Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Innlogging med SPiD fra onsdag 27. februar

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 18721
20.02.13 11:59

Onsdag 27. februar kommer VGD til å gjøre om på måten man logger seg inn. Heretter må du logge deg deg inn med en SPiD-konto.

Slik vil det fungere

Når du kommer til VGD onsdag 27. februar vil det være en ny innloggingsboks oppe til høyre. Der må du enten logge deg på med din eksisterende SPiD-konto (om du har en), eller lage en ny SPiD-konto og verifisere denne med mobil. 

Deretter kan du koble sammen VGD-kontoen din med SPiD-kontoen. Etter dette vil du logge deg på med SPiD og ikke den gamle VGD-kontoen.

NB! Du beholder nicket ditt - og andre brukere kan (som nå) ikke se ditt egentlige navn om du ikke velger å "out'e" deg selv i tråder, signatur etc.

Betaling

Det betyr at det fra nå av ikke koster noe å ha en konto på VGD. Tidligere har det kostet 10 kr i halvåret og fornye kontoen. Dette forsvinner fra 27. februar. Og nei - om du akkurat har betalt får du ikke tilbake tieren din. 

Flere kontoer

Om du er en av de som har sneket deg til å ha flere kontoer, så vil dette ikke lengre være mulig, fordi alle SPiD-kontoer må verifiseres med et mobilnummer. Du må med andre ord velge hvilken VGD-konto du vil beholde. Det er ikke mulig å koble sammen flere VGD-kontoer med en SPiD-konto.

Hva er SPiD?

SPiD er en felles løsning for alle nettsider som eies og drives av firmaer under Schibsted i en rekke land. SPiD brukes i dag allerede på nettsider som finn.no, vektklubb.no, dyrebar.no, Fædrelandsvennen og VG+

Det er med andre ord godt mulig du allerede har en SPiD-konto så sjekk dette alt nå.

Les mer på SPiDs nettsider.

"No more remembering dozens of different usernames and passwords. SPiD offers a Single Sign On service where users can rely on one registered e-mail and password for login. This way a user can have the same login-profile across all services with SPiD integration. The users will have full control over their personal information through powerful tools at their account page. We support log in through Facebook, Google and Windows Live."

SPiD støtter altså innlogging med både Facebook, Google og Windows Live når du først har oprettet en konto der.

Alle spørsmål om dette kan gjøres under her.  

Ingen spørsmål er dumme eller for små. 

Om du vil sette opp en SPiD-konto alt i dag, kan du gjøre det her. Legg bare merke til en ting: Om du oppretter en SPiD-konto nå, er det ikke et krav at du legger inn et mobiltelefonnummer. Men du kan gjøre det om du vil - da får du en SMS du må bekrefte. Men - når vi slår på SPiD på VGD må du ha et bekreftet mobiltelefonnummer på SPiD-kontoen din. Så du kan likegodt gjør det alt nå så er det klart.

Oppdatering med ofte stilte spørsmål

Her er noen svar på ting folk spør om.

Lage SPiD alt nå? 

Ja, du kan opprette en SPiD-konto alt i dag, f. eks. på VG+. Denne krever IKKE verifisering med mobilnummer, men det vil bli krevd før du kan slå sammen SPiD med VGD til uken.

Stengte kontoer?

Nei, du kan ikke bruke tidligere stengte kontoer. Når vi gjør dette skiftet, så vil du måtte 1) logge på med en SPiD-konto (enten en ny eller en du har fra før), og så med en VGD-konto som fungerer. Dermed vil de to kontoene (SPiD og VGD) kobles sammen. Når overgangen er ferdig vil du måtte bruke SPiD til å logge deg på VGD.

Må jeg bruke Facebook?

Nei, du kan logge deg på SPiD ved hjelp av Facebook-kontoen din, men det bestemmer du helt selv. Du kan også logge deg på SPiD med Google eller Windows Live.

Kan jeg verifisere SPiD med et utenlandsk nummer?

Mange brukere av VGD bor i utlandet og vil få problemer om man ikke kan verifisere SPiD-kontoen sin ved hjelp av mobil. Vil det funke med utenlandske nummere? Nei, verifisering med mobil fungerer bare på skandinaviske nummere, men vi sjekker om det vil bli mulig på et senere tidspunkt.

PS. Du kan også bruke SPiD-kontoen om du vil kommentere underveis på direkte-sendinger VG har i VG Direkte. Som f eks under VM på ski - her: http://direkte.vg.no/studio/vm-studio-1/

(Innlegget ble redigert 28.06.13 10:04)

UflaksUnitedHeroiskeFC
UflaksUnitedHeroiskeFCInnlegg: 180
20.02.13 12:23

Er det slutt på VGD Beta nå?

Brannaren
BrannarenInnlegg: 8381
20.02.13 12:40

Hva skal vi som har en hel haug av nick gjøre nå da?

colombo
colomboInnlegg: 16838
20.02.13 12:46

Går ut fra at dette ikke funker i utlandet, så jeg får vel takke farvel den 27. februar 2013.

ondoro
ondoroInnlegg: 34293
20.02.13 12:52
colombo: Går ut fra at dette ikke funker i utlandet, så jeg får vel takke farvel den 27. februar 2013.

Jepp, det tragiske er at de fleste innsiktsfulle, kunnskapsrike og informerte debattanter dermed er out.  Jeg tenker da på politikk internasjonal der jeg holder til og sprer mitt glade budskap.

Eller kan man nå verifisere dette med utenlandsk nummer slik en kan ellers i verden tro?  Neppe, for da får jo ikke POT og brussel kontroll over hvem vi er, dette er jo en del av det også.

Vel, alternativet er jo og ta seg en svipptur til Norway.. men trost alt igjen en utgift på 20- 30 000 om en skal reise anstendig på business class..

Vel vi får vel si det er "verdt det"..

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 45945
20.02.13 12:54
Brannaren: Hva skal vi som har en hel haug av nick gjøre nå da?

Bare å sitte på mange mobiltelefoner, e-postkonti og IP-adresser det.

-Shabelle
-ShabelleInnlegg: 10258
20.02.13 12:59

Hva visst man har registrert et mobilnr hos f.eks vg+ som er utestengt her fra? 

Edit: Ser at man ikke har registrert mobil nr. der.

(Innlegget ble redigert 20.02.13 13:00)

-Shabelle
20.02.13 13:01
VG Nett: Deretter kan du koble sammen VGD-kontoen din med SPiD-kontoen. Etter dette vil du logge deg på med SPiD og ikke den gamle VGD-kontoen.

Kan man registrere seg med et mobilnummer som er blitt utestengt herfra?? 

(Innlegget ble redigert 20.02.13 13:04)

Myggbalsam
MyggbalsamInnlegg: 15462
20.02.13 13:06
colombo: Går ut fra at dette ikke funker i utlandet, så jeg får vel takke farvel den 27. februar 2013.

Slapp av, det skjer jo aldri noen oppdatering av forumet, selvom de lover det. Tomme ord som vanlig.

Myggbalsam
MyggbalsamInnlegg: 15462
20.02.13 13:06

Blir det noen flere endringer på forumet? Det trengs.

silas
silasInnlegg: 20195
20.02.13 13:10
VG Nett: Slik vil det fungere

Er det andre ansatte enn de som jobber VGD som har tilgang til identiteten til nickene som brukes på VGD? Er det en kobling mellom f.eks. finn.no-konto og VGD-konto eller andre Schibsted-kontoer?

(Innlegget ble redigert 20.02.13 13:11)

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17301
20.02.13 13:36
silas: Er det en kobling mellom f.eks. finn.no-konto og VGD-konto eller andre Schibsted-kontoer?

Hva tror du når det står som det gjør?

SPiD er en felles løsning for alle nettsider som eies og drives av firmaer under Schibsted i en rekke land. SPiD brukes i dag allerede på nettsider som finn.no, vektklubb.no, dyrebar.no, Fædrelandsvennen og VG+

VG Nett
20.02.13 13:41
Brannaren: Hva skal vi som har en hel haug av nick gjøre nå da?

Som vi skrev over: Om du er en av de som har sneket deg til å ha flere kontoer, så vil dette ikke lengre være mulig, fordi alle SPiD-kontoer må verifiseres med et mobilnummer. Du må med andre ord velge hvilken VGD-konto du vil beholde. Det er ikke mulig å koble sammen flere VGD-kontoer med en SPiD-konto. 

Det har aldri vært tillatt å ha flere kontoer, men en bug i systemet vårt har gjort det mulig.

VG Nett
20.02.13 13:42

Det er en enkelt verifisering via SMS så det burde funke. Skal sjekke opp.

VG Nett
20.02.13 13:43
-Shabelle: Hva visst man har registrert et mobilnr hos f.eks vg+ som er utestengt her fra?

Det er ikke en sammenheng der. SPiD vil kreve en egen sjekk mot mobil og det er ikke en "stengt ute tidligere"-liste fra VGD som sendes inn der.

VG Nett
20.02.13 13:44
silas: Er det andre ansatte enn de som jobber VGD som har tilgang til identiteten til nickene som brukes på VGD? Er det en kobling mellom f.eks. finn.no-konto og VGD-konto eller andre Schibsted-kontoer?

Nei. Bare vi som driver VGD vet hvilke nick som tilhører hvilken konto - vi bruker bare SPiDs innlogging for å gjøre ting enklere for både oss og dere.

-Shabelle
20.02.13 13:45
VG Nett: Det er ikke en sammenheng der. SPiD vil kreve en egen sjekk mot mobil og det er ikke en "stengt ute tidligere"-liste fra VGD som sendes inn der.

Okei, supert! Men jeg f.eks vil beholde min bruker -Shabelle, så må jeg registrere meg med det nr som jeg har registert -Shabelle med? Hvordan foregår valget av hvilken bruker man vil beholde?

VG Nett
20.02.13 13:45
Myggbalsam: Blir det noen flere endringer på forumet? Det trengs.

Ja, defintivt. Skal starte en egen tråd for dette. Jeg er forholdsvis nyansatt som "ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier" og ønsker å ha alle ønsker på bordet for å se hva dere mener trengs gjøres og så ser vi på hva vi kan få til.

Poster her straks.

Øyvind Solstad

http://www.vg.no/profil/?u=8862

(Innlegget ble redigert 20.02.13 18:23)

VG Nett
20.02.13 13:47
-Shabelle: Okei, supert! Men jeg f.eks vil beholde min bruker -Shabelle, så må jeg registrere meg med det nr som jeg har registert -Shabelle med? Hvordan foregår valget av hvilken bruker man vil beholde?

Som det står i teksten over: Du logger deg på med SPiD først (enten ved å bruke en eksisterende konto du har der eller ved å lage en ny - svært mange vil alt ha en konto fordi finn.no krever det).

Så logger du deg på VGD med den kontoen du vil fortsette og bruke. Du kan bare koble sammen EN VGD-konto med SPiD-kontoen så velg riktig. Det er ingen angremulighet og du kan ikke koble til flere kontoer.

missChance
missChanceInnlegg: 53892
20.02.13 13:47
VG Nett: og ønsker å ha alle ønsker på bordet for å se hva dere mener trengs gjøres og så ser vi på hva vi kan få til.

Regner med at du da tar en titt på tråden VG opprettet for en stund siden med ønske om innspill ...?

VG Nett
20.02.13 13:48
nometalhorse: Hva tror du når det står som det gjør? SPiD er en felles løsning for alle nettsider som eies og drives av firmaer under Schibsted i en rekke land. SPiD brukes i dag allerede på nettsider som finn.no, vektklubb.no, dyrebar.no, Fædrelandsvennen og VG+

Eneste koblingen er at vi bruker felles innlogging. Nettsider som finn.no og Vektklubb vil ikke kunne se nicket ditt på VGD.

VG Nett
20.02.13 13:50
UflaksUnitedHeroiskeFC: Er det slutt på VGD Beta nå?

Vi tenkte at 1.1.2037 var en bra dato for å avslutten beta'en... ;)

VG Nett
20.02.13 13:51
Myggbalsam: Blir det noen flere endringer på forumet? Det trengs.

Enig - det trengs.

VG Nett
20.02.13 13:53
ondoro: Eller kan man nå verifisere dette med utenlandsk nummer slik en kan ellers i verden tro?  Neppe, for da får jo ikke POT og brussel kontroll over hvem vi er, dette er jo en del av det også.

Tror kanskje du er bittelitt mer skvetten enn du trenger å være. VG er en avis, og vi har ikke noen utveksling av data annet enn de ganger dette er i forbindelse med etterforskning og der redaktøren vår mener det er forsvarlig. Og VG beskytter alltid sine kilder i forbindelse med tips.

nometalhorse
nometalhorseInnlegg: 17301
20.02.13 13:53
VG Nett: Eneste koblingen er at vi bruker felles innlogging. Nettsider som finn.no og Vektklubb vil ikke kunne se nicket ditt på VGD.

Takk for en nødvendig oppklaring, og takk for raske svar i tråden her. Grautulerer med ny jobb, og vi håper selvsagt på forbedringer over tid.

VG Nett
20.02.13 13:55
nometalhorse: Takk for en nødvendig oppklaring, og takk for raske svar i tråden her. Grautulerer med ny jobb, og vi håper selvsagt på forbedringer over tid.

Takk - og bare kontakt meg via skjemaet om det er noen idéer eller innspill.

VG Nett
20.02.13 14:05
missChance: Regner med at du da tar en titt på tråden VG opprettet for en stund siden med ønske om innspill ...?

Det var ingen tråder som var "nye nok" til at jeg syns det var ok, så jeg lager en ny. Kommer straks.

(Innlegget ble redigert 20.02.13 15:48)

Diclotican
DicloticanInnlegg: 6409
20.02.13 15:45

Hei

Har forsøkt og se hvor jeg skal gjøre ting - men så langt har jeg ikke funnet en eneste måte og få logget meg inn på denne nye plattformen what so ever..

Hva er nå dette for noe tull...

Diclotican

VG Nett
20.02.13 15:47
Diclotican: Hei Har forsøkt og se hvor jeg skal gjøre ting - men så langt har jeg ikke funnet en eneste måte og få logget meg inn på denne nye plattformen what so ever.. Hva er nå dette for noe tull... Diclotican

Les datoen: Neste onsdag kommer dette. 

Inntil da er alt som før.

missChance
missChanceInnlegg: 53892
20.02.13 15:47
VG Nett: Det var ingen tråder som var "nye nok" til at jeg syns det var ok, så lagde en ny. Med mindre jeg har oversett noe?

Jeg sendte med en link i "klagen" min. Finner selvfølgelig ikke igjen tråden nå ... :)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg