John Ford laget faktisk ikke Rio Bravo. Det var Howard Hawks (som også laget de fantastiske westernfilmene Red River og El Dorado). Mulig du blander med "Rio Grande" som siste film av kavalleri-triologien.
Ellers laget Ford sikkert godt over 100 westerns, men de aller fleste er stumfilmer eller B-filmer fra tidlig 30-tall. Den "moderne" westernfilmens historie starter i 1939 (før det var Westernfilmen en typisk B-filmsjanger men i 1939 kom det iallefall 6 virkelig gode westernfilmer) og siden laget Ford følgende filmer i sjangeren:
1939 Stagecoach – Meget fantastisk film. Et must for alle Western-fans
1939 Drums along the Mohawk – Strengt tatt en ”eastern” med handling fra den amerikanske revolusjonen. Henry Fonda i hovedrollen. Men vel verdt å få med seg. Til og med i farger…
1946 My Darling Clementine – Kritikerfavoritt med Henry Fonda i hovedrollen. Selv synes jeg den er under middels i Ford’s produksjon. Men mulig jeg snart må gi den en sjanse til.
1948 Fort Apache – Første film i kavalleritriologien. En av mine favoritter, men kan kanskje oppfattes som noe kjedelig om man ikke er stor fan av Ford eller Westerns. Men en film både Wayne og Fonda bør være vanskelig å mislike
1948 3 Godfathers – en av Ford’s mer ukjente filmer med John Wayne. Under middels, men verdt å få med seg likevel.
1949 She Wore a Yellow Ribbon – Meget bra skuespill av John Wayne. Se ellers kommentarene mine om Fort Apache. Dette er eneste film i kavalleri-triologien i farger.
1950 Wagon Master – John Ford’s glemte mesterverk. Dessverre i sort/hvit og uten store navn i hovedrollene (som i stedet gikk til Ford-gjengangerene Ward Bond, Ben Johnson og Harry Carey Jr). Et must for western-fans
1950 Rio Grande – svakeste film i kavalleri-triologien. John Ford på det jevne (dvs slett ikke verst).
1956 The Searchers – John Ford’s store mesterverk og sammen med Stagecoach hans beste bidrag til sjangeren
1959 The Horse Soldiers – en slags ”prequel” til kavalleritriologien med handling fra borgerkrigen. Middels film, som reddes av John Wayne i hovedrollen.
1960 Sergeant Rutledge – kombinert western/rettsdrama. Slett ikke verst, men ikke noe must.
1961 Two Rode Together – denne har jeg merkelig nok aldri sett. Men med westernheltene James Stewart og Richard Widmark i hovedrollen, bør den nok være severdig.
1962 The Man who shot Liberty Valance – Ford’s siste virkelig store film. Er vel kanskje eneste Western med bade John Wayne og James Stewart som er sjangerens største helter (forresten hadde vel Stewart en birolle i The Shootist). Meget bra.
1964 Cheyenne Autumn – Ford’s siste western og et forsøk på å se vesten fra indianerenes synsvinkel. En av mine gamle favoritter, men da jeg nylig så den igjen må jeg innrømme at den er ganske så langdryg. Middels Ford.
Ellers regisserte vel Ford en del the ”How the west was Won” og enkelte scener i John Wayne’s ”The Alamo”.