Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Perfume: The Story of a Murderer

NYTT TEMA
SJUr

SJUr
30.04.07 02:55
Forrige dagen hadde jeg en av de mektigste filmoplevelsene jeg har hatt på lang, lang tid. Filmen jeg så var altså Perfume:The Story of a Murderer. Tom Tykwer (Lola rennt og Heaven) i registolen lovet jo bra, men utover det hadde jeg ikke hørt så mye om denne filmatiseringen. Kanskje den ikke fikk så mye oppmerksomhet i USA, eller så gikk det meg hus forbi.

I etterkant sjekket jeg en del norske avisanmeldere, og oppdager til min store overraskelse at mottakelsen var heller lunken; stort sett 3ere og 4ere over hele linja. Lesernes anmeldelser er derimot mer positive. Eller det vil si, det var enten eller, men for det meste positivt.... Men filmen har heller ikke fått særlig oppmerksomhet her på forumet.

Skal ikke røpe noe her, men fotografien, cinematografien og den burleske iscenesetingen var rett og slett fantastisk. I tillegg satt jeg med hele tiden med en underbar følelse av å aldri vite hvor handlingen tok veien. En av mine absolutte favoritter fra filmåret 2006!!

Har folket sett den? Og hva synes eder?
Dollarsindre

Dollarsindre
30.04.07 04:10
syns selv den er crap, men:

http://vg.transact.no/Item.asp?GroupID=136&Group=Film&ThreadID=1208455&Thread=Perfume%3A%20The%20Story%20of%20a%20Murderer%20
SJUr

SJUr
30.04.07 06:48
Hmmm....
Gjorde faktisk et søk, men denne tråden kom ikke opp. Pussig.

Dollarsindre

Dollarsindre
30.04.07 13:52
er klar over det. personlig syns jeg søkefunksjonen på dette forumet er forferdelig.
liverpo__ole

liverpo__ole
08.07.12 22:22
SJUr: Forrige dagen hadde jeg en av de mektigste filmoplevelsene jeg har hatt på lang, lang tid. Filmen jeg så var altså Perfume:The Story of a Murderer. Tom Tykwer (Lola rennt og Heaven) i registolen lovet jo bra, men utover det hadde jeg ikke hørt så mye om denne filmatiseringen. Kanskje den ikke fikk så mye oppmerksomhet i USA, eller så gikk det meg hus forbi. I etterkant sjekket jeg en del norske avisanmeldere, og oppdager til min store overraskelse at mottakelsen var heller lunken; stort sett 3ere og 4ere over hele linja. Lesernes anmeldelser er derimot mer positive. Eller det vil si, det var enten eller, men for det meste positivt.... Men filmen har heller ikke fått særlig oppmerksomhet her på forumet. Skal ikke røpe noe her, men fotografien, cinematografien og den burleske iscenesetingen var rett og slett fantastisk. I tillegg satt jeg med hele tiden med en underbar følelse av å aldri vite hvor handlingen tok veien. En av mine absolutte favoritter fra filmåret 2006!! Har folket sett den? Og hva synes eder?

Samme her, første gang jeg så den var jeg MEKTIG imponert, og har elsket den siden.

Som deg fatter jeg ikke helt kritikernes middeligmådige terningkast. Historien er uhyre fascinerende, mytisk og spennende. Cinematografien er som du sier tipp topp, og den klarer faktisk å få meg til å "lukte" alle disse luktene man føler ligger som et stinkende teppe rundt hver eneste scene. Ta scene på torget f.eks.

Ellers synes jeg skuespillet er ypperlig over hele linja, og slutten fascinerer meg helt i senk. Mytisk og forbløffende magisk.

En uhyggelig, skremmende, men vakker/grotesk film.

PS.
Det mest utrolige med hele filmen er hvordan du "heier" på seriemorderen, og ønsker at han skal oppnå suksess i sin søken etter den ultimate lukt, til tross for at han da må drepe vakre uskyldige kvinner. De kan liksom ofres for "the greater good". Nysgjerrigheten er rett og slett for stor.

Tragikomisk er den også!

Ser den nå på NRK 3 as we speak. Kanonfilm.

liverpo__ole

liverpo__ole
08.07.12 22:30

I tillegg sender den et realt spark til dumme religiøse som ikke evner å tenke rasjonelt, som selvsagt er et stort pluss.

(Innlegget ble redigert 08.07.12 22:30)

Gudfaren

Gudfaren
10.07.12 14:00

Dette var skrale greier. 
Kanskje jeg hadde for store forhåpninger til den, og bør kanskje se den på nytt. Men frister ikke nevneverdig.

Hvale90

Hvale90
10.07.12 14:02

Boken er mye bedre.

Den første siden der med skildringer av hvordan Grenouille blir født er noe av det beste jeg har lest. Føltes faktisk som om jeg kunne lukte det hele. 

(Innlegget ble redigert 10.07.12 14:04)

FanFlurre

FanFlurre
12.07.12 15:57
Hvale90: Boken er mye bedre.

Men boka er jo også utrolig bra ;)

liverpo__ole

liverpo__ole
12.07.12 16:09
Hvale90: Den første siden der med skildringer av hvordan Grenouille blir født er noe av det beste jeg har lest. Føltes faktisk som om jeg kunne lukte det hele.

Tja, har ikke lest boka, men dette skildres fantastisk bra i filmen hvertfall. Jeg får lyst til å spy. Art direction på høyt plan.

liverpo__ole

liverpo__ole
12.07.12 16:10
Gudfaren: Dette var skrale greier.

Gudfaren, du er en skral greie skal jeg si deg!

Gudfaren

Gudfaren
12.07.12 16:18
liverpo__ole: Gudfaren, du er en skral greie skal jeg si deg!

Haha. Nå ler jeg av deg. 

liverpo__ole

liverpo__ole
12.07.12 16:20
Gudfaren: Nå ler jeg av deg.

Den som ler sist ler best!

Du, jeg skal på Tysnesfest i dag. Blir fett. Har handla inn øl for 1200 kr nå, og i kveld blir det Kim Larsen for fulle mugger.

Hva skal du i helgen da?

:)

Gudfaren

Gudfaren
12.07.12 16:22
liverpo__ole: Den som ler sist ler best! Du, jeg skal på Tysnesfest i dag. Blir fett. Har handla inn øl for 1200 kr nå, og i kveld blir det Kim Larsen for fulle mugger. Hva skal du i helgen da?

Ta det på fb, da Kong OFF TOPIC!

loline

loline
12.07.12 20:00

Jeg så denne da den gikk på nrk3 nylig, men vet ikke helt hva jeg synes. Sier ikke det er en dårlig film, men det gikk vel litt over hodet på meg siden jeg tidvis ble distrahert av annet enn det som foregikk på skjermen. Det som virkelig satte spor, derimot, var forhistorien til Grenouille. Fikk så vondt av den stakkars lille babyen, uønsket, forsøkt drept av små barn. Fæle greier. Sikkert derfor jeg ikke maktet å leve meg inn i filmen, var følelsesmessig utslitt før filmen var skikkelig igang. Som mange andre blir jeg mer opprørt over grusomheter mot barn og dyr på film, enn dreping og denslags forøvrig.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg