Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Uttrykket frepper

NYTT TEMA
StevenPatrick
StevenPatrickInnlegg: 28298
30.03.14 01:52

og bannlysingen av det.
Jeg mener oppriktig at det er et uttrykk man bør kunne benytte på dette forumet.
Det er nemlig et stort skille på oppriktige Frpere(som jeg er stormende uenig med, men respekterer) og freppere.
En frepper er en person som uten å ha peiling på partiets standpunkter stemmer på dem, og fronter dem gjennom sin, er det lov å si idioti?
En frepper er heller ikke nødvendigvis hjemmehørende i Frp, men sannsynligheten for at vedkommende er det er stor. Derav navnet.

Såå....?

Skvirre
SkvirreInnlegg: 2691
31.03.14 08:52
StevenPatrick: Såå....?

Hva er poenget med å sette merkelapper i det hele tatt? Hvor er behovet for å kreditere eller dekreditere motdebattanter?

Du debatterer meningsytringer ikke meningsytreren. Om du ikke ønsker å debattere med enkelte brukere, så trenger du ikke svare dem i det hele tatt.

Og hvis det skal være lov å sette slike merkelapper, hvem skal stå ansvarlig for å sette dem på riktig bruker? Meg? Deg? En hvilken som helst annen? Og hva er konsekvensen av det? Jeg kan påstå at du er frepper, hva hjelper det debatten? Hvordan forbedrer det debatten av mening du har ytret?

VG Nett
VG NettInnlegg: 18721
31.03.14 20:51

Frepper er ikke tillatt som uttrykk her. Case closed. 

Alle slike nedsettende uttrykk for å betegne politiske motstandere sletter vi. Det gjelder også "artige" tilnavn på politikere. Det er en regel som øker nivået på debatten, og vi har ingen planer om å endre på regelen.

Øyvind

Sponvika
SponvikaInnlegg: 68953
31.03.14 20:54
VG Nett: Frepper er ikke tillatt som uttrykk her. Case closed. Alle slike nedsettende uttrykk for å betegne politiske motstandere sletter vi. Det gjelder også "artige" tilnavn på politikere. Det er en regel som øker nivået på debatten, og vi har ingen planer om å endre på regelen. Øyvind

Meget bra, og slikt er så absolutt med på å bedre nivået, keep up the good work.

Sponvika
31.03.14 20:55
VG Nett: Det gjelder også "artige" tilnavn på politikere

Mumle-Erna er vel det nyeste tilskuddet som brukes flittig her inne.

Weregretyou
WeregretyouInnlegg: 7203
31.03.14 20:58

Kanskje du kan forklare meg hvorfor du i det hele tatt behøver å sette noe som helst merkelapper på de du debatterer med? Det finnes nemlig ikke en eneste valid grunn.

VG Nett
31.03.14 21:10
Sponvika: Mumle-Erna er vel det nyeste tilskuddet som brukes flittig her inne.

De pleier vi å slette. Om vi har misset ut noen, er det bare å beklage.

Øyvind

Sponvika
31.03.14 21:14
VG Nett: De pleier vi å slette. Om vi har misset ut noen, er det bare å beklage. Øyvind

Tok et kjapt søk i søkefunskjonen og mumla var det mest brukte så det ut som, men skjønner godt at dere ikke får med dere alt slikt,

Keva
KevaInnlegg: 22616
31.03.14 21:23
Skvirre: Hva er poenget med å sette merkelapper i det hele tatt? Hvor er behovet for å kreditere eller dekreditere motdebattanter? Du debatterer meningsytringer ikke meningsytreren. Om du ikke ønsker å debattere med enkelte brukere, så trenger du ikke svare dem i det hele tatt. Og hvis det skal være lov å sette slike merkelapper, hvem skal stå ansvarlig for å sette dem på riktig bruker? Meg? Deg? En hvilken som helst annen? Og hva er konsekvensen av det? Jeg kan påstå at du er frepper, hva hjelper det debatten? Hvordan forbedrer det debatten av mening du har ytret?

Der fikk du sagt det helt presis!
Jeg har aldri forstått dette behovet for å "få lov til" å bruke personkarakteristikker. Dessuten kan det jo aldri bli annet enn gjetninger ut fra et veldig begrenset bilde av en person - de aller fleste har mange flere sider enn det de (vi) eksponerer på VGD.

Å gi seg til å omtale andres person i negative vendinger er egentlig det samme som å heise hvitt flagg - i betydningen "jeg har tapt denne debatten".

ehall
ehallInnlegg: 21619
02.04.14 00:43
StevenPatrick: En frepper er en person som uten å ha peiling på partiets standpunkter stemmer på dem, og fronter dem gjennom sin, er det lov å si idioti?

Derfor. Det er nedsettende og brukes for å sette merkenavn på motdebattanten for at du har et inntrykk av vedkommende. Bare at du kaller det idioti viser at du ikke har forståelse at andre kan ha andre meninger enn du har. 

Jeg mener språket i en debatt må begrense seg til ord man finner i norsk ordbok. Om en finner det nødvendig å bruke andre ord så betyr det at en har tapt debatten og ikke har flere motargumenter.

VG Nett
02.04.14 11:43
Sponvika: Tok et kjapt søk i søkefunskjonen og mumla var det mest brukte så det ut som, men skjønner godt at dere ikke får med dere alt slikt,

At folk skriver at hun mumler kan vi ikke gjøre noe med, det må de få mene (selv om jeg knapt ser at det er relevant). Det er denne greia med tilnavn på personer og partier som vi i denne omgang har valgt å ha et fokus på. Og det HAR blitt bedre etter at vi gjorde dette.

Øyvind

KongBob
KongBobInnlegg: 39356
02.04.14 11:50
VG Nett: Det er denne greia med tilnavn på personer og partier som vi i denne omgang har valgt å ha et fokus på.

Et lite apropos til dette...

Husker en overskrift i VG eller Dagbladet for en del år siden...

Gryte-Knut: "Jeg vil ikke bli kalt Gryte-Knut"...

Og avisene er fulle av slikt, så at det smitter inn hit er ganske naturlig...   NATO-Jens, Solbrille-Jens ol...  

Sponvika
02.04.14 12:01
VG Nett: At folk skriver at hun mumler kan vi ikke gjøre noe med, det må de få mene (selv om jeg knapt ser at det er relevant). Det er denne greia med tilnavn på personer og partier som vi i denne omgang har valgt å ha et fokus på. Og det HAR blitt bedre etter at vi gjorde dette.

Nå var det kallenavnet mumla jeg siktet til, og ja det har blitt betydelig bedre, heldigvis.

fireman56
fireman56Innlegg: 38779
02.04.14 17:28
StevenPatrick: eg mener oppriktig at det er et uttrykk man bør kunne benytte på dette forumet.
Det er nemlig et stort skille på oppriktige Frpere(som jeg er stormende uenig med, men respekterer) og freppere.

Savner du virkelig så hardt å kunne bruke kallenavn på folk hvis meninger du ikke liker? Enig med debattanten her som sier at ved slik "namecalling" så annonserer man tydelig at man har tapt debatten. Nesten så man ber om at det får fortsette slik at enkelte får vist sitt sanne jeg. Men egentlig like greit det ikke er tillatt lenger slik at debattene blir bedre.

Men jeg har lagt merke til en ting i det siste. Det virker som om det er helt ok å kalle meningsmotstandere for landssvikere uten konsekvenser. Dette vil dere finne i endel tråder vedrørende EU/EØS, 

StevenPatrick
02.04.14 18:58
fireman56: Men jeg har lagt merke til en ting i det siste. Det virker som om det er helt ok å kalle meningsmotstandere for landssvikere uten konsekvenser. Dette vil dere finne i endel tråder vedrørende EU/EØS,

Det meste er faktisk ok, så lenge man ikke bruker uttrykket frepper.
Så det er to alternativer her:
1: Frepper er et ord som mod har autosøk på, og som slettes mer eller mindre automatisk. Alle andre former for "kallenavn", det mangler de samme beredskap på-
2: De som føler at uttrykket frepper treffer dem har lavere terskel for å klage.
Sannsynligvis er det en miks.

Btw; jeg vet at andre uttrykk heller ikke er stuerene, men innlegg med slike ord får stå, stort sett hver gang.
Det kan ha noe med grad av hårsårhet å gjøre....

fireman56
02.04.14 19:09
StevenPatrick: Det kan ha noe med grad av hårsårhet å gjøre....

Det er mulig. Jeg har aldri klaget inn noe. Synes det er bedre å poengtere at det er skrevet og så la det stå til skrekk og advarsel slik at de ikke kan snakke seg bort fra det.

Men disse uttalelsene om landssvik fordi man har en annen mening synes jeg går langt over alle støvleskaft. Det går an å være uenig uten å måtte ty til slike lavmål. Men MOD burde kanskje sett litt nærmere på det.

StevenPatrick
02.04.14 19:15
fireman56: Det er mulig. Jeg har aldri klaget inn noe. Synes det er bedre å poengtere at det er skrevet og så la det stå til skrekk og advarsel slik at de ikke kan snakke seg bort fra det. Men disse uttalelsene om landssvik fordi man har en annen mening synes jeg går langt over alle støvleskaft. Det går an å være uenig uten å måtte ty til slike lavmål. Men MOD burde kanskje sett litt nærmere på det.

Landssvik er jo brukt i lang tid av FRPere om de rødgrønne.
I tillegg til påstander om at de rødgrønne ønsker voldtekter. drap etc. Kort sagt; hele idiotregla.
Og som sagt; dette er det frperne (de jeg gjerne vil få benevne som freppere) som står for.
Jeg tror nok de har hjelp fra en del andre hva EU/EØS angår, men jeg mener bestemt at de er overrepresentert der også.

fireman56
02.04.14 19:20
StevenPatrick: eg tror nok de har hjelp fra en del andre hva EU/EØS angår, men jeg mener bestemt at de er overrepresentert der også.

Det er stort sett bare en som bruker dette i eu-diskusjoner og jeg tror jeg kan love at vedkommende er så langt fra FrP som det går å komme.

fireman56
02.04.14 19:21
StevenPatrick: Landssvik er jo brukt i lang tid av FRPere om de rødgrønne.
I tillegg til påstander om at de rødgrønne ønsker voldtekter. drap etc. Kort sagt; hele idiotregla.

Det gjør jo ikke saken bedre det da. Diskusjonen er en annen men å bruke uttrykket er like patetisk der

StevenPatrick
02.04.14 19:22
fireman56: Det er stort sett bare en som bruker dette i eu-diskusjoner og jeg tror jeg kan love at vedkommende er så langt fra FrP som det går å komme.

Jeg skrev engang til vedkommende at han fremstod som en frepper på speed;-)
Men han er definitivt ikke alene om dette.

Cabal
CabalInnlegg: 13169
04.04.14 12:03
VG Nett: Alle slike nedsettende uttrykk for å betegne politiske motstandere sletter vi.

Også feks "sosialist" og "kommunist"? Det er like sårende for folk som ikke stemmer frp å bli kalt for dette som det er for vgd-frp'ere å bli kalt freppere, sannsynligvis mer. 

Uansett; vil dere ha klager på alle nedsettende uttrykk for å betegne politiske motstandere, eller er det i all hovedsak "frepper"?

VG Nett
04.04.14 13:37

Litt overrasket at det spørres om dette, all den tid det har ligget en sticky om det på forumet i over 6 mnd.

http://vgd.no/samfunn/politikk-norsk/tema/1768828/tittel/ord-og-uttrykk-som-foerer-til-sletting

"Kommunist" brukes vel ofte i nedsettende betydning, "sosialist" er vel et forholdsvis vanlig begrep innen politikken. 

Øyvind

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 30186
04.04.14 15:43
fireman56: landssvik

Nå er jo anklager om landssvik injurierende, til forskjell fra frepper.

fireman56
04.04.14 15:44
Rhabagatz: Nå er jo anklager om landssvik injurierende, til forskjell fra frepper.

Det synes jeg kommer litt an på hvem som sier det. Noen har injurierende kraft, andre ikke.

StevenPatrick
04.04.14 19:00
VG Nett: "Kommunist" brukes vel ofte i nedsettende betydning, "sosialist" er vel et forholdsvis vanlig begrep innen politikken.

Kommunist på vgdsk er alle til venstre for Høyre.
Sosialist er alle til venstre for høyresida i Frp.

Så begrepene er vel ikke helt korrekte her heller...?

VG Nett
04.04.14 20:15

Tror ikke vi kommer så mye nærmere her.

Vi har sagt fra at disse tilnavnene på partier og politikere tillater vi ikke. Med mindre man diskuterer ord som "frepper" i en språkdebatt, så ser vi knapt en eneste gang der dette er riktig å tillate.

Dette er ikke en regel vi har tenkt å diskutere noe videre: Sånn er det her nå, og det må de som diskuterer bare forholde seg til om de vil diskutere her.

Det finnes en rekke sammenhenger der ordene "sosialist" og "kommunist" er riktige beskrivelser, og en rekke der de IKKE er det. Så der er ikke mulig å gi et generelt svar på om de to uttrykkene er tillatt eller ikke.

Øyvind

(Innlegget ble redigert 04.04.14 20:15)

StevenPatrick
04.04.14 22:30
VG Nett: Tror ikke vi kommer så mye nærmere her. Vi har sagt fra at disse tilnavnene på partier og politikere tillater vi ikke. Med mindre man diskuterer ord som "frepper" i en språkdebatt, så ser vi knapt en eneste gang der dette er riktig å tillate. Dette er ikke en regel vi har tenkt å diskutere noe videre: Sånn er det her nå, og det må de som diskuterer bare forholde seg til om de vil diskutere her. Det finnes en rekke sammenhenger der ordene "sosialist" og "kommunist" er riktige beskrivelser, og en rekke der de IKKE er det. Så der er ikke mulig å gi et generelt svar på om de to uttrykkene er tillatt eller ikke. Øyvind

Nå ser jeg det nytteløse i å diskutere dette, så jeg skal ikke gjøre det i stor grad.  Bare si at det blir litt merkelig at man skal kunne bruke feile betegnelser på alt og alle, mer som skjellsord, samtidig som andre uttrykk ikke skal kunne brukes.
Uansett; point taken.

Cabal
CabalInnlegg: 13169
07.04.14 09:13
VG Nett: "Kommunist" brukes vel ofte i nedsettende betydning, "sosialist" er vel et forholdsvis vanlig begrep innen politikken.

Selv om sosialist er et "vanlig begrep", så er det like forbanna feil å bruke på folk som frepper er (selv om sistnevnte pr def selvsagt er riktig), og er jo ekstremt mye mere sårende og like ødeleggende for debatten. I beste fall er det bare en løgn, i de vanligste tilfellene benyttes det på samme måte som frepper - altså som en negativ merkelapp og hersketeknikk. Hva er det som gjør "frepper" verre?

Selv om ordet nekrofili er et "vanlig begrep", så er det vel ikke greit å bruke det om folk som ikke er det.

GGråstein
GGråsteinInnlegg: 29928
20.04.14 00:37
VG Nett: Tror ikke vi kommer så mye nærmere her.
Vi har sagt fra at disse tilnavnene på partier og politikere tillater vi ikke. Med mindre man diskuterer ord som "frepper" i en språkdebatt, så ser vi knapt en eneste gang der dette er riktig å tillate.
Dette er ikke en regel vi har tenkt å diskutere noe videre: Sånn er det her nå, og det må de som diskuterer bare forholde seg til om de vil diskutere her.
Det finnes en rekke sammenhenger der ordene "sosialist" og "kommunist" er riktige beskrivelser, og en rekke der de IKKE er det. Så der er ikke mulig å gi et generelt svar på om de to uttrykkene er tillatt eller ikke.
Øyvind

Du kan gjerne komme med et generelt svar basert på praksisen her: "Kommunist" og "sosialist" er lovlige betegnelser på meningsmotstandere, også når det åpenbart er ment som skjellsord. Kan du vise til ett eneste tilfelle hvor slike innlegg har blitt slettet, selv etter gjentatt klaging? Jeg har testet dette flere ganger, og har aldri sett noen sletting.

(Innlegget ble redigert 20.04.14 00:43)

Keva
KevaInnlegg: 22616
20.04.14 10:29
VG Nett: Det finnes en rekke sammenhenger der ordene "sosialist" og "kommunist" er riktige beskrivelser, og en rekke der de IKKE er det. Så der er ikke mulig å gi et generelt svar på om de to uttrykkene er tillatt eller ikke.

Og hva med landssviker...?

Klikk for å gå tilbake til toppen