Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Anmeldelser, filmstafett#2

NYTT TEMA
Sacred1

Sacred1
02.09.10 16:34

Jeg trakk akkurat, og endte med følgende resultater: 

Mifune - Angst 

Lautferd - Gegen die Wand 

Sacred1 - The Outlaw Josey Wales

Tommy_Cowan - The Bitter Tea of General Yen 

(Innlegget ble redigert 02.09.10 16:36)

DjangoKill

DjangoKill
02.09.10 17:00

Hvordan melder man seg på her? Vil gjerne anmelde en film.

Sacred1

Sacred1
02.09.10 17:12

Fristen er egentlig ute. Påmeldingen var i en egen tråd.

Men om noen ønsker å anmelde to filmer, er det greit for min del… I så fall kan du nominere en film å satse på at noen av de andre påmeldte har en ekstra film de vil nominere. Vedkommende må da anmelde to filmer. 

tommy_cowan

tommy_cowan
03.09.10 12:23

Oi.....ble vi ikke flere enn det. Like kjipt som at han på avataren din har sluttet å røyke :-P

tommy_cowan

tommy_cowan
03.09.10 22:52

Da var generalen i hus. Den eneste jeg ikke hadde sett, heldig med den, gitt.

Mifune

Mifune
04.09.10 13:16
Sacred1: Jeg trakk akkurat, og endte med følgende resultater:  Mifune - Angst 

jeg får nok ikke sett filmen før etter den 22, da jeg er ute på jobb....men vær ei redd den kommer

Sacred1

Sacred1
04.09.10 15:20
tommy_cowan: Oi.....ble vi ikke flere enn det. Like kjipt som at han på avataren din har sluttet å røyke :-P

Hehe. Ja, det var liksom det som var hans greie. Men jeg beholder bildet i noen dager til, som en slags hedring. 

Sacred1

Sacred1
04.09.10 15:21
Mifune: jeg får nok ikke sett filmen før etter den 22, da jeg er ute på jobb....men vær ei redd den kommer

Good, good :-) 

phb

phb
12.09.10 03:53
DjangoKill: Hvordan melder man seg på her? Vil gjerne anmelde en film.

Du kunne jo anmelde den filmen tommy_cowan ikke så fordi han ikke orket å gå inn i VLC og lete seg fram til "Track Synchronisation"?

tommy_cowan

tommy_cowan
12.09.10 12:17
phb: Du kunne jo anmelde den filmen tommy_cowan ikke så fordi han ikke orket å gå inn i VLC og lete seg fram til "Track Synchronisation"?

Say what?

Mifune

Mifune
13.09.10 21:41
tommy_cowan: Say what?

hmmm....mistenker phb hadde en smule promille i blodet da han skrev dette.

han liker jo å provosere litt og da

Mifune

Mifune
29.09.10 23:12

Angst

Handler om en psykotisk mann, som er sluppet fri fra soning. Bestemt og ferdig fantasert i hodet hans har han store ambisjoner om å drepe så fort som mulig. Han ender opp i en villa hvor det bor en familie på tre stykker, en eldre mor, en invalid og en pike.

En europeisk utgave av Henry : Portrait of A Serial Killer, denne kom før. Seriemorderen velspilt til fingertuppene av Erwin Leder er ukontrollerbar og et rovdyr. Som omtrent eneste dialog i filmen vi får høre er hans indre stemme som forteller om hvorfor han er den han er, hans fantasier og hvordan han i detaljer har tenkt å fullføre planene. Basert på en virkelig person som gjorde de samme udådene som vi ser filmet her en gang i 1980 (tror jeg) Werner Kniezel het han.

Her er en film for de som tåler en liten trøkk. Seriemorderen oppnår en smule sympati og det er lett og føle medlidenhet over hans patetiske tilstedeværelse gjennom hele filmen. Samtidig som du ønsker en kule i nakken for å ende den unødvendige plassen han tar på denne jord.

Dette oppnås med veldig godt skuespill, ekstremt voldelige scener og ikke for å glemme en slags håndholdt kameraføring (innovativt da) samt en vinkel hvor vi ser gjennom morderens øyne. Med den kameraføringen deltar vi litt i hans galskap og hvordan han beskuer oss og verden generelt.

Scenen eller scenene som kommer til å sette inntrykk er drukningen av den tilbakestående rullestolbrukeren som tror morderen er hans avdøde far, og voldtekt / drapet på piken. Her er ikke morderen noe sofistikert Hannibal Lecter type, men en ukontrollerbar drapsmaskin som begår flere feil i hans sadistiske utførelse av sin drapsfantasi som har pågått i en årekke før han slapp ut av fengsel. Og han går tross alt rett ut av fengselet og inn i en kafe for å finne neste mulige offer kjappest mulig..(hvorfor slapp han ut ?)

Legg merke til avisene som en ser i begynnelsen har store sorte bokstaver som skriver WAR….i slutten ser vi ordene på avisene si : PAX (fred!) noe antagelivis skal være den mentale tilstanden til seriemorderen som da er mulig schizofren.

Erwin Leder har en grei trackliste, men stort sett små roller. Av de nevner jeg Schindlers Liste, Underworld, Three Musketeers og Das Boot (som Johann, en noe større rolle).

Imponerende og banebrytende film du har servert meg her, og synes det er vanskelig å gi den noe annet enn full pott da den er har et såpass sterkt bilde.  Ikke veldig komplisert vil jeg påstå, men leverer allikevel mer enn Henry og Funny Games som er de to filmene jeg kommer på i farten som kan sammenlignes.

Kan ikke komme på så mye som trekker ned, synes kanskje at det var noe ulogisk at de familiemedlemmene var noe lite aggressive tilbake når de hadde muligheten, men var så lett å overse da det varte kanskje 2-3 sekunder.

En ukjent (dessverre) perle her, regissøren fikk finansielle problemer så dette ble hans siste film, av to stykker. En av de beste seriemorder filmer som er laget, og et lite mesterverk fra det glade 80 tall.

5/5

Lopic

Lopic
30.09.10 14:39
Mifune:   Angst

Kor fekk du tak i denna? Fekk lyst å sjå den etter anmeldelsen din.

tommy_cowan

tommy_cowan
30.09.10 15:11

Fin anmeldelse og bra du likte den. Skal få sett min en av de nærmeste dagene.

Mifune

Mifune
30.09.10 16:02
Lopic: Kor fekk du tak i denna? Fekk lyst å sjå den etter anmeldelsen din.

denne var ikke tilgjengelig verken hos Play.com eller Amazon.com så jeg lastet den ned...

Mifune

Mifune
24.10.10 13:01

har folk gitt dette opp ?

tommy_cowan

tommy_cowan
24.10.10 13:16

Jeg er paa ferie......setter meg ned til uka en gang.

Sacred1

Sacred1
24.10.10 18:06

Kjempefin anmeldelse Mifune. Jeg fikk, i likhet med Lopic, også veldig lyst til å se filmen.

Bare å beklage at jeg ikke har skrevet en anmeldelse - har vært syk en lang periode og måtte reise bort fra mitt kjære mediasenter.

Mifune

Mifune
19.01.11 16:07

*gjeeeesp !

tommy_cowan

tommy_cowan
19.01.11 16:18

Jeg tenkte på denne tråden for litt siden. Hmmmmmm, Bitter tea of General Yen, sier du? Ligger jo på harddisken og støver ned.

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg