Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Dune

NYTT TEMA
MuIhollandDr

MuIhollandDr
20.01.08 21:15
Brei ut om denne filmen, vær så snill.
laererndin

laererndin
20.01.08 21:43
Dune er en fantastisk sci-fi, med et mørkt univers som er spennende og vakkert iscenesatt. Jeg synes at David Lynch har et utrolig godt grep rundt denne historien og får den til å pulsere mer og mer i fremdriften og framtoningen. (Litt pompøst kanskje, men jeg kan ikke la være å gi denne filmen gode superlativer:))

Det er en annen ting som slår meg med historien som jeg undres over. Det virker som for meg at bakteppet kan virke litt mer "down to earth" og likhetstrekkene i konflikten mellom Russerene og Afghanistan er ganske klar, iallefall referansene i forhold til navn, karakterer og betegnelser etc.
Er det noen som kan si noe mer om dette?

If the real Jesus Christ were to stand up today
He'd be gunned down cold by the C.I.A.
- Matt Johnson -
Arcticblue

Arcticblue
21.01.08 09:21
Tja .. Frank Herbert's Dune (filmen som kom ut i 2000) .. vel strengt tatt en mini-serie .. den er mye mere "religiøs" enn David Lynch sin ... den har skikkelig sterke religiøse undertoner slik at man kan få en følelese av en krig mellom religioner.

---------------------------------------------------------------------------------------
”if the primates that we came from had known that someday politicians would come out of the gene pool, they’d have stayed up in the trees and written evolution off as an bad idea!”
dimme

dimme
21.01.08 15:04
Lavbudjetts TV-serien følger boka mer slavisk, men det gjør nesten vondt å se på den. Snakk om dårlig fortellerevne! Skoleeksempel på hvordan man IKKE skal bearbeide er bok til et manus.

David Lynch sin film vokser for hver gang jeg ser den -- den er langt fra perfekt, men den er et sjeldent godt bidrag til SciFi-sjangeren -- fra en filmskaper som ønsker å formidle noe. Jeg synes selv at det religiøse aspektet av fortellingen kommer godt fram i Lynch sin versjon.

Det er mye jeg ikke likte med Dune (Lynch) første gang jeg så den på kino. Jeg likte ikke det pop-aktige soundtracket til Toto, og jeg likte ikke mye av spesialeffektene (modeller som jeg kunne ha laget bedre på sløyden). Men med årene har jeg lært å sette pris på også disse momentene ved filmen. Lyden på filmen var skikkelig intens, og om jeg ikke husker feil vant den Oscar for lyd-design. "Stomperene" som tilkaller sandormer føler du helt inn i sjela når de starter...

Det finnes en mye lengre versjon av Dune (orginalt laget som en TV-miniserie edit av filmen) som Lynch hater som pesten, og forlangte navnet sitt fjernet fra utgivelsen. Regien er derfor tildelt den fiktive og forhatte Alan Smythe. Den er langt fra så god som kinoutgaven, men anbefales som en "companion piece" til filmutgaven. Den gir litt mer kjøtt på beinet for de som vil forstå litt mer av hva som skjer i filmens snirklete og ofte forvirrende kryssganger.
Tåa

Tåa
21.01.08 15:24
Det er vel Alan Smithee du mener.
GrinderX9

GrinderX9
21.01.08 16:56
Kan egentlig ikke anbefalle filmen med mindre du har lest boka (bøkene). Men har du det så kan det hende du finner elementer med filmen som du liker. I alle fall synes jeg filmen fanger noe av stemningen fra bøkene, men den formidler ikke historien så bra.
MagicPie

MagicPie
21.01.08 17:00
Rar, merkelig, sær film er de eneste ordene jeg kommer på om denne filmen.
Mulig jeg har gått glipp av noe, men den er noe av det største pisset jeg noen gang har sett.
----------------------------------
Don`t Believe The Truth!
----------------------------------
Mollari

Mollari
21.01.08 17:15
GrinderX9 skrev:
Kan egentlig ikke anbefalle filmen med mindre du har lest boka (bøkene). Men har du det så kan det hende du finner elementer med filmen som du liker. I alle fall synes jeg filmen fanger noe av stemningen fra bøkene, men den formidler ikke historien så bra.
---------

Helt enig i det du sier om stemningen. Jeg hadde ikke lest boka når jeg så filmen første gangen så det var litt vanskelig å få med seg hva alle detaljene betydde. Lynch prøvde å forklare litt ved å la publikum høre karakterenes indre dialog. Dette ble kritisert og man mente dette fungerte ganske dårlig..for min egen del synes jeg det var greit da det ble litt mindre forvirrende, men etter å ha lest boken virker det litt kunstig.

Pussig nok fikk jeg ikke lyst til å lese boken før etter jeg hadde sett TV-serien fra 2000. Jeg syntes den var fantastisk og har nå jeg lest alle de seks bøkene som Frank Herbert skrev samt de nye bøkene som er skrevet av FH's sønn Brian sammen med Kevin J. Anderson(minus den siste som kom ut i år). Kan varmt anbefales for fans av sci-fi.
SilverArrow

SilverArrow
21.01.08 17:35
desverre en dårlig film

eneste imponerende i den var de enorme "markene" som levde i ørkenlandskapet
DogbertITkonsulent

DogbertITkonsulent
21.01.08 23:26
Så denne første gang i en engelsktime i 1. klasse på videregående, og ble betatt av den noe merkelige stemningen i filmen. Av ~30 var vi bare 3 stk. som likte den, noe som jo kan tyde på at dette ikke er en film for alle (kan jo også ha med at flesteparten ikke skjønte et døyt av den, iom. at de ikke var vant til å se filmer uten tekst).

Begynte å lese bøkene rett etter, og har lest alle originalbøkene, samt de som er skrevet i ettertid av sønnen + Anderson (selv om disse ikke når HELT opp på samme nivå).
Nolbie1

Nolbie1
22.01.08 00:41
Lenge siden jeg har sett den, men såvidt jeg husker er den ganske rævva.
KalleEuropalle

KalleEuropalle
22.01.08 23:49
Har du ikke lest boken er det bare å la være å se denne filmen. Utrolig idiotisk å tro at man formidle denne historien bra med en to timers film.

-------------------------------------------------------------------------------------
I don't watch TV. It's a cultural wasteland filled with inappropriate metaphors and an unrealistic portrayal of life created by the liberal media elite.
liverpo__ole

liverpo__ole
30.06.12 12:33

Dagens Lynch-frelste, vad tycks? :)

Har hatt lyst å se denne en stund. Virker cheesy-genial.

Starblind

svankmajor

svankmajor
10.07.12 03:02
liverpo__ole: Dagens Lynch-frelste, vad tycks? :) Har hatt lyst å se denne en stund. Virker cheesy-genial.

Tror folk som er knyttet til boka/bøkene får servert noe litt annet enn det de forventet, men liker man Lynch er det veldig fascinerende å se hva han ravet rundt med i en sci-fi film på gigabudsjett. 

Jeg syntes den var kjempebra for det meste selv, men synes noe raknet litt på slutten. Fikk en følelse av typen at filmen sluttet før den var ferdig. Er lenge siden jeg så den da. 

tommy_cowan

tommy_cowan
10.07.12 13:22
DogbertITkonsulent: flesteparten ikke skjønte et døyt av den, iom. at de ikke var vant til å se filmer uten tekst

Gikk du i den litt langsomme klassen? ;p

tommy_cowan

tommy_cowan
10.07.12 13:23

Sting ødelegger en del.

DogbertITkonsulent

DogbertITkonsulent
15.07.12 02:28
tommy_cowan: Gikk du i den litt langsomme klassen? ;p

Tror ikke det ;)

Mediehverdagen var nok litt anderledes på begynnelsen av 90-tallet enn den er i dag...

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg