Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

1001 film # 229 – Sunset Blvd (1950)

NYTT TEMA
Mifune

Mifune
06.05.10 23:15

1001 film # 229 – Sunset Blvd (1950)

Regi : Billy Wilder

Med : William Holden, Gloria Swanson, Erich Von Stroheim

"I'm ready for my close-up mr. Demille"

Handler om en utbrent manusforfatter, Joe Gillis (William Holden) i Hollywood, som etter å blitt forfulgt av kredtorer så befinner han seg ved et glemt hollywoodpalass, ubebodd ved første glans. Bebodd var det ”indeed”, tidligere hollywoodstjerne fra 20tallet Norma Desmond (Gloria Swanson), en falmet stjerne fra stumfilmens æra. Hun tar ham inn i håp om å få Joe til å lese og omskrive et manus hun i årevis har arbeidet med.

Sammen med tjeneren Max (Erich Von Stroheim) som sitt hovedansvar er å skjerme Norma fra det virkelige livet utenfra som har glemt henne for lenge siden. Han skriver fanbrevene som holder henne skjøre mentale tilstand ved like.

Filmen har flere cameoscener som Buster Keaton, Cecile De Mille, Hedda Hoppler med flere som spiller seg selv.

Synspunkter :

La oss begynne med skuespillerene, William Holden som er filmens ukjente ansikt, mest kjent for mediokre filmer fra denne tiden. Flere skuespillere gikk gjennom kverna før han, mot Wilders vilje til å begynne med ble filmens hovedrolle. Jeg synes han gjør en fin karakter, laidback og passe desperat etter penger.

Gloria Swanson er glimrende, en skikkelig stjerne. Hun spiller omtrent seg selv. Både den virkelige Gloria og karakteren Norma var store stjerner under stumfilmens æra. Eric Von Stroheim var en som regisserte filmene hennes, som ironisk nok spiller hennes butler/tjener. Samme gjorde Cecile DeMille.  Hun samlet ektemenn og brukte en haug med penger (angivelig 8 mill på 20 tallet alene). Da lydfilmen kom klarte ikke Norma Desmond tilvenningen, og der slutter sammenligningen. Swanson ble oscarnominert for rollen som Norma, og gjorde en rekke tvjobber på 60-70 tallet før hun pensjonerte seg.

Eric Von Stroheim var et kjekt gjensyn, nå har jeg sett filmer av og med ham fra stumfilmenes tid, blant annet Foolish Wives, han dukket også opp som Capt. Von Rauffenstein i La Grande Illusion.

Han gjør en like uforglemmelig rolle her. Legg spesielt merke til scenen hvor han og Joe er i garasjen og han nevner de tre store talentregissørene fra stumtida: D.W. Griffith, Cecile De Mille og Max Von Mayerling. (som sistnevnte egentlig er Erich Von Stroheim)

Filmen har en masse artige referanser fra stumfilmtida, likte spesielt scenen hvor Joe’s narrasjon forteller om Norma’s venner og kolleger fra stumfilmtida kom for å spille kort, folk som folk hadde glemt for lenge siden…de blir nevnt uten navn, men en kjenner glatt igjen en eldre Buster Keaton og H.B Warner.

Jeg bør egentlig kommentere Wilders regi, men filmen er på den store topp lista til AFI, så det burde si seg selv, egentlig har jeg ikke peiling på hva en skal si om god regi. Filmen har allikevel en fin flyt og atmosfære. Sammen med skuespillerene får vi en perfekt film.

En haug med flotte replikker, utrolig velskrevet... 

En helt fantastisk film som blir enda bedre om du har sett en og to store stumfilmer, og gjerne vet litt om dem da filmen har flere referanser fra disse. Rett og slett en ubeskrivelig kul film, velspilt til tusen og gjør dens noe triste klimaks U F O R G L E M M E L IG.   

En ny favoritt er risset inn i tapeten…..og ja dette er første gang jeg ser den !  

Kjøp den, ei den og SE den !!!

10/10

Neste film : Los Olvidados (1950)

tommy_cowan

tommy_cowan
06.05.10 23:35
Mifune: William Holden som er filmens ukjente ansikt, mest kjent for mediokre filmer fra denne tiden.

Mulig jeg har vondt for det, men denne setningen skjønte jeg lite av. Mener du at han fram til da var ukjent?

I så fall skjønner jeg mer, han er jo ikke akkurat noe ukjent ansikt.

Mifune

Mifune
06.05.10 23:41
tommy_cowan: Mulig jeg har vondt for det, men denne setningen skjønte jeg lite av. Mener du at han fram til da var ukjent? I så fall skjønner jeg mer, han er jo ikke akkurat noe ukjent ansikt.

han var ukjent i A filmrekka, han var ikke akkurat aktuell for en rolle i en stor film. Filmene hans opp til da var heller middelmådige. På den tida var han derfor ukjent og et nytt ansikt. Folk hadde ikke tilgang til filmer slik vi har i dag, slik at vi kjenner fort igjen et ansikt.

håper det forklarer det litt. Til og med Marlon Brando var uaktuell da han var i "the little league" som de kalte det så fint. 

Det blir som å caste Costas Mandylor i hovedrollen til Camerons neste episke...

Miodrag

Miodrag
06.05.10 23:44

Dette var vel den første film-noir'en jeg så, helt tilbake da jeg var rundt 13 eller 14 år gammel. Husker det var den første skikkelig gamle filmen jeg virkelig likte.

tommy_cowan

tommy_cowan
06.05.10 23:44
Mifune: Det blir som å caste Costas Mandylor i hovedrollen til Camerons neste episke...

Tja, er han så mye dårligere enn Sam Worthington?

Og i en perfekt verden kommer det ikke mer fra Cameron.

Mifune

Mifune
06.05.10 23:46
tommy_cowan: Tja, er han så mye dårligere enn Sam Worthington? Og i en perfekt verden kommer det ikke mer fra Cameron.

ikke nødvendigvis dårlig, men han spiller i middelmådige filmer....:), ihvertfall de jeg har sett

(Innlegget ble redigert 06.05.10 23:47)

Mifune

Mifune
07.05.10 09:02
tommy_cowan: Og i en perfekt verden kommer det ikke mer fra Cameron.

njaaa....nå er ikke jeg stor fan av Avatar da, men filmer kan han vel lage. Om de ikke er "gode" så har de stor markedsføring og er rene mainstream filmer. Derfor ble han brukt som eksempel.

-makaveli-

-makaveli-
07.05.10 16:55

En av tidenes beste amerikanske filmer. Nydelig shots av huset, som blir mer og mer likt Operafantomets tunneler og Overlook Hotel etterhvert som filmen utvikler seg.

Det er også et herlig manus det er snakk om, spesielt monologene til Holden. "It was all done with great dignity. He must have been a very important chimp, the great grandson of King Kong, maybe". Scenen hvor man ser Holden ligge død nedenfra i bassenget er også verdt å nevne.

Scorsese86

Scorsese86
07.05.10 22:11

Helt klart en av de beste filmene som er laget, og min personlig favoritt av Billy Wilder... og det sier litt, han har laget en rekke fantastiske filmer.

Jeg liker spesielt godt Erich von Stroheim i denne filmen. Han ble virkelig robbet for en Oscar! Og den replikken, om at da Hollywood først ble til fantes det tre store regissører... "D.W. Griffith, Cecil B. DeMille... and me" er nærmest hjerteskjærende, med tanke på Stroheims fortid som regissør, og hvordan han ble "behandlet" av Hollywood.

Og William Holden var en av de kuleste menn som har gått på denne kloden. Dødsfallet hans er blant de mest... eh, ja, originale.

Mifune

Mifune
07.05.10 22:55
Scorsese86: Jeg liker spesielt godt Erich von Stroheim i denne filmen. Han ble virkelig robbet for en Oscar! Og den replikken, om at da Hollywood først ble til fantes det tre store regissører... "D.W. Griffith, Cecil B. DeMille... and me" er nærmest hjerteskjærende, med tanke på Stroheims fortid som regissør, og hvordan han ble "behandlet" av Hollywood.

nettopp det jeg skrev også :) gikk en smule kaldt nedover ryggen min under den scenen

tommy_cowan

tommy_cowan
08.05.10 00:50
Mifune: Om de ikke er "gode" så har de stor markedsføring og er rene mainstream filmer. Derfor ble han brukt som eksempel.

Jada, ser eksempelet, jeg bare ser ikke verdien i 3D etc

ackryte

ackryte
08.05.10 04:27
Miodrag: Dette var vel den første film-noir'en jeg så, helt tilbake da jeg var rundt 13 eller 14 år gammel. Husker det var den første skikkelig gamle filmen jeg virkelig likte.

Virkelig en flott film, men synes film noir-merkelappen er litt merkelig. 

Mifune

Mifune
08.05.10 08:53
tommy_cowan: jeg bare ser ikke verdien i 3D

der er vi enige....enkelte filmer er laget kun for å være i 3d, mens story og alt annet som betyr noe er ute av vinduet og ned i dass...

men ettersom nedlasting bare blir mer og mer aktuelt, må kinoene finne på noe å dra folk, og derfor betaler vi 90 kr + for en billett...på tide å privatisere

(Innlegget ble redigert 08.05.10 09:01)

-makaveli-

-makaveli-
08.05.10 11:39
ackryte: Virkelig en flott film, men synes film noir-merkelappen er litt merkelig. 

Åh? På hvilken måte?

Miodrag

Miodrag
08.05.10 12:58
ackryte: Virkelig en flott film, men synes film noir-merkelappen er litt merkelig. 

Jeg ser ikke hvorfor. Om ikke Sunset Blvd. er film-noir, så skjønner jeg ikke hvilken film som kan få denne merkelappen.

ackryte

ackryte
08.05.10 23:18
-makaveli-: Åh? På hvilken måte?

Tenker på film noir som mer krim. The Maltese Falcon, The Big Sleep, Double Indemnity, etc. Nå stemmer ikke oppfatningen min helt med den generelle oppfatningen da.

-makaveli-

-makaveli-
09.05.10 17:23
ackryte: Tenker på film noir som mer krim. The Maltese Falcon, The Big Sleep, Double Indemnity, etc. Nå stemmer ikke oppfatningen min helt med den generelle oppfatningen da.

Joda, krim skal det være nok av. Denne filmen er da ikke helt tom for det heller, selv om de du nevner er mer straight up gangster-filmer. Men andre faktorer som gjør en film noir, er svart/hvitt, effektiv bruk av lys og skygger, en femme fatale og mer eller mindre like uhederlige karakterer som alle lider en ublid sjebne til slutt. Og der passer Sunset Blvd. fint inn.

Miodrag

Miodrag
09.05.10 20:21
-makaveli-: Joda, krim skal det være nok av. Denne filmen er da ikke helt tom for det heller, selv om de du nevner er mer straight up gangster-filmer. Men andre faktorer som gjør en film noir, er svart/hvitt, effektiv bruk av lys og skygger, en femme fatale og mer eller mindre like uhederlige karakterer som alle lider en ublid sjebne til slutt. Og der passer Sunset Blvd. fint inn.

For ikke å glemme voiceover-narrasjonen, som hjelper veldig på film-noir-preget.

-makaveli-

-makaveli-
09.05.10 22:42

Sant, så sant.

vaffelanders

vaffelanders
20.12.10 13:14
-makaveli-: Scenen hvor man ser Holden ligge død nedenfra i bassenget

Fantastisk scene. Fantastisk film.

Otth

Otth
14.01.11 01:42