Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Musikkdokumentarer.

NYTT TEMA
vaffelanders

vaffelanders
09.01.11 13:04

Holder på å utvide mine horisonter hva gjelder musikkdokumentarer/konsertfilmer.

Foreløpig har jeg sett en del av de mest anerkjente.

No Direction Home, The Last Waltz, Shine a Lignt, Woodstock og noen flere.

Noen tips til andre musikkdokumentarer eller konsertfilmer?

Noen meninger om disse filmene?

Paddywhack

Paddywhack
09.01.11 13:15

No Direction Home er en av de beste musikkdokumentarene jeg har sett. Woodstock er ikke helt der oppe, men absolutt verdt en titt for de som har musikkhistorisk interesse.

Kan òg anbefale Queen Rock Montreal (+ Live Aid), The Kids Are Alright (The Who), Gimme Shelter (Stones), Beatles-antologien, The McCartney Years (Paul, obviously), og Who Is Harry Nilsson (And Why Is Everybody Talkin´ About Him)?, som kom ut i fjor.

(Innlegget ble redigert 09.01.11 13:24)

vaffelanders

vaffelanders
09.01.11 13:54

Takk for interessante tips.

Supertzar_

Supertzar_
09.01.11 15:14
vaffelanders: Noen tips til andre musikkdokumentarer eller konsertfilmer?
blackpete

majestix

majestix
10.01.11 00:34

"Amazing Journey: The Story of The Who" er meget fin, og ikkje minst morosam.

Kjappfot1917

Kjappfot1917
10.01.11 14:43

Metal: A Headbangers Journey. Film laget av en metalfan som reiser rundt og prater med forskjellige personer som har hatt/har stor innflytelse på metal musikk som Dio, Toni Iommi, Lemmy osv. Innslag fra Norge om Black Metal. Ikke så veldig mye musikk, men veldig mange bra intervju.

Flight 666. Siste skudd på Iron Maiden treet. Mindre musikk men mye kult bakgrunnsstoff.

Live Evolution. Mesterverk om Queensryches musikalske historie. Fantastisk konsert med veldig bra lyd.

Dersom du er villig/interessert i å finne ut mer om metal, er disse en braplass å starte:).

maniacwohooo

maniacwohooo
10.01.11 18:50

Don't Look Back (Bob Dylan)

tommy_cowan

tommy_cowan
10.01.11 19:06

Hype! - Om grunge

Hated - Om GG Allin

The Decline of Western Civilization - Om punk i L.A

Unknown Passage: The Dead Moon Story

Riphouse 151: Could've Been's & Wanna Be's

Og så kan vi jo legge til Anvil....

Scorsese86

Scorsese86
11.01.11 00:14

End of the Century, historien om Ramones, fortalt av gutta selv... like før de fleste døde. En fantastisk film om et fantastisk band.

vaffelanders

vaffelanders
17.01.11 19:29
Scorsese86: End of the Century, historien om Ramones, fortalt av gutta selv... like før de fleste døde. En fantastisk film om et fantastisk band.

Den er bra ja.

Mange bra andre tips her også.

Hva synes dere om Oliver Stones film The Doors med Val Kilmer i hovedrollen som Jim Morrison?

Personlig liker jeg den  veldig godt.

tommy_cowan

tommy_cowan
17.01.11 19:45
vaffelanders: Hva synes dere om Oliver Stones film The Doors med Val Kilmer i hovedrollen som Jim Morrison?

Ikke så verst, med en Val Kilmer i slaget. Plusspoeng for at han synger selv.

dainbramage

dainbramage
17.01.11 20:03
vaffelanders: Noen tips til andre musikkdokumentarer eller konsertfilmer?

Personlig synes jeg den tidligere nevnte Don't Look Back om Bob Dylan er en av tidenes musikkdokumentarer.

Ellers må jeg nevne DiG! som tar for seg 7 år om rivalriet mellom The Dandy Warhols og The Brian Jonestown Massacre. Du trenger ikke engang være spesielt glad i musikken for å like denne, folkene den omhandler er riv ruskende gale (spesielt Anton Newcombe). Den har alt fra slossing på scenen til heroinens ødeleggelse av alt som kan kalles empati.

Som en eller annen har sagt som jeg ikke husker, burde den vært hovedpensum i et tenkt Rockologi-studie.

Ellers vil jeg anbefale Be Here To Love Me om Townes Van Zandt. En gripende innsikt i denne torturerte sjelens liv og tenkemåter. Den er svært annerledes enn DiG på alle måter, men ikke mindre essensiell for enhver musikknerd som meg selv.

(Innlegget ble redigert 17.01.11 20:06)

dainbramage

dainbramage
17.01.11 20:05

Jeg holdt på å glemme The Devil and Daniel Johnston. Denne minner litt mer om Be Here to Love Me. Anbefales.

ackryte

ackryte
17.01.11 20:07
dainbramage: Jeg holdt på å glemme The Devil and Daniel Johnston. Denne minner litt mer om Be Here to Love Me. Anbefales.

Sært. Jeg så tråden for to minutter siden, og søkte fram imdb-linken til The Devil and Daniel Johnston. Så trykte jeg F5 her, og så var den anbefalt. En av de beste dokumentarene jeg har sett, veldig tragisk og treffende film.

dainbramage

dainbramage
17.01.11 20:07
vaffelanders: Hva synes dere om Oliver Stones film The Doors med Val Kilmer i hovedrollen som Jim Morrison?

Den er etter min smak intet mindre enn fantastisk.

Peyote-scenen er legendarisk.

"What do you think about when you play?"

"I don't know.. Fish in my fish tank?"

dainbramage

dainbramage
17.01.11 20:12
ackryte: Sært. Jeg så tråden for to minutter siden, og søkte fram imdb-linken til The Devil and Daniel Johnston. Så trykte jeg F5 her, og så var den anbefalt. En av de beste dokumentarene jeg har sett, veldig tragisk og treffende film.

Hehe, skummelt. Og ja, den er fantastisk. Hvis du liker den, vil du nok like Be Here To Love Me også. Townes Van Zandt, om du ikke kjenner til ham, var i likhet med Daniel Johnston også fra Texas.

edit: Nå var visstnok Johnston fra California, men han bor i Texas og har noe veldig "Texansk" over seg.

(Innlegget ble redigert 17.01.11 20:13)

Kwame-63funk

Kwame-63funk
18.01.11 03:24
ackryte: Sært. Jeg så tråden for to minutter siden, og søkte fram imdb-linken til The Devil and Daniel Johnston. Så trykte jeg F5 her, og så var den anbefalt. En av de beste dokumentarene jeg har sett, veldig tragisk og treffende film.

har bestilt denne fra Amazon

http://www.amazon.com/gp/product/B000HBKZ48/ref=oss_product

og Sade's "Lovers Live fra 2001,siden jeg mista den i fylla

Kwame

Otth

Otth
18.01.11 04:24

loudQUIETloud: A Film About the Pixies

Og kanskje tidenes beste

Anvil! The Story of Anvil

Fantastisk!!

vaffelanders

vaffelanders
18.01.11 16:10

Townes van Zandt- og Daniel Johnston-dokumentarene høres interessante ut, skal sjekke dem ut. Av en eller annen grunn liker vi å se portretter av tragiske menneskeskjebner. Som en eller annen sa en gang - tragedien er langt mer interessant enn komedien. Jeg husker ikke hvem som sa det, men det er jo sant. 

I samme gate vil jeg anbefale Gram Parsons-dokumentaren Fallen Angel. Parsons' liv er også en ganske sørgelig beretning, men han skaffet oss samtidig noe av den vakreste popmusikken som er laget. Det er hvertfall min mening.

http://www.imdb.com/title/tt0414971/

Sephirion

Sephirion
20.01.11 01:24

Metallica- Some Kind of monster synes jeg er en brukbar dokumentar.

dainbramage

dainbramage
21.01.11 20:26
vaffelanders: Townes van Zandt- og Daniel Johnston-dokumentarene høres interessante ut, skal sjekke dem ut. Av en eller annen grunn liker vi å se portretter av tragiske menneskeskjebner. Som en eller annen sa en gang - tragedien er langt mer interessant enn komedien. Jeg husker ikke hvem som sa det, men det er jo sant.  I samme gate vil jeg anbefale Gram Parsons-dokumentaren Fallen Angel. Parsons' liv er også en ganske sørgelig beretning, men han skaffet oss samtidig noe av den vakreste popmusikken som er laget. Det er hvertfall min mening. http://www.imdb.com/title/tt0414971/

Venter spent på tilbakemeldinger fra deg om filmene. Selv liker jeg faktisk bedre Townes-dokumentaren enn den om Daniel, men det er sikkert siden jeg har et veldig spesielt forhold til Townes' musikk.

Enig i det du sier om tragedie.

Skal sjekke ut Gram Parsons-dokumentaren. Takk for tipset.

The_Loner

The_Loner
22.01.11 10:21
dainbramage: Ellers vil jeg anbefale Be Here To Love Me om Townes Van Zandt. En gripende innsikt i denne torturerte sjelens liv og tenkemåter. Den er svært annerledes enn DiG på alle måter, men ikke mindre essensiell for enhver musikknerd som meg selv.

Dette er utvilsomt min favoritt, mye pga. av mannen, men ikke desto mindre fordi filmen er ypperlig laget. Det er sjelden jeg ser musikkdokumentarer mange ganger, men dette er et klart unntak. Bruken av musikk i filmen er ypperlig, fikk gåsehud nesten med en gang. For de som ike har sett Heartworn Highway (og for vi som har sett den) er det et stor høydepunkt å se Townes få Uncle Seymour til å gråte når han fremfører Waitin' Round to Die. Townes sønn J.T kaster også lys over hvor sammensatt Townes var på både godt og vondt. Avslutningen av filmen er jo selvsagt trist. Jeg synes filmen virker å gi et nyansert bilde av Townes og folkene rundt ham.

Andre dokumentarer som må nevnes er No Direction Home (Martin Scorsese) -forsåvidt allerede nevnt.

VHI's dokumentar om Warren Zevon der Zevon blir fulgt under innspillingen av sitt siste album -da han allerede hadde fått den dødelige kreftdiagnosen- er også mer en verd å se. Zevon hadde vel tilsvarende problematiske sider som Townes - og begge var utvilsomt genier.

dainbramage

dainbramage
22.01.11 19:17
The_Loner: For de som ike har sett Heartworn Highway (og for vi som har sett den) er det et stor høydepunkt å se Townes få Uncle Seymour til å gråte når han fremfører Waitin' Round to Die.

Dette øyeblikket i Heartworn Highway gir meg frysninger hver gang.

Et annet høydepunkt i filmen er en ung Steve Earle som fremfører Mercenary Song til stor glede for resten av songwriter-gjengen der de sitter godt nedi whiskeyen på julaften.

(Innlegget ble redigert 22.01.11 19:17)

23CarraGold

23CarraGold
22.01.11 19:30

Some kind of monster likte jeg, uten å være Metallica-fan.

The_Loner

The_Loner
22.01.11 19:45

Neil Youngs alter ego Bernhard Shakey lagde en dokumentar om Crosby, Stills, Nash & Youngs turne i 2006/2007(?) med sanger fra Neil Youngs Living With War, et album som ytret seg sterkt mot USAs krigføring i Irak. Filmen viser bl.a. konfrontasjoner som oppstod på turneen. Filmen het Deja Vu.

Må vel også legge til at konsertfilmen Rust never Sleeps fra 1979 med Neil Young and Crazy Horse er et must med masse flott både akkustisk og elektrisk musikk. Det samme gjelder Heart of Gold med samme mann, men der det mer er country/folksangeren Neil Young som blir presentert. Her har han med flotte musikere som Ben Keith, Spooner Oldham, Emmylou Harris mfl. Den filmen er fra ca 2006 og er laget av den ikke ukjente Jonathan Demme som også laget klassikeren Stop Making Sense med Talking Heads (og forøvrig Nattsvermeren, Philadelphia etc.)

The_Loner

The_Loner
22.01.11 19:48
dainbramage: Et annet høydepunkt i filmen er en ung Steve Earle som fremfører Mercenary Song til stor glede for resten av songwriter-gjengen der de sitter godt nedi whiskeyen på julaften.

Ja, de julaften-greiene hjemme hos Guy Clark - som for øvrig står for andre høydepunkter i filmen - er høyst interessante. Men det blir litt for mye David Allen Coe -det var det han het? -i den filmen.

Se for øvrig egen Townes van Zand-tråd over i musikkforumet dersom du ikke har fått den med deg.

dainbramage

dainbramage
22.01.11 19:57
The_Loner: David Allen Coe

Det var det han het ja. Jeg mistenker at litt av grunnen til at det ble så mye av ham var at han var høy på amfetamin og rett og slett ikke klarte slutte å snakke.

Edit: Har lest TVZ-tråden din.

(Innlegget ble redigert 22.01.11 19:59)

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg