Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sak - eller person?

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 18721
14.04.13 12:05

I enkelte av forumene her på VGD er det litt for mange som har lagt seg til en måte og diskutere på som ikke er forenelig med reglene for VGD.

"Det er ikke tillatt å trakassere meddebattanter. Diskuter sak, ikke person! Trakassering fører til umiddelbar utvisning."

for mange diskusjoner starter svarene med karakteristikk av den man diskuterer med i stedet for å diskutere saken. Det betyr at vi må bruke mye tid på å rydde i diskusjonene, og det skader stemningen i forumet.

Så for å si det enkelt og greit: Skjerpings!

Det skulle gå an å diskutere både norsk politikk, USA, MIdt-Østen, skjenkepolitikk, valget, Guantanamo, ruspolitikk, operativsystemer, Nikon eller Canon, religion og mobiltelefoner uten å bruke setninger som…

"…viser vel ganske tydelig at du er helt tilbakestående…"
"…det er ikke første gangen NNN har kommet med slike dustete påstander…" 
"…er du helt fjern?"
"…det er det mest idoitiske jeg har hørt i år…"
"…vas fra ende til annen, og det er helt typisk for dine meninger."

Om du ikke klarer å diskutere på sak; la ganske enkelt være.

Det kan være grunn til å minne om avdøde Arne Næss' seks regler for god debatt:

1) Unngå tendensiøst utenomsnakk
Eksempler: Personkarakteristikker, påstander om motpartens motiver, årsaksforklaringer til argument.

2) Unngå tendensiøse gjengivelser
Gjengivelsen må være nøytral med tanke på stridsspørsmål.

3) Unngå tendensiøs flertydighet
Flertydigheten gjør at argumentet kan tilpasses kritikken.

4) Unngå tendensiøs bruk av stråmenn
Dette vil si å tillegge motstanders standpunkt et innhold han ikke står inne for.

5) Unngå tendensiøse originalfremstillinger
Informasjon som legges frem, må ikke være usann, ufullstendig, skjev og/eller holde tilbake relevant informasjon.

6) Unngå tendensiøse tilberedelser av innlegg
Eksempler: ironi, sarkasme, skjellsord, overdrivelser eller trusler. 

Før du trykker "Send inn" - gjør en liten sjekk med deg selv på disse seks punktene. Så blir det mye bedre og være her.

Vennlig hilsen

Øyvind Solstad
Ansvarlig for brukerinvolvering og sosiale medier i VG
http://www.vg.no/profil/?u=8862/ 

(Innlegget ble redigert 10.06.13 16:35)

northside
northsideInnlegg: 36822
14.04.13 21:37
VG Nett: Det skulle gå an å diskutere både norsk politikk, USA, MIdt-Østen, skjenkepolitikk, valget, Guantanamo, ruspolitikk, operativsystemer, Nikon eller Canon, religion og mobiltelefoner uten å bruke setninger som…
"…viser vel ganske tydelig at du er helt tilbakestående…""…det er ikke første gangen NNN har kommet med slike dustete påstander…" "…er du helt fjern?""…det er det mest idoitiske jeg har hørt i år…""…vas fra ende til annen, og det er helt typisk for dine meninger."

Hva med - "nå kommer jeg og tar deg"? Er det grunnlag for utestengelse?

VG Nett
14.04.13 21:56
northside: Hva med - "nå kommer jeg og tar deg"? Er det grunnlag for utestengelse?

Kommer selvsagt an på konteksten - men det høres litt spesielt ut.

=) Øyvind

PostmannPat
PostmannPatInnlegg: 3938
15.04.13 04:32
northside: "nå kommer jeg og tar deg"?

Det kan jo hende at man føler for å synge den kjente norske sangen med samme navn.

AntiHobbit
AntiHobbitInnlegg: 5162
16.04.13 15:01

Jeg regner med at advarselen utelukkende gjelder venstresiden.

Det er jo ingen andre som må basere debatt-teknikker på rene hersketeknikker slik de gjør.

Det har vel noe med mangel på argumenter å gjøre...

VG Nett
16.04.13 16:41
AntiHobbit: Jeg regner med at advarselen utelukkende gjelder venstresiden. Det er jo ingen andre som må basere debatt-teknikker på rene hersketeknikker slik de gjør. Det har vel noe med mangel på argumenter å gjøre...

Det er en avsporing, og heller ikke riktig. Det er godt fordelt over hele spekteret, også utenfor de politiske diskusjonene.

Øyvind

salamibim1
salamibim1Innlegg: 986
16.04.13 20:35

Jeg lurte på npr en FRP type  skriver følgende i en debatt, rammes det av reglene?

sitat" Jeg aner ikke hvor du er trangest, i nøtta eller i viljen, men jeg har kommentert og redegjort for regnestykket ditt flere ganger. Jeg har sagt at det er far-out og helt på trynet!

At du ikke kan eller vil ta det inn over deg, har overhodet ikke noe med min feighet å gjøre. Det viser kun din begrensingen!" sitat slutt. 

Kommentar: det gjalt at han påsto at jeg hadde regnet feil og jeg ba ham et par ganger påvise hvor feilen lå. Noe han aldri klarte å gjøre. Og da har jeg tatt med snille sitater? Skal ikke ta med de verste personangrepene.

Og er det lov å for FRPere å kalle rødgrønne for rødbrune, for  bevisst skape assosiasjoner med nazister? For da må det vel være greit hvis noen kaller høyresiden for nynazister, eller brunskjorter, eller?

Bare lurte jeg!

salamibim1
16.04.13 21:21

en annen  ting, er det tillatt å skrive aper, apene, APENE eller lignende ord som er ment å skape assosiasjoner med dyr i den hensikt  å trakkasere de som evt stemmer Arbeiderpartiet?

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49924
17.04.13 15:45
VG Nett: Så blir det mye bedre og være her.

(fra trådstart)

...det skal være "Å være her" - ikke "og"...

:o)

Mvh

BE

fargerik
fargerikInnlegg: 64242
17.04.13 19:55
VG Nett: Det er en avsporing, og heller ikke riktig. Det er godt fordelt over hele spekteret, også utenfor de politiske diskusjonene. Øyvind

Jeg har lyst til å debattere her, og det kan godt tenkes at jeg kommer tilbake nærmere valget dersom tonen bedrer seg.

Inntil videre holder jeg meg til å lese litt uten å delta.

Politikk er spennende, jeg og mange med meg lar være å bruke forum på grunn av at det er dårlig miljø her.

BlackEagle
BlackEagleInnlegg: 49924
17.04.13 23:11
fargerik: Politikk er spennende

...det er itt'no sammenlikna med religion og "aliens"... DA kan man vekke gris, da!

Mvh

BE

VG Nett
18.04.13 00:49
fargerik: Inntil videre holder jeg meg til å lese litt uten å delta. Politikk er spennende, jeg og mange med meg lar være å bruke forum på grunn av at det er dårlig miljø her.

Takk, viktig tilbakemelding! Hva kan vi gjøre for å bedre det, synes du?

Øyvind

BornOnThe4thOfJuly
BornOnThe4thOfJulyInnlegg: 45950
18.04.13 01:05
VG Nett: Takk, viktig tilbakemelding! Hva kan vi gjøre for å bedre det, synes du? Øyvind

Er ikke det ganske åpenbart??

Dere kan håndheve reglene slik at debattantene faktisk følger dem. Et regelverk blir kun bra dersom det også håndheves.

Når dere skriver at det ene og det andre medfører umiddelbar utvisning og alle her er fullstendig klar over at det ikke er tilfelle så undergraver dere deres egne regler.

Vi som frekventerer forumet må faktisk tro på deres handlinger mer enn deres ord i dette tilfelle og deres handlinger tilsier at det stort sett ikke medfører umiddelbar utvisning dersom man trakasserer noen, kommer med korrupsjonsanklager uten dokumentasjon etc.

Det blir litt som når man skriker ulv ulv lenge nok så tror ikke folk noe på dere lenger.

En gang imellom kommer dere så innom og sier at vi må oppføre oss bra og være så snille. Dere må da "belønne" det å være snill da ved å moderere vekk det som er brudd på deres eget regelverk.

I denne tråden har VG Nett allerede konkludert med at et av innleggene er en avsporing. Ser vi noen reaksjon knyttet til dette? Overhode ikke!!

Innlegget står der som stort sett alle andre avsporinger på forumet og taler sitt tydelig språk om at VG Nett ikke vil fjerne innlegg som er avsporinger.

Og dere lurer fortsatt på hva dere kan gjøre?

fargerik
fargerikInnlegg: 64242
18.04.13 07:23
VG Nett: Takk, viktig tilbakemelding! Hva kan vi gjøre for å bedre det, synes du? Øyvind

Si det, du...På den ene side er det på sin plass at trakasserende og generaliserende innlegg får stå, til spott og spe for de som er lavpannede i sin retorikk, men på den annen side er det trist at VGDs kanskje viktigste forum skal være tynget av "pappa`n min er sterkere enn pappa`n din"- krangler.

Kanskje lage et underforum, kalle det "politikk-norsk,sladder og konspirasjoner" og flytte vissvasset dit. Slik kan kanskje forum for seriøs debatt holdes noenlunde ren for kjedelige krangler mellom de samme steile "haterne" uten å hverke utestenge folk eller barbere vekk halvparten av innleggene i en tråd slik at den blir meningsløs.

Det dummeste jeg ser, er tråder hvor åpningsinnlegget er fjernet, og tråden surrer videre.

(Innlegget ble redigert 18.04.13 07:25)

salamibim1
18.04.13 08:51
fargerik: Kanskje lage et underforum, kalle det "politikk-norsk,sladder og konspirasjoner" og flytte vissvasset dit. Slik kan kanskje forum for seriøs debatt holdes noenlunde ren for kjedelige krangler mellom de samme steile "haterne" uten å hverke utestenge folk eller barbere vekk halvparten av innleggene i en tråd slik at den blir meningsløs.

god ide, i stedetfor å utestenge folk som hele tiden bryter reglene, og som mobber og skriver møkk, kan dere jo kun gi dem tillatelse til å skrive på et usensurert underforum, forbeholdt verstingene.... :)

BornOnThe4thOfJuly
18.04.13 10:30
salamibim1: god ide, i stedetfor å utestenge folk som hele tiden bryter reglene, og som mobber og skriver møkk, kan dere jo kun gi dem tillatelse til å skrive på et usensurert underforum, forbeholdt verstingene.... :)

Slik som Innvandring, rasime og flerkultur var ment å samle alle tråder for de som ønsket på diskutere det ikke medfører at slike diskusjoner til stadighet tas opp på dette forumet.

Verstingene er verstinger fordi de ikke klarer å forholde seg til et regelverk. De vil heller ikke klare å forholde seg til et regelverk som sier at de skal holde seg på Politikk Norsk, sladder og konspirasjoner.

VG Nett
18.04.13 13:01
salamibim1: god ide, i stedetfor å utestenge folk som hele tiden bryter reglene, og som mobber og skriver møkk, kan dere jo kun gi dem tillatelse til å skrive på et usensurert underforum, forbeholdt verstingene.... :)

Det kommer ikke til å skje. 

Øyvind

BornOnThe4thOfJuly
18.04.13 14:26
VG Nett: Øyvind

Sikkert hyggelig ment å gi meg en tommel for mitt innlegg 01:05.

Men jeg ville mye heller ha et svar/en kommentar fra dere på det jeg skrev da tomler egentlig ikke er verdt noe som helst.

Pikkazzo
PikkazzoInnlegg: 14018
18.04.13 18:43
fargerik: Kanskje lage et underforum, kalle det "politikk-norsk,sladder og konspirasjoner" og flytte vissvasset dit. Slik kan kanskje forum for seriøs debatt holdes noenlunde ren for kjedelige krangler mellom de samme steile "haterne" uten å hverke utestenge folk eller barbere vekk halvparten av innleggene i en tråd slik at den blir meningsløs.

Ikke hør på han Øyvind, en dårlig ide etter min oppfatning. Dere flytter allerede en bøtte innlegg til UFO. Det betyr bare at interessante vinklinger og observasjoner spesielt om internasjonal politikk, og psykologien rundt maktmennesker og deres måte å beholde makten på, ikke blir diskutert. Det er en dårlig skult form for sensur. Om dere skulle utvide dette til også å gjelde andre fora forsvinner jo poenget med å diskutere totalt. Det er mange som allerede er enige som diskuterer i ro og mak, men så fort det kommer en som ikke er enig i deres verdensbilde, roper de på deg, kaller det konspirasjon, og vips har de kneblet en meningsmotstander. Jeg vil oppfordre deg Øyvind til å se dette aspektet også.

VG Nett
18.04.13 19:32
BornOnThe4thOfJuly: Vi som frekventerer forumet må faktisk tro på deres handlinger mer enn deres ord i dette tilfelle og deres handlinger tilsier at det stort sett ikke medfører umiddelbar utvisning dersom man trakasserer noen, kommer med korrupsjonsanklager uten dokumentasjon etc.

Ser den. Og da er eneste måten og endre det på at vi leverer bit for bit herfra. 

Ikke sant?

Øyvind

VG Nett
18.04.13 19:32
BornOnThe4thOfJuly: I denne tråden har VG Nett allerede konkludert med at et av innleggene er en avsporing. Ser vi noen reaksjon knyttet til dette? Overhode ikke!!

Det er grader av ting, så litt vurdering må til. 

Øyvind

Pikkazzo
18.04.13 21:25
BornOnThe4thOfJuly: Vi som frekventerer forumet må faktisk tro på deres handlinger mer enn deres ord i dette tilfelle og deres handlinger tilsier at det stort sett ikke medfører umiddelbar utvisning dersom man trakasserer noen, kommer med korrupsjonsanklager uten dokumentasjon etc.

Og andre som frekventerer forumet har ikke samme holdning til straff og ekskludering, inkl meg, på generelt grunnlag. Personlig er jeg mer opptatt av yttringsfrihet. Det burde alle være.

Pikkazzo
18.04.13 21:28
BornOnThe4thOfJuly: I denne tråden har VG Nett allerede konkludert med at et av innleggene er en avsporing. Ser vi noen reaksjon knyttet til dette? Overhode ikke!!

Det skulle da også bare mangle. AntiHobbiten's innlegg er det ikke noe å straffe for. Har du speil på veggen der du sitter?

BornOnThe4thOfJuly
18.04.13 21:40
VG Nett: Ser den. Og da er eneste måten og endre det på at vi leverer bit for bit herfra.  Ikke sant? Øyvind

Da venter vi på leveringen. Og som sagt handlinger teller. Ord ikke fullt så mye.

BornOnThe4thOfJuly
18.04.13 21:47
VG Nett: Det er grader av ting, så litt vurdering må til.  Øyvind

Det er alltid grader av ting men det er sjeldent at vi får se at VG Nett faktisk sier at noen har brutt regelverket og det ikke gir noen reaksjon.

Stort sett vil slike vurderinger være ukjente for oss inntil man reagerer på noe.

Så dette var ikke et stort behov for å få det angjeldende innlegg fjernet men heller et behov for å adressere hvem som kan gjøre mest for å gjøre forumet bedre.

Dårlige debattanter som bedriver trakassering, uredelig debattteknikk, lyver etc. vil alltid finnes. Disse vil alltid være villig til å teste ut grensene for forumet og skrevne regler er bare en testgrense for dem. Det er håndhevingen som vil avgjøre hva de vil finne på.

Det er da ekstra inspirerende når dere skriver at visse ting medfører umiddelbar utestengelse og det overhode ikke viser seg å stemme.

BornOnThe4thOfJuly
18.04.13 21:55
Pikkazzo: Og andre som frekventerer forumet har ikke samme holdning til straff og ekskludering, inkl meg, på generelt grunnlag. Personlig er jeg mer opptatt av yttringsfrihet. Det burde alle være.

Min holdning går på at dersom man skal ha regler som fordrer det at disse blir håndhevet. Det går altså ikke på hvilke regler man har men på soliditeten av dem.

Når man melder seg inn på et privat forum så burde man gjøre det med den hensikten å følge det man skrev under i avtalen med eieren av forumet. Nemlig å å følge reglene. Det er imidlertid en annen side av det også. Nemlig at det er underforstått at eieren av forumet skal gjøre sitt for at også dine med og motdebattanter skal følge de samme reglene. Reglene skal være der både som begrensning for hva forumeier vil ha på sitt forum og hva vi skal kunne forvente oss på dette forumet.

Ytringsfriheten er ikke noe argument på et privat forum da den private eieren aldri vil ha ytringsplikt. Ytringsfriheten er knyttet opp mot eventuelle reaksjoner fra myndighetene, ikke hvilke private avtaler vi gjør her. Du kan ikke forvente at private fora skal sikre din ytringsfrihet. Da har du rett og slett ikke forstått hva ytringsfriheten er.

Dette er mer knyttet til om den private avtalen mellom oss og forumeier blir oppfylt. Både fra vår side og fra forumeiers side. Og der kan man vel si at det gjør den ikke fra noen av sidene.

BornOnThe4thOfJuly
18.04.13 21:59
Pikkazzo: Det skulle da også bare mangle. AntiHobbiten's innlegg er det ikke noe å straffe for. Har du speil på veggen der du sitter?

Som nevnt så var det ikke det angjeldende innlegget jeg var ute etter men at en håndheving av de regler som jeg og VG Nett avtalte når jeg startet på dette private forumet. Når VG Nett da sier at dette innlegget bryter deres eget regelverk så mener jeg det er betimelig å påpeke at selv om de selv mener det er et regelbrudd har de ingen konsekvenser.

Når VG Nett samtidig etterlyser bedre debattkultur fra vår side, høyst betimelig, så er det også rett og rimelig å påpeke at de som forumeier har et ikke ubetydelig ansvar for den debattkultur som finnes på forumet deres og at regler bare fungerer som regler dersom de blir håndhevet.

Pikkazzo
18.04.13 22:03
BornOnThe4thOfJuly: Når VG Nett da sier at dette innlegget bryter deres eget regelverk så mener jeg det er betimelig å påpeke at selv om de selv mener det er et regelbrudd har de ingen konsekvenser.

Et sånt forum du ønsker deg, blir det nok bare deg i. Jeg klarer ikke se andre debatanter som ønsker seg et like snevert forum. Husk jeg har vært her noen år og lest mange innlegg. Vi har da også krysset klinker før, selv om jeg skygger banen stort sett.

Tillegg: OG det interessante er jo at jeg har blitt utestengt flere ganger. Lager nytt nick osv. Det finnes bedre måter enn straff for å lede mennesker i sin retning. Straff har aldri virket positivt. La nå mennesker gjøre noen feil, lære litt over tid. Jeg ser du har 24000 innlegg eller noe sånt. Det har jeg også om man slår sammen alle nickene. Vi har brukt tid på å lære vi også.

(Innlegget ble redigert 18.04.13 22:08)

BornOnThe4thOfJuly
18.04.13 22:37
Pikkazzo: Et sånt forum du ønsker deg, blir det nok bare deg i. Jeg klarer ikke se andre debatanter som ønsker seg et like snevert forum. Husk jeg har vært her noen år og lest mange innlegg. Vi har da også krysset klinker før, selv om jeg skygger banen stort sett. Tillegg: OG det interessante er jo at jeg har blitt utestengt flere ganger. Lager nytt nick osv. Det finnes bedre måter enn straff for å lede mennesker i sin retning. Straff har aldri virket positivt. La nå mennesker gjøre noen feil, lære litt over tid. Jeg ser du har 24000 innlegg eller noe sånt. Det har jeg også om man slår sammen alle nickene. Vi har brukt tid på å lære vi også.

Ønsket du deg ikke det forumet med de regler som du underskrev på når du gikk inn her??? Du husker at du lovte å følge reglene, eller hva?

At det er bare jeg som hadde som ønske at de reglene som var lagt fram for oss som regler for forumet skulle gjelde er i tilfelle skremmende. Da har jo resten gått innpå dette forumet med bevisst falske premisser.

Hvor snevert forum jeg ønsker meg har du ingen som helst formening om. Neppe hvor snevert andre vil ha det heller.

Hvorfor skal jeg huske at du har lest mange innlegg??? Gir det deg noen som helst fordel? Burde du ikke heller komme med argumenter?

Når ble dette en debatt om meg og deg???

(Innlegget ble redigert 18.04.13 22:38)

Pikkazzo
18.04.13 22:57
BornOnThe4thOfJuly: Hvorfor skal jeg huske at du har lest mange innlegg??? Gir det deg noen som helst fordel? Burde du ikke heller komme med argumenter?

Det var jo argumentet. Man blir kjent med diskusjonsteknikker og holdninger til meddebattanter over tid. Personlig har jeg ikke noe problem med noen andre debatanter. Vi kan være uenige, men ingen er ufine. Mulig jeg er mer tykkhudet enn andre....

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg