Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Mine Blu-ray erfaringer

NYTT TEMA
MagicPie
MagicPieInnlegg: 28355
28.03.09 12:04

Lager en tråd for alle oss som er opptatt av det nye formatet, slik at vi kan dele meninger og utveksle tips om hva som er bra eller ikke. Jeg kommer i første rekke til i poste innlegg om de filmene jeg har sett etterhvert som jeg ser dem, og håper dere andre også kan bidra litt med deres egne erfaringer.

Jeg starter med The Goonies fra 1985.

Nok en film fra Warner katalogen, og som kjent er jeg meget kritisk til deres eldre filmer utgitt på Blu-ray. Denne var intet unntak. Bildene bærer preg av å ikke være i nærheten av så bra som andre filmer fra samme tid, så det skal ikke være umulig å gjøre dette bedre. Sitter med en følelse av at dette er marginalt bedre enn hva den ville vært på dvd. Lyden er heller ikke mye å skryte av, man forventer litt mer av et DD HD spor. Det er kanskje ikke den filmen som har mest bruk for kraftig lyd, men skuffende likevel. Når det først smeller høres det ut som om at dette er lyd i 2.0 format.

Prisen er kanskje det mest fornuftige med hele utgivelsen, og hvis man ønsker å bruke 99 kroner på dette, så er det kanskje ikke den verste inversteringen.

5/10

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 13259
28.03.09 16:30

Eneste jeg kan si er at Under Siege-filmene har helt forferdelig kvalitet på Blu-ray. Tror faktisk det er verre enn på DVD.

MagicPie
28.03.09 17:07
Gringorilla: Eneste jeg kan si er at Under Siege-filmene har helt forferdelig kvalitet på Blu-ray. Tror faktisk det er verre enn på DVD.

Ikke det man kunne forvente nei, har både Under Siege og Out For Justice og begge var skuffende både når det gjelder lyd og bilde. Men å si at det er verre enn dvd er en aldri så liten overdrivelse. Men dette beviser nok en gang at Warner ikke bryr seg om sine eldre titler, de er bare interessert i å suge ut enda mer penger.

Mifune
MifuneInnlegg: 12287
28.03.09 22:42

anbefaler Bladerunner og James Bond filmene som er utgitt på BD.

hattori
hattoriInnlegg: 1400
28.03.09 22:48

Håper du også anbefaler The Rock og The Dark Knight som står og venter på meg i hylla til jeg får blu ray spiller til bursdagen!

3itmarck
3itmarckInnlegg: 7809
28.03.09 23:11

De får nesten toppkarakter her.

Jeg har begge. Kan trygt si at begge imponerer stort.

(Innlegget ble redigert 28.03.09 23:14)

Metalsuicidedeath
MetalsuicidedeathInnlegg: 1004
28.03.09 23:19

"Troy" ser, høres fantastisk ut og i Ultimate Collector's Edition får man med alt man trenger for den perfekte blu-ray opplevelsen.

Dex74
Dex74Innlegg: 18850
29.03.09 08:45

"Live Free or Die Hard" og "Transformers" er et must å ha hvis du vil ha av det beste av blu-ray.

"3:10 To Yuma" var og fantastisk i HD.

Og jeg kan ikke få sagt det nok og vi er flere her på VGD som rater BBCs naturserie,"Planet Earth" blant det beste som er utgitt på blu-ray..."Breathtaking" som det heter :)

Gringorilla
GringorillaInnlegg: 13259
29.03.09 09:07
Dex74: Og jeg kan ikke få sagt det nok og vi er flere her på VGD som rater BBCs naturserie,"Planet Earth" blant det beste som er utgitt på blu-ray..."Breathtaking" som det heter :)

Nja, filmen er bra den, og bildene er fantastisk vakre, men filmen hakker jo med jevne mellomrom. Dette er forøvrig et utbredet problem, så det er ikke bare jeg som har en dårlig kopi.

Dex74
29.03.09 09:38

Noe småhakking er det men har ennå ikke irritert meg.

Det jeg liker ved dokumentaren er de detaljrike i bildene,3D-effekten som gjør at du nærmest blir sugd inn som på de gamle 3D-filmene på fornøyelsesparker...spesielt i introen der kameraet tar oss med mellom fjelltoppene (canyon) og ned fossefall.

Isbjørnungene ser ut som de skal krype ut av skjermen med sin lodne pels og scenen der du ser hvithaiangrepet i slow-motion er det like før en legger gamle aviser på gulvet foran skjermen for å unngå at gulvet skal bli vått ;-)

Er det forresten noen som kan anbefale andre naturprogrammer i HD?

MagicPie
29.03.09 10:40
Dex74: "Live Free or Die Hard" og "Transformers" er et must å ha hvis du vil ha av det beste av blu-ray.

Jeg har veldig lyst å kjøpe Transformers, nettopp fordi mange sier et kvaliteten på denne er overlegen det meste som har kommet ut så langt. Men i og med at jeg ikke likte Trensformers når jeg var mindre, tror jeg at jeg drøyer den til prisen synker litt.

Daylights
DaylightsInnlegg: 6277
29.03.09 10:47

Som nevnt i andre tråder:

Eldre Bond-filmer som foreløpig er ute får et kjempeløft med BD.

Nyere filmer er filmet i bedre kvalitet, og får dermed ikke samme løftet. Die Another Day er knapt merkbar i nytt format.

hbsing
hbsingInnlegg: 43
29.03.09 14:37

Wild China kanskje? 150 kr på play.com, 2 disc. Jeg så den etter OL, var meget interessant :)

Dex74
29.03.09 14:57

Takk for tips men etter anmeldelsene å var den visst en skuffelse i blu-ray.

Ment fant andre ting som er meeeget interessant :

http://www.play.com/DVD/Blu-ray/-/621/829/-/9223333/Nature-Great-Events/Product.html?searchtype=genre#

Synd prisen er for høy for å slippe toll men satser på at Playcom tar den inn.

Denne derimot kan jeg trygt bestille fra play.com :

http://www.play.com/DVD/Blu-ray/-/621/829/-/5830268/Earth-The-Power-Of-The-Planet/Product.html?searchtype=genre#

Denne frister og men leser noen steder at den er en nedklippet utgave av "Planet Earth" og andre steder at 20-30 % av klippene er fra nevnte serie. :

http://www.play.com/DVD/Blu-ray/-/621/829/-/3517128/Earth/Product.html?searchtype=genre

(Innlegget ble redigert 29.03.09 14:57)

ManUtdfan_5
ManUtdfan_5Innlegg: 10501
29.03.09 15:21

Denne tråden var et flott tiltak:-) Skal fyre litt opp her, senere i dag.

Dex74
29.03.09 15:51

Folk flest blir aldri lei av de gamle Dineyklassikerne,samme gjelder meg som alltid har vært stor fan samt at det og er jo perfekt hvis du har unger.

Pinocchio og Sleeping Beauty er de første som er blitt utgitt på blu-ray i anledning filmenes 70- og 50-års jubileum,og de fortjener en plass i enhvers samling. De er begge blitt virkelig spritet opp og det sies at sistnevnte tilogmed har et helere bilde enn kinoversjonen og den senere DVD-utgaven. Tegningene var visst kuttet en del på hver side samt øverst og filmen sies å blitt en helt ny opplevelse...slik at den for aller første gang fremstår slik den egentlig var ment som da den kom ut i 1959.

Og seff er begge spekket av masse extra snacks for de interesserte :)

Som jeg skrev i en annen tråd har jeg sett Pinocchio og det er utrolig hvor mange detaljer som kommer frem samt at fargene er sterke og klare. Så jeg gleder meg til å ta fatt på Sleeping Beauty.

For dere som ikke har sett eller tror meg her har dere anmeldelser av begge to :

Pinocchio :

http://www.blu-ray.com/movies/movies.php?id=754&show=review

Sleeping Beauty :

http://www.blu-ray.com/movies/movies.php?id=555&show=review

6. oktober kommer Snow White og neste høst er det snakk om Beauty and the Beast...can`t wait!!!

Rune_0
Rune_0Innlegg: 354
29.03.09 16:00

Jeg gleder meg jeg også. Jeg har også gått til innkjøp av tornerose og Pinocchio på blu ray.

(Innlegget ble redigert 29.03.09 16:01)

ctrlaltdel
ctrlaltdelInnlegg: 1261
29.03.09 16:04

Flott. Denne tråden er det behov for. Kommer med erfaringer later. 
Kan med en gang si at jeg er veldig spent på JAWS filmene... Tror ikke en kan forvente for mye av dem (ikke på lyden i hvertfall), men dette er filmer (Jaws 1 og 2) som jeg uansett kommer til å kjøpe på bluray selv om jeg skulle høre rykter om at de ikke er all verdens bedre på det nye formatet. Slik er det når en har et spesielt forhold til enkelte filmer hehe...

Dex74
29.03.09 16:28

Når en leser slike uttalelser som dette på et nettforum :

"I need Jaws on Blu-Ray NOW...Best film ever. Saw some clips of it from HDNet and it looked fecking brilliant very vibrant with all the sun drenched exterior shots. Lets hope we see it before the end of the year. Can see Universal holding off for the 35th anniversary edition next year though"

Ja da  er forventningene mine store iallefall :)

ctrlaltdel
29.03.09 18:58

Meget lovende ! :)

MagicPie
31.03.09 22:28

Body Of Lies (2008)

Nettopp sett den for første gang, og først av alt var dette en knakende god og ikke minst spennende film. Velspilt fra begynnelse til slutt, spesielt Crowe var bra.

Når det gjelder selve utgivelsen synes jeg den var over gjennomsnittet. I noen av de mørkere scenene synes jeg det var detaljfattig og litt kornete bilde, mens det i lyse scener var flotte og rene bilder. Jevnt over var dette en bra film med tanke på bildekvalitet. Når det kommer til lyden, leverer den varene i min stue. Fin flyt hele tiden, der man har lagt vekt på hva som skal lage lyd og omvendt. Mange gode scener for dem som liker bråk, skyting og eksplosjoner.

Hvis det er noen av dere som har sett den på Blu-ray, hadde jeg satt pris på å høre om deres opplevelse er i nærheten av min egen.

7/10

MagicPie
01.04.09 23:15

Endelig slippes Star Trek filmene på Blu-ray, gleder meg sykt til jeg får satt tennene i dem. Har ikke sett dem på 10 år.

Zidane
ZidaneInnlegg: 5647
01.04.09 23:24

Apocalypto og Blade runner er bestilt på blu-ray, jeg er spent på hvordan de vil se ut i HD.

Pirates of the Caribbean 1 er også bestilt, Johnny Depps sparrow må sees i HD i mine øyne.

Også venter jeg på en endelig versjon (limited X 30 deluxe final version liksom) av The Dark Knight på blu-ray, jeg vet ikke når det kommer, men jeg har smurt meg med en stor dose tålmodighet, det skal nu sies.

ctrlaltdel
01.04.09 23:36

MagicPie

Hva slags skjerm, spiller og lyd har du?

3itmarck
02.04.09 04:58

HD er jo i utgangspunktet bra. Men husk at jo lenger filmen er, desto større forskjell er det mellom DVD og Blu-ray. Dette på grunn av DVD-ens hardere komprimering. Samtlige titler du nevner har således et kvalitetsløft i forhold til DVD i tillegg til høyere oppløsning.

Husgutt
HusguttInnlegg: 2402
02.04.09 08:44
Gringorilla: Eneste jeg kan si er at Under Siege-filmene har helt forferdelig kvalitet på Blu-ray. Tror faktisk det er verre enn på DVD.

Noen som vet hvordan hd-dvdutgaven er? Står i hylla, men ikke sett enda..

3itmarck
02.04.09 09:04

Jeg kan sammenligne Under Siege på HD DVD og DVD i dag.

eknaD
eknaDInnlegg: 3943
02.04.09 10:36

The League of Extraordinare Gentlemen med Sean Connery er helt rå på bluray.

Jeg har såvidt sett dvd versjonen også, men med blurayen så vil jeg si de har lagt virkelig flid og ekstra arbeid i å få den perfekt.

Det er en av de filmene som det står "Beyond high definition" på og de pleier som jeg har sett vanligvis også å være veldig bra....

En annen film som også er fra disse er "Master and Commander". Bildet i League er endel bedre men lyden i Master er et av de råeste lydsporene som finnes.

Så har du blurayutgaven av "Bonnie and Clyde" med Faye Dunaway, Hackman og Warren Beatty.

Skikkelig rått bilde til å være en så gammel film, og lyden i Dolby1 er veldig bra og sterk selvom det kun er en kanal fordelt i senter og front.

eknaD
eknaDInnlegg: 3943
02.04.09 10:38

Fritt ViltII

Meget bra bilde og lyd.

Jeg synes også denne var endel bedre enn den første filmen..

MagicPie
02.04.09 17:07
ctrlaltdel: MagicPie

Hva slags skjerm, spiller og lyd har du?

32" Toshiba Full HD, Sony BDP-S300 og Denon surround forsterker (modellen o.l. er jeg faktisk ikke sikker på).

Legger til at tv`en oppgraderes til sommeren, da dette er en del av en multimedia pakke som fulgte med leiligheten.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg

Andre tjenester