Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 film # 152 – Casablanca (1942)

NYTT TEMA
Mifune

Mifune
08.01.10 11:52

Regi : Michael Curtiz

Med : Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Claude Rains, Sidney Greenstreet, Peter Lorre

"Of all the gin joints in all the towns in all the world, she walks into mine."

Settingen er i et uokkopert Afrika i de tidligere dagene av 2 verdenskrig. En amerikansk utvandrer møter en gammel flamme, med uforsette komplikasjoner.

Min personlige Bogart favoritt, stjerneensemblet er perfekt og selvsagt skuespillet. Ikke ulikt Maltese Falcon en karakterdreven film, men med litt mer kjøtt på beina samt mer engasjerende.

Mesteparten av de tyske offiserene ble spilt av jødiske flyktninger, Veidt flyktet også fra Tyskland da han var kjent for å hate nazister og fikk vite at SS hadde sendt en dødskvadron etter ham.

Har sett den 2 ganger nå og blir bare bedre og bedre. Filmens musikk, karakterer og dialog er ikonisk i dag. Men vant oscars for beste manus.   

Artig trivia :et bilde av tyske skuespiller Conrad Veidt som spiller nazioffiseren Major Heinrich Strasser havnet på pulten til Batmanskaperen Bob Kane, og vips ! var Jokeren født…

Humphrey Bogart måtte ha plattformsko for å spille vedsiden av Ingrid Bergman.

Hangaren brukt i filmen ble revet for ca 3 år siden…

Kjøp !

10/10

Neste film : To Be Or Not To Be (1942)

mzzlfbs

mzzlfbs
08.01.10 11:55

Kunne du ikke egentlig bare ha linket til IMDb-profilen, og gitt en karakter? Jeg har ikke lest alle 1001-trådene dine, men jeg har til gode å se deg komme med en annen vurdering av filmen enn den som fremkommer gjennom karakteren. Hva er egentlig poenget med denne trådserien om du ikke presenterer noe vi ikke kan lese på IMDb eller Wikipedia? Jeg er langt mer interessert i ditt personlige syn på en film enn jeg er i trivia og korte sammendrag av plotet.

ManUtdfan_5

ManUtdfan_5
08.01.10 11:55

Så du den på blu-ray? Brukbar film, som du skriver.

ManUtdfan_5

ManUtdfan_5
08.01.10 11:57
mzzlfbs: Kunne du ikke egentlig bare ha linket til IMDb-profilen, og gitt en karakter? Jeg har ikke lest alle 1001-trådene dine, men jeg har til gode å se deg komme med en annen vurdering av filmen enn den som fremkommer gjennom karakteren. Hva er egentlig poenget med denne trådserien om du ikke presenterer noe vi ikke kan lese på IMDb eller Wikipedia? Jeg er langt mer interessert i ditt personlige syn på en film enn jeg er i trivia og korte sammendrag av plotet.

Har prøvd å få frem det samme, men ikke lett å komme gjennom med noe særlig i disse trådene.

Mifune

Mifune
08.01.10 12:00
mzzlfbs: Jeg er langt mer interessert i ditt personlige syn på en film enn jeg er i trivia og korte sammendrag av plotet.

har kortfattet i samtlige tråder i prosjektet mitt min personlige mening pluss karakter, synd du ikke liker resten da....

er dessverre ingen "proff" anmelder, det har jeg gjort klart innledende i den første tråden i 1001 prosjektet mitt. Så noe videre analyse og lignende får de "proffe" ta seg av

hva med å komme med din personlige kommentarer om filmene istedefor å skumlese mine tråder ?

(Innlegget ble redigert 08.01.10 12:05)

Mifune

Mifune
08.01.10 12:01
ManUtdfan_5: Så du den på blu-ray? Brukbar film, som du skriver.

dvd

mzzlfbs

mzzlfbs
08.01.10 12:05
Mifune: har kortfattet i samtlige tråder i prosjektet mitt min personlige mening pluss karakter, synd du ikke liker resten da....

La meg omformulere, da: Jeg ønsker meg mer av det personlige, og mindre av det rent faktuelle. "Kortfattet" er et understatement. Alle som leser trådene dine sitter foran en datamaskin utstyrt med internett, og kan med enkelhet søke opp både informasjon om filmen, skuespillerne og annen trivia. Det vi derimot ikke kan søke opp, er en noe mer utførlig vurdering fra deg personlig, hva du synes om filmen, hva som er dens styrker og hva som er dens svakheter. Jeg vil tro du genererer både mer debatt og mer interessant debatt om filmene om du i større grad vektlegger hvordan nettopp du oppfatter filmen.

Du skal selvfølgelig få kjøre på akkurat som du vil, men når du allikevel er i gang med dette prosjektet, skjønner jeg ikke hvorfor du ikke forsøker å fylle det med litt mer substans.

Men det er selvfølgelig bare min mening.

"er dessverre ingen "proff" anmelder, det har jeg gjort klart innledende i den første tråden i 1001 prosjektet mitt. Så noe videre analyse og lignende får de "proffe" ta seg av"

Må man være en proff anmelder for å ha en personlig mening om en film, og presentere denne med noe mer enn to tall foran, og to tall bak en skråstrek?

"hva med å komme med din personlige kommentarer om filmene istedefor å skumlese mine tråder ?"

Hvorfor skal jeg la meg inspirere til å komme med mine personlige kommentarer når trådstarter ikke legger opp til debatt ved å presentere sine? Det er det som er poenget mitt At debatten kunne ha blitt både langt mer interessant og langt mer fruktbar om du ga oss et annet utgangspunkt.

(Innlegget ble redigert 08.01.10 12:06)

Mifune

Mifune
08.01.10 12:07
ManUtdfan_5: Har prøvd å få frem det samme, men ikke lett å komme gjennom med noe særlig i disse trådene.

slutt å lyg på deg dette da..du gnålte litt om "sprenge forumet" med unødvendige tråder,men forandret fort lyden på pipa når du møtte motstand fra andre debatanter

Mifune

Mifune
08.01.10 12:14
mzzlfbs: La meg omformulere, da: Jeg ønsker meg mer av det personlige, og mindre av det rent faktuelle. "Kortfattet" er et understatement. Alle som leser trådene dine sitter foran en datamaskin utstyrt med internett, og kan med enkelhet søke opp både informasjon om filmen, skuespillerne og annen trivia. Det vi derimot ikke kan søke opp, er en noe mer utførlig vurdering fra deg personlig, hva du synes om filmen, hva som er dens styrker og hva som er dens svakheter. Jeg vil tro du genererer både mer debatt og mer interessant debatt om filmene om du i større grad vektlegger hvordan nettopp du oppfatter filmen. Du skal selvfølgelig få kjøre på akkurat som du vil, men når du allikevel er i gang med dette prosjektet, skjønner jeg ikke hvorfor du ikke forsøker å fylle det med litt mer substans. Men det er selvfølgelig bare min mening. "er dessverre ingen "proff" anmelder, det har jeg gjort klart innledende i den første tråden i 1001 prosjektet mitt. Så noe videre analyse og lignende får de "proffe" ta seg av" Må man være en proff anmelder for å ha en personlig mening om en film, og presentere denne med noe mer enn to tall foran, og to tall bak en skråstrek? "hva med å komme med din personlige kommentarer om filmene istedefor å skumlese mine tråder ?" Hvorfor skal jeg la meg inspirere til å komme med mine personlige kommentarer når trådstarter ikke legger opp til debatt ved å presentere sine? Det er det som er poenget mitt At debatten kunne ha blitt både langt mer interessant og langt mer fruktbar om du ga oss et annet utgangspunkt.

som sagt lar jeg grundigere analyser om svakheter og substans i hendene på mer observante og "proffe" folk. dette kan jo komme godt fram i et diskusjonsforum.Tror heller tittelen på filmen generer diskusjon, til nå har jeg sett en haug stumfilmer og andre avsidesliggende sjangre fra en tid ikke ofte studert med mindre det er en obligatorisk studie ved en mediaskole.

håper du fortsetter å følge med, takker for feedback selvsagt. Skal prøve å komme med mine observasjoner om jeg finner noen.

vil og tro at en slik "mening" du er ute etter vil ta for lang tid og utsette dette prosjektet lengre enn nødvendig. Heller ikke er det meningen med prosjektet å diskutere nødvendigvis meninger, men å kaste lys over ukjente filmer som er verdt å se

(Innlegget ble redigert 08.01.10 12:17)

torgeirht

torgeirht
08.01.10 12:27
Mifune: vil og tro at en slik "mening" du er ute etter vil ta for lang tid og utsette dette prosjektet lengre enn nødvendig. Heller ikke er det meningen med prosjektet å diskutere nødvendigvis meninger, men å kaste lys over ukjente filmer som er verdt å se

Casablanca er ikke akkurat ukjent? Han ber ikke om 'analyser', han ber bare om din personlige mening. Du sier du vil overlate slikt til 'de proffe', og det er greit nok det, men da ser jeg ikke helt vitsen med prosjektet. 

Du har jo tydeligvis en mening om filmene (i og med at du kommer med karakterer), så hvor vanskelig kan det være å si noen ord om det også?

Mifune

Mifune
08.01.10 12:31
torgeirht: asablanca er ikke akkurat ukjent? Han ber ikke om 'analyser', han ber bare om din personlige mening. Du sier du vil overlate slikt til 'de proffe', og det er greit nok det, men da ser jeg ikke helt vitsen med prosjektet.  Du har jo tydeligvis en mening om filmene (i og med at du kommer med karakterer), så hvor vanskelig kan det være å si noen ord om det også?

limer inn fra første innlegg :

Min personlige Bogart favoritt, stjerneensemblet er perfekt og selvsagt skuespillet. Ikke ulikt Maltese Falcon en karakterdreven film, men med litt mer kjøtt på beina samt mer engasjerende.

takker uansett for feedback

(Innlegget ble redigert 08.01.10 12:32)

franzsigel

franzsigel
08.01.10 12:45

Casablanca er vel kanskje en film med mer stil enn innhold (og det er vel kanskje dialogen og ikke plottet som gjorde at manusforfatteren fikk sin Oscar)

Men stilen, samt en glimrende samling skuespillere holder lenge til en toppkarakter helt alene. En film som blir bedre for hver gang jeg ser den.

Oppdaget forresten nettopp at New York Times har lagt ut original-anmeldelsene sine på nettet, og ser ut som Casablanca ble regnet som en klassiker av samtiden også...

Charon

Charon
08.01.10 12:58

En av de første filmene jeg så av Borgart det her, noe som har gitt mersmak, og jeg har nå 11 filmer av ham i samlingen. Synes denne lignet mye på filmen "To Have and Have Not", men med litt annen slutt.

Det kule med filmen, er tiden den ble filmet, før en viste hvordan krigen ville ende.

Hovedstorien i Hot Shot 2 er vel en blanding av denne og Rambo2. Og sitater fra denne filmen blir brukt i en rekke nye filmer.

En nydelig film, dog noe trist.

Charon,

ManUtdfan_5

ManUtdfan_5
09.01.10 01:18
Mifune: dvd

Aah, se den på blu-ray, mann! Ignorerer med vilje det andre innlegget ditt.

Mifune

Mifune
09.01.10 01:30
ManUtdfan_5: Ignorerer med vilje det andre innlegget ditt.

hadde jeg og gjort i dine sko :)

ManUtdfan_5

ManUtdfan_5
09.01.10 01:36
Mifune: hadde jeg og gjort i dine sko :)

Jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive for å tilfredsstille deg, men jeg endte til slutt på ''Yeah''.

Mifune

Mifune
10.01.10 00:18
mzzlfbs: La meg omformulere, da: Jeg ønsker meg mer av det personlige, og mindre av det rent faktuelle. "Kortfattet" er et understatement. Alle som leser trådene dine sitter foran en datamaskin utstyrt med internett, og kan med enkelhet søke opp både informasjon om filmen, skuespillerne og annen trivia. Det vi derimot ikke kan søke opp, er en noe mer utførlig vurdering fra deg personlig, hva du synes om filmen, hva som er dens styrker og hva som er dens svakheter. Jeg vil tro du genererer både mer debatt og mer interessant debatt om filmene om du i større grad vektlegger hvordan nettopp du oppfatter filmen. Du skal selvfølgelig få kjøre på akkurat som du vil, men når du allikevel er i gang med dette prosjektet, skjønner jeg ikke hvorfor du ikke forsøker å fylle det med litt mer substans. Men det er selvfølgelig bare min mening. "er dessverre ingen "proff" anmelder, det har jeg gjort klart innledende i den første tråden i 1001 prosjektet mitt. Så noe videre analyse og lignende får de "proffe" ta seg av" Må man være en proff anmelder for å ha en personlig mening om en film, og presentere denne med noe mer enn to tall foran, og to tall bak en skråstrek? "hva med å komme med din personlige kommentarer om filmene istedefor å skumlese mine tråder ?" Hvorfor skal jeg la meg inspirere til å komme med mine personlige kommentarer når trådstarter ikke legger opp til debatt ved å presentere sine? Det er det som er poenget mitt At debatten kunne ha blitt både langt mer interessant og langt mer fruktbar om du ga oss et annet utgangspunkt.

jeg misforstod nok litt av innlegget ditt skal jeg innrømme, og at mine meninger har en tendens å bli sveiset inn blant faktadelene.

Håper nå du fortsetter å lese mine fremtidige 1001 tråder og kommer med god feedback der også. Tror jeg har forbedret meg litt i de som kom etter denne.

men i mitt eget forsvar da så er det ikke alltid like lett å ytre sine meninger om enkelte filmer uten å tråkke noen på tærna. :p (uten at jeg bryr meg særlig om det) samt enkelte filmer bør en se på den rette dagen, ikke alltid jeg vet hva jeg begir meg på. Å lese om dem på forskudd er ikke alltid en fordel har jeg erfart..

(Innlegget ble redigert 10.01.10 00:19)

franzsigel

franzsigel
12.01.10 11:14
Mifune: men i mitt eget forsvar da så er det ikke alltid like lett å ytre sine meninger om enkelte filmer uten å tråkke noen på tærna. :p (uten at jeg bryr meg særlig om det) samt enkelte filmer bør en se på den rette dagen, ikke alltid jeg vet hva jeg begir meg på. Å lese om dem på forskudd er ikke alltid en fordel har jeg erfart..

Skal ikke legge meg opp i hvordan du skriver "anmeldelsene" dine.

Men om du vil ha ideer, kan du jo sjekke ut denne bloggen som går gjennom klassiske filmer på en både morsom og informativ måte

http://www.bunkosquad.com/100movies/index.phtml?page=sierra_madre.inc

Dessverre ser det ikke ut som bloggforfatter kom helt i mål med sine 100 filmer. Håper det går bedre med deg og de 1001... ;-)

Mifune

Mifune
12.01.10 11:42
franzsigel: Skal ikke legge meg opp i hvordan du skriver "anmeldelsene" dine. Men om du vil ha ideer, kan du jo sjekke ut denne bloggen som går gjennom klassiske filmer på en både morsom og informativ måte http://www.bunkosquad.com/100movies/index.phtml?page=sierra_madre.inc Dessverre ser det ikke ut som bloggforfatter kom helt i mål med sine 100 filmer. Håper det går bedre med deg og de 1001... ;-)

interessant blogg, fin folkelig vinkling. skal ikke forbause deg over hvis det kommer en 1001 tråd som kan ligne :)

Likte spesielt den delen hvor han skriver tankene han hadde før han så filmen, og de små notatene han listet nedover...¨

er nå snart passert 170 filmer, så jeg har nå slått han fint allerede nå...

(Innlegget ble redigert 12.01.10 11:46)

-MitchHedberg-

-MitchHedberg-
30.01.10 02:59

Fantastisk film :) 9/10

Mifune

Mifune
14.01.11 19:20

Skrev en litt en mer fyldigere omtale av denne filmen, etter å ha sett den enda en gang. Samme postet jeg på diskuterfilm.no. Håper denne har mer kjøtt på bena, og vil tilfredstille dere.

Regi : Michael Curtiz
Med : Humphrey Bogart, Ingrid Bergman, Claude Rains, Sidney Greenstreet, Peter Lorre

"Of all the gin joints in all the towns in all the world, she walks into mine."

Nå har jeg sett Casablanca et par ganger siden jeg kjøpte “special edition” dvd’en og om det er noen film som fortjener en rundgang i dvdspilleren er dette en av dem. Blir aldri helt lei av denne og legger merke til detaljer en før kanskje gikk glipp av. (referansen til Vichy la jeg først merke til nå!!??) Kommer ikke på en film på denne tiden som appellerer til et så bredt publikum og omtrent alt i filmen er for meg så nære som perfeksjonisme som det går an å bli..

Hvorfor ??

Dette er en svært god sjangerblanding, ikke overgått eller sammenlignbar med noen annen film jeg kommer på. Når folk tenker Casablanca er det kanskje lettest å tenke den som en romantisk drama, noe jeg tror de fleste gjør. Men den inneholder også en mengde spenning, drap og eventyrfølelser. En kan også kalle dette en karakterstudie, sentrert på Rick, og så er det flere øyeblikk med god humor, tenker da på lommetyven ("This place is full of vultures, vultures everywhere!") og det eldre paret på siste kvelden før de emmigrerer til USA ("What watch?").

Men Casablanca er ikke bare fantastisk som en helhet, den er også fin i bruddstykker om en analyser den i biter og ser på enkle replikker, scener og fremføring alene. Kommer noen på en film som har mer gode sitater ? (pulp fiction kanskje ? sunset blvd ??)

Og ikke bare er dialogen flott, den er uforglemmelig levert av Humphrey Bogart (”I was misinformed”) og Claude Rains ("I am shocked, shocked to find that gambling is going on here"). Så mange av scenene har blitt en del av film historien, bare Chaplin har kanskje like ikoniske scener lagt på film. Da spesielt med tanke på den siste scenen, kanskje best gjenkjent av de fleste som har sett Casablanca. Filmen hadde ikke vært den samme i dag om Rick og Ilsa hadde endt opp sammen som et lykkelig par.
Om fremføringene, så har det blitt ytret så mye som den unike kjemien mellom Rick og Illsa, om Claude Rains fantastiske omvendelse av karakteren Renault, Peter Lorres scenetyveri som Ugarte og Sydney Greenstreet som Ferrari, og for ikke å glemme Dooley Wilson som Sam. 

To andre fremføringer jeg vil gjerne ta opp er de ofte oversette og undervurderte karakterene Major Strasser spilt av Conrad Veidt som spiller den personen som kan defineres som virkelig ond, samtidig som han ikke er en-sidet og forutsigbar type (minner meg om Fiennes rolle i Schindlers Liste). Likte også godt S.K. Sakall som spiller Carl, den joviale servitøren på Rick’s Cafe Americain. Han har mer tilstedeværelse enn Lorre, Greenstreet og Wilson, også mulig mer enn Veidt. Elsker reaksjonen hans når lommetyven bumper borti ham, eller når han reagerer på ”What Watch” replikken. Må også nevne når han gav Strasser det ”beste bordet” siden han var tysk ville han nok ha tatt det uansett. En oversett og undervurdert fremføring med andre ord.

Er det noen svakhet I Casablanca ? Alle filmer sitter på en eller flere uansett hvor perfekt de virker. Så en kan nok finne noen i Casablanca om en leter, f.eks hvor troverdig er dette med de gjennomfartspapirene er. Mer kommer jeg ikke på.. 

Så uansett hvor mye filmer som kommer, og hvor mange oppfølgere som overfyller skjermene i fremtiden, og ikke minst alt søppelet vi må filtrere for å finne perlene, en ting er sikkert om vi vil se en skikkelig klassiker….
We’ll always have Casablanca

Artig trivia :et bilde av tyske skuespiller Conrad Veidt som spiller nazioffiseren Major Heinrich Strasser havnet på pulten til Batmanskaperen Bob Kane, og vips ! varJokeren født…
Humphrey Bogart måtte ha plattformsko for å spille vedsiden av Ingrid Bergman.
Hangaren brukt i filmen ble revet for ca 4 år siden…
5/5

Neste film : To Be Or Not To Be (1942) 

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg