Våre regler
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.

Norske filmskapere satser hus og hjem

NYTT TEMA
michaelhe

michaelhe
12.01.11 13:35

Nyhets kanalen meldte i dag at flere av de 40 norske filmene i år er finansiert med private midler. To av regissøren ble intervjuet og de kunne fortelle at de hadde enten investert arven sin eller tatt opp lån på to millioner kroner for å kunne lage film. Dette betyr at Norge har en masse filmskapere som brenner for å lage film, faktisk så mange at markedet kan bli mettet. Vi kan komme til å se flere filmskapere med så stor gjeld at de aldri får laget en ny film. Samtidig er det vel riktig at noen påtar seg ansvaret for filmens kvalitet, og flere får vel muligheten til å prøve seg på denne måten.   

DavidFlynch

DavidFlynch
12.01.11 13:50

Det er det som skjer når Løchen og resten av eventyrfigurene som sitter på filmfondet liksom skal bestemme hva som er god film og hva som skal lages. Jeg synes uansett antall spillefilmer i landet her er skremmende høyt. Vi er 4,8 millioner mennesker i det landet her, og vi produserer altså 40 spillefilmer på ett år. Det sier meg to ting, vi er bortskjemte og hvem som helst kan lage film. Det er ikke nødvendigvis en god ting, for vi slipper til en hel rekke med inkompetente sleiker som synes det er kult å jobbe med film. Som jeg har sagt før, vi trenger filmelskere bak spakene. Folk som har referansepunkter når de skal lage film, annet enn Gladiatoren og Gudfaren.

Jeg synes det er trist med de som har investert huset sitt i filmen. Jeg vet hvem det dreier seg om, og jeg er trist fordi jeg vet filmen blir dårlig. Jeg tror ikke han kommer til å gå i null. Men de skal ha for at de gidder å gøtse.

Slik som jeg ser det har vi nådd en milepæl. Det er ikke lenger de inngrodde bedreviterne på filmens hus som bestemmer hva som skal produseres i landet her. Flere får prøvd seg, og flere får utviklet seg. Nå gjelder det for filmelskerne og ta styringen.

(Innlegget ble redigert 12.01.11 13:51)

michaelhe

michaelhe
12.01.11 14:16
DavidFlynch: Det er det som skjer når Løchen og resten av eventyrfigurene som sitter på filmfondet liksom skal bestemme hva som er god film og hva som skal lages. Jeg synes uansett antall spillefilmer i landet her er skremmende høyt. Vi er 4,8 millioner mennesker i det landet her, og vi produserer altså 40 spillefilmer på ett år. Det sier meg to ting, vi er bortskjemte og hvem som helst kan lage film. Det er ikke nødvendigvis en god ting, for vi slipper til en hel rekke med inkompetente sleiker som synes det er kult å jobbe med film. Som jeg har sagt før, vi trenger filmelskere bak spakene. Folk som har referansepunkter når de skal lage film, annet enn Gladiatoren og Gudfaren. Jeg synes det er trist med de som har investert huset sitt i filmen. Jeg vet hvem det dreier seg om, og jeg er trist fordi jeg vet filmen blir dårlig. Jeg tror ikke han kommer til å gå i null. Men de skal ha for at de gidder å gøtse. Slik som jeg ser det har vi nådd en milepæl. Det er ikke lenger de inngrodde bedreviterne på filmens hus som bestemmer hva som skal produseres i landet her. Flere får prøvd seg, og flere får utviklet seg. Nå gjelder det for filmelskerne og ta styringen.

Det kan ta et helt liv å betale ned en gjeld på to millioner for en vanlig arbeidstaker. Og så skal man jo ha et sted å bo i tillegg. Så sant man ikke blir rik plutselig, så skal det godt gjøres å betale ned flere slike lån.

Jeg syntes staten burde gi de mest desperate filmskaperne rentefrie lån med mulighet for betalingsutsettelse i forbindelse med sykdom, akkurat som  studielånet. Jeg syntes ikke de burde få lov til å ta opp vanlige forbrukslån for å lage film.  

tommy_cowan

tommy_cowan
12.01.11 16:34
michaelhe: Jeg syntes staten burde gi de mest desperate filmskaperne rentefrie lån med mulighet for betalingsutsettelse i forbindelse med sykdom, akkurat som  studielånet.

Det ville vel åpnet for flere tullinger og drittfilmer, kan ikke se hvorfor dette skulle være en løsning.

blackpete

blackpete
12.01.11 20:15
michaelhe: Jeg syntes staten burde gi de mest desperate filmskaperne rentefrie lån med mulighet for betalingsutsettelse i forbindelse med sykdom, akkurat som  studielånet. Jeg syntes ikke de burde få lov til å ta opp vanlige forbrukslån for å lage film.

Er dette seriøst? Det er ingen menneskerett å få lov til å lage spillefilmer.

Folk må for øvrig ta opp akkurat de lånene de vil dersom banken vurderer dem som kredittverdige. Går de konk, er det synd for dem.

MoreTEN

MoreTEN
12.01.11 22:48
tommy_cowan: Det ville vel åpnet for flere tullinger og drittfilmer

Akkurat det vi trenger, mer film som tørr noe.

tommy_cowan

tommy_cowan
13.01.11 03:53
MoreTEN: Akkurat det vi trenger, mer film som tørr noe.

Et poeng, morty, men dessverre leder det til mer misære enn glede......jeg liker at du er tro mot det fantastiske bildet du har på avataren.

michaelhe

michaelhe
13.01.11 04:34
blackpete: Er dette seriøst? Det er ingen menneskerett å få lov til å lage spillefilmer. Folk må for øvrig ta opp akkurat de lånene de vil dersom banken vurderer dem som kredittverdige. Går de konk, er det synd for dem.

Huff, ja når jeg tenker litt over det så kan man jo ikke nekte folk å låne så mye penger de vil. Jeg forstår imidlertid ikke at bankene gidder å gi dem lån når det er dette pengene skal brukes til. Risikoen er jo enorm, og sjansen for konkurs er jo stor. 

MoreTEN

MoreTEN
13.01.11 08:53
tommy_cowan: Et poeng, morty, men dessverre leder det til mer misære enn glede......jeg liker at du er tro mot det fantastiske bildet du har på avataren.

Du mener Tati ville ment anderledes enn meg? Hva baserer du det på?

Alle de store filmnasjonene har lekt med film, og dermed skapt et hav av forskjellige subkulturer. Hvis alle hadde tenkt som deg, ville vi aldri hatt noen subkulturer.

tommy_cowan

tommy_cowan
13.01.11 12:55
MoreTEN: Du mener Tati ville ment anderledes enn meg? Hva baserer du det på?

Nei, for min del må de gjerne lage film, alle som vil. Men med lån oppover ørene, og en film som ikke tjener penger så vil det jo gå til helvete med en ganske stor porsjon av de.....jeg prøver bare å beskytte de, hehe.

MoreTEN

MoreTEN
13.01.11 15:24
tommy_cowan: Nei, for min del må de gjerne lage film, alle som vil. Men med lån oppover ørene, og en film som ikke tjener penger så vil det jo gå til helvete med en ganske stor porsjon av de.....jeg prøver bare å beskytte de, hehe.

De er voksene mennesker og kjenner konsekvensene, Tati ble selv konkurs grunnet "Play Time", men den står likevel som en av hans største og beste verk.

tommy_cowan

tommy_cowan
13.01.11 15:29
MoreTEN: Tati ble selv konkurs grunnet "Play Time", men den står likevel som en av hans største og beste verk.

Jada, det er èn, men det finnes garantert flere eksempler på det motsatte. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg sitter her og argumenterer mot flere filmer i verden....

michaelhe

michaelhe
13.01.11 15:31
MoreTEN: De er voksene mennesker og kjenner konsekvensene, Tati ble selv konkurs grunnet "Play Time", men den står likevel som en av hans største og beste verk.

Har Tati i det hele tatt laget noen god film? Jeg så en film han hadde laget og jeg lo ikke en eneste gang i filmen. Tvert imot var den så kjedelig at jeg skrudde av filmen halvveis. 

Har ikke Tati en slags anti-humor hvor han forventer at folk skal le over at ingenting skjer. 

MoreTEN

MoreTEN
13.01.11 16:26
tommy_cowan: Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg sitter her og argumenterer mot flere filmer i verden....

Nei, det skjønner ikke jeg heller ;) Fubbe?

tommy_cowan

tommy_cowan
13.01.11 16:39
MoreTEN: Nei, det skjønner ikke jeg heller ;) Fubbe?

Selvfølgelig..... :P

MoreTEN

MoreTEN
13.01.11 16:47
michaelhe: Har Tati i det hele tatt laget noen god film? Jeg så en film han hadde laget og jeg lo ikke en eneste gang i filmen. Tvert imot var den så kjedelig at jeg skrudde av filmen halvveis.  Har ikke Tati en slags anti-humor hvor han forventer at folk skal le over at ingenting skjer. 

Jeg beundrer Tati, og mener han var en av de store. Men dette er smak og behag, som med all annen film. Hvilken film prøvde du å se?

Han er ikke anti-humor, men kommer fra en annen "skole". Han var orginalt en mime, og har dette romantiske og kanskje barnslige ved seg. I filmene ligger humoren andre steder enn i dialog, som i f.eks. lydbildet, karakterer og deres væremåte. Han brukte mye tid på detaljer, og kan sees som en Kubrick for komedien. Han brukte sjelden nærbilder, og var gnien på å klippe. Han videreførte mer stumfilmkomedien med Chaplin & co.

MoreTEN

MoreTEN
13.01.11 16:48
tommy_cowan: Selvfølgelig..... :P

I got ya!

tommy_cowan

tommy_cowan
13.01.11 16:49
MoreTEN: I got ya!

Det må være den lyriske måten jeg uttrykker på.

michaelhe

michaelhe
13.01.11 17:04
MoreTEN: Hvilken film prøvde du å se?

Jeg husker ikke hvilken. Men det begynte med at en mann kom til et venterom i en stor bygning, hvor han satt og ventet i en evighet mens en mann trykket på en masse knapper. Det må være den mest kjedelige scenen jeg noensinne har sett. Minner meg om Waiting for Godot hvor hovedpersonene venter så lenge og kjeder seg så mye at de til slutt vurderer selvmord.  Stykket blir regnet som en suksess når publikum deler denne følelsen. Men som sagt, smak og behag osv . Jeg må si at jeg foretrekker Louis de Funes fremfor Tati. 

(Innlegget ble redigert 13.01.11 17:05)

MoreTEN

MoreTEN
14.01.11 14:31
michaelhe: Jeg husker ikke hvilken. Men det begynte med at en mann kom til et venterom i en stor bygning, hvor han satt og ventet i en evighet mens en mann trykket på en masse knapper. Det må være den mest kjedelige scenen jeg noensinne har sett. Minner meg om Waiting for Godot hvor hovedpersonene venter så lenge og kjeder seg så mye at de til slutt vurderer selvmord.  Stykket blir regnet som en suksess når publikum deler denne følelsen. Men som sagt, smak og behag osv . Jeg må si at jeg foretrekker Louis de Funes fremfor Tati. 

Louis de Funes har jeg ikke sett noe av, men er vel av den mer energiske typen?

Filmen du så heter Play Time, og regnes som et av hans hovedverk. Men filmen er mer enn venterom, og en av de varmeste kjærlighetserklæringene til Paris.

michaelhe

michaelhe
14.01.11 14:40
MoreTEN: Louis de Funes har jeg ikke sett noe av, men er vel av den mer energiske typen?
michaelhe

michaelhe
23.01.11 00:08
DavidFlynch: Jeg synes det er trist med de som har investert huset sitt i filmen. Jeg vet hvem det dreier seg om, og jeg er trist fordi jeg vet filmen blir dårlig. Jeg tror ikke han kommer til å gå i null. Men de skal ha for at de gidder å gøtse.

Her står det en artikkel om ham i Dagbladet. Det står også om alle filmene som ikke har fått noen statsstøtte. Det var fler enn jeg trodde. Noen tror jeg vil klare seg, bla Varg Veum (ihvertfall et par av de, det er jo Gunnar Stålesen må vite), Tomme Tønner 2 og kanskje Hjelp, vi er Russ! (ungdommen vil kanskje se denne) eller Hjelp, vi er i filmbransjen! (du vil kanskje se denne) . De andre vet jeg ikke.

http://www.dagbladet.no/2011/01/22/kultur/film/norsk_film/15041083/

Klikk for å gå tilbake til toppen

Siste innlegg