Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Filmer som The Wild Bunch og the Professionals

NYTT TEMA
DavidFlynch

DavidFlynch
26.11.10 00:08

Da snakker jeg om amerikanske westernfilmer som ble laget på 60-tallet. De er i farger og det er widescreen. Det jeg likte godt med Wild Bunch og the Professionals var at det var westernfilmer samtidig som handlinger finner sted akkurat i det det gamle vesten forsvinner.

Noen som har noen tips? Håper dere forstår hva jeg er ute etter. Sergio Leone og andre spaghetti-western har jeg allerede sett alt av, og det er ikke det jeg er ute etter nå. Er heller ikke ute etter sort-hvitt filmene til John Ford eller westernfilmer som ble laget på 90-tallet.

Vet om the Magnificent Seven. Skal sjekke den ut så fort jeg får penger.

(Innlegget ble redigert 26.11.10 00:08)

DavidFlynch

DavidFlynch
26.11.10 00:10

Faktisk så lurer jeg på hvor mange westernfilmer John Ford laget. Har sett Stagecoach, Rio Bravo, The Searchers, My Darling Clementine, Fort Apache og The Man Who Shot Liberty Valance.

tommy_cowan

tommy_cowan
26.11.10 01:37

Dette kan kanskje hjelpe.

franzsigel

franzsigel
26.11.10 09:11
DavidFlynch: Da snakker jeg om amerikanske westernfilmer som ble laget på 60-tallet. De er i farger og det er widescreen. Det jeg likte godt med Wild Bunch og the Professionals var at det var westernfilmer samtidig som handlinger finner sted akkurat i det det gamle vesten forsvinner. Noen som har noen tips? Håper dere forstår hva jeg er ute etter. Sergio Leone og andre spaghetti-western har jeg allerede sett alt av, og det er ikke det jeg er ute etter nå. Er heller ikke ute etter sort-hvitt filmene til John Ford eller westernfilmer som ble laget på 90-tallet.

Om du ikke har sett den allerede, bør du sjekke ut Robert Aldrich's "Vera Cruz" - den her riktignok fra 1954 og har handling fra ca 1862. Men den er på mange måter en prototype på spaghetti-sjangeren.

Ellers bør Ride the High Country av Peckinpah fylle de fleste av kravene dine. Dessuten er det en strålende film, og en sterk kandidat til en topp 5 over beste westernfilmer laget etter 1960 

Mulig McCabe og Mrs. Miller er noe for deg, selv om den er laget i 1971. Men ikke en av mine favoritter.

Ellers er Icheckmovies liste over 100 Essential Westerns en ganske så bra oppsummering over de beste westernfilmene som er laget. Er iallfall kun en håndfull filmer jeg virkelig savner på den listen. Men nå sverger jeg til den ortodokse oppfatningen om at westernsfilmens gullalder er mellom 1939 og 1959...

franzsigel

franzsigel
26.11.10 09:33
DavidFlynch: Faktisk så lurer jeg på hvor mange westernfilmer John Ford laget. Har sett Stagecoach, Rio Bravo, The Searchers, My Darling Clementine, Fort Apache og The Man Who Shot Liberty Valance.

John Ford laget faktisk ikke Rio Bravo. Det var Howard Hawks (som også laget de fantastiske westernfilmene Red River og El Dorado). Mulig du blander med "Rio Grande" som siste film av kavalleri-triologien.

Ellers laget Ford sikkert godt over 100 westerns, men de aller fleste er stumfilmer eller B-filmer fra tidlig 30-tall. Den "moderne" westernfilmens historie starter i 1939 (før det var Westernfilmen en typisk B-filmsjanger men i 1939 kom det iallefall 6 virkelig gode westernfilmer) og siden laget Ford følgende filmer i sjangeren:

1939 Stagecoach –  Meget fantastisk film. Et must for alle Western-fans

1939 Drums along the Mohawk – Strengt tatt en ”eastern” med handling fra den amerikanske revolusjonen. Henry Fonda i hovedrollen. Men vel verdt å få med seg. Til og med i farger…

1946 My Darling Clementine – Kritikerfavoritt med Henry Fonda i hovedrollen. Selv synes jeg den er under middels i Ford’s produksjon. Men mulig jeg snart må gi den en sjanse til.

1948 Fort Apache – Første film i kavalleritriologien. En av mine favoritter, men kan kanskje oppfattes som noe kjedelig om man ikke er stor fan av Ford eller Westerns. Men en film både Wayne og Fonda bør være vanskelig å mislike

1948 3 Godfathers – en av Ford’s mer ukjente filmer med John Wayne. Under middels, men verdt å få med seg likevel.

1949 She Wore a Yellow Ribbon – Meget bra skuespill av John Wayne. Se ellers kommentarene mine om Fort Apache. Dette er eneste film i kavalleri-triologien i farger.

1950 Wagon Master – John Ford’s glemte mesterverk. Dessverre i sort/hvit og uten store navn i hovedrollene (som i stedet gikk til Ford-gjengangerene Ward Bond, Ben Johnson og Harry Carey Jr). Et must for western-fans

1950 Rio Grande – svakeste film i kavalleri-triologien. John Ford på det jevne (dvs slett ikke verst).

1956 The Searchers – John Ford’s store mesterverk og sammen med Stagecoach hans beste bidrag til sjangeren

1959 The Horse Soldiers – en slags ”prequel” til kavalleritriologien med handling fra borgerkrigen. Middels film, som reddes av John Wayne i hovedrollen.

1960 Sergeant Rutledge – kombinert western/rettsdrama. Slett ikke verst, men ikke noe must.

1961 Two Rode Together – denne har jeg merkelig nok aldri sett. Men med westernheltene James Stewart og Richard Widmark i hovedrollen, bør den nok være severdig.

1962 The Man who shot Liberty Valance – Ford’s siste virkelig store film. Er vel kanskje eneste Western med bade John Wayne og James Stewart som er sjangerens største helter (forresten hadde vel Stewart en birolle i The Shootist). Meget bra.

1964 Cheyenne Autumn – Ford’s siste western og et forsøk på å se vesten fra indianerenes synsvinkel. En av mine gamle favoritter, men da jeg nylig så den igjen må jeg innrømme at den er ganske så langdryg. Middels Ford.

Ellers regisserte vel Ford en del the ”How the west was Won” og enkelte scener i John Wayne’s ”The Alamo”.

DavidFlynch

DavidFlynch
26.11.10 09:39
franzsigel: 1962 The Man who shot Liberty Valance – Ford’s siste virkelig store film. Er vel kanskje eneste Western med bade John Wayne og James Stewart som er sjangerens største helter (forresten hadde vel Stewart en birolle i The Shootist). Meget bra.

Godt innlegg!!

Er James Stewart en stor westernhelt? Det ante jeg ikke. Har du noen gode tips til gode westerns med han?

franzsigel

franzsigel
26.11.10 09:57
DavidFlynch: Er James Stewart en stor westernhelt? Det ante jeg ikke. Har du noen gode tips til gode westerns med han?

James Stewart spilte en serie meget gode "mørke" westernfilmer laget av Anthony Mann på 50-tallet, som sammen med kombinasjonene John Ford/John Wayne og Budd Boetticher/Randolph Scott regnes som de fremste samarbeidene mellom en regissør og en skuespiller i westernsjangerens gullalder.

Alle disse filmene er meget bra. The Far Country er nok den svakeste av de. Kritikerene drar vel oftest fram "The Man from Laramie" eller "Winchester 73". Min favoritt er uten tvil "The Naked Spur" som enkelt forsvarer en plass blant de 10 beste Westerns som er laget.

Winchester '73 (1950) Bend of the River (1952) The Naked Spur (1953) The Far Country (1955) The Man from Laramie (1955)

(alle disse er forresten i farger bortsett fra Winchester 73. Og godt er det. for det er kanskje kun Ford som har vist fram like flotte bilder i en westernfilm)

Dessverre ble vel Mann og Stewart uvenner etter 1955 da Mann trakk seg fra å lage filmen "Night Passage" som er relativt svak. Og Mann laget "Man of the West" i 1957 eller 1958 som også hører naturlig hjemme sammen med filmene over, måtte han bruke Gary Cooper i hovedrollen. Forsåvidt ingen dårlig erstatning det. Men kritikerene liker nok denne filmen bedre enn jeg gjør.

(Innlegget ble redigert 26.11.10 10:06)

Charon

Charon
26.11.10 10:40

Når vi snakker om Western med James Stewart, må vi heller ikke glemme "Destry rides again" Fra 39.

Synd at det er vanskelig å få tak i tekstete Western filmer med Stewart for en billig penge. Så foreløpig har jeg kun skaffet meg tre Western med ham. Alle tre likte jeg.

Charon,

franzsigel

franzsigel
26.11.10 10:48
Charon: Synd at det er vanskelig å få tak i tekstete Western filmer med Stewart for en billig penge. Så foreløpig har jeg kun skaffet meg tre Western med ham. Alle tre likte jeg.

Trodde ikke skulle være så altfor vanskelig å få tak i Stewart-filmene til Anthony Mann billig og med tekst. Men mulig det er engelsk tekst på de jeg har - husker ikke helt.

Men har lagt merke til at TCM har sendt disse filmene relativt ofte. Så for de med PVR så er kanskje det et alternativ.

Det som ER fryktelig vanskelig å få tak i, er Western-filmene til Budd Boetticher. Tror kun det er den utmerkede "Seven men from now" som er gitt ut på sone 2. Går riktignok an å få tak i de andre klassikerene i en Sone 1 boks, men irriterende nok har jeg ikke sonefri DVD-spiller lenger.

http://www.amazon.com/Boetticher-Decision-Buchanan-Lonesome-Comanche/dp/B001ER4CNO/ref=pd_bxgy_d_text_c

Irriterende at det fortsatt er såpass mange klassikere som er vanskelig å få tak i. Og så undrer man seg over at folk tyr til pirat-metoder...

Charon

Charon
26.11.10 10:54

Går greit med engelsk tekst, men synes de har en stiv pris. Siden jeg kjøper sinsykt mye film, foretrekker jeg at de koster under 100 lappen.

Charon,

Supertzar_

Supertzar_
26.11.10 11:37
Charon: Går greit med engelsk tekst, men synes de har en stiv pris. Siden jeg kjøper sinsykt mye film, foretrekker jeg at de koster under 100 lappen.
franzsigel

franzsigel
26.11.10 11:40
Charon: Går greit med engelsk tekst, men synes de har en stiv pris. Siden jeg kjøper sinsykt mye film, foretrekker jeg at de koster under 100 lappen.

Kjøpte alle disse for 4-5 pund stykket i løpet av 2009 eller tidlig 2010. Men ser ut som "The Naked Spur" ikke finnes på sone 2 lenger - iallefall ikke på Play eller Amazon. Tror du får tak i resten...

Glemte forresten at James Stewart også har hovedrollen i en av mine favoritter "Broken Arrow" som kanskje er Western-filmen jeg savner mest på den Icheckmovies top 100-listen. Laget av Delmer Daves - en av de mer glemte westernfilm-regissørene som også laget den strålende originalversjonen av "3:10 to Yuma" samt den ganske tøffe "The Last Wagon"...

(Innlegget ble redigert 26.11.10 11:44)

Charon

Charon
26.11.10 13:51

Takker. Så tre stykker her for 99,- som jeg ikke hadde. Er stor fan av James Stewart, og har fra før 17 filmer av ham i samlinga pluss en som er på vei med posten.

Charon,

Supertzar_

Supertzar_
26.11.10 19:11
DavidFlynch: 60-tallet. De er i farger og det er widescreen. Det jeg likte godt med Wild Bunch og the Professionals var at det var westernfilmer samtidig som handlinger finner sted akkurat i det det gamle vesten forsvinner.

Vet egentlig ikke om andre fra 60-tallet med handlingen lagt til slutten av westerentiden enn de du nevnte og den du har bilde av...

Men The Ballad of Cable Hogue (1970), er lagt til begynnelsen av 1900-tallet.

Har ikke sett disse, men de kan kanksje være interessante:

They Came to Cordura (1959) 

Cannon for Cordoba (1970)

Supertzar_

Supertzar_
26.11.10 19:15
DavidFlynch: Vet om the Magnificent Seven

Meget bra film, men de tre oppfølgerne er ikke spesielt bra.

Men sjekk dem ut om du finner boksen til en rimelig penge.

(Innlegget ble redigert 26.11.10 19:16)

Supertzar_

Supertzar_
26.11.10 19:21

De passer ikke kriteriene dine, men jeg ser at du kan få The Outlaw Josey Wales, Pale Rider, og flere filmer med Clint Eastwood til 39,- på CDON. Filmene har svensk cover.

Mifune

Mifune
26.11.10 20:29

The Long Riders er en jeg kom på i farten

ellers vil jeg anbefale en god gammel en, Shane....tiden med Jack Palance som badguy er verdt seansen alene.

Otth

Otth
04.12.10 03:47

Har funne ut at eg har altfor få Western filmar!! Og det må eg gjera noko med so snøgt so råd er! Nokon so har tips til nokon boksar med gode filmar, og med relativt god bilde og lyd kvalitet, so berre kast dei inn her.

Kan sjå vekk fra dei mest "opplagte" boksane, men sidan det er forskjell på folk, og ke so er opplagt for dei, so er det kanskje best å kasta inn alt :)

franzsigel

franzsigel
04.12.10 12:10
Otth:
Har funne ut at eg har altfor få Western filmar!! Og det må eg gjera noko med so snøgt so råd er! Nokon so har tips til nokon boksar med gode filmar, og med relativt god bilde og lyd kvalitet, so berre kast dei inn her.

Synes egentlig ikke det finnes så mange gode western-bokser. De fleste har en tendens til å blande et par-tre klassikere med like mange middelmådigheter. Og da kan man like godt kjøpe filmene enkeltvis.

Men for 16 pund er denne John Wayne-boksen value for money. Inneholder riktignok stort sett filmer fra Waynes dårligere periode fra 1960 og utover. Men du får med gullkorn som El Dorado, Liberty Valance og The Shootist. 

Hondo og True Grit er også bra filmer. Og resten av filmene er iallefall severdige (ikke alle er westerns - man får blant annet med Howard Hawk's underholdende safari-film Hatari!)

Kanskje ikke noe for de som prioriterer god bilde og lyd, men for Western-fansen er denne boksen med John Ford/John Wayne-filmer gull

Stagecoach, kavalleri-triologien og The Quiet Man (som riktignok ikke er en western men likevel en av Waynes beste filmer) hører hjemme i enhver samling av klassiske filmer. Men her burde The Searchers vært med for at boksen skulle fortjent full pott.

Ellers en grei James Stewart-boks her, men her mangler 2 av de beste Anthony Mann-filmene.

Unntaket som bekrefter regelen er denne Budd Boetticher-boksen som inneholder alle klassikerene han laget. Dessverre finnes den ikke på sone 2..

Otth

Otth
04.12.10 13:26

Har dei fleste John Wayne filmane so blir nevnt her. Manglar Fort Apache som eg velger å kjøpa utanom. Går for James Stewart boksen, men da på sone 2. Hovedsaklig grunna kjappare levering, men og nokon kroner billigare. Samma filmane, so satsa på at bildekvaliteten og er lika god. Og det er ikkje slek at eg på død og liv skal ha krystallklart bilde og kringlyd i alle kanalar, men greit at filmane ikkje berre e ført over fra nokon halvskrale vhs-kassettar :)

Går og for Budd Boetticher boksen.

Fleie tips, so er det berre å komma med dei. Er på grunn av denna tråden no i skikkelig Western modus, og har den siste veka sett The Searchers, The Man Who Shot Liberty Valance og Open Range, so no er det berre å holda det gåande.

franzsigel

franzsigel
04.12.10 13:51
Otth: Går og for Budd Boetticher boksen.

Ser forresten det mangler en klassisk Boetticher-film i boksen, nemlig "Seven Men From Now" som er en av de beste B-Westerns som er laget.

GhostRider007

GhostRider007
04.12.10 23:12

Jeg gjorde et studie i John Wayne i 2008 og 2009.. mye bra her som passer din sjanger.. du kan jo ta en titt på min oversikt.. ;-)

http://www.hop.no/ls/Film-Wayne.htm

vaffelanders

vaffelanders
13.12.10 13:39

John Wayne er kongen av westernsjangeren og en av de tøffeste menn som noensinne har satt sin fot på jorda.

En annen kul fyr er Humphrey Bogart. Han er ikke særlig relatert til westernsjangeren, men han spiller i John Hustons film The Treasure of the Sierra Madre fra 1948. Denne handler om tre menn som leter etter gull i fjellene i Mexico. Den er kanskje ikke like "westernsk" som f.eks. John Fords eller Sergio Leones filmer, men den inneholder mange av sjangerens særtrekk. Etter hvert blir filmen en mer psykologisk studie av hva som skjer med folk når de får tak i gull. En meget god film som anbefales på det varmeste.

tommy_cowan

tommy_cowan
13.12.10 17:22

The Last Rites of Ransom Pride har handlingen til den rette tiden, men er jo ikke så fryktelig bra, da.

franzsigel

franzsigel
21.01.11 21:58
franzsigel: 1961 Two Rode Together – denne har jeg merkelig nok aldri sett. Men med westernheltene James Stewart og Richard Widmark i hovedrollen, bør den nok være severdig.

Da har jeg endelig fått sett denne også - og er dermed dessverre ferdig med alle John Ford's westernfilmer laget etter gullalderen startet i 1939.

Og faktisk har jeg antagelig sett denne filmen før likevel. Iallefall en scene som hadde festet seg til netthinnen selv om alt annet fra filmen var glemt.

Dessverre en veldig ujevn film som ikke klarer å nærme seg John Ford på sitt beste. Litt trist for filmen hadde definitivt potensiale, med både et godt plott, interessante karakterer og topp skuespillere.

Ellers har jeg nylig fått med meg Peter Bogdanovich dokumentar "Directed by John Ford" og den bør absolutt sees av alle som er interesserte i filmskaping generelt og westerns spesielt. Den oppdatere 2006-versjonen jeg fikk sett, er full av intervjuer både med dagens Hollywood-adel (Spielberg, Scorsese, Eastwood etc) og Ford's skuespillere som John Wayne, James Stewart og Henry Fonda. Anbefales!

franzsigel

franzsigel
22.01.11 10:45
DavidFlynch: Og de filmene er?

"The Naked Spur" og "The Man from Laramie" - western fra øverste hylle begge to...

tommy_cowan

tommy_cowan
22.01.11 17:28

William Wellman er ikke nevnt:

-Yellow Sky
-The Ox-bow Incident
-Track of the Cat
-Westward the Women
-Across the Wide Missouri
-Buffalo Bill

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg