Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

The Karate Kid (2010)

NYTT TEMA
VivaLV

VivaLV
25.07.10 00:10

Starter en ny tråd. Den eneste jeg fant var litt negativt ladet.

Dvs. dette er normalt en film jeg heller ikke ville sett med mine snart 40 år.

Men nå er sønnen min 7 1/2 år og dvs. at han nå kan være med meg på filmer som har aldersgrense 11 år. Dvs. grensen er vel strengt tatt 8 år, men det kan de vel umulig få sjekket.

Det eneste som står er at den har fått 11 års aldersgrense pga. nærgående scener, men regner med at det er lite blod og det værste man ser kanskje er litt neseblod her og der.

Filmen har faktisk relativt god karakter på IMDB. Karakter 5,9 for en slik film som mange er skeptiske til pga. remake er absolutt godkjent

PhilLeotardo

PhilLeotardo
25.07.10 00:14

Har ikke sett denne selv, men jeg er litt overrasket over all skryten filmen får. Skryt i den forstand av muligens hype, men uansett.

5,9 er litt under det jeg hadde forventa dog.

perpersen78

perpersen78
25.07.10 00:55

Har sett filmen. Veldig unødvendig hype synes jeg. Denne er ingenting i forhold til originalen.

Jeg gir den en snill 3'er. Er så mye jeg kunne ha skrevet om denne remaken. Men hadde det ikke vært for produsent Will Smith hadde nok denne filmen floppet tenker jeg.

Originalen hadde gode skuespillere, god kjemi mellom Mr. Myagi/Daniel San, masse humor og et godt plott. Man følte med Daniel når han ble mobbet og fikk sympati for han.

I remaken er skuespillerne for unge og har lite skuespillererfaring. Det merkes godt. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om Jaden smith og noen av de andre skuespillerne (inkludert Chan). Jackie Chan spiller som han alltid gjør. Intet mer, intet mindre.

Og her blir mobberne for snille også. Om man kan si det på den måten. Stor forskjell fra originalen. Men dette er vel en film som er laget for barn og ikke for voksne. Så det er vel forståelig.

En film som passer ypperlig for barn og ungdom. Ikke forvent det helt store. Men for en åtteåring vil denne filmen slå veldig godt an. :)

(Kan ikke huske om det var noe blod i filmen. Men om det var så var det nok bare litt neseblod.:)

rallysport

rallysport
25.07.10 00:57

Dette er en film jeg aldri skal se. Uansett..

Sephirion

Sephirion
26.07.10 16:52

likte den veldig jeg, bra stemmning i filmen, troverdig manus, jackie chan viser han gjøre mer enn bare slåss, alt i alt 4/6, fin karierre boost for mr zwart.

spawneru

spawneru
26.07.10 16:58
rallysport: Dette er en film jeg aldri skal se. Uansett..

Hvorfor ikke?

Sacred1

Sacred1
26.07.10 17:06

Ugh, jeg har ikke sett filmen men mitt førsteinntrykk av Wills avkom er, mildt sagt, ganske dårlig. Et godt eksempel på at eplet ikke faller langt fra stammen.

rallysport

rallysport
26.07.10 17:11
spawneru: Hvorfor ikke?

Jeg så traileren. Det holdt.

spawneru

spawneru
26.07.10 17:12
rallysport: Jeg så traileren. Det holdt.

Kanskje litt dumt, siden trailere veldig ofte ikke er representative for hvordan en film er.

rallysport

rallysport
26.07.10 17:15
spawneru: Kanskje litt dumt, siden trailere veldig ofte ikke er representative for hvordan en film er.

Fant fort ut at jeg ikke er i målgruppen for filmen.

spawneru

spawneru
26.07.10 17:17
rallysport: Fant fort ut at jeg ikke er i målgruppen for filmen.

Gyldig argument.

startelver

startelver
26.07.10 17:20

Dette er en spennende, morsom film  som kan sees av hele familien. 

Og t.o.m voksne filmelskere vil like den vakre filmingen fra Kina. Harald Zwart har fått til masse action scener som gjør seg bra på lerret. For barn ja , men ikke uten grunn det ble en kassasuksess i USA.

Arjen_Robben

Arjen_Robben
26.07.10 17:46

jeg har sett denne filmen,  og gir den 8/10. Kjempebra historie og bra skuespill!!!

ChrisIsUrDaddy

ChrisIsUrDaddy
27.07.10 00:54

4/10

Jeg kan ikke engang forklare hvorfor jeg gir den en 4`r, så mye drama å oppbygging å allikevell kunne jeg ikke brydd meg mindre om lille smith oppnår målet sitt eller ei. Å hvorfor de valgte småbarn til å spille rollene forstår jeg ikke, men det er vell en barnefilm i bunn å grunn så det forklarer vell litt.

Snart kommer nok oppfølgeren med miniwill å justin beiber tenker jeg, jippi....

Mye pent landskap absolutt, men kunne spart de fantastiske stedene de filmet på til en annen film.

Kjøp heller originalen på dvd, får du mer for pengene :)

jonas

jonas
28.07.10 14:03
ChrisIsUrDaddy: 4/10 Jeg kan ikke engang forklare hvorfor jeg gir den en 4`r

Så du bare slenger ut en karakter og noen kommentarer uten å vite hva du egentlig synes?

ChrisIsUrDaddy

ChrisIsUrDaddy
28.07.10 14:06
jonas: Så du bare slenger ut en karakter og noen kommentarer uten å vite hva du egentlig synes?

Leste du posten?

Dex74

Dex74
29.07.10 19:03

Originalen er iallefall en av barndommens store filmhøydepunkter. "Sannhetens øyeblikk" som den het på norsk så jeg på Klingenberg kino som 10-åring sammen med noen klassekompiser. Filmen hadde 12-årsgrense men vi slapp inn gitt:)

Dagen etter kjøpte jeg kassetten med filmmusikken. Husker jeg syntes Survivors "The Moment of truth" var steintøff men ikke så kuul som deres "Eye of the Tiger" og "Burning Heart" fra Rocky-filmene:)

Har den nye versjonen liggende på harddisken men er tvilende til å se den. Blir ikke det samme uten Miyagi selvom dette er en helt annen historie men der idéen er tatt fra 80-talls klassikeren!

Knaxern

Knaxern
29.07.10 23:03

6/10

KvTvK

KvTvK
30.07.10 00:42
VivaLV: Det eneste som står er at den har fått 11 års aldersgrense pga. nærgående scener, men regner med at det er lite blod og det værste man ser kanskje er litt neseblod her og der.

Kan ikke huske noe blod, bare blåmerker.
Filmen har sannsynligvis 11-årsgrense pga. en del spark til hodet o.l. i kung fu-turneringen. Synes faktisk det var unødvendig drøyt.

Har på følelsen at en stor del av de negative tilbakemeldingene kommer fra voksne folk som var barn da orginalen kom. Man kan jo ikke forvente å få samme filmopplevelse nå. Jeg tror dette er en bra film for målgruppa, selv om voksne kanskje vil sette en del spørsmålstegn ved skuespillerprestasjoner osv.

perpersen78

perpersen78
30.07.10 01:30

Jeg har ikke noe imot at de lager remaker av gode filmer. Men da må den nye remaken inneholde et snev av kreativitet og andre overraskende momenter.

I denne remaken mangler den nettopp dette. Synd.

Dex74

Dex74
30.07.10 21:21

Da var den sett!

Tja...hva skal en si? Iallefall laaaangt unna kvaliteten til originalen og blir ikke det samme med 12-åringer istedenfor 16-åringer. Scenografien var til tider fantastisk, og det er vel det mest positive å si om filmen.
Jackie Chan er der den som bærer filmen som vaktmesteren/lærermesteren Mr. Han. Men han er ikke like bra som vaktmesteren/lærermesteren Mr Miyagi i Pat Moritas skikkelse.
Og moren var bare irriterende slitsom!

Men barn kommer sikkert til å elske denne...og til de som liker denne og ikke har sett originalen til John G.Avildsen (vant en Oscar for Rocky) : SE DEN!!!!

VivaLV

VivaLV
30.07.10 21:29
Dex74: Men barn kommer sikkert til å elske denne...og til de som liker denne og ikke har sett originalen til John G.Avildsen (vant en Oscar for Rocky) : SE DEN!!!!

Jeg DIGGET selv karate kid (den orginale).

Men det har skjedd ganske mange ganger jeg har sett filmer igjen som jeg har giddet og ofte blir jeg skuffet.

Det er jo noe med tidskoloritten, musikken, teknisk kvalitet etc. etc. etc.

Mao. trur jeg faktisk veldig mange som i dag er unge og som ser de orginale Karate Kid med stor sannsynlighet ikke vil få den samme opplevelsen som "vi" hadde når vi så den.

Det gjelder jo også i stor grad når det gjelder musikk, tv-programmer etc. etc. og gjelder også i stor grad for film vil jeg anta.

Nå er det vel uansett litt forskjellig målgrupper her. Slik at en ungdom vil vel ikke se den nye Karate Kid filmen, men mulig han også ikke gidder å se den gamle.

swordfish

swordfish
14.08.10 11:05

Den nye var ok men ikke mer. Noen magiske øyeblikk og fin kjemi mellom Jaden og Jackie. Men mye var irriterende banalt og lite troverdig. "Kjærlighetshistorien" var håpløs og "skurkene" var i overkant endimensjonale. Men pluss for at de forsøkte å lage en ordentlig film og delvis lykkes med det. Terningkast 3 fra meg.

Men dagens 12 åringer spiser sikkert dette opp som jordbær med fløte. Denne filmen er ikke laget for gamle kynikere som meg. Det jeg likte minst med filmen var soundtracket tror jeg. Det var slappe saker.

(Innlegget ble redigert 14.08.10 11:08)

spetwols

spetwols
14.08.10 19:03

Så selv filmen på fest premieren i fredrikstad når alle skuespillerne var der. En undermålig dårlig typisk zwart film. Jeg sier bare herregud! Dette blir for dumt.

3\10

Gringorilla

Gringorilla
16.08.10 13:10

Er vokst opp med originalen, så var litt skeptisk til denne. Men jeg synes faktisk den klarte brasene veldig bra. Bortsett fra den siste slåsskampen, så var denne både mer "realistisk" og engasjerende enn originalen.

Er faktisk totalt uenig i mye av det som blir sagt over. Jeg synes "skurkene" var overraskende flerdimensjonale, og det samme gjelder Jaden og Jackie. Kan si meg enig i at kjærlighetshistorien kunne vært droppet, men den er ikke direkte i veien.

Gir den en snill 8/10.

ryder

ryder
17.08.10 18:43

140 minutter høres veldig i overkant langt ut for en film av denne typen; hvor mange klisjeer må ikke trekkes inn i løpet av den tida?

Er ikke inne på min film-to-do-liste; siden både kritikerne ikke er så fornøyd (norske kritikere på "norske filmer" gjelder ikke), og man har et nostalgisk forhold til orginalen.

Jackie Chan er grunnen til at den kan bli sett i et svakt øyeblikk en eller annen gang.

jonas

jonas
17.08.10 20:50
Gringorilla: Er vokst opp med originalen, så var litt skeptisk til denne

Hvor mange ganger må man se en film gjennom oppveksten for å kunne si at man er vokst opp med filmen?

spawneru

spawneru
17.08.10 21:59
ryder: Jackie Chan er grunnen til at den kan bli sett i et svakt øyeblikk en eller annen gang.

Jackie Chan er faktisk den som redder filmen fra å være under gjennomsnittet. Han spiller troverdig og ydmykt, og har mer å spille på enn tidligere roller han har gjort.

(Innlegget ble redigert 17.08.10 22:00)

Gringorilla

Gringorilla
17.08.10 22:44
jonas: Hvor mange ganger må man se en film gjennom oppveksten for å kunne si at man er vokst opp med filmen?

Tja, er vel strengt tatt ikke et bestemt antall ganger. Har vel mer med følelsen å gjøre tenker jeg. Og jeg synes at man burde minst ha sett den to ganger. Hvis ikke er det jo bare en film man har sett i oppveksten.

Det jeg mener med at jeg har vokst opp med den er at jeg så den første gang når jeg var 6-7 år og har vel sett den et titalls ganger etter det opp gjennom årene tenker jeg.

Bojan-Krkic

Bojan-Krkic
21.08.10 23:42

Dette er en kopi av Karate Kid. Avsluttes på samme måte. Men det var en bra film, Smith junior har en lysende framtid foran seg..

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg