Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

En enda dårligre film enn "The Road"..

NYTT TEMA
fabulator

fabulator
02.10.10 20:37

Nettopp, alle tror det ikke er mulig..

Men jeg må tilstå for dere, at, jo - det er faktisk mulig. Og - også denne gangen får faktisk filmen god omtaltale, noe som bare bekrefter at musikk/filmkritikere må ha den mest meningsløse jobben som er å oppdrive.

Filmen jeg snakker om er "A serious Man" - en film av Coen-brødrene. Hvis du trodde  at "dette" var et slags kvalitetsstempel, så glem det, allerede. Denne filmen - en totalt intetsigende beskrivelse av jøder i USA på 60-tallet - er så intetsigende at den nesten fortjener enslags "oscar" forå fremkalle enorm kjedsommelighet. Filmen slutter naturligvis like brått og meningsløst, som den startet. Hvis noen, mot formodning,  oppfanget et slags "poeng", så føl dere fri til å poste det her!

TheFightingEagle

TheFightingEagle
02.10.10 21:05

Merkelig at du synes The Road var grusom, i og med at den filmen gir meg samme sinstemning som tekstene til Roger Waters. 

fabulator

fabulator
02.10.10 21:18
TheFightingEagle: Merkelig at du synes The Road var grusom, i og med at den filmen gir meg samme sinstemning som tekstene til Roger Waters. 

Hey hey, Roger er gud.

TheFightingEagle

TheFightingEagle
02.10.10 21:26
fabulator: Hey hey, Roger er gud.

Hvorfor har det seg slik at høyreorienterte digger sosialister som Roger Waters og Bono, mens venstreorienterte digger borgerlige musikere som Iggy Pop og Yes :)

Hva var så galt med The Road egentlig? Noenganger er det jo litt greit med en skikkelig feelbad film?

fabulator

fabulator
02.10.10 22:13
TheFightingEagle: Hvorfor har det seg slik at høyreorienterte digger sosialister som Roger Waters og Bono, mens venstreorienterte digger borgerlige musikere som Iggy Pop og Yes :)

Det er jo et beklagelig faktum at det ikke hadde vært mye god musikk uten protestbevegelsen mot det bestående. Så også med mitt musikalske forbilde Roger Waters og Pink Floyd, skjønt han sparker jo vilt rundt seg i alle retninger egentlig. Jeg ser på han mer som en samfunnskritiker av rang, uten noen spesiell politisk brodd.

Men jeg vet ikke hvor oppriktig denne "protestbevegelsen" er. Bob Dylan hevder han er apolitisk, men blir allikevel oppfattet som en protestsanger (=venstresiden). Han er iallefall ærlig. Verre er det med rene hyklere som Bruce Springsteen. Han vil jeg hevde er falsk.

I Norge har vi Åge Aleksandersen og Halvdan Sivertsen. De gir inntrykk av å være mørkerøde, men de aldrende herrer er i bunn og grunn kapitalister gode som noen. Jeg har ikke noe imot akkurat det, men jeg vil kalle det hyklerisk slik de forsøker å holde en anti-kapitalistisk fasade.

TheFightingEagle

TheFightingEagle
02.10.10 22:18
fabulator: Det er jo et beklagelig faktum at det ikke hadde vært mye god musikk uten protestbevegelsen mot det bestående. Så også med mitt musikalske forbilde Roger Waters og Pink Floyd, skjønt han sparker jo vilt rundt seg i alle retninger egentlig. Jeg ser på han mer som en samfunnskritiker av rang, uten noen spesiell politisk brodd.

Jeg har både musikere som hyller Karl Marx, Ayn Rand og Adolf Hitler i min samling, så det bryr jeg meg lite om. Det jeg ikke liker med Roger Waters er hans arroganse kombinert med bitterhet. Det er en veldig kjip blanding synes ihvertfall jeg. Det er også en ting å gi kapitalismen skylden for fattigdom og undertrykkelse av arbeiderklassen, men føler at Waters gir den skylden for at faren hans død og at det er krig i verden, og det blir litt søkt synes jeg. Det er faktisk gått rykter om at en grunn til at PF splittet var at David Gilmour stemte på de konservative, og fikk nok når Waters begynte å nevne Thatcher med navn i tekstene :) Jeg er mindre opptatt av hvilken politikk artistene støtter, og er mer opptatt av formen de overfører budskapet på. 

fabulator

fabulator
02.10.10 22:53
TheFightingEagle: Jeg har både musikere som hyller Karl Marx, Ayn Rand og Adolf Hitler i min samling, så det bryr jeg meg lite om. Det jeg ikke liker med Roger Waters er hans arroganse kombinert med bitterhet. Det er en veldig kjip blanding synes ihvertfall jeg. Det er også en ting å gi kapitalismen skylden for fattigdom og undertrykkelse av arbeiderklassen, men føler at Waters gir den skylden for at faren hans død og at det er krig i verden, og det blir litt søkt synes jeg. Det er faktisk gått rykter om at en grunn til at PF splittet var at David Gilmour stemte på de konservative, og fikk nok når Waters begynte å nevne Thatcher med navn i tekstene :) Jeg er mindre opptatt av hvilken politikk artistene støtter, og er mer opptatt av formen de overfører budskapet på. 

Nå er jo David Gilmour kanskje et enda større musikalsk forbilde, så det er jo greit å vite..
Du tenker vel forresten på tekstene i "The final Cut"?

Hører du på teksten til Roger Waters "Its a Miracle" (Amused to death), så er den og de andre låtene veldig samfunnskritisk og satirisk. Jfr. "a brasilian grew a three, a doctor in Manhattan savede a dying mans life for free". Dete er ikke så ille mot høyresiden, som du kanskje tror. Venstresiden har nemlig ikke enerett på gode gjerninger, bare tvang.

TheFightingEagle

TheFightingEagle
02.10.10 22:58
fabulator: Nå er jo David Gilmour kanskje et enda større musikalsk forbilde, så det er jo greit å vite..
Du tenker vel forresten på tekstene i "The final Cut"?

Jeg tenker på The Final Cut ja, men fyren var jo helt åpent Labour velger før Tony Blair, så han var nok ganske rød for å si det mildt. Det var vel ikke noe uvanlig at medlemmer av disse bandene var uenige om politikk. Et annet eksempel er Genesis hvor Peter Gabriel var sosialist mens Phil Collins nekter å oppholde seg i Storbritannia mens Labour styrer. Når det gjelder Pink floyd sine nærmeste konkurrenter, Yes, så er keyboardisten medlem av det konservative partiet, og resten av bandet laget en sang som beskriv Labour på sarkastisk vis også etter at han sluttet. Det ironiske er jo at hele progsjangeren er et hatobjekt for sosialister, med UNNTAK av Pink Floyd :)

fabulator

fabulator
02.10.10 23:09
TheFightingEagle: Jeg tenker på The Final Cut ja, men fyren var jo helt åpent Labour velger før Tony Blair, så han var nok ganske rød for å si det mildt. Det var vel ikke noe uvanlig at medlemmer av disse bandene var uenige om politikk. Et annet eksempel er Genesis hvor Peter Gabriel var sosialist mens Phil Collins nekter å oppholde seg i Storbritannia mens Labour styrer. Når det gjelder Pink floyd sine nærmeste konkurrenter, Yes, så er keyboardisten medlem av det konservative partiet, og resten av bandet laget en sang som beskriv Labour på sarkastisk vis også etter at han sluttet. Det ironiske er jo at hele progsjangeren er et hatobjekt for sosialister, med UNNTAK av Pink Floyd :)

Interessant det du nevner om Phil Collins, for jeg har alt med han. Nå skal jeg finne fram "Hello, I must be going"..

Ellers er det vel bare én jeg kjenner til her inne, som er i stand til å avspore enhver tråd med sin forakt mot liberalister og private kontoransatte :)

TheFightingEagle

TheFightingEagle
02.10.10 23:13
fabulator: Ellers er det vel bare én jeg kjenner til her inne, som er i stand til å avspore enhver tråd med sin forakt mot liberalister og private kontoransatte :)

Mente ikke kritikk av noen her, jeg bare synes det er rart at høyreorienterte er så veldig glad i Pink Floyd og da særlig Roger Waters. I mine øyne er fyren en kjip og gretten sosialist hvis tekster bare gjør meg i dårlig humør. På en måte gjør hans talent det værre, da det blir vanskeligere å ta det hele med en klype salt, slik man kan med Rush og U2.

fabulator

fabulator
02.10.10 23:17
TheFightingEagle: Mente ikke kritikk av noen her, jeg bare synes det er rart at høyreorienterte er så veldig glad i Pink Floyd og da særlig Roger Waters. I mine øyne er fyren en kjip og gretten sosialist hvis tekster bare gjør meg i dårlig humør.

Desto større grunn for deg å digge fyren.

Men, jeg har forlengst foretatt en beslutning om ikke å la politiske sympatier influere på min musikksmak. Til det bety musikk alt for mye for meg. Kort fortalt, skulle jeg det, så hadde jeg ikke hatt noe å lytte til.

TheFightingEagle

TheFightingEagle
02.10.10 23:25
fabulator: Desto større grunn for deg å digge fyren. Men, jeg har forlengst foretatt en beslutning om ikke å la politiske sympatier influere på min musikksmak. Til det bety musikk alt for mye for meg. Kort fortalt, skulle jeg det, så hadde jeg ikke hatt noe å lytte til.

Når det gjelder politiske sympatier har du jo Rush og Echolyn :) Jeg kjenner et par folk som har fått psykiske skader av tekstene til Roger Waters. Jeg vil helst ikke at du svarer at det er flott at tekstene demoraliserer sosialister, da disse fyrene virkelig er ute å kjøre. Greit nok at mye annet også er galt, men jeg er rimelig sikker på at å analysere tekstene til Waters i ung alder gjorde det hele mye verre. Jeg har rett og slett fyren Roger Waters mer eller mindre i vrangstrupen, og hører heller på The Trees og Free Will av Rush :)

tommy_cowan

tommy_cowan
03.10.10 02:40
fabulator: "A serious Man" - en film av Coen-brødrene. Hvis du trodde  at "dette" var et slags kvalitetsstempel, så glem det, allerede. Denne filmen - en totalt intetsigende beskrivelse av jøder i USA på 60-tallet - er så intetsigende at den nesten fortjener enslags "oscar" forå fremkalle enorm kjedsommelighet.

Her tangerer du DjangoKill i å poste det dummeste jeg har lest her inne.

fabulator

fabulator
03.10.10 13:40
tommy_cowan: Her tangerer du DjangoKill i å poste det dummeste jeg har lest her inne.

Overbevisende innlegg.

tommy_cowan

tommy_cowan
03.10.10 13:46
fabulator: Overbevisende innlegg.

Var heller aldri min intensjon. Dette var kanskje fjorårets beste film, at du ikke likte den får være ditt problem, jeg har ingen planer om å tvinge deg over på den "rette" siden. Men joda, den er veldig "jødisk". Jeg kan jo gi deg et lite hin allikevel til å forstå den: Job.

Batucada

Batucada
03.10.10 13:54
fabulator: I Norge har vi Åge Aleksandersen og Halvdan Sivertsen. De gir inntrykk av å være mørkerøde, men de aldrende herrer er i bunn og grunn kapitalister gode som noen. Jeg har ikke noe imot akkurat det, men jeg vil kalle det hyklerisk slik de forsøker å holde en anti-kapitalistisk fasade.

Ja, Levva Livet er for meg en (vellykket) ekstremt hedonistisk sang, som i sitt innerste vesen oppmuntrer til høyt alkoholinntak og fortrinnsvis pulings i løpet av kvelden, og det virker som om den godeste Åge slang på noen referanser til politikk for å gi låta en slags legitimitet utover dette.

Kjærlighetsvisa lider av det samme, da referansen til høyrevind virker helt malplassert, og lagt inn der som en liknende avlatshandling.

milfern

milfern
03.10.10 13:55

Følelsen jeg fikk av The Road er så unik og kvalmende at jeg greier ikke å kalle det for en "dårlig" film.

Scorsese86

Scorsese86
03.10.10 17:03

Jeg likte "A Serious Man". Veldig godt. Den er da en slags versjon av Jobs bok, jødiske myter, American suburbs, 60-tallets synder og fristelser samt en liten dose "Trollmannen fra Oz". Og Fred Melamed var da helt fantastisk som den vennlige drittsekken Sy.

Men smaker er som baken. "The Road" har jeg egentlig ingen interesse av å se. Jeg vet at Duvall er med, men forstår det slik at rollen er veldig liten.

eknaD

eknaD
03.10.10 23:36

The Road er en genial film...

Jeg lar heller aldri musikeres politiske meninger styre musikken jeg liker... Det finnes mange rare meninger i både litteraturen og musikken, men jeg vurderer musikken og ikke om vedkommende er nazist eller kommunist...

Folk har så mange rare meninger uanset..

Mifune

Mifune
04.10.10 01:11

The Road var jo en grei film det. mer eller mindre realistisk utgangspunkt om verden skulle gå under, kall den gjerne et advarselstegn fra hippier og Al Gore men den var ikke dårlig. 

3/5

A Serious Man var da velspilt og hadde nesten like hysteriske scener som Lebowski, men langt fra like god. Jeg syntes den var veldig fin.

4/5

(Innlegget ble redigert 04.10.10 01:12)

tommy_cowan

tommy_cowan
04.10.10 01:17
Mifune: The Road var jo en grei film det. mer eller mindre realistisk utgangspunkt om verden skulle gå under, kall den gjerne et advarselstegn fra hippier og Al Gore men den var ikke dårlig. 

Cormac McCarthy er ikke akkurat en hippie....

liverpo__ole

liverpo__ole
07.08.11 09:18
fabulator: Og - også denne gangen får faktisk filmen god omtaltale, noe som bare bekrefter at musikk/filmkritikere må ha den mest meningsløse jobben som er å oppdrive.

lol

bengtig

bengtig
07.08.11 18:00
fabulator: Nettopp, alle tror det ikke er mulig.. Men jeg må tilstå for dere, at, jo - det er faktisk mulig. Og - også denne gangen får faktisk filmen god omtaltale, noe som bare bekrefter at musikk/filmkritikere må ha den mest meningsløse jobben som er å oppdrive.

The Road er jo et av de beste dramaene noensinne. Hva var det du ikke likte med den? Michael Baysplosionene? De perfekt muskulerte mennene som ikke kan spille om livet var som innsats? Fraværet av mystikk? 

JA, dette er sarkasme...

(Innlegget ble redigert 07.08.11 18:01)

Klikk for å gå tilbake til toppen