Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Jaws

NYTT TEMA
brannkan
brannkanInnlegg: 1695
17.07.06 11:37
Noen som så Jaws i går? Var mye bedre enn jeg hadde trodd. Og haien var jo litt bra laget til å være en 1975-film.
brannkan
brannkanInnlegg: 1695
17.07.06 11:38
faar disse merkelige bokstavene igjen...skriver innlegget paa nytt.

Noen som saa Jaws i gaar? Var mye bedre enn jeg hadde trodd. Og haien var jo litt bra laget til aa vaere en 1975-film.
clavin
clavinInnlegg: 30458
17.07.06 11:54

Haien var bedre enn den de hadde i nr 3. Da var det visstnok en død hai de benyttet, og den så i sannhetens navn svært død ut.
spawneru
spawneruInnlegg: 3179
17.07.06 12:01
Denne filmen er av mange kåret til verdens mest skremmende film, noe som for meg er en gåte.
1908Brann
1908BrannInnlegg: 1529
17.07.06 12:57
For at den skal virke noenlunde skremmende bør du nok helst se denne på kino.
Cabal
CabalInnlegg: 12710
17.07.06 13:40
1908Brann skrev:
For at den skal virke noenlunde skremmende bør du nok helst se denne på kino.

Ærlig talt, man burde også sannsynligvis ha sett den i 1975 også. Synes IKKE den funker i dag i det hele tatt....
fragment
fragmentInnlegg: 9871
17.07.06 13:43
Har nesten hilst på haien fra '75-filmen, og den var ganske skremmende på nærmt hold. Jeg var riktig nok ikke mer enn 10 år gammel ..
spawneru
17.07.06 14:25
Den var nok mer skremmende i 1975, ja.
Seperator
SeperatorInnlegg: 2215
17.07.06 14:29
Det morsomme er jo at det bare var problemer med haiene de skulle bruke i filmen. En av dem sank, og de to andre fungerte sjelden. Resultatet ble jo at filmen blir mer skremmende på det psykologiske planet, fordi man ikke ser haien så mye. Jeg synes faktisk denne filmen er ganske skummel.

I sin desperasjon ønsket Spielberg å bruke opptak av hvithaier fra naturfilmer i Jaws. Da tror jeg ikke så mange hadde hyllet denne filmen 30 år etter.
Abusos_non_tollit_us
Abusos_non_tollit_usInnlegg: 738
17.07.06 15:03
jaw (og oppfølgerne) er greie filmer, men heller ikke mer enn det. skjønner ikke hvordan de kunne bli så ufattelig populære. mulig at dette var noe helt nytt og epokegjørende da de kom. jaw fungerer ikke like godt idag, men slik er det med de fleste filmer
KingHasselhoff
KingHasselhoffInnlegg: 773
17.07.06 16:57
spawneru skrev:
Denne filmen er av mange kåret til verdens mest skremmende film, noe som for meg er en gåte.

Var nok mer skremmende da.. MEn så er vel også "The Shining" også høyt oppe der...

Men jeg skvatt noe SYKT når haien kom opp av vannet ene gangen når Hopper og han politikaren sto bak båten når det var rundt 20-30 min igjen.
LEnrique
LEnriqueInnlegg: 4997
17.07.06 19:42
Haisommer er en suveren film. Selv om den er 30 år gammel holder den overraskende høyt nivå. Bidrar fortsatt til at mange er livredde for å bade...

Selv har jeg vært så heldig i møtt den aktuelle haien på nært nivå, og den ser strengt tatt ikke like "ekte" ut som på filmen.

~ http://www.vgb.no/7242/ ~
Premutos
PremutosInnlegg: 16602
17.07.06 20:16
spawneru skrev:

Mener du at filmer som Shark Attack er mer skremmende eller ?
Haier er altid skremmende for en del mennesker, og haisommer er vel den eneste filmen der haien ser ekte ut, andre moderne haifilmer er haien overdreven stor..
PapaDoom2
PapaDoom2Innlegg: 388
17.07.06 21:46
Ser mer ekte ut i Deep Blue Sea. Selv om ikke de gjoer det til en bedre film enn Jaws. Ikke Jaw som han andre fjompen sa.
blausen
blausenInnlegg: 2412
17.07.06 22:05
Deep Blue sea?? Gærn du

www.filmlisten.no
www.diskuterfilm.com
spawneru
17.07.06 22:25
Premutos skrev:
Mener du at filmer som Shark Attack er mer skremmende eller ?
Haier er altid skremmende for en del mennesker, og haisommer er vel den eneste filmen der haien ser ekte ut, andre moderne haifilmer er haien overdreven stor..
----------

Jeg synes ingen filmer med haier er skremmende.
Og vil ikke akkurat si at haien i Jaws ser så mye mer ekte ut enn i andre filmer.

PapaDoom2
PapaDoom2Innlegg: 388
18.07.06 03:37
Gærn?

Du kan jo ikke nekte paa at haiene i Deep Blue Sea ser mer ekte ut enn i Jaws?
The_Chef
The_ChefInnlegg: 904
18.07.06 03:47
PapaDoom2 skrev:
Gærn?

Du kan jo ikke nekte paa at haiene i Deep Blue Sea ser mer ekte ut enn i Jaws?

Usaklige raske bevegelser.Synes ikke de ser mer ekte ut nei...

En flodhest i aller høyeste grad!
Keyzer
KeyzerInnlegg: 1639
18.07.06 05:08
Filmen er nok ikke regnet som en av tidenes mest skremmene filmer fordi den er så skummel. Det er nok heller det at den bygger på en reell skrekk, og har skremt haugevis av folk opp av vannet og fått desto flere til å tenke haitanker når de er ute og svømmer.

De fleste andre grøssere bygger på overnaturlige hendelser, og skremmer oss der og da - ikke årevis senere. Og Jaws har definitivt satt sitt preg på mange badenymfer over hele verden, og jeg tviler ikke ett sekund på at det er få filmer som har satt en dypere redsel i folk enn denne.

Filmen er direkte årsak til at mange den dag i dag - 30 år etter, tenker seg om to ganger før de hopper til sjøs.

Det finnes helt klart filmer som skremmer meg mer der og da enn Jaws, men jeg dropper ikke å dytte en mystisk film inn i spillerne fordte jeg har sett The Ring, jeg frykter ikke illsinte gjenferd fordi jeg har sett The Grudge, ei heller ville et mystisk hotell langt ute i skauen skremt vannet av meg fordi jeg har sett The Shining.

Men jeg er faen meg typen som kan tenke hai når jeg er ute og svømmer, og det er Jaws sin feil. :)
kladadriell
kladadriellInnlegg: 972
18.07.06 05:27
"Keyzer skrev:
Men jeg er faen meg typen som kan tenke hai når jeg er ute og svømmer, og det er Jaws sin feil. :)"

- har hatt samme problem (faktisk lite hyggelig) pga jaws, men har klart å overvinner fobien, frykten, kall det hva du vil. tenker i hvert fall aldri HAI når jeg bader lengre.

MagicPie
MagicPieInnlegg: 28358
18.07.06 19:10
Jaws skremmer meg ikke lenger men det er fortsatt en av de mest underholdende filmene jeg ser.
-----------------------------------------------------------------------------------------
"Faith in the "lord" is something I could never have,
cause the "lord" I know don`t got no faith in me"
Corvus
CorvusInnlegg: 22531
18.07.06 23:47
Synes fremdeles denne filmen er konge, bra casting, Dreyfuss er konge!
Haien synes jeg fremdeles er bra, overgår ihvertfall de datalagde haiene i Deep Blue Sea overlegent. Skikkelig bra thriller som jo etter sigende gjorde at badestrendene mistet mange badegjester etter at folk hadde sett den
Corvus
CorvusInnlegg: 22531
18.07.06 23:48
PapaDoom2 skrev:
Ser mer ekte ut i Deep Blue Sea. Selv om ikke de gjoer det til en bedre film enn Jaws. Ikke Jaw som han andre fjompen sa.

Haiene i deep blue sea ser så kunstige og dataanimerte ut at filmen blir ødelagt pg.a det.
Facedancer
FacedancerInnlegg: 5821
21.07.06 22:48
Synes troverdigheten på haien er uvesentlig i bunn og grunn. "Jaws" er en av de beste filmene som noensinne er laget. Punktum.

I come from down in the valley.....
Premutos
PremutosInnlegg: 16602
21.07.06 23:59
Facedancer skrev:
Synes troverdigheten på haien er uvesentlig i bunn og grunn. "Jaws" er en av de beste filmene som noensinne er laget. Punktum.

Jeps, både i dag og i all fremtid..
-Miyata-
-Miyata-Innlegg: 2238
22.07.06 10:53
Jaws er iallfall mye bedre enn oppfølgerne...
Dex74
Dex74Innlegg: 18851
22.07.06 23:13
Jaws er en fantastisk film og blant mine favoritter.
Mener å huske jeg en gang leste at Spielberg lekte med tanken på å "pusse opp" filmen litegrann etter inspirasjon fra kompis Lucas angående de tre første Star Wars-filmene.
Han ville blant annet gjøre haien mer ekte. Men etterhvert slo han vel fra seg den tanken da det ikke er haien i sin skikkelse som gjør filmen så spennende men terroren og skrekken den skaper hos innbyggerne på Amety og ikke minst John Williams legendariske "Jaws-Theme".

Forøvrig mener jeg som de fleste påstår når bok blir film at Peter Benchleys bok er bedre:-)
Dex74
Dex74Innlegg: 18851
madigan
madiganInnlegg: 9317
31.07.11 20:35

Jeg kaller de bare ''Jafs 1 til 4'' og jeg synes egentlig ingen av de var noe spesielt skremmende eller bra.

I heletatt og gjøre en hai mere inteligent en de er blir for dumt--for de som husker ''Orca'' den spetthuggern som ''tar igjen liksom'' den filmen kom omtrent samtidig med Jafs 1--begge var teite synes jeg:))

Det var i grunnen populært å  ilegge dyr en mere intlegent hjerne enn de har i virkligheten--det kom en god del liknende filmer på den tia--Grizzly--Pirranah-the pack (om hunder som har rabbies) da kom jo selvsagt Cujo også--Biene-fuglene og gud vet hva de het alle samen-og alle var like dritdårlige:))

(Innlegget ble redigert 31.07.11 20:36)

Snupppi
SnupppiInnlegg: 531
02.08.11 00:16

Filmen er på min topp 5 liste over tidenes beste!

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester