Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Når vi sletter innlegg…

NYTT TEMA
VG Nett
VG NettInnlegg: 18721
14.04.13 15:02

…hvordan burde det helst skje?

Slik det er i dag får faktisk ikke brukeren noe varsel om at innlegget er slettet - og heller ikke hvorfor. Og innlegget forsvinner helt fra tråden.

Hadde det vært en ide om…

1) Brukeren fikk en varsling (automatisk): "Et innlegg du har skrevet i tråden nnnnn er slettet fordi [grunn]". Vær vennlig og følge VGDs regler."

2) Plassen der innlegget sto i diskusjonen ble beholdt men teksten ble fjernet og det sto i stedet "Her sto et innlegg som er slettet pga brudd på følgende regel: [regel]."

Vet ikke hvor enkelt det er å få til rent teknisk men hvis det går an, er det noe dere syns kan funke?

Øyvind
http://www.vg.no/profil/?u=8862/ 

(Innlegget ble redigert 04.02.14 16:43)

StevenPatrick
StevenPatrickInnlegg: 28271
14.04.13 15:08
VG Nett: 2) Plassen der innlegget sto i diskusjonen ble beholdt men teksten ble fjernet og det sto i stedet "Her sto et innlegg som er slettet pga brudd på følgende regel: [regel]."

Dette er noe jeg ville likt.
Det hadde stoppet både egne og andres spekulasjoner.

Og siden jeg jo er i det bedende hjørnet i dag...;-)
Når dere sletter en trådstart; slett hele tråden. 
Og om dere ser at sletting av en trådstart er gjort på sviktende grunnlag, opplys om det.

Det er noe som heter at man skal tale for seg selv, så... Jeg blir ful når jeg føler at noen knebler meg gjennom urettmessig bruk av klageknappen. Og uttrykker den irritasjonen ganske så uttrykkelig.
Så en skikkelig vurdering bør dere ta dere tid til.

Keva
KevaInnlegg: 22221
14.04.13 15:48
VG Nett: 1) Brukeren fikk en varsling (automatisk): "Et innlegg du har skrevet i tråden nnnnn er slettet fordi [grunn]". Vær vennlig og følge VGDs regler." 2) Plassen der innlegget sto i diskusjonen ble beholdt men teksten ble fjernet og det sto i stedet "Her sto et innlegg som er slettet pga brudd på følgende regel: [regel]."

Dette hadde vært bra.

I tillegg: Når en tråd stenges, burde dere avslutte den med et innlegg som sier at dere har stengt og hvorfor.

Dette lovte Mod faktisk i den (for dere) pinlige tråden om at dere skulle bli flinkere til å svare på dette forumet...

UtileDulci
UtileDulciInnlegg: 380
14.04.13 17:52
VG Nett: 1) Brukeren fikk en varsling (automatisk): "Et innlegg du har skrevet i tråden nnnnn er slettet fordi [grunn]". Vær vennlig og følge VGDs regler." 2) Plassen der innlegget sto i diskusjonen ble beholdt men teksten ble fjernet og det sto i stedet "Her sto et innlegg som er slettet pga brudd på følgende regel: [regel]." Vet ikke hvor enkelt det er å få til rent teknisk men hvis det går an, er det noe dere syns kan funke?

Begge deler, faktisk. Det er fint om det står i tråden at innlegg er fjernet og det ER greit å å få en beskjed om hvorfor.

Før fikk man opp en liten teksboks når innlegg ble fjernet med en kort begrunnelse fra modteam. Dette fører til to ting, tror jeg, både at den som får innlegg fjernet føler at han får en forklaring, og at modteam ikke bare kan slette lemfeldig uten å lese nærmere i tråden for å oppfatte konteksten innlegget er skrevet i.

For eksempel er det ofte slik at man kan være saklig over flere sider, men om man glipper og svarer på tiltale, da klager gjerne vedkommende som har provosert det frem. I slike tilfeller hadde det vært bedre om mod tok seg tid til å lese et par innlegg bakover, for å få et bedre inntrykk av situasjonen.

Det trenger ikke alltid være en personlig beskjed fra mod heller, det kan rekke å vise til regelen som er brutt. Bare det å føle at det skjer en slags kommunikasjon oppi det hele tror jeg kan gjøre at mange oppfatter modereringen som bedre. 

Enkle grep som kan gjøre mye.

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 55427
17.04.13 15:46
VG Nett: 2) Plassen der innlegget sto i diskusjonen ble beholdt men teksten ble fjernet og det sto i stedet "Her sto et innlegg som er slettet pga brudd på følgende regel: [regel]."

Absolutt å foretrekke.

Rainmaker
RainmakerInnlegg: 55427
17.04.13 15:47
Keva: I tillegg: Når en tråd stenges, burde dere avslutte den med et innlegg som sier at dere har stengt og hvorfor.

Hør, hør!

ondoro
ondoroInnlegg: 34285
17.04.13 22:29
Rainmaker: Absolutt å foretrekke.

Etter et par døgns betenkningstid og utviklingen her på samme tid er jeg enig.  Dersom en debattant kommer rasende inn en kveld, skriver 7 innlegg og alle blir sletta med beskjed om hvorfor, må det vel gi en virkning?

Men det må også gi en virkning på MOD, dersom alle er sletta grunna personangrep og trakassering, mens vedkommende "debattant" raser videre.. ja da.. Jeg trenger vel ikke si mer der .

En mer viktig virkning er at det blir vanskeligere for MOD å ta mobbeofferet istedet for mobberen. som jo har vært kjennetegn i årevvis.  La det som ev.  ble sitert stå, dette vil senke den faren betraktelig, En fin bivirkning og vi minnes alle MODs ord "slik skal det ikke være".

Og i alle tilfelle må MOD bruke hue mer.   Men om de rydder opp med litt dugnad vil både klaging og arbeidsmengde synke betraktelig!!!

Der er det en brist i logikken hos MOD, de har ikke skjønt dette enkle. 

Zen0n
Zen0nInnlegg: 45934
23.04.13 13:28

Ja.

Er det også mulig å få det slettede innlegget ut av sitatboksene til andre debattanter?

Small_boi
Small_boiInnlegg: 5756
23.04.13 22:01

Dette!

Det verste er når åpningsinnlegget slettes, men tråden fortsetter å eksistere uten at man vet hvorfor den ble stengt. 

torasbekk
torasbekkInnlegg: 5099
23.04.13 23:19
StevenPatrick: Dette er noe jeg ville likt.
Det hadde stoppet både egne og andres spekulasjoner. Og siden jeg jo er i det bedende hjørnet i dag...;-)
Når dere sletter en trådstart; slett hele tråden.
Og om dere ser at sletting av en trådstart er gjort på sviktende grunnlag, opplys om det. Det er noe som heter at man skal tale for seg selv, så... Jeg blir ful når jeg føler at noen knebler meg gjennom urettmessig bruk av klageknappen. Og uttrykker den irritasjonen ganske så uttrykkelig.
Så en skikkelig vurdering bør dere ta dere tid til.

Jeg skriver under på dette innlegget til StevenPatrick.

Det er nok den måten man får opp nivået på forumet på mest mulig effektiv måte "til skrekk og advarsel" for andre som tenker den samme tanken som den som opplevde at innlegget sitt ble slettet.

Kjetil_e
Kjetil_eInnlegg: 22615
24.04.13 19:18
VG Nett: hvordan burde det helst skje?

Hadde gjerne sett at jeg fikk vite hvis et innlegg jeg har skrevet ble slettet. Og hvorfor.

Hadde og gjerne sett at den som sendte inn klage på et innlegg. Fikk vite om klagen ble tatt tilfølge eller ikke.

VG Nett
05.05.13 11:44
Kjetil_e: Hadde gjerne sett at jeg fikk vite hvis et innlegg jeg har skrevet ble slettet. Og hvorfor.

Som du ser i åpningsinnlegget er det nettopp dette vi vurderer.

Øyvind

VG Nett
05.05.13 11:44
Kjetil_e: Hadde og gjerne sett at den som sendte inn klage på et innlegg. Fikk vite om klagen ble tatt tilfølge eller ikke.

Det kommer vi ikke til å innføre.

Øyvind

Lightning
LightningInnlegg: 12294
05.05.13 13:38
VG Nett: hvordan burde det helst skje?
Slik det er i dag får faktisk ikke brukeren noe varsel om at innlegget er slettet - og heller ikke hvorfor. Og innlegget forsvinner helt fra tråden.
1) Brukeren fikk en varsling (automatisk): "Et innlegg du har skrevet i tråden nnnnn er slettet fordi [grunn]". Vær vennlig og følge VGDs regler."
2) Plassen der innlegget sto i diskusjonen ble beholdt men teksten ble fjernet og det sto i stedet "Her sto et innlegg som er slettet pga brudd på følgende regel: [regel]."
Vet ikke hvor enkelt det er å få til rent teknisk men hvis det går an, er det noe dere syns kan funke?
Øyvindhttp://www.vg.no/profil/?u=8862/

Før fikk man iallfall beskjed om at et innlegg hadde blitt slettet. Nå skjer det uten den minste form for varsling. Det synes jeg er uheldig.

Brezjnev
BrezjnevInnlegg: 13354
05.05.13 18:23
VG Nett: 1) Brukeren fikk en varsling (automatisk): "Et innlegg du har skrevet i tråden nnnnn er slettet fordi [grunn]". Vær vennlig og følge VGDs regler." 2) Plassen der innlegget sto i diskusjonen ble beholdt men teksten ble fjernet og det sto i stedet "Her sto et innlegg som er slettet pga brudd på følgende regel: [regel]." Vet ikke hvor enkelt det er å få til rent teknisk men hvis det går an, er det noe dere syns kan funke?

Det er en ide type god, jeg vil nesten si det er helt nødvendig. Det er vanskelig å korrigere seg dersom man ikke får vite hva man har gjort galt.

Teknikken kan jeg ingenting om, men på gamle ADC var det nettopp et slikt system. Man fikk en beskjed hvor det slettede innlegget var sitert, og hvilken debattregel som var brutt.

(har jeg hørt, jeg fikk selvsagt aldri slettet noe)

Så fikk man være enig eller uenig, men da visste man i hvert fall hvor lista ble lagt.

EnraNetsu
EnraNetsuInnlegg: 4755
05.05.13 19:28
VG Nett: …hvordan burde det helst skje? Slik det er i dag får faktisk ikke brukeren noe varsel om at innlegget er slettet - og heller ikke hvorfor. Og innlegget forsvinner helt fra tråden. Hadde det vært en ide om… 1) Brukeren fikk en varsling (automatisk): "Et innlegg du har skrevet i tråden nnnnn er slettet fordi [grunn]". Vær vennlig og følge VGDs regler." 2) Plassen der innlegget sto i diskusjonen ble beholdt men teksten ble fjernet og det sto i stedet "Her sto et innlegg som er slettet pga brudd på følgende regel: [regel]." Vet ikke hvor enkelt det er å få til rent teknisk men hvis det går an, er det noe dere syns kan funke? Øyvind

Begge deler om mulig.

kjempekanin
kjempekaninInnlegg: 26036
07.05.13 07:09
torasbekk: Jeg skriver under på dette innlegget til StevenPatrick.Det er nok den måten man får opp nivået på forumet på mest mulig effektiv måte "til skrekk og advarsel" for andre som tenker den samme tanken som den som opplevde at innlegget sitt ble slettet.

Dette støttes ikke av meg.

Har sett flere tråder der åpningsinnlegget er slettet (er antageligvis klaget på og kommet på Klagelisten i moderators innboks), men hvor jeg finner intet galt i innholdet i åpningsinnlegget.

En feil (feilsletting), gjør ikke to feil bedre.

kjempekanin
kjempekaninInnlegg: 26036
07.05.13 07:15
UtileDulci: For eksempel er det ofte slik at man kan være saklig over flere sider, men om man glipper og svarer på tiltale, da klager gjerne vedkommende som har provosert det frem.

Dette har jeg opplevd flere ganger.

En fast bruker kan ha vært ufin mot meg over flere innlegg og tråder over lang tid, og jeg svarer på dennes innlegg.

Når jeg logger meg på forumet neste gang, får jeg opp meldingsbokser fra moderator om de innlegg som er blitt slettet, med begrunnelse "Trakassering av meddebattanter".
Oppleves ikke som særlig rettferdig, nei.

Mine innlegg slettes fortløpende, mens innleggene som jeg har svart på, alltid blir stående igjen på tråden (men så har jeg heller ikke klaget inn noen av de innleggene).

FrP-medlem
FrP-medlemInnlegg: 4662
15.05.13 17:34
VG Nett: …hvordan burde det helst skje?

Man burde få beskjed om at innlegget er fjernet, og begrunnelse...

GGråstein
GGråsteinInnlegg: 29928
20.05.13 23:43
Zen0n: Er det også mulig å få det slettede innlegget ut av sitatboksene til andre debattanter?

Hvorfor er det viktig? Jeg synes det er greit at man får se hva som blir slettet. Da kan man lære av andres feil og ikke bare av egne feil.

Aller helst skulle jeg ønske at ingenting ble slettet. Men dersom det var et overtramp sto det en kommentar fra MOD at innlegget er en brudd på reglene (unntatt hvis innholdet var lovstridig. Da må det selvfølgelig slettes.) Og hvis innlegget var så grovt at brukeren ble utestengt, sto dette også i kommentaren.

Step_u
Step_uInnlegg: 9125
20.05.13 23:49
VG Nett: 1) Brukeren fikk en varsling (automatisk): "Et innlegg du har skrevet i tråden nnnnn er slettet fordi [grunn]". Vær vennlig og følge VGDs regler."

Det var vel det før. Er den funksjonen fjernet da? Problemet da var vel uansett at det ikke sto noe utfyllende om innlegget. Den dag i dag har jeg ikke en eneste gang skrevet ett innlegg som bryter med reglene. Men allikevel har de blitt slettet. Så hadde vært fint med med utdypelse hvorfor innleggene blir slettet.

Forøvrig etterlyser jeg konsekvenser for personer som bedriver personangrep og flaming. er mange som stadig holder på slik uten konsekvenser.

(Innlegget ble redigert 20.05.13 23:50)

Step_u
20.05.13 23:55
GGråstein: Hvorfor er det viktig? Jeg synes det er greit at man får se hva som blir slettet. Da kan man lære av andres feil og ikke bare av egne feil.

Det eneste det fører til er at man reagerer på at det får bli stående og dermed følger frustrasjonen over dette med i det neste innlegget, osv osv...

tr0ndern
tr0ndernInnlegg: 12824
21.05.13 16:47
Step_u: er mange som stadig holder på slik uten konsekvenser.

Ekstremraddissene har vært fritatt fra VGDs regelverk i årevis.

VG Nett
21.05.13 16:50
GGråstein: Aller helst skulle jeg ønske at ingenting ble slettet.

Det er fullstendig uaktuelt.

Øyvind

VG Nett
21.05.13 16:50
tr0ndern: Ekstremraddissene har vært fritatt fra VGDs regelverk i årevis.

Det hjelper om du er 1) konkret og 2) saklig. 

Øyvind

Step_u
22.05.13 22:13
VG Nett: Det hjelper om du er 1) konkret og 2) saklig. Øyvind

Kan du svare meg på mine spørsmål også? Jeg opplever at han er veldig saklig, for at enkelte slipper helt unna, det er sant.

aegi2
aegi2Innlegg: 32064
25.05.13 21:51
VG Nett: 1) Brukeren fikk en varsling (automatisk): "Et innlegg du har skrevet i tråden nnnnn er slettet fordi [grunn]". Vær vennlig og følge VGDs regler."

ja og at dere i tråden der det er slettet skriver  en beskjed om at 

f.eks bruker xxxxxxx2xxx fikk slettet sitt innlegg ...

Det vil sikkert ikke være så populært å se at slike meldinger kommer titt og ofte fra MOD , for det vil jo da være et godt bevis for di andre her inne som ikke får slettet meldingene sine i hytt og pine at bruker  xxxxxxx2xxx kan du glemme å diskutere med for der er seriøsiteten lik null.

Og hvorfor ikke la den som får slettet en melding etter klage også beskjed om hvem som trykker på klageknappen ?

No er det en stund siden sist dere sletta noe fra meg men di 3 siste gangene så var totalt bak mål og jeg sendte dere en mail og dere sa sorry det var ikke noen grunn til at det ble slettet.

Jeg veit ikke hvor mange klager dere får hver dag :-) men tipper at dere jobber ræva av dere noen ganger ...

uansett vgd er no det beste forumet i mine øyne.

Skautroll
SkautrollInnlegg: 13416
27.05.13 18:53

Hadde vært bra det, ihvertfall om det er åpningsinnlegget som blir slettet..

UVox
UVoxInnlegg: 17956
30.05.13 21:20
VG Nett: Slik det er i dag får faktisk ikke brukeren noe varsel om at innlegget er slettet - og heller ikke hvorfor. Og innlegget forsvinner helt fra tråden.

Hva når hele tråder slettes, sånn helt uten videre og uten forklaring?

VG Nett
03.06.13 15:09
Step_u: Kan du svare meg på mine spørsmål også? Jeg opplever at han er veldig saklig, for at enkelte slipper helt unna, det er sant.

Hva er det du lurer på som ikke alt er besvart her?

Øyvind
http://www.vg.no/profil/?u=8862/ 

Klikk for å gå tilbake til toppen