Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Criterion-mania

NYTT TEMA
DjangoKill

DjangoKill
28.06.10 22:39

Her kan alle vi Criterion-entusiaster menge oss og utveklse tanker. Jeg vil starte med å liste opp min egen samling.

På DVD:
A Bout De Souffle / Breathless
Ali: Fear Eats the Soul
Andrei Rublev
L`Avventura
Le Cercle Rouge
Le Samourai
Throne of Blood
Sanjuro
Seven Samurai
Solaris
Yojimbo
Viridiana
Z

På Blu-Ray:
Che
Kagemusha
Paris, Texas
Stagecoach
The Seventh Seal
Wages of Fear
Wings of desire

Så til nyheter. Av Blu-Ray som jeg skal kjøpe nå står Playtime, Mystery Train, The Leopard og Red Desert øverst på listen. Av DVD har jeg veldig lyst på The Vanishing, Peeping Tom, Tokyo Drifter og The Youth of the Beast. Er veldig interessert i å komme i kontakt med folk om byttehandler. Er det noen som har criterionfilmer og har lyst å bytte litt?

Mvh retask_9

Sobchak

Sobchak
29.06.10 11:12

Jeg har to! Fear and Loathing og Kaidan. Sistnevnte har jeg ikke sett, fordi jeg ved en feiltakelse kastet min sonefrie dvd-spiller i søpla :(

DjangoKill

DjangoKill
29.06.10 12:59
Sobchak: Sistnevnte har jeg ikke sett, fordi jeg ved en feiltakelse kastet min sonefrie dvd-spiller i søpla :(

Lyst å bytte den? :)

Lautferd

Lautferd
29.06.10 13:08

Jeg regner med at dette kun er for de heldige med sonefri eller sone A-spiller? ;)

(Innlegget ble redigert 29.06.10 13:14)

DjangoKill

DjangoKill
29.06.10 13:13
Lautferd: Jeg regner med at dette kun er fordi de heldige med sonefri eller sone A-spiller? ;)

Kun?

Sonefri dvd-spiller er vel allemannseie nå om dagen, hvertfall bør det være det. 99% av alle dvd-spillere kan åpnes for alle soner ved hjelp av noen få tastetrykk på fjernkontrollen.

Sobchak

Sobchak
29.06.10 13:51
DjangoKill: Lyst å bytte den? :)

Når jeg tenker meg om får jeg vel ikke sett noen av de, tror FaLiLV også er sonefri. Skal kjøpe meg ny sonefri spiller etterhvert, har flere sone 1 filmer. Så nei, vil ikke bytte :) 

(Innlegget ble redigert 29.06.10 14:01)

ManUtdfan_5

ManUtdfan_5
12.01.11 20:35

Hva er egentlig greia med denne Criterion-serien? Er det en egen gruppe/bedrift som re-lanserer spesielt utvalgte filmer?

Har for eksempel Thin Red Line på DVD og Red Desert + Last Year At Marienbad på BD, men tror ikke disse har noe med Criterion å gjøre, selv om de ligger på hjemmesiden deres.

Seriøse svar settes pris på, her.

phb

phb
12.01.11 20:40
ManUtdfan_5: Hva er egentlig greia med denne Criterion-serien? Er det en egen gruppe/bedrift som re-lanserer spesielt utvalgte filmer?

Det er et selskap som sprang ut av Janus Films, som distribuerte en god del ikke-engelsk film til USA på 50- og 60-tallet. En stor del av Criterion-samlingen er basert på disse filmene. I tillegg har de et godt rykte, så om de spør filmmakere om de kan lansere filmen deres, så blir svaret ofte ja.

Criterion har også et godt rykte fordi de har gode covere i forhold til andre DVD-utgivelser i statene. Det er fordi det meste av DVD-covere der borte er designet for å tiltale innkjøpssjefen i Walmart, som vil ha omslag mest mulig attraktive for rednecks.

(Innlegget ble redigert 12.01.11 20:44)

ManUtdfan_5

ManUtdfan_5
12.01.11 20:45
phb: Det er et selskap som sprang ut av Janus Films, som distribuerte en god del ikke-engelsk film til USA på 50- og 60-tallet. En stor del av Criterion-samlingen er basert på disse filmene. I tillegg har de et godt rykte, så om de spør filmmakere om de kan lansere filmen deres, så blir svaret ofte ja.

Jeg holdt nesten på å skrive i innlegget mitt at jeg ikke ønsket svar fra deg, da jeg på forhånd forventet en flåsete tilbakemelding. Dette satt jeg pris på. Jeg tror du får din første tommel fra meg. Har du noen favoritter du kan anbefale? (Har kun sonefri DVD, ikke BD).

Dex74

Dex74
12.01.11 21:06

Tror jeg bare har en Criterion-DVD...originalversjonen av Insomnia med Stellan, Ousdal og Floberg regissert av Erik Skjoldbjærg :)

blackpete

blackpete
12.01.11 21:10

Hvilke er det jeg har igjen, da.

Les Diaboliques, Le salaire de la peur, Yojimbo, Do the Right Thing,
Kaidan, Le trou, Bande à part, Le cercle rouge, Onibaba, Touchez pas au grisbi, Dai-bosatsu tôge, Au hasard Balthazar, Le Samouraï, Jôi-uchi: Hairyô tsuma shimatsu, Ibun Sarutobi Sasuke, Fukushû suru wa ware ni ari (Vengeance Is Mine), Jungfrukällan, Akibiyori.

Må vel ha noen flere snart.

Kanarimann

Kanarimann
13.01.11 11:34
ManUtdfan_5: Har du noen favoritter du kan anbefale? (Har kun sonefri DVD, ikke BD).

Tillater meg å svare her. :-)  Har selv begynt å få en god del Criterion filmer på Blu Ray og har bestilt en god del flere som jeg venter levert i løpet av dagen og neste uke. Blant mine favoritter og som jeg har / har bestilt:

1. Thin Red Line

2. Merry Christmas Mr Lawrence

3. Gomorra

4. Ride With The Devil

5. Antichrist

6. Stagecoach

7. Paths of Glory

8. Wings of Desire

9. The Last Emporer

10. Army of Shadows

11. House

12. Robinson Crusoe on Mars

13. Days of Heaven

14. America Lost and Found

15. Seven Samurai

16. Kagemusha

17. Ran ( dvd)

18. Last Temptation of Christ (dvd)

19. Videodrome

20. The Curious Case of Benjamin Button

21. Paris Texas

22. Walkabout

23. Cronos

Ren og skjær kvalitet dette her.

Kanarimann

(Innlegget ble redigert 13.01.11 11:36)

Buscape

Buscape
13.01.11 12:46

Bande à part, A Bout De Souffle/Breathless, The Third Man, Rififi, Ran, Seven Samurai, 8 1/2, The 400 Blows og Brazil. Alt på dvd.

Mifune

Mifune
13.01.11 13:04

Fear & Loathing

Seven Samurai

Yojimbo

Sanjuro

Robocop

Sword Of The Beast

Sword Of Doom

disse på dvd,men kommer sikkert til å bytte dem mot BD utgaver når Criterion kommer så langt.

ManUtdfan_5

ManUtdfan_5
14.01.11 01:50

Mulig jeg har spurt tidligere, men hvorfor gir ikke Criterion ut filmer i EU-sone - og vil det skje i den nærmeste fremtid?

Kanarimann

Kanarimann
14.01.11 12:56

Aner ikke hvorfor de ikke gir ut på sone B men tipper dette er en sånn amerikansk greie og skal begrense seg til Usa. Tror heller dessverre ikke at det kommer til å skje noen gang så eneste alternativ vil nok være for deg å skaffe deg en sonefri blu ray spiller og det kan du skaffe deg her så ikke noe vanskelig det. :-)

http://www.bluraymods.com/index.php

Kanarimann

(Innlegget ble redigert 14.01.11 12:57)

ManUtdfan_5

ManUtdfan_5
14.01.11 18:28
Kanarimann: Aner ikke hvorfor de ikke gir ut på sone B men tipper dette er en sånn amerikansk greie og skal begrense seg til Usa. Tror heller dessverre ikke at det kommer til å skje noen gang så eneste alternativ vil nok være for deg å skaffe deg en sonefri blu ray spiller og det kan du skaffe deg her så ikke noe vanskelig det. :-)

Takk skal du ha.

phb

phb
15.01.11 19:38

Denne Criterion-fetisjismen har sitt utspring fra USA, hvor de er en oase i det amerikanske DVD-ødelandet. Ser vi mot Storbritannia har de en haug med vel så interessante labels til under halve prisen av Criterion: Masters of Cinema, Second Run, BFI, Artificial Eye, Yume, New Wave...

DavidFlynch

DavidFlynch
15.01.11 21:53
phb: Denne Criterion-fetisjismen har sitt utspring fra USA, hvor de er en oase i det amerikanske DVD-ødelandet. Ser vi mot Storbritannia har de en haug med vel så interessante labels til under halve prisen av Criterion: Masters of Cinema, Second Run, BFI, Artificial Eye, Yume, New Wave...

Synes fortsatt Criterion er best. Som regel har de best bildekvalitet, mest ekstramateriale og veldig spenstige cover.

Og på Blu-ray fronten har de allerede grust Artificial Eye, BFI og Eureka/Masters of Cinema.

(Innlegget ble redigert 15.01.11 21:53)

DavidFlynch

DavidFlynch
21.01.11 14:32

Filmer jeg har per i dag:

Blu-ray:
Army of Shadows
Shock Corridor
The Naked Kiss
Yojimbo
Stagecoach
Playtime
Merry Christmas Mr Lawrence
The Night of the Hunter
Charade
Mystery Train
Paris, Texas
Repulsion
Wings of Desire
Red Desert
Black Narcissus
Paths of Glory
Cronos
The Seventh Seal
The Wages of Fear
Kagemusha
The Thin Red Line
Benjamin Button
The Third Man
The Man Who Fell To Earth
El Norte
The Last Emperor
The Leopard
Seven Samurai
Che

DVD:
The Bad Sleep Well
Branded to Kill
Andrei Rublev
Viridiana
Le Samourai
Bob Le Flambeur
Le Cercle Rouge
Solaris
Ali: Fear Eats The Soul
The Testament Of Dr Mabuse
L Avventura
Elevator To The Gallows
Ran
The Swoord of Doom
Youth of The Beast
Throne of Blood
The Vanishing
Solo Con Tu Pareja
The Lady Vanishes
The Fallen Idol
Missing
Z
High And Low
The Friends of Eddie Coyle
Vampyr
Berlin Alexanderplatz
Classe Tous Risques
Robinson Crusoe On Mars
Bergman Trilogi: The Silence, Winter Light og Through A Glass Darkly
Nikkatsu Noir Boksen fra Eclipse-series

ManUtdfan_5

ManUtdfan_5
22.01.11 00:37
phb: Denne Criterion-fetisjismen har sitt utspring fra USA, hvor de er en oase i det amerikanske DVD-ødelandet. Ser vi mot Storbritannia har de en haug med vel så interessante labels til under halve prisen av Criterion: Masters of Cinema, Second Run, BFI, Artificial Eye, Yume, New Wave...

Alternative filmer er et stikkord?

Hva med disse: Le Mepris, Last Year At Marienbad, The Go-Between, Pierrot Le Fou, Belle De Jour, The Graduate, The Lady Killers, The Elephant Man, The Gold Rush, Modern Times, The Kid, The Great Dictator, M, The Double Life of Veronique og Delicatessen?

Er de noe å samle på (selv om ikke alle skulle være Criterion)?

DavidFlynch

DavidFlynch
22.01.11 02:57
ManUtdfan_5: Alternative filmer er et stikkord? Hva med disse: Le Mepris, Last Year At Marienbad, The Go-Between, Pierrot Le Fou, Belle De Jour, The Graduate, The Lady Killers, The Elephant Man, The Gold Rush, Modern Times, The Kid, The Great Dictator, M, The Double Life of Veronique og Delicatessen? Er de noe å samle på (selv om ikke alle skulle være Criterion)?

Le Mepris: Ja
The Go-Between: Ikke sett
Pierrot Le Fou: Ja, selv om det er en av Godards dårligste i mine øyne.
Belle De Jour: Absolutt. Bunuel på sitt ypperste
The Graduate: Gjett om. Hoffman er fantastisk.
The Ladykillers: En udødelig klassiker, så ja.
The Elephant Man. Lynch, I say no more.
The Gold Rush, Modern Times, The Kid, The Great Dictator: Chaplin = Ja.
M: JA!
The Double Life of Veronique: Jajajajaaja.
Delicatessen: Morsom, så ja.

Alle er på Blu-ray.

ManUtdfan_5

ManUtdfan_5
22.01.11 03:21
DavidFlynch: Le Mepris: Ja

Alle er på Blu-ray.

I know, I know. Disse filmene er (i forhold til mine filmerfaringer), helt nye veier. Blir spennende.

Hvilke ville du anbefalt av JL Godard?

DavidFlynch

DavidFlynch
22.01.11 04:14
ManUtdfan_5: Hvilke ville du anbefalt av JL Godard?

Alphaville
Week End
Le petit Soldat
Band a Part

Xavi1

Xavi1
22.01.11 04:30
ManUtdfan_5: Hvilke ville du anbefalt av JL Godard?

Siden slike ting er subjektive vil jeg gjerne skyte inn at Pierrot le Fou kanskje er den vakreste (rent estetisk) filmen jeg noensinne har sett. Er på ingen måte enig i at den er blant JLG sine svakeste.

Ingen fasit selvsagt, bare tenkte jeg skulle kjøre inn et annet perspektiv.

maniacwohooo

maniacwohooo
22.01.11 06:23
DavidFlynch: Le Mepris: Ja

Faktisk helt enig i den lista der ! ;)

maniacwohooo

maniacwohooo
22.01.11 06:25
DavidFlynch: Alphaville
Week End
Le petit Soldat
Band a Part

Enig angående Pierrot le Fou. God film, men ikke hans beste. Jeg ville også lagt til Le Mépris.

Sacred1

Sacred1
22.01.11 06:43
Xavi1: Siden slike ting er subjektive vil jeg gjerne skyte inn at Pierrot le Fou kanskje er den vakreste (rent estetisk) filmen jeg noensinne har sett. Er på ingen måte enig i at den er blant JLG sine svakeste. Ingen fasit selvsagt, bare tenkte jeg skulle kjøre inn et annet perspektiv.

Støtter den. En av de beste filmene jeg har sett.

DavidFlynch

DavidFlynch
27.04.11 17:56

Amazon.com salg på Criterion Blu-ray. Under 20$

Blow Out, Paths of Glory, Modern Times, Kes, Le Cercle Rouge, Breathless, Army of Shadows er bare noen av de Criterionfilmene som er på tilbud.

tommy_cowan

tommy_cowan
15.09.11 09:07

Idag kommer det nye utgivelser. Jeg venter i spenning.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg