Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Film: Kongen av Bastøy

NYTT TEMA
caldron

caldron
29.11.10 22:50

Den norske filmen Kongen av Bastøy har premiere 17. desember, og den baserer seg på virkelige hendelser som fant sted på et guttehjem i Oslofjorden i 1915. Marius Holst står for regien og Stellan Skarsgård har en av rollene. Jeg tror ikke dette blir en lett film å se, med tanke på den umenneskelige behandlingen og overgrep som mange ble utsatt for.

ManUtdfan_5

ManUtdfan_5
30.11.10 01:40

Fengende tittel? Så en annen trailer som ikke ga meg noe særlig, men denne var mer interessant.

Morsomt at den allerede er blitt nevnt i Hollywood.

Jasper

Jasper
30.11.10 19:07

Nyheter for meg. Og dette så jo interessant ut!
Ærlig talt føler jeg nå at jeg gleder meg til en norsk film. Det vet jeg ikke når skjedde sist.

Dex74

Dex74
30.11.10 20:07

Utifra traileren virker det som Stellan er i praktslag :)

blackpete

blackpete
30.11.10 23:54

Husker dokumentaren om Bastøy, den gikk på TV for en del år tilbake. Hele opplegget virket som en nasjonalromantisk versjon av fengselsdelen av Sleepers.

bernt007

bernt007
04.12.10 00:43

Er det bare meg, eller er det overraskende lite buzz rundt denne filmen? Vi snakker jo her om en av tidens dyreste norske filmproduksjoner. Det bør være en bra dose markedsføring av filmen de kommende tre ukene før premieren.

att

att
04.12.10 00:49

Jeg veit ikke så mye om filmen, men den minner litt om Ondskap, som forøvrig er meget bra film.

Daylights

Daylights
04.12.10 14:19

På siden av alt - regissør Holst er ikke direkte ulik Benicio Del Toro.

Because

Because
04.12.10 14:31
att: Jeg veit ikke så mye om filmen, men den minner litt om Ondskap, som forøvrig er meget bra film.

Den er litt lik, forskjellen er at Ondskap er basert 50-60 tallet mens Bastøy er 1915. Bastøy handler om opprøret som oppsto der den gangen, kampen om å komme seg vekk fra øya.

Jeg var på Audition til denne filmen så jeg vet en del om den. Jeg kom fra noe med 3000 søkere til top 50, men ble aldri tatt videre... jeg var tydlighvis ikke bra nok, utrolig synd, men blir spennende å se hva de har fått til her.

Dette er en av de beste filmene på lenge og den kommer garantert til å bli omtalt en god del i media den kommende tiden.

Shrooms

Shrooms
04.12.10 22:24

Filmen er utrolig bra, det beste som er laget på lenge her i Norge. Denne slår Max Manus for min del..

Stellan spiller meget bra, samme med hovedpersonen jeg ikke husker navnet på, samt at det er deilig å se Joner tilbake med en sterk rollefigur. Lite buzz om filmen foreløbig ja, men når landets journalister har fått sett filmen, så tipper jeg de også vil kaste terningen høyt og skrive mer om den. Tar jeg ikke helt feil, så skal den markedsføres kraftig før filmen.

(Innlegget ble redigert 04.12.10 22:26)

exonymous

exonymous
05.12.10 18:31
Shrooms: Filmen er utrolig bra, det beste som er laget på lenge her i Norge. Denne slår Max Manus for min del.. Stellan spiller meget bra, samme med hovedpersonen jeg ikke husker navnet på, samt at det er deilig å se Joner tilbake med en sterk rollefigur. Lite buzz om filmen foreløbig ja, men når landets journalister har fått sett filmen, så tipper jeg de også vil kaste terningen høyt og skrive mer om den. Tar jeg ikke helt feil, så skal den markedsføres kraftig før filmen.

Jeg biter meg merke i at du selv har sett den før journalister, og i en annen tråd sier du at du studerer. Driver du med ulovlig nedlasting, Shrooms, eller serverer du kun løgner her? Det er i så fall ikke første gang på dette forumet.

Du sier filmen slår Max Manus, samtidig husker du ikke hvem hovedpersonen i filmen er. Jeg har flere ganger latt tvilen komme deg til gode, men ikke denne gangen. Dette virker syltynt, men du skal få sjansen til å levere en bedre redegjørelse.

Vær så god.

caldron

caldron
05.12.10 18:57
Shrooms: Lite buzz om filmen foreløbig ja, men når landets journalister har fått sett filmen, så tipper jeg de også vil kaste terningen høyt og skrive mer om den

Jeg tror dette er en film som vil slå an i alle aldersgrupper, ala Max Manus. Og det er ikke ofte norske filmer gjør det. Så jeg tipper den blir godt besøkt i jula. Kommer selvsagt an på hvilken omtale den får. Men jeg tror og håper den er bra!

sertono

sertono
16.12.10 10:02

Får terningkast 5 over alt, syns jeg ser noen Norske anmeldere som tør å gjøre noe annet, filmen er jo Norsk...

Men selvsagt, 5 kan jo være fortjent...

DavidFlynch

DavidFlynch
16.12.10 11:12
exonymous: Jeg biter meg merke i at du selv har sett den før journalister, og i en annen tråd sier du at du studerer. Driver du med ulovlig nedlasting, Shrooms, eller serverer du kun løgner her? Det er i så fall ikke første gang på dette forumet. Du sier filmen slår Max Manus, samtidig husker du ikke hvem hovedpersonen i filmen er. Jeg har flere ganger latt tvilen komme deg til gode, men ikke denne gangen. Dette virker syltynt, men du skal få sjansen til å levere en bedre redegjørelse. Vær så god.

Tror du den norske filmen Kongen av Bastøy lå ute til nedlastning 4. desember i år? Herregud, du høres ut som en gammel tante.

Det går an å studere og jobbe samtidig. Jeg tipper Shrooms har vært med i et seerpanel eller har hatt en liten rolle i filmen.

exonymous

exonymous
16.12.10 13:32
DavidFlynch: Jeg tipper Shrooms har vært med i et seerpanel eller har hatt en liten rolle i filmen.

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest her inne, men du skal få lov til å tro det.

spawneru

spawneru
16.12.10 13:44
sertono: Men selvsagt, 5 kan jo være fortjent...

Det er det, absolutt.

Kongen av Bastøy er godt gjennomført over hele linja. Stort budsjett, noe som har resultert i gode produksjonsverdier; det ser skambra ut. Gode skuespillerprestasjoner, Skarsgård og Joner leverer som vanlig, men de som stjeler showet er ungguttene Benjamin Helstad og Trond Nilssen. Sistnevnte har faktisk aldri stått foran kamera før, noe som er imponerende.

Filmen har en nerve og spenning som springer ut fra friksjonene mellom guttene og lærerne på Bastøy.

Og sist, men ikke minst: fantastisk, stemningsskapende musikk fra svensken Johan Söderqvist.

Anbefales.

Karamo

Karamo
16.12.10 16:32
exonymous: Dette må være noe av det dummeste jeg har lest her inne, men du skal få lov til å tro det.

Støttes 110%. Denne "shrooms" virker veldig mistenkelig.

caldron

caldron
16.12.10 18:03
spawneru: Og sist, men ikke minst: fantastisk, stemningsskapende musikk fra svensken Johan Söderqvist.

Det vil jeg tro. Han står også bak det meget gode soundtracket til Låt den rätte komma in.

CurtisMann

CurtisMann
16.12.10 19:38

Denne filmen skal ses.....men blir nok ikke før den kommer på blu-ray gitt.

Vws

Vws
16.12.10 21:00

Ser fantastisk ut. 

DavidFlynch

DavidFlynch
16.12.10 23:57
exonymous: Dette må være noe av det dummeste jeg har lest her inne, men du skal få lov til å tro det.

Nei, det dummeste som er skrevet her inne er du som trodde han hadde lasta ned kongen av Bastøy for to uker siden. Haha :)

exonymous

exonymous
17.12.10 17:39
DavidFlynch: Nei, det dummeste som er skrevet her inne er du som trodde han hadde lasta ned kongen av Bastøy for to uker siden. Haha :)

Trodde jeg det?

mcdermott

mcdermott
18.12.10 22:48

--- Dokumentar om Bastøy på NRK nå og det er vel ingen tvil om at Oslo-losen var en av gutta som satt der

DavidFlynch

DavidFlynch
18.12.10 23:43
exonymous: Trodde jeg det?

Ja, du skrev jo det.

(Innlegget ble redigert 18.12.10 23:43)

exonymous

exonymous
19.12.10 14:38
DavidFlynch: Ja, du skrev jo det.

Jasså?

" Driver du med ulovlig nedlasting, Shrooms, eller serverer du kun løgner her? "

Jeg kan ikke se at jeg her konstaterer ulovlig nedlasting.

Shrooms

Shrooms
20.12.10 18:59
exonymous: " Driver du med ulovlig nedlasting, Shrooms, eller serverer du kun løgner her? "

Så om man har sett en film før andre, så betyr det enten at man har lastet den ned fra nettet, eller serverer løgner? Exonymous?

exonymous

exonymous
20.12.10 19:01
Shrooms: Så om man har sett en film før andre, så betyr det enten at man har lastet den ned fra nettet, eller serverer løgner? Exonymous?

Nei, ikke i utgangspunktet. Men din historikk her på vgd tilsier noe annet.

Shrooms

Shrooms
20.12.10 19:51
exonymous: Nei, ikke i utgangspunktet. Men din historikk her på vgd tilsier noe annet.

Hva slags historikk? Som om du har noe godt rykte på deg :-)

exonymous

exonymous
20.12.10 20:01
Shrooms: Hva slags historikk? Som om du har noe godt rykte på deg :-)

Du har en historie for å være svært unnvikende og for å sabotere VGD med tidligere nick.

Jeg har sikkert ikke det beste ryktet, Shrooms, men jeg velger å uttale meg om deg likevel.

Shrooms

Shrooms
20.12.10 20:02
exonymous: Du har en historie for å være svært unnvikende og for å sabotere VGD med tidligere nick.

Ha ha ha, hvem prater?

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg