys.... Snakk om å ta seg selv alvorlig....

Flott og fint at du ikke opplever problemene andre gjør. Da angår ikke denne tråden deg overhodet, og du kan fortsette aktiviteten på forumet du er så fornøyd med, fremfor å avfeie andres interesser uten å ha satt seg inn i dem.

Branneren
25.02.10 19:11
pissilie: Flott og fint at du ikke opplever problemene andre gjør. Da angår ikke denne tråden deg overhodet, og du kan fortsette aktiviteten på forumet du er så fornøyd med, fremfor å avfeie andres interesser uten å ha satt seg inn i dem.

pisillie.... helt sånn seriøst.... det er Backstage vi snakker om.... forumet for alt og ingenting.... jeg nekter å tro at du mener at du og en del andre tilhører en elite som må ha sitt eget forum?! nei, alvorlig tslt... dette blir så dumt at jeg nesten ikke tror det jeg leser.....

EL-FERNANDO
EL-FERNANDOInnlegg: 62588
25.02.10 19:14

Noen som gidder å lese alt DETTE ?

åråsenGutta
åråsenGuttaInnlegg: 11411
25.02.10 19:15

Moderator, kan dere lage ett forum for pensjonister også? Dere skjønner, mormor vil joine!

pissilie
25.02.10 19:18
Branneren: pisillie.... helt sånn seriøst.... det er Backstage vi snakker om.... forumet for alt og ingenting.... jeg nekter å tro at du mener at du og en del andre tilhører en elite som må ha sitt eget forum?! nei, alvorlig tslt... dette blir så dumt at jeg nesten ikke tror det jeg leser.....

At du ikke forstår at mer voksne folk mister lysten til å være der inne som følge av den infantile stilen som du og andre utviser er helt greit. Men å avfeie dette blankt uten engang å argumentere for seg blir like nyttig som en kriminell som påstår man ikke trenger kriminalomsorg fordi vedkommende ikke personlig plages av tyveri og vold.

Hva bryr dette deg når du åpenbart har det helt optimalt med nåværende forhold? Hva bryr det deg om folk som synes det samme er helt grusomt oppholder seg et annet sted?

Dabedida
DabedidaInnlegg: 21841
25.02.10 19:21

Skal sies at jeg var en flittig tilskuer på backstage tidligere, før jeg begynte å skrive ting der selv. Og det punktet du nevner med klovnedysleksi er rett og slett spot on. Ikke bare er det irriterende, men det er også provoserende. Før kunne man le på backstage, nå er hver morsom tråd et høydepunkt.

Men å dele backstage i to forskjellige deler, vil det egentlig hjelpe? Diverse utskudd fra backstage slik det er nå vil likevel komme til backstage II for å bedrive kvalm?

Jeg vil igjen bare framheve det du nevner angående reglene for VGD. Det står at spamming ol. ikke er tollerant, men det er vel kun de siste dagene Mod har slått ned på dette, men hva skjer? Brukeren som eventuelt blir kastet ut dukker opp med nytt nick og fortsetter trollingen. Jeg skal ikke navngi nickene, men de som er på backstage vet veldig godt hvem det er snakk om. For å ikke snakke om de som har veldig mange forskjellige brukere, som alle har ett og samme formål.

Men hva godt vil egentlig et splittet backstage føre med seg? Jeg tror at knivingen, som du så fint sa, vil bli enda mer tydelig med at diverse brukere lurer seg inn på begge forumene for å spre kvalm og galle. Jeg tviler på at et splittet forum vil være veien å gå. Da vil jeg heller at Mod faktisk tar et større ansvar med å lese klagene som dukker opp på backstage. Jeg har selv sendt et x antall klager på brukere, men innleggene blir ikke fjernet, brukeren får fortsette spammingen sin. Når et innlegg blir fjernet er det på grunn av regelbrudd, men hvor mange regelbrudd skal overtrampes før den eventuelle brukeren blir kastet ut, og ip-adresse sperret? Enkelte brukere er som småkryp! Kast ut én, og du har to stykker som kommer tilbake for å lage enda mer kvalm. Tåpelig, rett og slett tåpelig.

Så, kjære mod - dersom dere faktisk vil at useriøse backstage skal ha en framtid, må dere ta useriøse backstacke seriøst! Klager som kommer derfra må tas seriøst. For slik enkelte brukere holder på der er ødeleggende for mange. Snart er det ikke mer diskusjon om sak, men heller mot person. Grupper rotter seg sammen for å trampe på andre, og det blir uharmonisk stemning der.

mvh
Dabedida

Dabedida som finner backstage mindre og mindre givende...

Dabedida
25.02.10 19:22
EL-FERNANDO: Noen som gidder å lese alt DETTE ?

Ja, jeg har lest det. Selv om jeg ikke er pissilies største supporter, er jeg enig i mange av poengene hennes. Det gjelder å se objektivt på ting, og ikke bare subjektivt.

pissilie
25.02.10 19:23
åråsenGutta: Moderator, kan dere lage ett forum for pensjonister også? Dere skjønner, mormor vil joine!

Snakk om å gå inn for å ikke skjønne.

Jeg begriper ikke hvorfor de samme brukerene som de siste ukene har klaget ustanselig over negative, ufordragelige debattanter, jobber mot at disse skal oppholde seg på et annet forum enn dem. Logikken er helt fantastisk.

Dabedida
25.02.10 19:25
Branneren: pisillie.... helt sånn seriøst.... det er Backstage vi snakker om.... forumet for alt og ingenting.... jeg nekter å tro at du mener at du og en del andre tilhører en elite som må ha sitt eget forum?! nei, alvorlig tslt... dette blir så dumt at jeg nesten ikke tror det jeg leser.....

Branneren, jeg har sansen for deg. Men her må jeg egentlig bare si meg litt uenig med deg. Jeg tror ikke pissilie og resten føler seg som en elite, men rett og slett en gruppe som vil ha diskusjoner uten at klovnedysletikere skal komme basende inn i tråden for å ødelegge. Samtidig tror jeg at en splittelse av forumet er en dum idé om sådan, men kan likevel forsvares dersom det blir slutt på all gnissingen som er på backstage per dags dato. Krangler, tråder og innlegg som blir slettet. Det kommer ikke noe godt ut av det.

MeIk
MeIkInnlegg: 7047
25.02.10 19:29
Dabedida: ? Jeg tror at knivingen, som du så fint sa, vil bli enda mer tydelig med at diverse brukere lurer seg inn på begge forumene for å spre kvalm og galle. Jeg tviler på at et splittet forum vil være veien å gå.

Sannsynligheten for at disse brukerne kommer til å falle igjennom på det eventuelle nye forumet vil være ekstremt mye større, da kvaliteten på forumet generelt kommer til å tydeliggjøre åpenbare troll, telletråder, spam og de som har null å tilby i en langt større grad enn på det nåværende Backstage.

åråsenGutta
25.02.10 19:31
pissilie: Snakk om å gå inn for å ikke skjønne.

Du vil at moderator skal opprette ett nytt forum for en enkelt gruppe, det samme vil jeg.

Dabedida
25.02.10 19:33
MeIk: Sannsynligheten for at disse brukerne kommer til å falle igjennom på det eventuelle nye forumet vil være ekstremt mye større, da kvaliteten på forumet generelt kommer til å tydeliggjøre åpenbare troll, telletråder, spam og de som har null å tilby i en langt større grad enn på det nåværende Backstage.

For all del et godt poeng, men man vil likevel få en merkbar effekt dersom inntogene av disse brukerne kommer til et mer "sofistikert" forum, tror du ikke? Hvem som konstant går inn for å spamme, provosere og trolle er vel ganske åpenbart, mener nå jeg.

MeIk
MeIkInnlegg: 7047
25.02.10 19:35
Dabedida: For all del et godt poeng, men man vil likevel få en merkbar effekt dersom inntogene av disse brukerne kommer til et mer "sofistikert" forum, tror du ikke? Hvem som konstant går inn for å spamme, provosere og trolle er vel ganske åpenbart, mener nå jeg.

Åpenbart at det ikke alltid er like tydelig for mod, og som du nevner selv vil effekten bli merkbar dersom det samme skjer på det nye forumet, som igjen gjør det lettere å få det verste av lavmålet fjernet. Som per i dag virker umulig på Backstage.

Dabedida
25.02.10 19:41
MeIk: Åpenbart at det ikke alltid er like tydelig for mod, og som du nevner selv vil effekten bli merkbar dersom det samme skjer på det nye forumet, som igjen gjør det lettere å få det verste av lavmålet fjernet. Som per i dag virker umulig på Backstage.

Jeg tror vi rir på samme bølge her, egentlig. Og dersom de verste trollene blir kastet ut på det nye backstage blir det automatisk kastet ut fra dagens backstage - på så måte en vinn vinn-situasjon. Da har man også to forskjellige tilholdsteder. Vil man bedrive spamvirksomhet kan man leke på dagens backstage, men dersom man faktisk vil ha en mer, la oss kalle det sofistikert trolling, kan man gå på det nye forumet.

Må bare legge vekt på at jeg forstår at dysletikere også trenger et tildholdssted, for all del! Men enkelte er veldig lett å gjennomskue, hvert fall når de brukerne det gjelder klarer å skrive mer grammatisk korrekt og mer reflektert andre steder.

pissilie
25.02.10 19:47
Dabedida: Men å dele backstage i to forskjellige deler, vil det egentlig hjelpe? Diverse utskudd fra backstage slik det er nå vil likevel komme til backstage II for å bedrive kvalm?

For å si det sånn, etter et par timer på Humor med et knippe av disse mer voksne brukerne i går, merket jeg en helt enorm forskjell. Hovedmålet med dette nye forumet vil jo være å ha nulltoleranse for spam og det som kan se ut som random hamring på tastaturet før man trykker på "Send". Får man bort dette, blir andre brukere for det første mer synlige, og for det andre slipper man at disse trollene kommer inn i andres tråder og ødelegger eller sporer av. Jeg har stor tro på at det vil senke frustrasjonsnivået til en rekke her inne.

Men dette er også fordi disse eldre brukerne har andre interesser enn 16-18åringer. Det er veldig stor forskjell på innholdet som diskuteres i disse to "leirene". Noen ler seg fordervet av å late som om de er tre år, andre blir fysisk uvel av det samme. Noen ånder for diverse tv-serier, kos og tomler, andre har en litt frekkere tone som for eksempel nykommere ikke helt er kjent med. Sånn sett så er det en del interessekonflikter som gjør at vi og dem (om jeg kan si det på den måten) ikke alltid kommer like godt overens. Derfor synes jeg vi fortjener en litt mer seriøs plass for disse tingene, uten at en gjeng småunger løper rundt og kliner busene sine overalt.

Dersom disse brukerne skulle komme inn på det nye forumet for å lage kvalm med samme type innlegg, vil det være grunn til å klage i seg selv, da jeg ønsker meg at det stilles høyere krav til måten man skriver et innlegg på. Tilnærmet lik kravene for øvrige fora, hvor slike "skrivemåter" blir slettet uten å nøle. Målet er å gjøre det ulevelig for trollene, slik at de i det minste holder seg på ett sted. Utover dét er det ikke sagt at man MÅ holde seg på dette nye forumet til enhver tid, men at man i det minste har mulighet til å ta seg en pause fra ballrommet på IKEA når det blir for mye, og fortsatt ønsker å være på VGD.

(Innlegget ble redigert 25.02.10 19:52)

LeoMessix19
LeoMessix19Innlegg: 11262
25.02.10 19:47

Riktig! Skaff barna et annet sted å holde MSN-praten sin.

(Innlegget ble redigert 25.02.10 19:53)

Branneren
25.02.10 19:48
Dabedida: Branneren, jeg har sansen for deg. Men her må jeg egentlig bare si meg litt uenig med deg. Jeg tror ikke pissilie og resten føler seg som en elite, men rett og slett en gruppe som vil ha diskusjoner uten at klovnedysletikere skal komme basende inn i tråden for å ødelegge. Samtidig tror jeg at en splittelse av forumet er en dum idé om sådan, men kan likevel forsvares dersom det blir slutt på all gnissingen som er på backstage per dags dato. Krangler, tråder og innlegg som blir slettet. Det kommer ikke noe godt ut av det.

Jeg er så enig så enig egentlig...

Men nå har jeg fått så mye dritt på en gang i denne tråden at jeg ikke gidder mer..... Jeg trodde i all min enfoldighet at backstage var et forum for litt tull og tøys og litt seriøse ting... Men jeg tok tydeligvis feil... Personangrepene hagler jo om man er en smule uenig.... Merkelige greir at folk tror at et forum er det virkelige livet.....Men takk for at du er en de seriøse.... Og til dere som slengte dritten... Ha en flott aften!

pissilie
25.02.10 19:48
åråsenGutta: Du vil at moderator skal opprette ett nytt forum for en enkelt gruppe, det samme vil jeg.

Dra tilbake til Backstage om du ikke har annet enn trass å tilføye.

MentalMind
MentalMindInnlegg: 11942
25.02.10 19:50

Hvor mange brukere kommer dette nye forumet til å inneha? Og hvordan skal man skille mellom hvem som får adgang og hvem som ikke får adgang? Mulig dette har blitt besvart i tråden tidligere, men jeg har ikke giddet å lese det.

LeoMessix19
LeoMessix19Innlegg: 11262
25.02.10 19:53
MentalMind: Og hvordan skal man skille mellom hvem som får adgang og hvem som ikke får adgang? Mulig dette har blitt besvart i tråden tidligere, men jeg har ikke giddet å lese det.

Pass og legitimasjon.

pissilie
25.02.10 19:56
MentalMind: Hvor mange brukere kommer dette nye forumet til å inneha? Og hvordan skal man skille mellom hvem som får adgang og hvem som ikke får adgang?

Adgang bestemmer man selv ved hva man velger å poste der. Om man ønsker å delta er det helt i orden, så lenge man legger fra seg taktene jeg har nevnt ovenfor. Modenhet er vel stikkordet, uten å prøve å fremstille det som en gravplass. Jeg vet hvertfall at jeg evner å ha det både hyggelig og morsomt uten å skrive i blinde, for så å holde nede utropstegntasten i tyve sekunder.

åråsenGutta
25.02.10 19:56
pissilie: Dra tilbake til Backstage om du ikke har annet enn trass å tilføye.

Heldigvis bestemmer ikke du over meg.

pissilie
25.02.10 19:57
åråsenGutta: Heldigvis bestemmer ikke du over meg.

Nei, men mod kan foreta seg et par ting om du fortsetter å spore av tråden.

Dabedida
25.02.10 19:59
pissilie: ballrommet på IKEA

Fordi det ser så stygt ut å sitere et vesentlig lenger innlegg, for så å bare skrive en rask kommentar under så velger jeg å sitere bare en bitteliten bit. For jeg er veldig enig i det du sier her, og dersom man kunne gitt det en sjanse, bare for å se hvordan det hadde gått, er ikke det annet enn positivt. Dersom man faktisk får et forum der man kan spøke, le og ha det gøy uten å måtte scrolle over dusinvis av klovnedysletiske innlegg - støtter jeg det fullt ut.

Men igjen, dersom dette faktisk skal kunne foregå i praksis, må grensen for hva man skal tollerere være veldig streng. Men da ser jeg heller ikke hvorfor man kan bruke samme tolleranse på nåværende backstage. Slik jeg ser det er det ikke mange endringene som må gjøres før backstage skal nå nye høyder. Enkelte brukere må siles ut, grensen for hva som er tollerant må bli strengere og man må lære seg å ignorere enkelte brukere dersom man har et stort hat for dem. De siste årene har backstage sunket drastisk i humor- og generelt nivå, om dette har med at enkelte brukere har forsvunnet, eller at snittalderen på inntogene av nye brukere ikke har passert tolv, skal jeg ikke spekulere i. Men ja, jeg ser poengene dine og nikker bekreftende.

Dabedida
25.02.10 20:03
Branneren: Men nå har jeg fått så mye dritt på en gang i denne tråden at jeg ikke gidder mer..... Jeg trodde i all min enfoldighet at backstage var et forum for litt tull og tøys og litt seriøse ting... Men jeg tok tydeligvis feil... Personangrepene hagler jo om man er en smule uenig.... Merkelige greir at folk tror at et forum er det virkelige livet.....Men takk for at du er en de seriøse.... Og til dere som slengte dritten... Ha en flott aften!

Backstage er et forum for tull, tøys og litt seriøse ting, men dette halvåret/året har det kommet inn diverse brukere som ikke er klar over hva backstage egentlig er. Og dersom du ser litt tilbake før disse klovnene gjorde sitt inntog, var det ikke på langt nær slike tilstander det er i dag. At personangrepene kommer raskere nå enn hva de gjorde tidligere, skal jeg ikke motsi, engang. For det er rett og slett fakta. Ja, det er merkelig at enkelte føler at backstage er virkeligheten, men det er vel strengt tatt ikke til å skyve under en stol at når man bruker så mye tid på backstage som vi gjør, så får vi et ubevisst forhold til enkelte brukere? Uansett hvor søkt det kanskje høres ut, så er det enkelte på backstage en rett og slett trenger en daglig dialog med for at dagen skal gå sin gang - satt litt på spissen, selvsagt.

MentalMind
MentalMindInnlegg: 11942
25.02.10 20:04
pissilie: Adgang bestemmer man selv ved hva man velger å poste der. Om man ønsker å delta er det helt i orden, så lenge man legger fra seg taktene jeg har nevnt ovenfor. Modenhet er vel stikkordet, uten å prøve å fremstille det som en gravplass. Jeg vet hvertfall at jeg evner å ha det både hyggelig og morsomt uten å skrive i blinde, for så å holde nede utropstegntasten i tyve sekunder.

Ok, men ser for meg at det kan bli litt vanskelig å skille mellom hva som er modent nok for forumet og hva som blir for umodent. Men artig prosjekt. BS har i hvertfall blitt infisert av IQ-hemmede individer en god stund nå.

Dabedida
25.02.10 20:10
MentalMind: Hvor mange brukere kommer dette nye forumet til å inneha?

Dersom moderator finner denne planen gjennomførbar, er antall brukere veldig sentralt. Man kan ikke lage et forum for tre, fire, fem, ti brukere. Det tror jeg rett og slett ikke lar jeg gjennomføre, uten at jeg skal si noe for sikkert. Men nå har vel Jacksoen, på backstage, allerede listet opp de forskjellige grupperingene vi har fra før. Skyt meg ikke hvis jeg tar feil, men tror det var tolv eller femten brukere som hovedsakelig er ment for å flytte på seg. Tolv eller femten brukere er, slik jeg ser det, representativ mengde brukere for et eget forum. Hvor mange skriver egentlig på dagens backstage (teller da ikke med de ulike trollene)? Joda, det er en god del flere brukere, men da er vi nok en gang inne på disse grupperingene. Dersom den ene grupperingen forflyttes til et annet forum, har vi fortsatt bare tolv eller femten stykker som skriver på dagens backstage (nok en gang sett bort fra de ulike trollene).

Så, tolv til femten stykker blir vel svaret på innlegget ditt. Selvsagt, antallet vil nok stige ettersom enkelte kanskje tar et gjestebesøk i ny og ne.

Klikk for å gå tilbake til toppen