Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Sniktitt: Nye VGD

NYTT TEMA
lsklars

lsklars
10.06.21 19:57

Første øyekast ser det ut som Facebook layout-messig. Ellers synes jeg det ser spennende ut. 

Canucks

Canucks
10.06.21 20:16
oyssol: En slags komprimert visning, tenker du?

Jepp, en komprimert visning tilsvarende det som er vanlig i tradisjonelle klassiske forum-visninger og ikke Reddit-forum stil.

oyssol

oyssol
10.06.21 20:19
Canucks: Jepp, en komprimert visning tilsvarende det som er vanlig i tradisjonelle klassiske forum-visninger og ikke Reddit-forum stil.

Ønsket er notert!

lavskrika

lavskrika
10.06.21 20:45
oyssol: Kan du beskrive nærmere hva som kunne blitt gjort annerledes for at det skal bli bedre for deg?

Synes som sagt problemet er at dere ser ut til å ha gått helt bort fra et klassisk forumdesign og at dette ligner mer på hvordan kommentarfelter fungerer. Mener det i hvert fall er noen ting dere burde videreført fra det gamle. Det viktigste er å dele inn trådene i sider for det blir veldig slitsomt hvis alt skal komme under hverandre. Synes det er et must. Det bør være mulighet for å ha kommentarene i kronologisk rekkefølge uten trådet visning hvis man ønsker. Avatarene kunne vært plassert i en boks til venstre for kommentarene, uten det er så viktig. Øke leservennligheten med mer kontrasterende farger og skille ut siteringer enda tydeligere, det ser noe grått ut nå. Er også skeptisk til å kunne sortere innlegg etter popularitet og stemme opp eller ned. Tror kanskje det kan være litt skadelig for diskusjonene og mangfoldet av meninger.

seriemester2013

seriemester2013
10.06.21 21:16

Jeg har likt vgd veldig godt pga forumoppbyggingen, klarer ikke glede meg til dette nye

sankaa

sankaa
10.06.21 22:24

Klarer heller ikke være veldig begeistret for dette. 

Liker oppbygningen av VGD slik det er i dag, og skulle gjerne ha hatt det slik videre. VGD er rett og slett oversiktlig slik det er i dag.

Menmen, nærmer meg 30, så er vel gammel gubbe-syndromet som kicker inn. 

(Innlegget ble redigert 10.06.21 22:25)

janesaj

janesaj
10.06.21 22:31
seriemester2013: Jeg har likt vgd veldig godt pga forumoppbyggingen, klarer ikke glede meg til dette nye

Enig. Mer enn godt nok slik det er i dag. Det er ikke akkurat dette som bør være førsteprioritet om man først skal forbedre VGD.

oyssol

oyssol
10.06.21 22:43
seriemester2013: Jeg har likt vgd veldig godt pga forumoppbyggingen

Hva tenker du på med tanke på "forumoppbyggingen"? Tenker du på at kategorier listes opp i liste? Hvor mange av dagens kategorier bruker du fast? Nå spør jeg av nysgjerrighet og for å forstå ditt bruksmønster, for det finnes en del forum som lister opp aktivitet og innhold i en feed (og ellers flat struktur). 

Trehjulssykkel

Trehjulssykkel
11.06.21 00:16

Her føler jeg dere har bommet på utformingen. Dette er jo bare en nyhetsvegg med en kommentarfunksjon slik som Facebook.

Det vi ønsket oss var en nytt forum. Hva er begrunnelsen for at dere har valgt å gå bort fra forum-formatet? Personalisering kan du jo få til med foraer også. Hvis jeg skal inn på en tråd med tusenvis av innlegg, hvordan i all verden skal jeg navigere meg frem da? 

Det formatet er mer laget for nyhetsstrømmer der man diskuterer aktualiteter (igjen slik som Facebook). Jeg synes ikke at det egner seg for å diskutere et tema som ikke nødvendigvis er en aktualitet. 

Forøvrig misliker jeg også sterkt upvote/downvote-funksjonen. Det blir som Reddit der alle foraer blir digre ekkokammere og alle meninger som ikke er populære nok forsvinner. 

(Innlegget ble redigert 11.06.21 00:26)

jakral

jakral
11.06.21 00:18

Jeg vil gjerne ha en maksgrense på antall innlegg pr side (f.eks. 30). Endeløs scrolling nedover på en tråd som på Facebook blir helt håpløst. Mange interessante tråder kan jo ha over tusen innlegg. En styrke ved dagens format er at du lett kan hoppe frem og tilbake i trådene.

Ellers håper jeg på en "preview" knapp som er nyttig hvis man skal poste noe avanserte greier med tabell eller statistikk.

En tommel ned funksjon tror jeg ikke tilfører forumet noe godt. Det passer bedre på kommentarfelt i avisen.

WaltonBreckRd

WaltonBreckRd
11.06.21 00:18
Trehjulssykkel: Her føler jeg dere har bommet på utformingen. Dette er jo bare en nyhetsvegg med en kommentarfunksjon slik som Facebook. Det vi ønsket oss var en nytt forum. Hva er begrunnelsen for at dere har valgt å gå bort fra forum-formatet? Personalisering kan du jo få til med foraer også. Hvis jeg skal inn på en tråd med tusenvis av innlegg, hvordan i all verden skal jeg navigere meg frem da?  Det formatet er mer laget for nyhetsstrømmer der man diskuterer aktualiteter (igjen slik som Facebook). Jeg synes ikke at det egner seg for å diskutere et tema som ikke nødvendigvis er en aktualitet

Enig.

Trehjulssykkel

Trehjulssykkel
11.06.21 00:35
oyssol: Hva tenker du på med tanke på "forumoppbyggingen"? Tenker du på at kategorier listes opp i liste? Hvor mange av dagens kategorier bruker du fast? Nå spør jeg av nysgjerrighet og for å forstå ditt bruksmønster, for det finnes en del forum som lister opp aktivitet og innhold i en feed (og ellers flat struktur).

Jeg tipper han (som meg og mange andre) ønsker en tradisjonell forumvisning. Dere har jo allerede feed på diskusjon.no i tillegg til tradisjonell forumutlisting, er det noen grunn til at vi ikke kan ha begge deler på VGD?

Sevens7ar

Sevens7ar
11.06.21 00:49

Invision Community er uendelig mye bedre enn det trådete scrolle-helvetet av en nyhetsstrøm det der ser ut til å bli.

Lag et enkelt, tradisjonelt diskusjonsforum hvor man kan sitere akkurat de delene av så mange innlegg man vil (altså ikke bare ett som på VGD i dag), og med støtte for markdown.

Eksberten

Eksberten
11.06.21 00:50

Kan vi slippe denne endringen vi som ikke liker forandringer?

Ale-Jet

Ale-Jet
11.06.21 00:53

Dette ser veldig bra ut. Keep up the good work!

chatin

chatin
11.06.21 06:55
lavskrika: Liker VGD først og fremst fordi det har standard forumdesign. Det er oversiktlig, raskt å se hvor det er nye tråder og innlegg, godt strukturert og veldig leservennlig med hvordan innleggene organiseres. Etter bildene å dømme så er ikke den nye versjonen lenger hva man kalle et tradisjonelt forum. Synes det er skuffende.

Må si meg enig i alt der. Også si meg enig i at det ved første øyekast ser ut som en krysning av Facebook og Reddit, to plattformer jeg selv ikke bruker da det blir for mye greier, for rotete og uoversiktlig. Det er enkelheten som er VGD sin største styrke som forum.

Hva som skjer på forsiden spiller liten rolle for min del så lenge jeg ved å ha ¨Mine favorittemaer¨ og ¨Mine favorittforum¨ i en egen sidemeny har muligheten til å enkelt navigere inn i de trådene jeg bruker og enkelt ser hvor det er nye innlegg. På dette viset er det også veldig oversiktlig hvilke tråder innlegg blir publisert i. 

Selve forumoppsettet med innlegg i kronologisk rekkefølge og sitat-funksjon er også noe av det jeg setter pris på med dagens VGD. Liker sitat-funksjonen bedre enn en kommentar-funksjon.

Ser også noen snakker om at innlegg kan forsvinne i mengden i det nye designet, dette er også noe jeg tenkte umiddelbart ut fra skjermbildene.

seriemester2013

seriemester2013
11.06.21 07:24
Trehjulssykkel: Jeg tipper han (som meg og mange andre) ønsker en tradisjonell forumvisning. Dere har jo allerede feed på diskusjon.no i tillegg til tradisjonell forumutlisting, er det noen grunn til at vi ikke kan ha begge deler på VGD?

100% hva jeg mente

return_of_drakkar

return_of_drakkar
11.06.21 07:27
oyssol: Fra start, nei. Er det brukere som gjentatte ganger bryter med retningslinjene, rapporter dem gjerne inn så tar vi en kikk på det. Alt det gamle innholdet blir med over.

Det er fornuftig at det ikke er blokkering av brukere.
Sant nok kan vi alle ha noen vi ikke "liker", men da får vi bare overse dem.

Ellers må man jo bare vente og se når man får brukt det i praksis.
Det vil sikkert bli noen "innkjøringsproblemer" for den del av oss.
Men det takles nok.

Det jeg er usikker på er om det blir "for mange inntrykk" som forstyrrer.
Det gode gamle vgd var jo er eksemplarisk positivt slik sett.

Time will show :).

(Innlegget ble redigert 11.06.21 07:36)

Rainmaker

Rainmaker
11.06.21 09:21

Så....

Nye VGd = Facebook newsfeed med kommentarfelt hvor man selv velger hvilke saker man skal se, i stedet for at en algoritme gjør den jobben...

Det er en grunn til at jeg ikke diskuterer på Facebook... det ser nå ut som VGd er på vei den veien. Dette ligger an til å bli et eneste stort rot, forummessig.

Kan ikke si optimismen min fra tidligere info-poster om nye VGd er opprettholdt, snarere knust...

oyssol

oyssol
11.06.21 09:54
Trehjulssykkel: Dere har jo allerede feed på diskusjon.no i tillegg til tradisjonell forumutlisting, er det noen grunn til at vi ikke kan ha begge deler på VGD?

Årsaken er at vi på VGD går over til en flat struktur. Det er nødvendig når dere brukere fremover også skal kunne opprette egne emnekategorier. Antallet emner man kan diskutere, vil derfor øke. En utlisting av alle ville blitt uforholdsmessig lang og uoversiktlig. Den er allerede mer enn lang nok på VGD i dag, med over 110 emnekategorier å velge mellom. De fleste er interessert i og går innom et betydelig fåtall av det. 

oyssol

oyssol
11.06.21 09:56
Rainmaker: Nye VGd = Facebook newsfeed med kommentarfelt hvor man selv velger hvilke saker man skal se, i stedet for at en algoritme gjør den jobben...

Du velger selv hvilke emnekategorier du er interessert i, og får nytt og populært innhold fra kun dem. Jeg håper og tror det vil bli en forbedring at du kun ser innhold du er interessert i, fremfor irrelevant innhold du ikke bryr deg om.

oyssol

oyssol
11.06.21 09:58
jakral: Jeg vil gjerne ha en maksgrense på antall innlegg pr side (f.eks. 30). Endeløs scrolling nedover på en tråd som på Facebook blir helt håpløst. Mange interessante tråder kan jo ha over tusen innlegg. En styrke ved dagens format er at du lett kan hoppe frem og tilbake i trådene. Ellers håper jeg på en "preview" knapp som er nyttig hvis man skal poste noe avanserte greier med tabell eller statistikk. En tommel ned funksjon tror jeg ikke tilfører forumet noe godt. Det passer bedre på kommentarfelt i avisen.

Det vil være en maksgrense på antall tråder per side (det antallet vil vi kunne justere).

Editor vil ha en forhåndsvisningsknapp, og støtter markdown (slik at du kan lage fine tabeller).

Rainmaker

Rainmaker
11.06.21 10:06
oyssol: Du velger selv hvilke emnekategorier du er interessert i, og får nytt og populært innhold fra kun dem. Jeg håper og tror det vil bli en forbedring at du kun ser innhold du er interessert i, fremfor irrelevant innhold du ikke bryr deg om.

Hele prinsippet om "kommentarfelt" er det jeg reagerer på. Spesielt dersom det er "upvotes" som styrer hva som dukker opp øverst. 

Det er det som er hovedproblemet med Reddit; Det er særs vanskelig å gå ut av en tråd og så inn igjen siden rekkefølgen er endret og man aner ikke "hvor man var".

Presentasjonen av "temaet" som en facebook-post med kommentarfelt under gjør det enda mer rotete.

Håper dere motbeviser bekymringene mine, men mitt inntrykk er vippet fra optimisme til pessimisme. 

Dersom dette ender opp som en slags lightversjon av en Facebook/Reddit-baby så er nok min karriere på VGd over etter 18 år.

oyssol

oyssol
11.06.21 10:32
Canucks: Jepp, en komprimert visning tilsvarende det som er vanlig i tradisjonelle klassiske forum-visninger og ikke Reddit-forum stil.

Vil en slik kompaktvisning av innhold (for dem som ønsker) være et riktig steg på veien (spørsmålet går også til dere andre som har etterspurt dette)?

Skjermbilde av kompaktvisning

Bilder og annet blir komprimert, uten forhåndsvisning av innlegg. Trådtittel vises. Det samme kan tenkes å gjelde i kategorier.

mjordan23

mjordan23
11.06.21 10:34

For meg så ser dette ut som en unødvendig revolusjon i stedet for en fornuftig evolusjon. 

Tror man i langt større grad hadde tjent på å bygge videre på designet som dere har idag, som funker bra og er oversiktlig. Enig med de som sier at dette blir mer som Facebook/Reddit osv, det passer seg ikke særlig bra i et tradisjonelt diskusjonsforum. Er dessverre redd for at dette kan bli litt for store endringer...

Cabal

Cabal
11.06.21 10:41

Dette med å rangere "populært" innhold er helt dust. Hvem er interessert i hva en blokk med brukere mener er bra innhold? "Nyeste" må være listen som er standard, i alle fall. Samtidig må man også kunne velge om man vil se listen som innlegg, eller som tema.

Upvote og spesielt downvote burde strengt tatt ikke brukes. Til nød en upvote/tommel som i dag, men selv det er egentlig bare tull. Vet at folk flest elsker likes og følgere, men det har imho ingenting på et diskusjonsforum å gjøre. Hvis du liker det som er skrevet, så skriv et svar da vel - gjerne krydret med en egen mening også. Mer aktivetet. Kanskje kreve et svar om du vil tomle en fyr (eww). 

Ellers blir det helt sikkert greit dette nye forumet. Om det løftes opp i hele vg.

Og igjen, blokkering av brukere er nødvendig. Ikke fordi de nødvendigvis skriver noe i strid med reglene, men kan være greit å ikke lese ting fra de man mener er "stokk dumme", eller kun skriver om feks muslimer eller annet fjas som en kanskje synes er fullstendig uinteressant.

Canucks

Canucks
11.06.21 11:04
oyssol: Vil en slik kompaktvisning av innhold (for dem som ønsker) være et riktig steg på veien (spørsmålet går også til dere andre som har etterspurt dette)? Skjermbilde av kompaktvisning Bilder og annet blir komprimert, uten forhåndsvisning av innlegg. Trådtittel vises. Det samme kan tenkes å gjelde i kategorier.

Så lenge jeg kan se i kategorier så er det et riktig steg. Sånn at jeg har en forum-forside for hver kategori, enten det er Fotball - Norsk eller Aktuelt etc. 

Jeg er personlig ike noe fan av disse down-votes og up-votes reddit stil på innleggene, men det er ikke så viktig, det at det er mer strømlinje-formet som på ditt bilde, og at jeg kan gå inn på et forum for en kategori, også se hva som er siste innlegg, og ikke se de basert på down-votes/up-votes er viktigst.

oyssol

oyssol
11.06.21 11:11
Canucks: Så lenge jeg kan se i kategorier så er det et riktig steg. Sånn at jeg har en forum-forside for hver kategori, enten det er Fotball - Norsk eller Aktuelt etc.  Jeg er personlig ike noe fan av disse down-votes og up-votes reddit stil på innleggene, men det er ikke så viktig, det at det er mer strømlinje-formet som på ditt bilde, og at jeg kan gå inn på et forum for en kategori, også se hva som er siste innlegg, og ikke se de basert på down-votes/up-votes er viktigst.

Hver emnekategori får hver sin forside. Den kan du komprimere (slik som vist på skjermbildet) og sortere på tid (nyeste først). Du skal enkelt kunne velge og finne igjen emnene du er interessert i, slik at du kan klikke deg inn i kategorioversikten for hver enkelt av dem.

TheOpiate

TheOpiate
11.06.21 11:28
oyssol: Du velger selv hvilke emnekategorier du er interessert i, og får nytt og populært innhold fra kun dem.

Si at jeg går inn på Engelsk fotball-kategorien. Får jeg da opp alle tråder i kronologisk rekkefølge etter aktivitet, som jeg så kan trykke meg inn på som i dag? Eller vil jeg få opp de mest populære i form av upvotes?

Og vær så snill og fjern dette upvote/downvotes-greiene. Som regel så starter sånne ting bare konflikter, samt tiltrekker seg folk som utelukkende jobber for å skaffe seg upvotes, eller ødelegge andre tråder/innlegg med downvotes(som på reddit i dag). Det fungerer fint kun med tommel i dag for å fortelle innleggsforfatter at man setter pris på innlegget. 

(Innlegget ble redigert 11.06.21 11:29)

oyssol

oyssol
11.06.21 11:36
TheOpiate: Si at jeg går inn på Engelsk fotball-kategorien. Får jeg da opp alle tråder i kronologisk rekkefølge etter aktivitet, som jeg så kan trykke meg inn på som i dag? Eller vil jeg få opp de mest populære i form av upvotes? Og vær så snill og fjern dette upvote/downvotes-greiene. Som regel så starter sånne ting bare konflikter, samt tiltrekker seg folk som utelukkende jobber for å skaffe seg upvotes, eller ødelegge andre tråder/innlegg med downvotes(som på reddit i dag). Det fungerer fint kun med tommel i dag for å fortelle innleggsforfatter at man setter pris på innlegget.

Som standard får du opp nye, populære tråder. Det er altså en kombinasjon av både tid og antall stemmer opp, slik at også nytt innhold flyter opp og er godt synlig. Ønsker du å sortere etter kun tid, så kan gjøre det. Ønsker du å sortere på kun popularitet ("topp" siste dager/uker/måneder) kan du det.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg