Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 film # 59 – M (1931)

NYTT TEMA
Mifune

Mifune
09.10.09 03:20

1001 film # 59 – M (1931)

“Just you wait, it won't be long. The man in black will soon be here. With his cleaver's blade so true. He'll make mincemeat out of YOU!”

Krim / Thriller regissert av Fritz Lang, med Peter Lorre

En barne-morder går løs i en tysk storby, politiet er på villspor og beboerne er livredde for sin barn. Vi følger politets klappjakt på morderen, og ikke minst morderen selv. Hans Beckert ( Peter Lorre ) går rundt å leter etter små barn han kan lokke mens hans plysterer sin kjenningsmelodi (Dovregubbens Hall, plystret av Fritz Lang…siden Lorre ikke kunne plystre noe særlig).

Filmen er basert på seriemorderen Peter Kurten (Dusseldorfvampyren), men også Fritz Haarman (Slakteren Fra Hannover) og Georg  Karl Grossman. Disse to siste blir nevnt i filmen for øvrig.

En utrolig spennende film, like nervepirrende og aktuell i dag. En tydelig inspirasjon til dagens regissører og spenningsmestre, jeg nevner Fincher og Craven som eksempel.

Forbudt i Tyskland selvsagt av nazistene i 1934, Peter Lorre rømte fra Tyskland kort etter premieren, Fritz Lang et par år senere. Begge to var jødiske. Senere var filmen kåret til Tysklands viktigeste film av German Cinémathèques og Premiere hadde den på listen 25 Most Dangerous Movies.

Velregissert og glimrende skuespill gjør dette til den perfekte thriller. Ettersom politet kommer nærmere og nærmere morderen, får vi se Lorres karakter pine seg selv siden han ikke får gi etter sine dødelige lyster.

10/10

Neste film : La Chienne ( The Bitch) 1931

(Innlegget ble redigert 09.10.09 03:21)

Saliph

Saliph
09.10.09 03:30
Mifune: En tydelig inspirasjon til dagens regissører og spenningsmestre, jeg nevner Fincher

Høres interessant ut, må vel få sjekket ut denne snart.

ackryte

ackryte
09.10.09 04:22

Fabelaktig film. Personlig synes jeg at det var først på denne tiden at filmene virkelig begynte å få nok underholdningsverdi til å sees i dag uten å ta på "historisk-interessant-brillene". Rett og slett en meget spennende film.

DjangoKill

DjangoKill
09.10.09 10:16

En udødelig film. En av mine topp-5. 11/10.

-makaveli-

-makaveli-
09.10.09 17:39

Ren klassiker. Fulkommen film, og en av de viktigste som er laget. Har hørt at etter premieren kastet folk frukt og annet søppel på Lorre da han gikk ute på gata, fordi folk trodde han var det han framstilte i filmen. Så god skuespiller var han!

svankmajor

svankmajor
09.10.09 18:03

Dette er et veldig tøft prosjekt. Fint at noe skjer på VGD om dagen på filmsiden. 

Gudfaren

Gudfaren
11.10.09 21:52

Jeg elsker dette prosjektet ditt!
Keep up the good work!

Olga_47

Olga_47
12.10.09 01:44
DjangoKill: En udødelig film. En av mine topp-5. 11/10.

Hvilke er de andre fire filmene?

DjangoKill

DjangoKill
12.10.09 16:49

Once upon a time in the west, Eraserhead og Stalker, kanskje.

Olga_47

Olga_47
12.10.09 20:48
DjangoKill: Once upon a time in the west

Enig. Den beste filmen Clint har vært i OG den beste western.

(Innlegget ble redigert 12.10.09 20:48)

Mifune

Mifune
12.10.09 20:58
Olga_47: Enig. Den beste filmen Clint har vært i OG den beste western.

Clint var i aldri i den filmen.Han var påtenkt og avslaget gjorde det til noe anstrengt forhold mellom han og Leone....og inn kom Charles Bronson

(Innlegget ble redigert 12.10.09 20:59)

Olga_47

Olga_47
12.10.09 21:16
Mifune: Clint var i aldri i den filmen.Han var påtenkt og avslaget gjorde det til noe anstrengt forhold mellom han og Leone....og inn kom Charles Bronson

Beklager, jeg tenkte på "The good, the bad and the ugly". Det er tross alt det første som popper opp i hodet idet man leser/hører/tenker ordet 'western'.

Zidane

Zidane
12.10.09 21:55

En utrolig god thriller, uten tvil.

Karakter 10/10. Den er så genial, så genial. Den viser at man ikke trenger CGI for å fortelle en utrolig god og spennende historie.

-makaveli-

-makaveli-
12.10.09 22:29
Olga_47: Beklager, jeg tenkte på "The good, the bad and the ugly". Det er tross alt det første som popper opp i hodet idet man leser/hører/tenker ordet 'western'.

Eller ordet 'bra film' generelt.

keyser1

keyser1
23.01.11 15:53

Fantastisk bra film, og litt spent på hvor den legger seg når den får synket litt inn hos meg. Uansett går den rett inn blandt mine ypperste (AKA 85+ på Criticker), og plasserer seg foreløbig rett over 12 Angry Men.

Stemninga gjennom filmen er utrolig bra, selv i starten mens den bygger seg innpå deg. Bare scenen hvor de leser avisen høyt på noe eg antar er en slags gentlemens club, er ekstremt bra gjort. Etterhvert baller det på seg med flere og flere slike scener hvor byens nerve får spille over lerretet.

Peter Lorre er eksepsjonelt bra!

Liker plystringen til Lang, og gjenspeiler endel av hva vi senere har fått brukt score's til.

Umiddelbart sier eg en knallsterk 9/10 og 87/100, men eg tror ikke eg tar for hardt i om eg spår at den oppjusteres om ett par dager.

Must see!

franzsigel

franzsigel
23.01.11 16:27

Fantastisk film, som føles som den er mange tiår forut for sin tid.

Og hadde egentlig noen mainstream filmskapere våget å laget en film i dag som fremstiller en (pedofil?) barnemorder på en like menneskelig måte som Lorre fremstår?

Mifune

Mifune
23.01.11 21:19
franzsigel: Og hadde egentlig noen mainstream filmskapere våget å laget en film i dag som fremstiller en (pedofil?) barnemorder på en like menneskelig måte som Lorre fremstår?

neppe, isåfall svært få. 

Saliph

Saliph
24.01.11 00:29
franzsigel: Fantastisk film, som føles som den er mange tiår forut for sin tid.

Summerer det hele ganske greit.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg