Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Persondebatt; Er det lov?

NYTT TEMA
Kippah
KippahInnlegg: 15524
15.04.20 15:57

Jeg ser at det er blitt opprettet en tråd på VGD med følgende tittel:

Krokodilletårer og hykleri.

Med første innlegg som følger

Her i denne MØ-debatten er det visst noen av sionistregimets støttespillere som føler seg såra og vonbråten over å bli kalt hasbara-papegøye eller fascist.
Men hva skal man da kalle en som opptrer som en papegøye for å videreformidle løgnpropaganda for å spre israelsk hasbara – hvor egen tankevirksomhet mangler, men i stedet avspilles de samme frasene hentet fra en annen propaganda-kilde? Jeg mottar gjeren forslag på en passende eufemisme.

Hva skal man kalle en person som åpent støtter en fascistisk politikk – og tom. serverer gamle nazimyter om jøder? Er det feil å kalle en spade for en spade?

Når at på til disse krokodilletårene bl.a. kommer fra en som åpent innrømmer å drive med sabotasje av debatten her på VGD – da burde det være tid for flere av papegøyene her å se seg selv i speilet?

Slutt og klag – men SKJERP dere selv – og slutt å klag – over andre når dere SELV bedriver med det jeg her har satt ord på!

Spørsmålet mitt som nå er uthevet. Hva ønskes diskutert her? Kan dette lede til noe annet enn persondebatt? I såfall og om VG tillater både båssetting,  negative beskrivelser og personagrep. Er det da ok at diskusjonen vedrørende dette skjer på VG debatt, slik at debatten på Midtøstenforumet ikke avspores og ender i personkarakteristikker?

Rhabagatz
RhabagatzInnlegg: 30794
15.04.20 16:00
Kippah: Jeg ser at det er blitt opprettet en tråd på VGD med følgende tittel:

Det ble ikke slettet når du klagde, så du valgte å ta det opp her?

Ka9nen
Ka9nenInnlegg: 20625
15.04.20 17:42
Kippah: Jeg ser at det er blitt opprettet en tråd på VGD med følgende tittel: Krokodilletårer og hykleri.

Man får bare le av det :-) Utrolig at folk godt oppe i 80-åra kan være så barnslige

Justice 96
Justice 96Innlegg: 45283
aicat
aicatInnlegg: 21380
16.04.20 17:44
Kippah: Spørsmålet mitt

Spørsmålet bør du stille deg selv. ER det ok å opprette kopitråder som du gjør i stedet for å debattere i originaltråden - når du selv innrømmer at kopitråder er en form for debattsabotasje?
Burde ikke mod gjøre slik det ble gjort før - å spleise slike tråder - slik at man ikke diskuterer med seg selv i sine egne kopitråder?
Hvorfor driver du med dette? Har du ikke kunnskaper nok til å føre en redelig debatt der temaet først er tatt opp?

aicat
16.04.20 18:40
Kippah: hasbara-papegøye

Siden du ikke liker å bli kalt en hasbara-papegøye - synes du da at "debattsabotør" er en mer passende betegnelse på det du driver med - siden du selv har innrømt at det er det er nettopp sabotasje du driver med - gjennom opprettelsen av flere kopitråder - som tom. er basert på rene løgn?
Vi kan jo spørre mod om hva h*n synes om virksomheten din?

Keva
KevaInnlegg: 23356
16.04.20 19:46
Kippah: Spørsmålet mitt som nå er uthevet. Hva ønskes diskutert her?

Det som for meg ser ut til å ønskes diskutert, er klimaet og stemningen på midtøsten-forumet, der TS i den omtalte tråden har uttrykt sine meninger om det.
Meninger som mange av oss som ser på palestinere som mennesker med menneskerettigheter deler, fordi vi gjennom årene har gjort frustrerende erfaringer i debatten.

En gang i tiden gikk det an å føre saklig debatt der - gjerne i skarpe toner, og slett ikke alltid helt "etter boka", men med stort sett gjensidig anerkjennelse av andres kunnskap og meninger.

I den senere tid - helt spesielt de par siste årene, har det dukket opp folk som overhodet ikke responderer på normal debatt med annet enn

- repetisjon av de samme avskrifter og fraser opptil titalls ganger eller oftere per uke, ofte uten referanse til hvor man skriver av fra

- "nye" tråder om temaer som allerede taes opp, under påskudd av at det er "en annen vri", men hvor det faktisk er innrømmet å handle om debattsabotasje

- latterliggjøring og "offentlig baksnakking" av meningsmotstandere i stedet for å diskutere med dem

- annen personsjikane og usaklige, infame hentydninger

- beskyldninger som ikke dokumenteres på annen måte enn tåpelig linking til profil o.l.

- spekulering i andres identitet og personlige forhold

- utallige utgaver av diverse nickspekulasjoner

- forvridning og usanne fremstillinger av hva andre har skrevet og ment

- åpenbare usannheter om andre.

- på spørsmål om man er villig til å forandre stil, åpenlyst svare : "Haha, nei hvorfor skal jeg det?"
---------------------

Og dette er bare noe av det man kunne ha nevnt.

Nei, midtøstenforumet har aldri vært noen søndagsskole, men det var en gang interessant, lærerikt, utfordrende og innimellom nesten moro å debattere der.
Slik det er blitt nå, er det ikke moro. En kan - som jeg har nevnt noen ganger - "fryde" seg litt over at en provoserer trollene slik med sine meninger at de bruker halvmetervis av spalteplass på "offentlig baksnakking" av ens ringe person, men egentlig er det jo bare sørgelig. Og det påvirker hele debatten og de aller fleste debattantene, så nivået senkes helt generelt - og Deres ærbødige innrømmer prompte å ikke være noe unntak. 

(Innlegget ble redigert 16.04.20 19:48)

aicat
16.04.20 20:16
Kippah: I såfall og om VG tillater

Ja, hva synes VGDs mod om en trådstarter som starter tråd etter tråd etter tråd etter tråd – herunder flere kopitråder fordi han ikke tør svare i originaltrådene. Og dagen etter starter tråd etter tråd etter tråd etter tråd etc. etc. etc.  og hver eneste dag sørger for å ha nesten like mange tråder på de første sidene på VGD som de øvrige debattene har til sammen? En tråd angivelig om Libanon, den neste angivelig om palestinske flyktninger i Libanon, så om Iran, så om Irak, så om Jemen, så om Libya, så om Qatar … osv. osv…alt selvsagt i et krampaktig forsøk på å avlede oppmerksomheten bort fra sionistregimet i Jerusalem sine krigsforbrytelser? Ja, hva skal vi si til slikt?
- Ka synes du Kippah om det? Og hva vil mod sin mening om slik debattsabotasje være tror du?

Kippah
16.04.20 22:09

Aicat!

Ingen grunn til å hisse seg opp. Å kopiere personfokuset her i denne tråden, gjør det ikke mer interessant for det. Som Ka9nen beskrev det, så om det morer eldre mennesker å holde på slik, så gjerne for meg. Her er iallefall riktigere plass å bedrive personfokus :-)

Kippah
17.04.20 14:15
Keva: En gang i tiden gikk det an å føre saklig debatt der - gjerne i skarpe toner, og slett ikke alltid helt "etter boka", men med stort sett gjensidig anerkjennelse av andres kunnskap og meninger. I den senere tid - helt spesielt de par siste årene, har det dukket opp folk som overhodet ikke responderer på normal debatt med annet enn

Dette er et argument som jeg har hørt mange ganger siden 2004. Var alltid mye bedre før enn nå. Bare disse meningsmotstanderne/papegøyene/fascistene skjerper seg eller blir moderert bort av VG så blir alt så mye bedre. Dette er vås. I et innlegg i tråden det vises til i åpningsinnlegget skriver en debattant med snart 70000 innlegg følgende:

15.04.20 11:46

Uansett...jeg må ha meg en pause nå, fordi det har gått så langt at jeg tenker at 3-4 aktive motdebattanter faktisk er mindre vel bevart og ikke ved sine fulle fem. Det blir et etisk dilemma... blir som å kaste bort tid på å diskutere med noen som er rusa eller dritings - altså fullstendig bortkastet....a waste of time.

I en tråd som kalles krokodilletråder og hykleri må jo dette ta kaken all den tid den selvpålagte pausen varte ikke i to dager før neste emne ble etablert

https://vgd.no/samfunn/midtoesten/tema/1861985/tittel/norge-kan-ikke-vaere-et-taust-vitne

(Innlegget ble redigert 17.04.20 14:16)

Keva
17.04.20 15:43
Kippah: Dette er vås. I et innlegg i tråden det vises til i åpningsinnlegget skriver en debattant med snart 70000 innlegg følgende:   15.04.20 11:46 Uansett...jeg må ha meg en pause nå, fordi det har gått så langt at jeg tenker at 3-4 aktive motdebattanter faktisk er mindre vel bevart og ikke ved sine fulle fem. Det blir et etisk dilemma... blir som å kaste bort tid på å diskutere med noen som er rusa eller dritings - altså fullstendig bortkastet....a waste of time.   I en tråd som kalles krokodilletråder og hykleri må jo dette ta kaken all den tid den selvpålagte pausen varte ikke i to dager før neste emne ble etablert

Hvorfor er dette vås? Hun sier da omtrent akkurat det samme som flere av oss har skrevet - og går vel enda litt lengre i og med at hun lurer på den mentale helsen til enkelte av dem jeg kaller troll, og velger bort forumet (i det minste for en tid). Helt logisk i den sammenheng det er skrevet.

Dessuten gjør du det mange andre driver med når de mangler argumenter: Konfrontere enkeltdebattanter med andre enkeltdebattanters innlegg for - tja - å ansvarliggjøre? Baksnakke?

Har du noe usnakket med joplina, enten om hva hun skriver eller når hu skriver det, får du faktisk ta det opp med henne.

Kippah
17.04.20 18:06

Det var vel ikke det jeg tenkte på Keva. Det er med største selvfølgelighet at mine meningsmotstandere skal få stemple oss andre som rusa eller dritings. Facister m.m. Det er jo en menneskerett før de samme som klager over debattnivået på VGD var bedre før..

Keva
17.04.20 18:27
Kippah: Det var vel ikke det jeg tenkte på Keva.

Og derfor svarte du på noe helt annet enn det jeg skrev.

Greit nok - men det blir en litt vanskelig form for debatt.

Kippah
17.04.20 20:21

Trenger ikke ha noen debatt på det. Greit å være uenige av og til uten å måtte kalle hverandre fascister, rusmisbrukere etc.  Ha en fin helg :-)

staaalisen
staaalisenInnlegg: 9120
22.04.20 16:31
Kippah: Jeg ser at det er blitt opprettet en tråd på VGD med følgende tittel:
Krokodilletårer og hykleri.
Med første innlegg som følger
Her i denne MØ-debatten er det visst noen av sionistregimets støttespillere som føler seg såra og vonbråten over å bli kalt hasbara-papegøye eller fascist.Men hva skal man da kalle en som opptrer som en papegøye for å videreformidle løgnpropaganda for å spre israelsk hasbara – hvor egen tankevirksomhet mangler, men i stedet avspilles de samme frasene hentet fra en annen propaganda-kilde? Jeg mottar gjeren forslag på en passende eufemisme.Hva skal man kalle en person som åpent støtter en fascistisk politikk – og tom. serverer gamle nazimyter om jøder? Er det feil å kalle en spade for en spade?Når at på til disse krokodilletårene bl.a. kommer fra en som åpent innrømmer å drive med sabotasje av debatten her på VGD – da burde det være tid for flere av papegøyene her å se seg selv i speilet?Slutt og klag – men SKJERP dere selv – og slutt å klag – over andre når dere SELV bedriver med det jeg her har satt ord på!
Spørsmålet mitt som nå er uthevet. Hva ønskes diskutert her? Kan dette lede til noe annet enn persondebatt? I såfall og om VG tillater både båssetting, negative beskrivelser og personagrep. Er det da ok at diskusjonen vedrørende dette skjer på VG debatt, slik at debatten på Midtøstenforumet ikke avspores og ender i personkarakteristikker?

Jeg klaget aicats tråd Krokodilletårer og hykleri inn til Mod. Som begrunnelse brukte jeg trådens personfokus, spesielt personfokus mot meg. Det er helt åpenbart at flere tråder ble opprettet i affekt den aktuelle kvelden. Det skjedde etter at trådstarter og jeg hadde diskutert Israels frigjøringskrig på 1940-tallet. Ett eller annet gjorde at noe gikk galt.

Tidligere har Mod slettet noen tråder som ble opprettet for å drive persondebatt. Men denne står fremdeles der, så da er den lovlig etter forumets regleverk. Da får vi bare forholde oss til det. Selv har jeg ingen problemer med å innrette meg etter disse nye rammebetingelsene. 

(Innlegget ble redigert 22.04.20 16:31)

staaalisen
22.04.20 16:47
Ka9nen: Man får bare le av det :-) Utrolig at folk godt oppe i 80-åra kan være så barnslige

Mange klarer seg bra i den alderen, men for noen går det tilbake veldig fort. Man skulle kanskje tro at en debatt om alderdommens problemer hører hjemme på helseforumet. Hvor man delte plager og erfaringer, og lyttet til hverandres råd og vink.
Sittende i gyngestolen, med filttøfler på beina, Klassekampen på  bordet, kamferdrops i skålen, og katten i fanget :-)))

Men nei, for enkelte er det et spørsmål om respekt - denne karen finner seg ikke i noe B-stempel!  Nå gjetter du sikkert hvem som ser slik på høy alder?

(Innlegget ble redigert 22.04.20 16:52)

Ka9nen
22.04.20 19:17
Kippah: Dette er et argument som jeg har hørt mange ganger siden 2004. Var alltid mye bedre før enn nå.

Har sett noen linker fra tråder langt tilbake i tid og Keva holdt på akkurat på samme måten den gang. Samme sytingen og klagingen, nesten ingenting saklig.

Ka9nen
22.04.20 19:33
staaalisen: Men nei, for enkelte er det et spørsmål om respekt - denne karen finner seg ikke i noe B-stempel!  Nå gjetter du sikkert hvem som ser slik på høy alder?

Det er visst en del tråder (og demonstrasjon av manglende sjelsevner litt lenger ned i samme tråd) som har gått meg fullstendig hus igjennom i tiden jeg har vært her... :-)

(Innlegget ble redigert 22.04.20 19:33)

staaalisen
22.04.20 20:29
Ka9nen: Det er visst en del tråder (og demonstrasjon av manglende sjelsevner litt lenger ned i samme tråd) som har gått meg fullstendig hus igjennom i tiden jeg har vært her...

Ja, det var sterke påstander i innlegg nr. 2 i den tråden.  Merkelig at ikke de faste supporterne til trådstarter kevet seg til å følge opp.

Men vi får bare være glad til. Skulle de spunnet videre på temaet, ville det nok endt som det pleier. Med alt av skyld og ansvar tilordnet ett bestemt folk??

(Innlegget ble redigert 22.04.20 20:29)

Kippah
24.04.20 08:03
Ka9nen: Har sett noen linker fra tråder langt tilbake i tid og Keva holdt på akkurat på samme måten den gang. Samme sytingen og klagingen, nesten ingenting saklig.

Det er vel ikke denne kontoens rolle det da vel-..

joplina
joplinaInnlegg: 64896
24.04.20 08:28
Keva: Har du noe usnakket med joplina, enten om hva hun skriver eller når hu skriver det, får du faktisk ta det opp med henne.

...men hvis han gjorde det så  ville han ikke ty til persondebatt...så det var jo et dårlig forslag, Keva - spesielt for individer som lager  big time drama omkring persondebatt som de føler rammer dem selve - mens deres egen persondebatt om andre selvsagt er noe heeeelt annet og derfor berettiget , som vist og bevist i denne tråden.

Det er ikke så greit når hodeplagg sitter så stramt at de forhindrer nødvendig sirkulasjon for adekvat debatt-retorikk og forhindrer like nødvendig selvinnsikt - og DRAMA blir det eneste som gjenstår.

...og for å si det som det er ; det er deilig å ta en pause i ny og ne fra dramaqueens med skjeggvekst og tastatur :)

Keva
24.04.20 09:38
joplina: ...men hvis han gjorde det så  ville han ikke ty til persondebatt...så det var jo et dårlig forslag, Keva - spesielt for individer som lager  big time drama omkring persondebatt som de føler rammer dem selve - mens deres egen persondebatt om andre selvsagt er noe heeeelt annet og derfor berettiget , som vist og bevist i denne tråden.

Ja, det er rett og slett vittig.

Det som er blitt min måte å takle dem på, er å ignorere trollingen og le.
Du vet, når de verste trollene gir seg til å fortelle eventyr om ens person, graver seg tilbake nesten til forumets oppstart - for å finne noe å "ta" en på (men ikke klarer det), kaller en "lastefull og umoralsk", og alle de andre usaklighetene som er blitt drysset over en i årenes løp - delvis (nylig) med gjensidig tomling rett til topps for noe som ikke er annet enn renheklet personsjikane,

- samtidig som enkelte av dem tror at ethvert kritisk innlegg handler om dem selv som "VGD-universets sentrum" og syter i høye toner over fiktiv "forfølgelse" og finner på enda flere løgner om andre debattanter i samme slengen,

da blir det så latterlig at det ikke er annet å gjøre enn å glise og le og være glad man har et liv utenfor VGD.
For noen form for fornærmende, injurierende eller provoserende kraft har de forlengst skrevet seg ut av.

Latteren sitter løsere og løsere.
Det store spørsmålet er selvfølgelig hvorfor Mod lar dem holde på. Men at forumet forfaller når trollene ikke blir satt grenser for, er jo et trist faktum.

borbje
borbjeInnlegg: 15912
24.04.20 13:01

Godt skrevet Keva 

Jeg har noen her inne som driver å sjekker Twitter kontoen min bla,  folk er jaggu syke 

(Innlegget ble redigert 24.04.20 13:01)

Kippah
24.04.20 19:12
joplina: ...men hvis han gjorde det så  ville han ikke ty til persondebatt...så det var jo et dårlig forslag, Keva - spesielt for individer som lager  big time drama omkring persondebatt som de føler rammer dem selve
Ka9nen
25.04.20 09:52
Kippah: Slik som dette

Og kloakkinnlegg som dette, som nøyaktig de samme har tomlet opp:

"og oppnådd antagelig mere der enn du eller noen andre av dine medpapegøyer her tror dere oppnår ved å rote fram dritt dere kan bruke for å demonisere palestinerne"

Alt det de anklager andre for, er de jo mye verre på selv.

aicat
25.04.20 16:49
Ka9nen: samme har tomlet opp:

Du verden 12 tomler! det er nesten som jeg skulle skrevet en kamptråd på fotball-forumet, mellom Liverpool og MU :-))

Ka9nen
25.04.20 17:10
aicat: Du verden 12 tomler! det er nesten som jeg skulle skrevet en kamptråd på fotball-forumet, mellom Liverpool og MU :-))

Hehe, gratulerer med den. Jeg kunne vel ønske at det var et av dine mer saklige innlegg (f.eks der du informerte meg om det jødiske samfunnet i Norge i debatten halal vs kosher) som nådde toppen istedet. Jeg likte den delen av innlegget som omhandlet din innsats i Alcat, dog. Din innsats der står det jo respekt av.

Men god helg og kos deg med oppmerksomheten.

(Innlegget ble redigert 25.04.20 17:12)

aicat
25.04.20 18:23
Ka9nen: Men god helg og kos deg med oppmerksomheten.

Like måte - ha en god helg. Da er det tid for å friske opp gamle minner ved å se den nye oppsetningen som NRK har fått tillatelse til å vise i sin helhet av 25. årsjubileet til Riverdance. Her er et par smakebiter. Alle som Har NRK T-We boks kan se hele forestillingen som varer i nesten 2 timer! - når som helst :)

https://www.youtube.com/watch?v=_SS9gLEeasg

https://www.imdb.com/video/vi3366436377?playlistId=tt11671040&ref_=tt_ov_vi

(Innlegget ble redigert 25.04.20 18:28)

aicat
27.04.20 17:41

Det har blitt påpekt gjentatte ganger at den måten å bombardere Midtøstenforumet på som Kippah driver på med ødelegger debatten. I en diskusjon et annet sted skriver Kippah at poenget med å være på disse sidene er å "vinne" debatten.

Vel, man vinner ikke debatter ved å ha flest innlegg eller være mest synlig. Og man vinner slett ikke ved å opprette flere identiteter og hindre andre i å slippe til. Det er tvert imot uredelig, og mod forbeholder seg retten til å slå ned på slik oppførsel.
Hvorfor får enkelte debattsabotører fortsette med å opprette kopitråder, drive debatt med seg selv og spamme ned den ene tråden etter den andre med personangrep og debatt med seg seg selv?

Denne typen uredelig debattkotyme var den direkte årsaken til at debattanten Kippah ble utestengt - etter gjentatte henvendelser og advarsler. Når så andre identiteter fortsetter der Kippah slapp, og åpent innrømmer å være varianter av samme person, ser mod  ingen grunn til å legge fingrene imellom. Spørsmålet nå er om Kippah vil forsøke å innse at hans oppførsel er et problem, og gjøre noe med det. I motsatt fall vil mod fortsatt vurdere utestengelse, slik vi gjør med alle destruktive elementer på våre sider.
Når så den samme debattsabotøren innrømmer å drive debattsabotasje for å "vinne" debatter og tom er så frekk at han selv retter sine moralske pekefingre mot andre - når han selv er avslørt som en svindler og juksemaker - hva skal vi kalle slikt?

Er dette slik vi ønsker en debatt på MØ-forumet?

(Innlegget ble redigert 27.04.20 17:45)

Kippah
28.04.20 11:01
aicat: Denne typen uredelig debattkotyme var den direkte årsaken til at debattanten Kippah ble utestengt - etter gjentatte henvendelser og advarsler.

Jøss, du fortsetter persondebatten :-)

For en som elsker debatt er det bare å takke og bukke. 

Er jeg utestengt? Kan du dokumentere at jeg er eller har vært utestengt? Uansett så er det jo bra at du ønsker debatt med andre enn deg selv.

Aicat boikotter Kippah

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg