Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

VG Debatt - regler som du MÅ følge her

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 18721
11.04.13 11:38

Hei alle VGDere,

Vi gjør et nytt forsøk på å åpne dette forumet for diskusjon om selve tjenesten.

Det er tre enkle regler:

1) Omtale av andre brukere, drittslenging osv fører til sletting av innlegg og sperring av bruker ved gjentagelse. Dette gjelder også konspirasjonsteorier om moderatorene og alt annet det kan lages konspirasjoner om.

2) Vanlige brukerhenvendelser skal sendes på epost til diskusjon@vg.no om det er noe. Dette er ikke et supportforum.

3) Er du saklig, nøyaktig og høflig så er vi kjempeglade for innlegg. Det vi først og fremst ønsker oss er tilbakemeldinger om hvordan VGD fungerer og hvordan vi kan utvikle tjenesten til beste for både dere brukere og VG.

Vi kommer til å være strenge med ryddingen - så følg reglene. Vi kommer også til å rydde i innleggene om det blir for mange temaer om samme ting, så sjekk om det du ønsker å snakke om ikke alt finnes her. 

For å kunne starte på rute nr. 1 - er alle tidligere innlegg her låst for videre innlegg. 

Den som svarer vil stort sett være undertegnede. Om andre svarer vil det bli gjort oppmerksom på, men jeg putter navnet mitt bakpå alle svar.

Øyvind
http://www.vg.no/profil/?u=8862/ 

(Innlegget ble redigert 11.04.13 11:52)

MusMusculus
MusMusculusInnlegg: 761
12.04.13 18:47
VG Nett: Omtale av andre brukere, drittslenging osv fører til sletting av innlegg og sperring av bruker ved gjentagelse.

men hva gjør du når de lager seg en ny bruker, da?

Varulv2478
Varulv2478Innlegg: 12804
13.04.13 13:12
VG Nett: saklig,

Saklighet. I mange år har jeg observert fraværelse på kontrollmekanismer som var vanlig i 2001-2008, da man var sterkt opptatt av å oppnå saklighet hos debattantene for å opprettholde et godt miljø for allmenn debatt uansett synspunkter og deretter reagert mot disse som forsøkt å forringe dette.

Siden 2008 har det ikke gått bra. Spesielt ikke da man hadde vist seg å være uten av stand til å stagge bestemte debattanter med det som er tilbake av kontrollmekanismer - og vist en altfor stor toleranse for forstyrrende atferd, sabotasje og kverulantiske atferd som desinformasjon og polariserende herskerteknikk/atferd. Så stor at det utløser en intoleranse og "hjerneflukt". Trakassering og sjikane blir ikke straffet så hardt som før.

Til syvende og sist er MOD ansvarlig for VGD - og dermed medskyldig i forholder som finnes i diverse forumer. Man hadde sett hvordan ansvarligheten var svak i de siste fire år, når den var sterk i de første åtte år. Det har ikke gjort det bedre.

Saklighet. Det er hva vi trenger.

Kabaghost
KabaghostInnlegg: 559
13.04.13 14:26

Dere er ikke oppmerksomme på de som klager konsekvent på brukere og ikke på innlegg? Dere burde skjerpe dere!

taknina
takninaInnlegg: 37129
13.04.13 14:29
Varulv2478: Saklighet. I mange år har jeg observert fraværelse på kontrollmekanismer som var vanlig i 2001-2008, da man var sterkt opptatt av å oppnå saklighet hos debattantene for å opprettholde et godt miljø for allmenn debatt uansett synspunkter og deretter reagert mot disse som forsøkt å forringe dette.

Men nå skal vel debatter ha en viss temperatur om en i det hele tatt skal kunne kalle det debatter , og dette her er vel ett debattforum tross alt ??

(Innlegget ble redigert 13.04.13 14:29)

VG Nett
13.04.13 14:30
MusMusculus: men hva gjør du når de lager seg en ny bruker, da?

Ja, det er det selvsagt endel som gjør. Da må vi deale med det når det skjer.

Øyvind

MusMusculus
13.04.13 14:31
  Hvordan håndterer dere det?  
MusMusculus
13.04.13 14:32
Varulv2478: Til syvende og sist er MOD ansvarlig for VGD - og dermed medskyldig i forholder som finnes i diverse forumer. Man hadde sett hvordan ansvarligheten var svak i de siste fire år, når den var sterk i de første åtte år. Det har ikke gjort det bedre. Saklighet. Det er hva vi trenger.

jepp

VG Nett
13.04.13 14:32
Varulv2478: Til syvende og sist er MOD ansvarlig for VGD - og dermed medskyldig i forholder som finnes i diverse forumer. Man hadde sett hvordan ansvarligheten var svak i de siste fire år, når den var sterk i de første åtte år. Det har ikke gjort det bedre. Saklighet. Det er hva vi trenger.

Takk, bra innlegg! Vi som modererer er de som skal sørge for en god tone her. Det er en krevende jobb med så mange innlegg om dagen - og det krever mye kunnskap fordi de forskjellige forumene har forskjellige måter og snakke på. Det som er hverdagstone et sted, høres drøyt ut et annet.

Øyvind

MusMusculus
13.04.13 14:34
VG Nett: Vi som modererer er de som skal sørge for en god tone her.

Men dere svarer frekt når man sender mail, dere overser gjerne mailer og dere nekter å gjøre jobben deres - selv når man gjentatte ganger gjør dere oppmerksom på et problem.

VG Nett
13.04.13 14:36
MusMusculus: Hvordan håndterer dere det?

Endel som kommer tilbake etter å ha blitt stengt ute oppfører seg bedre. Ikke alle. Vi må bare følge med hva folk faktisk gjør her, og så stenge ute folk om de ikke oppfører seg.

Øyvind

MusMusculus
13.04.13 14:38

Det er ikke akkurat det som har foregått her de siste årene.

En enkel måte å kvitte seg med andre på er systematisk klaging, det skjer ikke at dere går inn i trådene og ser på hva som faktisk foregår.

Dette svadapratet er meningsløst. Jeg vet akkurat hvordan modteam oppfører seg og det er nedrig. Det er den enkleste sak i verden å manipulere dere litt om man vet hva man skal skrive. Jeg vet, jeg har gjort det et utall ganger i mailvekslinger med dere.

(Innlegget ble redigert 13.04.13 14:42)

VG Nett
13.04.13 14:39
MusMusculus: Men dere svarer frekt når man sender mail, dere overser gjerne mailer og dere nekter å gjøre jobben deres - selv når man gjentatte ganger gjør dere oppmerksom på et problem.

Nå vet jeg ikke hva du henviser til? Generelt så er det slik at vi prøver og svare de som trenger og få et svar. Så får vi en god del henvendelser som er så lange og kompliserte at de er umulig og forholde seg til. Jeg har f eks en e-post liggende hvor selve eposten er 16 sider om den skrives ut (ja, jeg sjekket) - med lenker til over 20 tråder og en rekke profiler. 

Øyvind 

MusMusculus
13.04.13 14:41
VG Nett: Nå vet jeg ikke hva du henviser til?

Jeg henviser til den oppførselen jeg har registrert ila ti år, en oppførsel som de siste årene har blitt påfallende verre. Det er en slett kvalitet på nettjournalistene som blir satt til modereringen i vaktene sine.

Jeg skriver kortfattede mailer, Øyvind, så ikke kom med tåkeprat og bortforklaringer. Det er som regel maks fire setninger.

MusMusculus
13.04.13 14:42
VG Nett: Så får vi en god del henvendelser som er så lange og kompliserte at de er umulig og forholde seg til.
  Det er ikke disse jeg snakker om, så kutt ut det der tullet ditt nå.  
LANGEMANN-1968
LANGEMANN-1968Innlegg: 7473
13.04.13 14:45
VG Nett: Jeg har f eks en e-post liggende hvor selve eposten er 16 sider om den skrives ut (ja, jeg sjekket) - med lenker til over 20 tråder og en rekke profiler.

Tydelig at enkelte tar forumet og seg selv for høytidelig..

VG Nett
13.04.13 14:47
MusMusculus: Jeg henviser til den oppførselen jeg har registrert ila ti år, en oppførsel som de siste årene har blitt påfallende verre. Det er en slett kvalitet på nettjournalistene som blir satt til modereringen i vaktene sine. Jeg skriver kortfattede mailer, Øyvind, så ikke kom med tåkeprat og bortforklaringer. Det er som regel maks fire setninger.

Det er ikke journalister i VG som modererer på VGD. Det er egne folk vi har ansatt for dette. 

Jeg har heller ikke sjekket opp hvilke evt. eposter du måtte ha sendt oss. Fint om vi kan ha en ordentlig tone når vi diskuterer dette, jeg forsøker faktisk og svare deg og si hvordan dette fungerer. Og jeg er reelt interessert i at VGD skal funke helt strålende.

Øyvind

MusMusculus
13.04.13 14:49
VG Nett: Det er ikke journalister i VG som modererer på VGD. Det er egne folk vi har ansatt for dette.

Må ha skjedd en endring der, for tidligere var det nettjournalister.

Skjedde dette samtidig med at modteam ble befengt av språksvake svensker som ikke engang forstår norsk?

MusMusculus
13.04.13 14:50
VG Nett: Fint om vi kan ha en ordentlig tone når vi diskuterer dette, jeg forsøker faktisk og svare deg og si hvordan dette fungerer.

Høres mer ut som en slags avfeiing av mine meninger, men for all del.

Jeg er kanskje lei av å miste fjorten nick i uka fordi noen her klager som besatt?

(Innlegget ble redigert 13.04.13 14:50)

VG Nett
13.04.13 14:52
MusMusculus: Må ha skjedd en endring der, for tidligere var det nettjournalister. Skjedde dette samtidig med at modteam ble befengt av språksvake svensker som ikke engang forstår norsk?

Har ikke vært journalister på mange år. Og de som modererer er norske. Hadde nær sagt selvsagt.

Øyvind

MusMusculus
13.04.13 14:53
VG Nett: Har ikke vært journalister på mange år. Og de som modererer er norske. Hadde nær sagt selvsagt.

Igjen, det var en tydelig endring i kvaliteten på modereringen for noen år siden.

Jeg har fått mange svar på svensk når jeg har mailet med modteam, så nå lyver du litt :)

VG Nett
13.04.13 14:55
MusMusculus: Høres mer ut som en slags avfeiing av mine meninger, men for all del. Jeg er kanskje lei av å miste fjorten nick i uka fordi noen her klager som besatt?

Om du klarer å miste flere nicks i uka - da er det kanskje noe med måten du snakker på? Men tilbake til essensen: Jeg leser det slik at du mener at modteam ikke svarer på epost? Og at de er frekke? Er det alltid slik? Jeg ser nemlig e-postene og svarene og det er min oppfatning at de både svarer raskt og er greie - inntil et punkt såklart. Endel brukere har urealistiske forventninger til hva vi skal kunne sette oss inn i av tidligere historie mellom forskjellige brukere på VGD. Og da forstår jeg at dine ikke er av denne typen.

Om du vil sende meg eksempler så er det et skjema på profilsiden min.

Øyvind

MusMusculus
13.04.13 14:56
VG Nett: Om du klarer å miste flere nicks i uka - da er det kanskje noe med måten du snakker på?

Nei.

Misantrophicus
MisantrophicusInnlegg: 2549
13.04.13 14:56

Det er greit at det ikke skal være mange tråder om samme tema, på den andre siden kan det finnes forskjellige vinklinger, en annen sak er at mange debatter sporer ut på no time, så da vil man helst ta det från början.

Ang. personangrep og avsporing (spam) - så går det ofte hånd i hånd.

Få folk til å bli flinkere til å beskrive trådens tema i overskriften!
Dette er jo en gjenganger i mange nettfora.

Takk ellers for jobben dere gjør :))

VG Nett
13.04.13 14:57
MusMusculus: Nei

Neivel. Det er bare noen som finner ut at du er du og får modteam til å slette deg?

Øyvind

MusMusculus
13.04.13 14:58
VG Nett: Jeg leser det slik at du mener at modteam ikke svarer på epost? Og at de er frekke? Er det alltid slik?

Nei, det er ikke alltid slik, men jeg har sluttet å sende mail til modteam for å faktisk ordne noe. Før kunne jeg få tilbake nicket når serieklagerne gikk berserk, nå er det umulig å kommunisere med dem. Da det var nettjournalistene som modererte var kvaliteten betraktelig bedre, ikke minst tok de seg tid til å lese i tråden når noen klaget systematisk og endret ofte på utkastelser av den grunn. Nå får man bare frekke svar eller de slutter å svare, men som sagt ... det begynner å bli noen år siden jeg egentlig gadd å skrive mail til mod på alvor. 

De  nye gjør ikke det. De lar seg dupere av debattanter som klager fordi de misliker brukeren bak nicket. Som sagt har jeg selv testet modteam de siste årene for å få bekreftet dette. Jeg fikk sperret flere nick bare ved å manipulere dem litt.

Kanskje du skal be de som modererer om å gjøre jobben og ikke bare surfe nettet?

(Innlegget ble redigert 13.04.13 15:01)

MusMusculus
13.04.13 15:02
VG Nett: Neivel. Det er bare noen som finner ut at du er du og får modteam til å slette deg?

Veldig ofte, ja, ikke alltid selvfølgelig.

Men man blir kanskje litt likegyldig til reglene når man ser at det ikke er den som følger dem, men den som klager som vinner.

VG Nett
13.04.13 15:04
Misantrophicus: Det er greit at det ikke skal være mange tråder om samme tema, på den andre siden kan det finnes forskjellige vinklinger, en annen sak er at mange debatter sporer ut på no time, så da vil man helst ta det från början. Ang. personangrep og avsporing (spam) - så går det ofte hånd i hånd.

Absolutt - og det trenger heller ikke være en tråd for et tema bare. Det kan være mange vinklinger ut fra samme sak.

Og takk for skryt!

Øyvind

ondoro
ondoroInnlegg: 34287
13.04.13 18:10
VG Nett: Takk, bra innlegg! Vi som modererer er de som skal sørge for en god tone her.

Ja dere skal vel det. Da er det rart at samme dbattanter i årevis kan sitte og beskrive folk som: 

"Avskum , sinnsyke, kommplett gal, det laveste nivå av menneskeheten, totalt gal...., jævla  idiot,  troljævel ,  osv "

Mulig ikke du vet at jeg samler på slike innlegg. Har dem i hundretall. Samt outingen og beskyldningene om krimminelle handlinger da.

I dusinvis av innlegg uten konsekvenser!!!! Nå nei, så enkelt er det ikke MOD.

Når noen kaller meg for et skinnsykt troll, og har gjort det 25 ganger før uten konsekvenser  anser jeg det som en melding direkte fra MOD, ikke som varulv.. "medansvarlige"

Ta det med ro, jeg ser trenden her,

Det blir mitt eneste innlegg her i tråden. Vi får se i praksis hva som skjer.

Jeg minner hele MOD teamet om denne om de ikke før har sett den. Faktisk et utdrag fra VGDs regelverk:

Det er ikke tillatt å trakassere meddebattanter. Diskuter sak, ikke person! Trakassering fører til umiddelbar utvisning.

Enten får du sørge for at den følges opp eller fjernes!!!!

Jeg håper ikke jeg brøt dette forumets ekstra regler med dette innlegget. 

(Innlegget ble redigert 13.04.13 18:16)

VG Nett
13.04.13 18:18
ondoro: "Avskum , sinnsyke, kommplett gal, det laveste nivå av menneskeheten, totalt gal...., jævla  idiot,  troljævel ,  osv " Mulig ikke du vet at jeg samler på slike innlegg. Har dem i hundretall. Samt outingen og beskyldningene om krimminelle handlinger da. I dusinvis av innlegg uten konsekvenser!!!! Nå nei, så enkelt er det ikke MOD. Når noen kaller meg for et skinnsykt troll, og har gjort det 25 ganger før uten konsekvenser  anser jeg det som en melding direkte fra MOD, ikke som varulv.. "medansvarlige" Ta det med ro, jeg ser trenden her,

Sånn skal det slvsagt ikke være, det er ikke bra i det hele tatt. Og du må gjerne ta direkte kontakt om du vil vise meg noe av dette.

Jeg er ikke med på at det at noen får holde = at modteam støtter det de skriver. Det betyr bare at det ikke er sett eller ikke gjort oppmerksom på. 

Men som sagt - kontakt meg gjerne. Skjema på profilen min:

Øyvind

(Innlegget ble redigert 13.04.13 18:19)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg